Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Isfjellet Larsen C løsner

NYTT TEMA
FlGARO
FlGAROInnlegg: 1349
07.01.17 18:35

https://www.nrk.no/urix/et-isfjell-pa-storrelse-med-akershus-er-i-ferd-med-a-losne-1.13308433

Store størrelser på disse isfjellene...

En liten ting jeg undrer meg over, som kanskje noen litt glupere kan svare på. Jeg regner med at dette isfjellet dupper i vannet. Så vidt jeg vet, så har isfjell majoriteten av massen sin under vann, har til og med lest opp mot 90 prosent er under vann?

Hvordan kan det bli hevdet at dermsom isen smelter, så vil havnivået stige med 10 cm? Is utvider seg jo i fastform, så burde det ikke heller bli motsatt?

At om isen på Grønland smelter og havnivået stiger kan jeg skjønne, ettersom dette ligger på land og vil føre til ekstra volum i havet, men ettersom dette er en isfjell som er i ferd med å løsne, så ligger det jo allerede i vann? Det burde bety at havnivået synker når store mengder is i vannen blir til is igjen?

silas
silasInnlegg: 18370
08.01.17 21:53
FlGARO: En liten ting jeg undrer meg over, som kanskje noen litt glupere kan svare på. Jeg regner med at dette isfjellet dupper i vannet. Så vidt jeg vet, så har isfjell majoriteten av massen sin under vann, har til og med lest opp mot 90 prosent er under vann?

Selve biten som er i fare for å løsne (ca 10%) kan på ingen måte heve det globale havnivået da isen flyter fritt i havet. Det er vel heller spekulasjoner rundt hva som skjer hvis resten av isen som ligger på land sklir ut i havet (kalving mm)

"Dersom all isen «Larsen C» holder tilbake hadde havnet i havet, ville havnivåene ha steget 10 centimeter. Det scenarioet ligger i så fall mange år frem i tid, ifølge forskerne."

http://www.projectmidas.org/blog/larsen-c-ice-shelf-poised-to-calve/

(Innlegget ble redigert 08.01.17 22:00)

Grammofon
GrammofonInnlegg: 1716
09.01.17 12:25
silas: Det er vel heller spekulasjoner rundt hva som skjer hvis resten av isen som ligger på land sklir ut i havet (kalving mm)

Is som ligger på land sklir vel kontinuerlig ut i havet. At is som flyter på havet utenfor skulle bremse landisens bevegelse i nevneverdig grad virker ikke rimelig.

silas
silasInnlegg: 18370
09.01.17 16:47
Grammofon: Is som ligger på land sklir vel kontinuerlig ut i havet. At is som flyter på havet utenfor skulle bremse landisens bevegelse i nevneverdig grad virker ikke rimelig.

Kalving er helt normalt, men her er det vel noen som tror at kalvingen kan komme helt ut av kontroll?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg