Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tippekonkurranse - 1% Globalt med elbil.

NYTT TEMA
la1goa
la1goaInnlegg: 9829
30.12.16 00:04

Det finnes to innlegg jeg bet meg merke i. Så jeg lager en tråd med denne utfordringen med å tippe. Den er til for de som tør tippe.

To sitater skal nevnes, men det er ikke nevnt noen navn:

Sitat en: "Det vil ta veldig lang tid før Elbilene utgjør 1% globalt."

Sitat to: "Skal vi ta en tippekonkuranse om når denne grensen nås da."

Ja, vi skal lage en tippekonkurranse: Når vil El-bilene utgjøre 1% globalt, gjerne begrunnet.

Jeg skal ikke argumentere for eller mot, jeg skal kun la denne tråden gå og den skal vekkes med jevne mellomrom for å vise status eller nye tippeforslag.

Personlig tipper jeg denne grensen tidligst kan nås rundt år 2030. Svaret begrunnes med begynnende mangel på olje. Svaret her diskuteres ikke.

Andre spådommer?

edit:

Global status?

(Innlegget ble redigert 30.12.16 00:05)

arnekk
arnekkInnlegg: 3975
30.12.16 08:58
la1goa: Personlig tipper jeg denne grensen tidligst kan nås rundt år 2030. Svaret begrunnes med begynnende mangel på olje. Svaret her diskuteres ikke.

At det før eller siden kommer til å bli knapphet på olje er ganske klart. Men om EL-bilen kommer til å bli løsningen globalt er altfor tidlig å si. Man ska ikke glemme at Norge er i en særstilling i globalt sammenheng med sin fornybare billige strøm. Det er langt i fra tilfelle i mange land der strøm er mangelvare. Og vi skal ikke glemme at den populariteten som EL-bilen har hatt til nå er kun fordi den er sterkt subsidiert , ja så subsidiert at det ville være svært mange som ikke ville anskaffe et slikt kjøretøy uten det. I tillegg er nesten 90% eller mere EL-bilen bil nr to i familien og de har et heller avslappet forhold til klimaspøkelset.

Biodrivstoffet kommer etterhvert på markedet og da faller bunnen ut av klimahysteriet når det gjelder kjøretøyer. Det er bare et tidsspørsmål.

Kropotknik
KropotknikInnlegg: 3539
30.12.16 20:39
arnekk: Og vi skal ikke glemme at den populariteten som EL-bilen har hatt til nå er kun fordi den er sterkt subsidiert ,

Det bør også nevnes indirekte subsidiering i form av fritt leide i bussfilene rundt de større byene, og lovlig og ofte gratis parkering inne i bysentra. Dette er hoved drivere for flere Elbil sjåfører i mitt nærområde. Tid er som kjent penger for de fleste av oss, med mulig unntak for MDG.

I tillegg kommer gratis bomringer og ferger.

I Storbrittannia er det tilnærmet ingen subsidier og frynsegoder tilknytet El biler, og flere lokale der borte forteller at El-biler er såpass dyre, at de ansees som leketøy for de velstående. Tesla er tilnærmet totalt fraværende i velstående London.

Fattige land vil garantert ikke kunne subsidiere El biler slik man ser i Norge.

blackline
blacklineInnlegg: 12545
31.12.16 12:38
la1goa: Personlig tipper jeg denne grensen tidligst kan nås rundt år 2030. Svaret begrunnes med begynnende mangel på olje. Svaret her diskuteres ikke.

Jeg tipper år 2023. Må være med siden det var min setning som dannet basis for tråden.

(Innlegget ble redigert 31.12.16 12:39)

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2020
31.12.16 13:25

I Europa, Nord Amerika, Japan og Kina tror jeg fort vi kan nå den andelen innen 5 år, fordi problemene med luftkvalitet er såpass store at myndighetene kommer til å legge til rette for små rimelige el-biler. Om enn ikke i samme grad som i Norge, der subsidiene også omfatter unødvendig store biler og luksuriøst tilbehør i disse.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg