Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Oljefondet vraker kull.

NYTT TEMA
arnekk
arnekkInnlegg: 3967
28.12.16 13:05

Norges bank kaster 15 selskaper ut av oljefondet fordi de baserer virksomheten på kull. Dette kan vi lese på NRK i dag. jaja...så har vi hørt det også men jeg må jo innrømme at dette er kun en symbolhandling. Det som er sikkert er at råolje som vi baserer vår rikdom på slipper ut like mye CO2 når den forbrennes. Og man kan jo spørre seg selv om man ikke burde kvitte seg med oljeaksjer også som er arvesølvet vårt .

Dette er kun en symbol handling og har ingen ting med å minske utslippene. De som kjøper disse aksjene ,kanskje billig, vil helt sikkert ikke bry seg om hva disse selskapene gjør. Men i miljøets navn er dette god miljøpolitikk. Eller....

Er man virkelig så dum at man tror dette har noen som helst betydning for utslipp og for klima? Ikke jeg....

frankolainen
frankolainenInnlegg: 5299
28.12.16 13:22
arnekk: Er man virkelig så dum at man tror dette har noen som helst betydning for utslipp og for klima? Ikke jeg....

Kina bygger nye kullkraftverk i ekspressfart, så det vil være et kjempemarked for kull i mange tiår fremover. De skal øke kapasiteten til kullkraftverk med 20% innen 2020.

Da jeg leste om dette fant jeg en interessant bit med trivia:

It takes 40 tons of ore to create the 2.5 kg of rare earth magnets for ONE WIND TURBINE. So do that calculation.

blackline
blacklineInnlegg: 12316
28.12.16 13:30
frankolainen: It takes 40 tons of ore to create the 2.5 kg of rare earth magnets for ONE WIND TURBINE. So do that calculation.

Har du tenkt på hvor mye ore som må til for å produsere stål til en bil.

En vindturbin produserer nok noe elkraft i løpet av sin levetid.

frankolainen
28.12.16 13:34
blackline: Har du tenkt på hvor mye ore som må til for å produsere stål til en bil.

Ja, det har jeg tenkt på. Jeg vokste opp ikke langt fra jerngruvene i Kiruna. Her er jerninnholdet i malmen 55–67 %.

Skal vi si 2 tonn malm i en bil? Og vindturbiner produserer KANSKJE like mye enrgi i sin levetid som det brukes for å produsere elendigheten.

blackline
28.12.16 16:53
frankolainen: Og vindturbiner produserer KANSKJE like mye enrgi i sin levetid som det brukes for å produsere elendigheten.

Jaudå!!

arnekk
28.12.16 16:59

Jeg synes at den symbolpolitikk som oljefondet presterer er hysterisk handling. Og dette kommer fra øverste hold, altså regjeringen. Hvis man skal selge seg ut av alt man ikke liker kan man sette pengene i banken i stedet. Sparebanken. Vanlige aksje eiere bryr seg lite om slike detaljer bare utbytte er bra. Og det er utbytte og verdistigningen som skal holde fondet ved like. Man snakker gilt om å ha penger på bok til kommende generasjoner. Da er ikke dette måten å drive forvaltning av fond på. 

blackline
29.12.16 13:36
arnekk: Jeg synes at den symbolpolitikk som oljefondet presterer er hysterisk handling.

Det er ditt syn. Ellers så konstatere jeg at det motsatte synet er representativt for majoriteten av det norske folk. Og i særdeleshet de generasjonene som erstatter oss fossiler.

frankolainen
29.12.16 14:21
blackline: Det er ditt syn. Ellers så konstatere jeg at det motsatte synet er representativt for majoriteten av det norske folk. Og i særdeleshet de generasjonene som erstatter oss fossiler.

Hvis det ikke er symbolpolitikk, så må vel det oljefondet gjør være målbart? Jeg mener på klimaet - hvor mange grader utgjør det oljefondet gjør? 

arnekk
29.12.16 16:24
blackline: Det er ditt syn. Ellers så konstatere jeg at det motsatte synet er representativt for majoriteten av det norske folk. Og i særdeleshet de generasjonene som erstatter oss fossiler.

Det tviler jeg på. Hvilke reduksjoner av CO2 kan man regne med med dette stuntet? Null. De overlater produksjonen til andre. Dette er kun symbolpolitikk som så mye annet vi i Norge driver med i miljøets navn. Sykling til jobben for å redde klimaet for eksempel. Sykling er bra bare man holder seg unna de verste veiene men redde klimaet...neppe.

Virkningen hadde vært langt bedre og mye mere spektakulært å forbyr reiser med fly her i landet. Om klimaet hadde endret seg er tvilsomt. Når man ser hvor mange som står som sild i tønne og venter på å komme på sydenflyene hver helg så kan du jo spørre dem om deres syn på utslipp. De vil neppe forsake en eneste tur hvis de ikke må.

(Innlegget ble redigert 29.12.16 16:32)

frankolainen
29.12.16 17:49
blackline: Ellers så konstatere jeg at det motsatte synet er representativt for majoriteten av det norske folk.

Blir noe riktig fordi mange tror det er sant?

Hvis du kikker litt i historiebøkene, så vil du se at folk flest, de tar veldig ofte feil. Semmelweiss og Einstein er to klokere hoder enn både meg og deg, og de hadde mot til å mene - til tross for at "alle" mente at de tok feil.

Burde Semmelweiss og Einstein heller hørt på deg og holdt kjeft?

(Innlegget ble redigert 29.12.16 17:50)

blackline
29.12.16 23:19
frankolainen: Blir noe riktig fordi mange tror det er sant?

Gidder ikke kommentere den i forhold til dette tema.

Det er ikke mange utenom en liten gjeng FRPere som fremdeles mener vi skal kjøre på med et fossilt energiregime for alle penga.

For meg handler ikke dette om klima engang.

la1goa
la1goaInnlegg: 9747
29.12.16 23:29
blackline: Det er ikke mange utenom en liten gjeng FRPere som fremdeles mener vi skal kjøre på med et fossilt energiregime for alle penga.

Du må gjerne rette meg, men FrP finnes stort sett innenfor Norge... 

frankolainen
30.12.16 11:41
blackline: Gidder ikke kommentere den i forhold til dette tema.
Det er ikke mange utenom en liten gjeng FRPere som fremdeles mener vi skal kjøre på med et fossilt energiregime for alle penga.

Nå syns jeg du må bestemme deg. Er det feil fordi det ikke er mange nok som mener det, eller er det feil fordi noen mennesker som stemmer på frp mener det? Er alt som alle i frp mener feil, alltid? Eller er det bare spesifikt i denne saken?

Du påstår dette ikke er symbolpolitikk, men unnlater å svare på de fysiske effektene som dette medfører. Dersom det ikke kan dokumenteres noen effekt, så er det vel selve definisjonen på symbolpolitikk?

Trenberth
TrenberthInnlegg: 3020
30.12.16 19:51
frankolainen: Du påstår dette ikke er symbolpolitikk, men unnlater å svare på de fysiske effektene som dette medfører. Dersom det ikke kan dokumenteres noen effekt, så er det vel selve definisjonen på symbolpolitikk?

Når det gjelder Klimamestere og effekt av tiltak - så vet vi jo alle at effekt åpenbart ikke er viktig ?

Små relevante kontrollspørsmål - også står det der svar skyldig :)

Artig !

Klikk for å gå tilbake til toppen