Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Europa fryser

NYTT TEMA
arnekk
arnekkInnlegg: 3969
07.01.17 16:12

De siste dagene har man uvanlig kalt vær i både Tyskland , Polen og sørøst Europa. Ja til og med Istanbul har snø nå for tiden. I Polen fryser folk ihjel. Dette er en situasjon som i klimakretser er lite omtalt, ja faktisk ikke eksisterende. Er det bare når temperaturen er over det normale at klimahysterikkerne kommer opp av skyttergravene og roper AWG eller dekkes ekstrem kulde under naturlige svingninger? 

Tysk fjernsyn snakket om minus 25 grader i går for eksempel og det er ikke bedre i polen heller. Og Spania hadde minus 15 i Pyreneene i natt.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 13113
07.01.17 16:33

Det er jo ikke noe nytt, dette.  Kulde kan forekomme over hele verden.  Til og med i Sahara.  Ja, der kan det til og med snø: http://www.tv2.no/a/3686390/

Langveg
LangvegInnlegg: 9697
07.01.17 16:44
TomPadang: Det er jo ikke noe nytt, dette. Kulde kan forekomme over hele verden. Til og med i Sahara. Ja, der kan det til og med snø: http://www.tv2.no/a/3686390/

Haddee klimarealistiane vori like urealstiske som dei gloobale oppvarmarane, kunne dei ha erklært alt no at 2017 kjem til å verta det kaldaste året sidan målingane byrja. Alt på vårparten 2016 erklærte jo Cicero-NAsA-SNpanel-folket at 2016 kom til åverta det varmaste året nokonsinne. No trøystar dei seg med at Nordpolen er tjue gradar varmare enn normalt. Kan ikkje få det til. at minus 25 gradar skal vera tjue over normalt og heller ikkje at isen smeltar ved ein slik temperatur. Men klimafantastane får til det meste - i fantasien.

(Innlegget ble redigert 07.01.17 16:45)

fazz
fazzInnlegg: 16841
07.01.17 16:49
Langveg: Haddee klimarealistiane vori like urealstiske som dei gloobale oppvarmarane, kunne dei ha erklært alt no at 2017 kjem til å verta det kaldaste året sidan målingane byrja. Alt på vårparten 2016 erklærte jo Cicero-NAsA-SNpanel-folket at 2016 kom til åverta det varmaste året nokonsinne.

>>> Nå var jo 2016 det varmeste registrerte året noen sinne da.

Denne har passer alltid inn i en slik diskusjon:

https://www.youtube.com/watch?v=9SLbEDMZMAk

(Innlegget ble redigert 07.01.17 16:50)

arnekk
07.01.17 17:02
TomPadang: Det er jo ikke noe nytt, dette.  Kulde kan forekomme over hele verden.  Til og med i Sahara.  Ja, der kan det til og med snø: http://www.tv2.no/a/3686390/

Det jeg vil frem til at hver gang det er kaldere enn normalt så er det komplett tyst i klimaleiren. Og hver gang det er varmere, tørrere og våtere så er det AGW. Basta. Og om det er ekstrem kulde så kalles det naturlige variasjoner vanligvis. Eller at det ties ihjel i klimadiskusjonen. Hvis man leser klimarealistenes hjemmeside skulle en tro at de lever i en helt annen verden med hensyn til statistikk. Men statistikk lyver ikke, bare tolkingen av den.

At det er noen som har fått bedre klima i det siste er også en ikkesak i denne diskusjonen.

fazz
07.01.17 17:05
arnekk: Det jeg vil frem til at hver gang det er kaldere enn normalt så er det komplett tyst i klimaleiren. Og hver gang det er varmere, tørrere og våtere så er det AGW. Basta.

>>> Hver eneste måned i 2016 var den varmeste registrerte noen sinne. Selv om det er kaldt i Europa så betyr ikke det nødvendigvis at det er kaldt på kloden. I fjor var det motsatt, da var det en kuldefront over Mexico (på størrelse med Vest-Europa) i Januar/Februar og til og med snø liggende på veien flere plasser, i år er det tilbake til normalt med godt over 25 grader .

Langveg
07.01.17 20:22
fazz: >>> Hver eneste måned i 2016 var den varmeste registrerte noen sinne

Og det sludderet trur du på? Har du nokon gong spurt deg sjølv om det er mogleg å måla gjennomsnittstemperatur på jorda? Det er berre å velja dei data ein vil, så får ein den gjennomsnittstemperaturen ein vil ha. Kva var t.d. gjennomsnittstemperaturen for Oslo i går? Meiner du det går an å fastsetja det med ein desimals presisjon, trur du for sterkt på "vitkskapen".  Temeperatuen varieer frå bydel til bydel og frå minutt til minutt. Gløym det snakket om global gjennomsnittstemperatur, det er ein vitskapleg agurk.

(Innlegget ble redigert 07.01.17 20:22)

fazz
07.01.17 20:27
Langveg: Og det sludderet trur du på?

>>> Vel.. Tallene kommer fra NASA så jeg legger i alle fall større vekt på dem enn en eller anna anonym debattant på ett internett diskusjons forum.

arnekk
07.01.17 20:56

Og i dag meldes det at Moskva har hatt den kaldeste været på 120 år. Altså kaldere enn i 1941 da Tyskerne måtte gi opp beleiringen av byen. St Petersburg har -25 grader for tiden. Er vendepunktet kommet?

TomPadang
07.01.17 21:26
Langveg: Og det sludderet trur du på? Har du nokon gong spurt deg sjølv om det er mogleg å måla gjennomsnittstemperatur på jorda? Det er berre å velja dei data ein vil, så får ein den gjennomsnittstemperaturen ein vil ha. Kva var t.d. gjennomsnittstemperaturen for Oslo i går? Meiner du det går an å fastsetja det med ein desimals presisjon, trur du for sterkt på "vitkskapen".  Temeperatuen varieer frå bydel til bydel og frå minutt til minutt. Gløym det snakket om global gjennomsnittstemperatur, det er ein vitskapleg agurk.

Hvis vi mistror dagens målinger, må vi også mistro alle historiske målinger.  De har alle et element av usikkerhet ved seg.  Ja, temperaturer varierer hele tiden.  Da kan vi jo slutte med værmeldinger og all statistikk.  Det er vel det du mener?

Det jeg har stusset over er at mange klimakritikere har slik enorm tro på at 50 år gamle og 25 år gamle målinger er 100% rette, mens dagens målinger ikke kan brukes.  Det synes jeg er litt merkelig.

(Innlegget ble redigert 07.01.17 21:29)

TomPadang
07.01.17 21:27
arnekk: Og i dag meldes det at Moskva har hatt den kaldeste været på 120 år. Altså kaldere enn i 1941 da Tyskerne måtte gi opp beleiringen av byen. St Petersburg har -25 grader for tiden. Er vendepunktet kommet?

Vendepunkt?  For hva da?  

Noen dagers kulde i januar er det ikke noe særhendelse.  "Det har skjedd før", for å sitere deg i mange innlegg. :)

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 1993
07.01.17 21:48
arnekk: Og i dag meldes det at Moskva har hatt den kaldeste været på 120 år. Altså kaldere enn i 1941 da Tyskerne måtte gi opp beleiringen av byen. St Petersburg har -25 grader for tiden. Er vendepunktet kommet?

Kaldeste julaften på 120 år skal det være (russerne feirer jul 6. januar). Det skal ha vært ned i -32 grader i utkanten av byen. Det er fortsatt langt ned til rekorden på -42.

Langveg
07.01.17 23:48
TomPadang: Det jeg har stusset over er at mange klimakritikere har slik enorm tro på at 50 år gamle og 25 år gamle målinger er 100% rette, mens dagens målinger ikke kan brukes. Det synes jeg er litt merkelig.

Har då aldri hatt klokkartru på meteorologi - serskilt ikkje den som gjeld komande veke, endå mindre neste månad. . Elles er  global temp. ei ny oppfinning. Om ein opplyser at det var 15 gradar i Paris den 4. april 1880, tyder det at det var om lag den temp. ein stad i Paris ein del av dagen. Men ein var klok nok til ikkje å seia at temp var 15,23 gradar. Då hadde det vori kvasivitskap. Global gjennomsnittstemp ville meteorologane ha ledd av den gongen, nett som om nokøn ville ha sagt at det finst globale stormar, global turke, globalt snøver.

Lokalt og regionalt klima kan endra seg, men då må ein sjå det i hundreårsperspektiv minst. .

(Innlegget ble redigert 07.01.17 23:57)

silas
silasInnlegg: 18318
Trenberth
TrenberthInnlegg: 3025
08.01.17 08:54
TomPadang: Hvis vi mistror dagens målinger, må vi også mistro alle historiske målinger.  De har alle et element av usikkerhet ved seg.  Ja, temperaturer varierer hele tiden.  Da kan vi jo slutte med værmeldinger og all statistikk.  Det er vel det du mener? Det jeg har stusset over er at mange klimakritikere har slik enorm tro på at 50 år gamle og 25 år gamle målinger er 100% rette, mens dagens målinger ikke kan brukes.  Det synes jeg er litt merkelig.

Mistroisk ? De som mistror historiske data mest er vel Nasa, som nærmest daglig justerer historiske data ?

TomPadang
08.01.17 10:18
Trenberth: Mistroisk ? De som mistror historiske data mest er vel Nasa, som nærmest daglig justerer historiske data ?

Måledata har blitt justert i stort sett hele den moderne tid.  Dette fordi påvirkningsfaktorene på målingene er variable.  Så kan man jo reflektere over hvor riktige de var før - og er nå.

la1goa
la1goaInnlegg: 9756
08.01.17 16:15
TomPadang: Så kan man jo reflektere over hvor riktige de var før - og er nå.

Så kan man også lure på hvorfor NASA justerer nåtidens temperaturer. Stoler ikke NASA på de målingene som gjøres i dag? Ny justering for hver eneste måned? Du har sikkert et like fiktiv svar på det også som alt annet.

Karbonbasert_livsform
Karbonbasert_livsformInnlegg: 5761
08.01.17 22:37
arnekk: I Polen fryser folk ihjel.

2-graders målet må fortone seg underlig fjernt og akademisk for folk som sliter med å greie 37-graders målet.

Zen0n
Zen0nInnlegg: 42427
10.01.17 06:46
arnekk: De siste dagene har man uvanlig kalt vær i både Tyskland , Polen og sørøst Europa.

Når skal folk skjønne at det er den globale temperaturen som er avgjørende?

Altså ikke den lokale, regionale eller kontinentale temperaturen, men den globale.

arnekk
10.01.17 09:02
Zen0n: Når skal folk skjønne at det er den globale temperaturen som er avgjørende? Altså ikke den lokale, regionale eller kontinentale temperaturen, men den globale.

Korrekt. Men det jeg vil frem til er at når der er "vær" noen steder så kommer klima hysterikerne opp av skyttergravene og forkynner budskapet nå går alt til helvete. Når det kommer ekstrem kulde så er dette naturlige variasjoner som det heter.

Jeg vet at jeg erter på meg klimaeliten med slike innlegg som dette. Men det var jo hele vitsen som takk for sist. At den totale globale temperaturen er det som man må sammenligne er det som teller. Men det får man ikke alltid med seg når en diskuterer vær.

Zen0n
10.01.17 09:04
arnekk: Korrekt. Men det jeg vil frem til er at når der er "vær" noen steder så kommer klima hysterikerne opp av skyttergravene og forkynner budskapet nå går alt til helvete. Når det kommer ekstrem kulde så er dette naturlige variasjoner som det heter. Jeg vet at jeg erter på meg klimaeliten med slike innlegg som dette. Men det var jo hele vitsen som takk for sist. At den totale globale temperaturen er det som man må sammenligne er det som teller. Men det får man ikke alltid med seg når en diskuterer vær.

Absolutt, og de er akkurat like idiotiske.

Hvem er forresten "klimaeliten"? Alle som tror klimaendringene er menneskeskapte? Man trenger ikke å tilhøre en eller annen elite for å tro det. Det er grundig dokumentert etter hvert.

Langveg
10.01.17 11:44
Zen0n: Absolutt, og de er akkurat like idiotiske. Hvem er forresten "klimaeliten"? Alle som tror klimaendringene er menneskeskapte? Man trenger ikke å tilhøre en eller annen elite for å tro det. Det er grundig dokumentert etter hvert.

Korleis kan du tru på nokon global temperatur? Det er det største sludderet ein nokon gong har funni på.

Klimaeliten er elles dei som gjer karriere på å ha dei "rette" meiningane om klima og tener pengar på det i arbeidssamanhang eller trur dei kan få forteneste av det på annan måte (miljøpolitikarar).

(Innlegget ble redigert 10.01.17 11:47)

Zen0n
10.01.17 11:45
Langveg: Korleis kan du tru på nokon global temperatur? Det er det største sludderet ein nokon gong har funn i på.

Jeg stoler mer på fagfolka her fremfor deg, for å si det slik.

Langveg
10.01.17 18:16
Zen0n: Jeg stoler mer på fagfolka her fremfor deg, for å si det slik.

Kan du ikkje tenkja sjølv? Kolreis vil du gå fram for å finna "gjennomsnittstemperaturen" på jorda? Må han ikkje gjelda for eit gjevi tidspunkt året rundt? Og korleis kan ein få skilnader på 0,2 gradar frå eit år til eit anna? Humbug, spør du meg.

Zen0n
10.01.17 18:21
Langveg: Kan du ikkje tenkja sjølv?

Selvsagt, men samtidig er jeg ydmyk for at andre har mer ekspertise og kunnskap om dette feltet.

Hvis jeg blir syk så går jeg til doktoren. Da stoler jeg på hans/hennes vurderinger er de riktige og at han/hun skriver ut de riktige medisinene. Det er en grunn til at vi har eksperter og det er fordi de skal ha kunnskaper og ekspertise om dette, utover hva man kan forvente fra en lekmann som meg.

Eller mener du man bare skal legge ned alle forskningsinstitutter, universiteter, sykehus osv fordi vi heller skal "tenke sjøl"? Så kan alle stille sin egen kreftdiagnose og operere selv?

Når det gjelder det du spør om så har jeg forstått det slik at man har et tilstrekkelig antall målepunkter satt opp på ulike steder som tilsammen gir et grunnlag for å danne en gjennomsnittstemperatur for jorden. Videre har man modeller som kan fremskrive eller tilbakeskrive hvis man tar hensyn til de og de faktorene.

trøndergutten
trønderguttenInnlegg: 5824
10.01.17 18:44

Å tenke selv betyr ikke at man ikke skal stole på eksperter. Man trenger ikke å stole på noe en ekspert sier, men finner man flere uavhengige kilder og eksperter som sier det samme, da kan man godt begynne å tro på dem. Problemet med klimaskeptikerne er at de finner de få ekspertene som støtter deres sak, men overser det store flertallet som faktisk mener at klimaforandringene er menneskeskapt. 

Jeg vil også ta opp det elendige argumentet mange kommer med: "det er jo unormalt kaldt denne vinteren, skal det ikke bli varmere da?". Jeg ser forskjellige versjoner av dette "argumentet" overalt i kommentarfelt og på diskusjonsforum. Det samme med "de klarer ikke å spå været i morgen, hvordan kan de da si noe om været om 100 år?". 

Folk må forstå forskjellen på klima og vær. Været er det som skjer i morgen eller om 1 uke, mens klimaet er den gjennomsnittlige værsituasjonen over lengre tid, gjerne over flere år. Man kan godt ha den kaldeste vinteren på 50 år i Europa, men likevel ha global oppvarming.

For å ta en klassisk metafor på dette tema: La oss si at en mann går en tur med en hund. Mannen beveger seg rett frem, mens hunden beveger seg både til høyre og venstre. Mannen er klimaet, hunden er været. Her er en kort video som forklarer det godt:

https://www.youtube.com/watch?v=XXzEUEpkRBc

Langveg
10.01.17 23:51
trøndergutten: Mannen er klimaet, hunden er været.

Det vert visst  ikkje slutt på sluddereret. Mannen og hunden er ikkje ein metafor men ein idiotisk samanlikning som ikkje har noko  med saka å gjera. ZenOn dreg inn lækjarvitskapen. Meteorologi og "klimaforsking" har så mange parameter som ein ikkje har kontroll over at samanlikninga vert bak mål.  Det er heilt uråd på reint vitskapleg basis å fastslå i dag kva slags ver vi får i Oslo den 10. februar og det er like umogleg å seia noko om klimaet 100 år fram i tida. Å tru at CO2 har avgjerande innverknad, er ein  fiks idé som ein ikkje har funni avløysing for etter at ein slutta å masa om onsonlag, skogsdød, sur nedbør og fandens og hans oldemor. I same gate er påstandar om at 50% av alle artar på jorda er vornte utrydda dei siste tre hundre åra.  Heile klimasirkuset byggjer på dystopiske haldningar i stil med religionars domedag og ragnarok.

(Innlegget ble redigert 10.01.17 23:53)

fargerik
fargerikInnlegg: 40230
11.01.17 05:13
arnekk: Korrekt. Men det jeg vil frem til er at når der er "vær" noen steder så kommer klima hysterikerne opp av skyttergravene og forkynner budskapet nå går alt til helvete. Når det kommer ekstrem kulde så er dette naturlige variasjoner som det heter.

Jetstrømmen har forandret mønster i år, og går i nye baner. Jetstrømmen er jo ofte et skille mellom kald og varm luft, og når den bukter seg som nå, vil været forandre seg og bli både kaldere noen steder og varmere andre steder..

Så kan man jo ta debatten:

Hvorfor endrer jetstrømmen bane?

Wizzard
WizzardInnlegg: 19875
11.01.17 05:26

Europa vil bli mye kaldere ved global oppvarming. Rart at folk ennu pr dags dato tror det motsatte.

Garindan
GarindanInnlegg: 4600
11.01.17 06:07
arnekk: Polen og sørøst Europa. Ja til og med Istanbul har snø nå for tiden. I Polen fryser folk ihjel. Dette er en situasjon som i klimakretser er lite omtalt, ja faktisk ikke eksisterende.

Nei, nå må du roe deg vet du. Dette er bare enkelttilfeller og sier ingenting om klimaet. Og disse meteorologene i England som uttalte at temperaturene ikke gikk opp lenger, de hadde bare glemt å forhøre seg med klimaindustrien om det var greit først.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg