Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rekordåret 2016

NYTT TEMA
TomPadang
TomPadangInnlegg: 13326
02.01.17 14:26

Ja, så spørs det da om det blir rekorder for det forgagne året.  Det ser ut som Svalbard leder an: https://www.nrk.no/norge/historisk-varmt-ar-pa-svalbard-1.13300636

Så får vi se hva som kommer til...

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 3879
02.01.17 18:54

RekordPadangen leder an han også ser jeg :-)

TomPadang
02.01.17 20:28

Ja, det er jo naturlig å nevne slike ting i en gruppe som dette (jeg regnet jo med kommentaren - og ville ikke skuffe...).

Bergsprekken
BergsprekkenInnlegg: 384
02.01.17 21:46
TomPadang: rekorder for det forgagne året.

Huff og huff. Ble det verre enn dette?:

The Arctic Ocean is warming up, icebergs are growing scarcer and in some places the seals are finding the water too hot, according to a report to the Commerce Department yesterday from Consulate at Bergen Norway.

Reports from fishermen, seal hunters and explorers all point to a radical change inclimate conditions and hitherto unheard-of temperatures in the Arctic zone.

Exploration expeditions report that scarcely any ice has been met as far north as 81 degrees 29 minutes.

Soundings to a depth of 3,100 meters showed the gulf stream still very warm.

Great masses of ice have been replaced by moraines of earth and stones,the report continued, while at many points well known glaciers have entirely disappeared.

Very few seals and no white fish are found in the eastern Arctic, while vast shoals of herring and smelts which have never before ventured so far north, are being encountered in the old seal fishing grounds.

Within a few years it is predicted that due to the ice melt the sea willrise and make most coast cities uninhabitable.

----------------------------

Som publisert i The Washington Post november 1922 - altså for 94 år siden.

(Innlegget ble redigert 02.01.17 21:46)

TomPadang
03.01.17 08:35

Tja, utgangspunktet var jo heller av det kjølige slaget, så endringene var nok merkbare da det ble noe mildere.  Dog var vel totaloversikten  på den tid neppe den beste.

Heldigvis har det gått i varmere retning siden da.  Det er i alle fall jeg glad for.

Trenberth
TrenberthInnlegg: 3152
03.01.17 18:56
TomPadang: Tja, utgangspunktet var jo heller av det kjølige slaget, så endringene var nok merkbare da det ble noe mildere.  Dog var vel totaloversikten  på den tid neppe den beste.

Jeg tror disse observasjonene er langt sikrere enn Phil Jones sin kalkulering av Global temperatur fra 1850 med kun ett termometer i SH.

TomPadang
05.01.17 22:00

Da kom rekordene her: https://www.nrk.no/urix/norsk-forsker_-_-klimaet-er-dopet-1.13306884

Det meldes om dop-bruk....

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 3879
06.01.17 15:20
TomPadang: Det meldes om dop-bruk....

Det må i såfall være av de som har skrevet vrøvlet.
Der var det mye sprøyt gitt.

(Innlegget ble redigert 06.01.17 15:29)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg