Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Resultat av miljøgalenskap

NYTT TEMA
Langveg
LangvegInnlegg: 11218
11.01.17 20:47

Volkswagen må betala tilsvarande 36 milliardar kroner for "miljøjuks". Meiningslause utsleppsgrenser gjorde at fabrikken fiksa på målingane for å kunne få dieselbilane til å fungera som bilar og ikkje som somletog - og desse utsleppa har truleg null å seia når det gjeld å skada "miljøet". Kor mykje dill skal ein vera vitne til før miljøfantastane legg inn årene? Trudde ein hadde fått nok med sirkuset kring omsetnad av utsleppskvotar.  Vi vil nok diverre få sjå enda meir rart før den nye istida kjem.

la1goa
la1goaInnlegg: 10533
11.01.17 23:54

Jeg vet ikke hva NOx utgjør som miljøtrussel, det har jeg ikke satt meg inn i og jeg kommer neppe til å gjøre det. Nå har det seg sånn at de fleste land setter sine avgifter i forbindelse med utslipp m.m. Jeg er av den oppfatning at VW har jukset og bør straffes for dette. Hvis man er motstander av NOX avgiften så bør dette tas opp på det politiske planet, man kan ikke tillate at noen tar seg til rette og kjører sine egne løp. 

Når det er sagt så har vi avgifter her til lands som ser ikke ut til å gjelde alle. EL-bilistene slipper absolutt alt av avgifter og blir faktisk belønnet med subsidier. Denne politikken burde vært tatt opp for lenge siden for make til urettferdighet mangler historisk sidestykke. En kan bare lure på hvorfor denne galskapen for lov til å blomstre videre. Totalt sett har EL-bilen vel så mye CO2 utslipp som vanlige biler når man tar med produksjon av biler og batterier. Nå som vi vektlegger å skattelegge CO2 utslipp så burde også EL-bilistene betale sin del av kaka. Det er ikke mer enn rett og rimelig. Jeg kommer til å stemme det partiet som tør å stå opp i mot denne urettferdige behandlingen.

(Innlegget ble redigert 11.01.17 23:55)

JudasT
JudasTInnlegg: 5249
12.01.17 03:10

Pål Steigan skriv i sin interessante kommentar om USAs komande strategiske valg at USA går til handelskrig mot Europa:
USAs krav til EU om å drive en sanksjonspolitikk mot Russland har skadet selskaper i Europa som USAs korporasjoner er i konkurranse med. Bøtlegging av Volkswagen for manipulasjon med utslippstester må også oppfattes som en form for økonomisk krigføring til fordel for USAs bilindustri.

ostgote
ostgoteInnlegg: 3942
12.01.17 06:31

USA er det opprinnelige bil-landet, der massebilismen startet. De fikk merke medaljens bakside, med byer som ble innhyllet i SMOG,  mange ti-år før andre nasjoner. USA har følgelig også vært i front med å gjennomføre tiltak, som innføring av katalysator og fjerning av bly i bensinen,  for å redusere skadevirkningene

VW har jukset for å oppnå høye salgstall og ble avslørt. Jukset har også pågått helt siden 1980 tallet med reklamekampanjer for sine golf dieselbiler som ble framstilt som miljøvennlige.
Jukset er det det samme som en regnskapsfører pynter på tallene i regnskapet, en idrettsutøver doper seg for å vinne eller en sjakkspiller bruker computer for å finne de beste trekkene.

At det var en europeisk fabrikant som har jukset er ikke overraskende. I EU området har myndighetene hatt en klokkertro på at fabrikanter selv kan dokumentere alt mulig uten etterprøving av uavhengige instanser.

trondhjem
trondhjemInnlegg: 7307
12.01.17 08:40
Langveg: Volkswagen må betala tilsvarande 36 milliardar kroner for "miljøjuks".

Det er velkjent at NO2, en avgass som dieselmotorer lager mye mer av enn bensinmotorer, har en rekke helseeffekter. Denne gassen skader folk i ganske små mengder ved langvarig eksponering.

For å redusere dette helseproblemet har de fleste land innført utslippsbegrensninger av NO2 fra bileksos fordi denne eksosen slippes ut i folks boområder og gir langvarig eksponering for de som bor der.

Volkswagen er avslørt, og har rett ut innrømt, at de med overlegg har jukset med utslippstallene for sine biler for å tilfredsstille myndighetenes utslippskrav. Volkswagens dieselmotorer lager under normal drift mange ganger mer NO2 enn hva Volkswagens manipulerte testprosedyrer viser at de lager.

Dette betyr at Volkswagen har gitt blaffen i helseproblematikken som denne gassen lager og lurt myndighetene som får økte utgifter på helsebudsjettet og deres kunder og andre folk som blir påført helseplager de ville sluppet unna om Volkswagens motorer hadde holdt hva de lovet.  

At amerikanske myndigheter reagerer med heftige bøter og sikter de ansvarlige i Volkswagens ledelse er derfor helt på sin plass etter mitt syn. Det man bør stille spørsmålstegn ved er hvorfor reagerer ingen europeiske myndigheter med straffetiltak overfor selskapet og de i ledelsen som er ansvarlige for dette jukset?

Vårt land har f.eks. tapt store inntekter ved at bilavgiftene er blitt beregnet for lavt grunnet dette jukset og ved at mange personer har fått behov for helsehjelp og blitt arbeidsuføre grunnet høye NO2-nivåer i tettbebygde områder som følge av at dieselbilandelen gikk til værs. Hvorfor slipper bilbransjen å stå til ansvar for dette?

Langveg
12.01.17 08:40
JudasT: Bøtlegging av Volkswagen for manipulasjon med utslippstester må også oppfattes som en form for økonomisk krigføring til fordel for USAs bilindustri.

Det er nok den eigenlege forklaringa. Bilindustrien i Sambandstatane var komne i bakleksa når det galdt å tevla med VW-b ilar og så tok ein til "miljøet".

sanila
sanilaInnlegg: 34058
14.01.17 10:23
Langveg: og desse utsleppa har truleg null å seia når det gjeld å skada "miljøet".

Uansett hva man måtte mene om været, så  er det til stor skade for luften, du innånder. 

Dessuten er juks,  juks. Hvilket det naturligvis er, når man selger noe unner falske flagg.

Langveg
14.01.17 11:06
sanila: Dessuten er juks, juks

Juks kan få ulike konsekvensar. I dette tilfellet er vel 36 milliardar kroner i meste laget å betala. Eller meiner du det er heilt i sin orden?

RickiBK
RickiBKInnlegg: 60994
14.01.17 11:11
Langveg: . I dette tilfellet er vel 36 milliardar kroner i meste laget å betala.

Kommaet burde vært flyttet et par plasser til høyre. 

Juksebilkonsernet burde fått svi så de merket det. 

38Mrd er et piss i havet. 

sanila
14.01.17 12:12
Langveg: Juks kan få ulike konsekvensar. I dette tilfellet er vel 36 milliardar kroner i meste laget å betala. Eller meiner du det er heilt i sin orden?

Ja Juks kan det,  og i dette tilfelle handler det både om den luft du. innånder, jordens befolkning vel at merke. Men det betyr mindre når man sitter i lite Norge. Ikke sant.

Juks av så store konserner,  som folk nødvendigvis  må ha tillit til selger det de gir seg ut for. ( det handler om tillit ).  Må nødvendigvis straffes,  og betale for slikt.

En verden ledet ,  av juks og løgn.  Er ingen tjent med.

Det er ikke noen  liten  l butikk der er tale om, så man kan ikke gi de bare en liten fake bot.  Slikt må nødvendigvis stå i forhold til , tja hva tror du.

I Dk , er farts bøter i øvrig regulert etter måneds inntekt , det er  smart. Synes nå jeg.

Langveg
14.01.17 12:47
sanila: Ja Juks kan det, og i dette tilfelle handler det både om den luft du. innånder, jordens befolkning vel at merke. Men det betyr mindre når man sitter i lite Norge. Ikke sant. Juks av så store konserner, som folk nødvendigvis må ha tillit til selger det de gir seg ut for. ( det handler om tillit ). Må nødvendigvis straffes, og betale for slikt. En verden ledet , av juks og løgn. Er ingen tjent med. Det er ikke noen liten l butikk der er tale om, så man kan ikke gi de bare en liten fake bot. Slikt må nødvendigvis stå i forhold til , tja hva tror du. I Dk , er farts bøter i øvrig regulert etter måneds inntekt , det er smart. Synes nå jeg.

Rein moralisme. Folk andar inn reinare luft enn på fleire hundre år. Tenk berre på korleis lufta var i London og andre stader stader under den industrielle revolusjonen som vel aldri hadde fått lov til å utvikla seg hadde det stått til den typen "miljøvernarar" vi har i dag. Dei hadde vel ynskt å halda fram med primitivt, "naturleg" liv, med vedfyring og anna ureining.  Dagens miljøvernarar nyter godt av den industrielle revolusjonen, bensin- og dieselmotorars arbeid, men av ein eller annan  merkeleg grunn mislikar dei det meste av det som sivilisasjonen har gjevi oss av gode: eit komfortabelt og lengre liv. VW-dieselmotarar forkortar ikkje det med eitt sekund. Kulda i Europa nett no har hittil teki livet av eit 70-tal personar som har levd i primitive tilhøve utan den moderne sivilisasjonens gode. Bruk heller moralismen din på det!

(Innlegget ble redigert 14.01.17 12:52)

sanila
14.01.17 13:05
Langveg: Rein moralisme. Folk andar inn reinare luft enn på fleire hundre år

Jordkloden i er større enn vesten, hvilket var poenget. Som du ikke tok.  Når man sitter  trygt på baken sin og klør seg på vommen  i Norge, kan det jo være vanskelig at få med seg.  Om det er mangle på vilje, eller forstand er så spørsmålet.-

Vesten har i høy grad "eksportert"  den forurensene,  del av sitt alt for store forbruk,  til andre lande. uten at  at sikre seg at  det blir gjort på miljømessig forsvarligvis,   Det er billigere slikt, men dyrt i lengden.

Det gjelder naturligvis ikke bare luft, men også vann. og jord.

sanila
14.01.17 13:55
Langveg: Kulda i Europa nett no har hittil teki livet av eit 70-tal personar som har levd i primitive tilhøve utan den moderne sivilisasjonens gode. Bruk heller moralismen din på det

Jeg er helt enig i at fordelingen av goder i verden  er feil. Men det var muligvis ikke det du mente.

At store konserner der tjener  stygt på lureri. skal betale for det.  Det kunne passe komme noen  der trenger det til gode.

Det er fult mulig at ha flere baller i luften, og ikke bare være opptatt , av sin egen bil og bekvemmelighet.

¨

Langveg
14.01.17 20:03
sanila: Jordkloden i er større enn vesten, hvilket var poenget.

Slett ikkje, her dreier det seg om amerikanske - og låtterleg låge - utsleppsgrenser, ikkje om ureining andre stader i verda. At du ikkje ser at dei amerikanske reglane har eit sterkt element av proteksjonisme og lite med ekte miljøvern å gjera, må vera ditt problem.

sanila
14.01.17 20:06
Langveg: lett ikkje, her dreier det seg om amerikanske - og låtterleg låge - utsleppsgrenser, ikkje om ureining andre stader i verda. At du ikkje ser at dei amerikanske reglane har eit sterkt element av proteksjonisme og lite med ekte miljøvern å gjera, må vera ditt problem.

.

sanila
14.01.17 20:08
Langveg: og lite med ekte miljøvern å gjera, må vera ditt problem.

Du vet veldig lite om hva jeg mener er ekte, miljø vern.,

sanila
14.01.17 20:11
Langveg: Slett ikkje

Nei jeg skjønner at du ikke tror at verden er større enn vesten, og at det kan være vanskelig at erkjenne at man er avhengig av andre dele av jordkloden .  

Langveg
15.01.17 09:51
sanila: Nei jeg skjønner at du ikke tror at verden er større enn vesten, og at det kan være vanskelig at erkjenne at man er avhengig av andre dele av jordkloden .

Denne tråden dreier seg om utslippsreglar som er laga i USA og gjeld i USA og som den am. staten no ha innkassert tilsvarande 36 milliardar kroner for. Forretningstalent har grinogane i alle fall.

sanila
15.01.17 09:56
Langveg: Denne tråden dreier seg om utslippsreglar som er laga i USA og gjeld i USA og som den am. staten no ha innkassert tilsvarande 36 milliardar kroner for. Forretningstalent har grinogane i alle fall.

Denne tråd handler om et firma , et  stort , der har luret kundene stort, og brutt den lovgivning der er.  For at berike seg selv.

fargerik
fargerikInnlegg: 45628
15.01.17 10:11
Langveg: Kor mykje dill skal ein vera vitne til før miljøfantastane legg inn årene? Trudde ein hadde fått nok med sirkuset kring omsetnad av utsleppskvotar. Vi vil nok diverre få sjå enda meir rart før den nye istida kjem.

Nederland har vedtatt å forby salg av diesel- og bensinbiler i 2025.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 60994
15.01.17 10:13
fargerik: Nederland har vedtatt å forby salg av diesel- og bensinbiler i 2025.

Har de? 

Har du en link?

Blander du med denne? 

(Innlegget ble redigert 15.01.17 10:16)

JudasT
JudasTInnlegg: 5249
15.01.17 19:08

Volkswagen var på kundenes side. Selskapet sørget for at bilene ble billigere, med mindre avgifter. De som tapte inntekter, var staten og politikerne – folkets fiender.

frankolainen
frankolainenInnlegg: 5718
16.01.17 08:46
sanila: Denne tråd handler om et firma , et stort , der har luret kundene stort,

På hvilken måte har kundene lidd noen overlast i denne saken?

sanila
16.01.17 11:46
frankolainen: På hvilken måte har kundene lidd noen overlast i denne saken?

Skal man ikke kunne stole på , at det man kjøper er det  det gir seg ut for, og det salgs talen sier??

Går forurensning ut over, alle?

Hvordan er det nå, jeg så en overskrift med forbud for kjørsel med diesel biler en periode nå, på grunn forurensning, hvorfor tror du man gjør slikt?

http://www.abcnyheter.no/motor/2017/01/15/195270701/dieselforbud-i-oslo-fra-tirsdag

Langveg
16.01.17 12:23
sanila: Hvordan er det nå, jeg så en overskrift med forbud for kjørsel med diesel biler en periode nå, på grunn forurensning, hvorfor tror du man gjør slikt?

Transportøk. imnsitutt vedgår at dei ikkje har forsking som syner effekten av eit slikt "anstaltmakeri". No er eg redd dei lagar fasit på førehand og kunngjer etterpå at ureininga gjekk monleg ned. Det vert triksa med alt i desse tider.

frankolainen
frankolainenInnlegg: 5718
16.01.17 12:24
sanila: Hvordan er det nå, jeg så en overskrift med forbud for kjørsel med diesel biler en periode nå, på grunn forurensning, hvorfor tror du man gjør slikt?

Hvorfor JEG tror de gjør dette?

Ren symbolpolitikk fra vannmelonene MDG. Blodrøde på innsiden, og så grønne på utsiden.

Dersom Miljøpartiet De Gale brydde seg om forurensing, så kunne de for eksempel vasket veiene litt oftere, eller lagt forbud mot vedfyring noen dager.

sanila
16.01.17 12:45
Langveg: Det vert triksa med alt i desse tider

Jeg tror neppe det er noe nytt at der juges og bedrages. å det retferdiggjør heller ikke det der blir gjort i dag.

Men klart at folk der evt juger og trikser mye, og synes de personlig har gavn av det, og ikke bryr seg om verken helheten eller andre. De  forsvare slikt.

sanila
16.01.17 12:51
frankolainen: som Miljøpartiet De Gale brydde seg om forurensing, så kunne de for eksempel vasket veiene litt oftere, eller lagt forbud mot vedfyring noen dager

Begge tiltak kunne sammen  med diesel bilene da være fine tiltak.-om folk ikke bor sådan til  og har andre varme kilder., man må nok gi lov på hytta .   Det er neppe i byen der fyres mest med ved, å der er forskjell på smog og svevestøv.

(Innlegget ble redigert 16.01.17 12:55)

sanila
16.01.17 12:53
Langveg: Transportøk. imnsitutt vedgår at dei ikkje har forsking som syner effekten av eit slikt "anstaltmakeri".

Jeg har ike så veldig tillit til norsk noe, så det er da fult mulig. men du vet at smog er et problem i storbyer. Det kommer for stor del fra biler, det er neppe i byen at der fyres mest med ved.

(Innlegget ble redigert 16.01.17 12:55)

sanila
16.01.17 13:15
frankolainen: Hvorfor JEG tror de gjør dette?
Ren symbolpolitikk fra vannmelonene MDG. Blodrøde på innsiden, og så grønne på utsiden.
Dersom Miljøpartiet De Gale brydde seg om forurensing, så kunne de for eksempel vasket veiene litt oftere, eller lagt forbud mot vedfyring noen dager

Jeg er egentlig mer opptatt av , hva du mener om spørsmålet, om det man  selger , ikke  skal være det man gir  det ut for at være??

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg