Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kullindustriens aftensang

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 45122
06.07.17 14:34
frankolainen: Nå er det flere som har påpekt hva som er feil (denne gangen) "Ingen nye modeller skal ha bensin-eller dieselmotor." Skriver du, og dette er FEIL. Og isteden for å moderere deg, så svarer du

Det skal lanseres fem nye modeller, og alle disse skal være elektriske biler.

Alle nåværende modeller skal utstyres med elektrisk motor, greit nok.

Jeg har aldri påstått at de skal slutte å produsere eksisterende modeller.

Ingen biler skal produseres med kun bensinmotor.

Vil du ha bil med kun dieselmotor eller bensinmotor må du velge et annet bilmerke.

De skal lansere nye modeller, og de skal være elbiler.

På lang sikt, etter hvert som gamle modeller fases ut, er målet å avskaffe fossilt drivstoff helt. Men det forstår vel alle at ligger langt inn i fremtiden.

Jeg skrev i det første innlegget om disse bilene:

Alle nye modeller.

Les det en gang til.

ALLE NYE MODELLER.

Nye modeller er ikke eksisterende modeller.

Hadde jeg skrevet alle biler inkludert eksisterende modeller, ville det vært feil. Men jeg gjorde ikke det.

Jeg skrev:

Alle nye modeller.

Og det er det Volvo selv har skrevet i sin pressemelding.

Vet du nå forskjellen på eksisterende og nye modeller?

Poenget er at du ikke vil få kjøpt en ny bil med kun bensin- eller dieselmotor etter 2019, de slutter å lage det. Skal du ha det, må du velge et annet bilmerke.

(Innlegget ble redigert 06.07.17 14:45)

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4359
06.07.17 15:30

Ro ro til fiskeskjær......:-)

fargerik
06.07.17 15:35
xpoolman: Ro ro til fiskeskjær......:-)

Forstår du ikke begrepet NY som jeg skrev i det første innlegget i denne tråden jeg skrev om bilmodellene Volvo skal lansere?

Får du kjøpt en ny modell Volvo etter 2019 med kun bensin- eller dieselmotor? I så fall må du ta kontakt med Volvo og fortelle dem at de tar feil.

Kan du google begrepet NY? Please? Slå opp i ordboka, kanskje?

Ufattelig hva dere tar dere bryet å kverulere om...

Men jeg tror det bunner i en voldsom harme over at bilbransjen er i endring. Tenk at de er i ferd med å fase inn mer og mer av den forhatte nye elektriske tidsalder... Skikkelig irriterende, tenker jeg.

(Innlegget ble redigert 06.07.17 15:41)

xpoolman
06.07.17 17:07

Jada, og keiseren var naken.

fargerik
06.07.17 17:30
xpoolman: Jada, og keiseren var naken.

Hva mener du med det?

Jeg har ikke påstått at du er naken, men jeg lurer på om vi forstår norsk på samme måte?

ETT eneste kontrollspørsmål:

Hvor mange av de fem nye modellene Volvo flagger at skal lanseres vil bli levert med bensin-eller dieselmotor eller som hybridbil?

(Innlegget ble redigert 06.07.17 17:32)

xpoolman
06.07.17 17:54

Nei det må helst du svare på siden du påstod at Volvo skulle slutte med ottomotorer og at INGEN NYE MODELLER SKAL LEVERES MED BENSIN ELLER DIESELMOTOR. 

Kjære lille  venn, hvorfor kan du ikke bare innrømme at du tok feil ?

(Innlegget ble redigert 06.07.17 17:55)

fargerik
06.07.17 17:58
xpoolman: Nei det må helst du svare på siden du påstod at Volvo skulle slutte med ottomotorer og at INGEN NYE MODELLER SKAL LEVERES MED BENSIN ELLER DIESELMOTOR. Kjære lille venn, hvorfor kan du ikke bare innrømme at du tok feil ?

Hvilke av de fem nye modellene skal leveres med diesel- eller bensinmotor?

Det er andre gang jeg spør.

xpoolman
06.07.17 19:45

Det har jeg ingen peiling på.

Og jeg gidder ikke engasjere meg heller ; jeg skal aldri kjøpe hybrid.

Men det er klart at en hybrid vil ha en bensinmotor.

(Innlegget ble redigert 06.07.17 19:46)

fargerik
06.07.17 19:47
xpoolman: Det har jeg ingen peiling på.

Takk, jeg hadde vel en mistanke om det.

Og du vil aldri mer kunne kjøpe ny Volvo.

Og de fem nye modellene er altså IKKE hybridbiler, de er elektriske biler med batteri, uten forbrenningsmotor.

Da er vel denne raptusen ferdig, håper jeg?

(Innlegget ble redigert 06.07.17 19:51)

xpoolman
06.07.17 19:52

Men de vil fortsatt i overskuelig framtid også levere biler med forbrenningsmotor.

xpoolman
06.07.17 20:06

Forresten så kunne det jo tenkes at jeg kjøpte meg en helelektrisk dersom de kommer med det, så du kan ikke si at jeg aldri vil kunne kjøpe Volvo.

Men hybrid, nei det skal jeg aldri ha.

Trenberth
TrenberthInnlegg: 3196
06.07.17 21:57

By 2019, Volvo group intends to offer only either fully electric or hybrid engines on all new models, making it the first automaker to commit to using only alternative drive trains.

Så ALLE nye modeller skal leveres enten elektrisk eller hybrid.

(Innlegget ble redigert 06.07.17 21:58)

xpoolman
06.07.17 21:59

Ja da kan jeg jo kjøpe en fully electric :-)

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 4729
10.07.17 07:09
xpoolman: Ja da kan jeg jo kjøpe en fully electric :-)

Wall Street Journal (da må det jo være sant), rapporterer at salg av Tesla elektriske biler kollapset til null etter at elbil-subsidiene ble sterkt redusert (men ikke fjernet helt):

Tesla Sales Fall to Zero in Hong Kong After Tax Break Is Slashed

New registrations of company’s vehicles dropped to zero from 2,939

Tesla Inc. sales in Hong Kong came to a standstill after authorities slashed a tax break for electric vehicles on April 1, demonstrating how sensitive the company’s performance can be to government incentive programs.

xpoolman
10.07.17 07:15

Jeg kunne godt tenkt meg en ny elbil.

Ikke på grunn av miljøet eller økonomiske fordeler men rett og slett fordi de er behagelige å kjøre :-)

frankolainen
frankolainenInnlegg: 5692
10.07.17 14:25
Trenberth: By 2019, Volvo group intends to offer only either fully electric or hybrid engines on all new models, making it the first automaker to commit to using only alternative drive trains.

Tro om den fargerike forstår at det sitter en av disse karbondjevelmotorene i hybridbilene?

fargerik
10.07.17 14:35
frankolainen: Tro om den fargerike forstår at det sitter en av disse karbondjevelmotorene i hybridbilene?

Volvo sine fem nye modeller som skal introduseres fra 2019 er 100% elektriske, og ikke hybridbiler.

Og kutt ut tåpelig mobbing, alle vet hva en hybridbil er. Det er resten av bilparken som skal bli hybridbiler.

Det som er tema er at ingen biler, hverken gamle eller nye modeller, vil bli levert med kun fossilmotor.

(Innlegget ble redigert 10.07.17 14:36)

frankolainen
frankolainenInnlegg: 5692
10.07.17 15:06
fargerik: Volvo sine fem nye modeller som skal introduseres fra 2019 er 100% elektriske, og ikke hybridbiler.

Det er IKKE hva The Guardian skriver: 

All new cars launched by Volvo from 2019 onwards will be partially or completely battery-powered, in what the company called a “historic end” to building models that only have an internal combustion engine. 

https://www.theguardian.com/business/2017/jul/05/volvo-cars-electric-hybrid-2019

(Innlegget ble redigert 10.07.17 15:08)

fargerik
10.07.17 17:31
frankolainen: Det er IKKE hva The Guardian skriver:

Jeg forholder meg til det Volvo selv sier.

Programmet er:

Fra 2019 til 2021 skal det lansres fem helt nye modeller, og alle skal være elbiler. NYE modeller. Som jeg skrev i det første innlegget i denne tråden om Volvo.

Resten av utvalget, skal alle ha elmotor.

De skal altså slutte å produsere biler uten elmotor. De bilene de skal produsere med bensinmotor skal være hybridbiler. Ingen bil vil bli å få kjøpt som har kun bensin-eller dieselmotor.

De vil kanskje lansere enda fem modeller til med tiden, men det har ikke vært tema for Volvo å snakke om.

Det de sier er at alle nye modeller de har på programmet, skal være rene elbiler.

Fem modeller er altså flagget, det er det hele. Og de er elektriske biler alle fem.

(Innlegget ble redigert 10.07.17 17:34)

Trenberth
TrenberthInnlegg: 3196
10.07.17 23:17

Volvo Cars kommer att lansera fem renodlade elbilar mellan åren 2019 och 2021, varav tre kommer att vara Volvo-modeller och två elektrifierade prestandabilar från Polestar, Volvo Cars prestandamärke. Fullständiga uppgifter om dessa modeller kommer att meddelas vid ett senare datum.

Dessa fem bilar kommer att kompletteras av ett antal bensin- respektive dieselbaserade plug-in hybrider och 48 volts milda hybrider och utgör då det bredaste utbudet av elektrifierade bilar som någon biltillverkare på marknaden kan erbjuda.

https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/media/pressreleases/210058/volvo-cars-elektrifierar-hela-sitt-modellprogram

(Innlegget ble redigert 10.07.17 23:19)

fargerik
11.07.17 08:07

Jeg vil gå tilbake til trådens tema.

Det er på tide at staten slutter å subsidiere kullgruvene i Norge.

Her har millionene rullet, de fikk 500 000 000 kroner i 2015, og nå ber Store Norske om 600 000 000 kroner til for å ikke gå konkurs.

Legg ned dritten og rydd opp i søpla.

(Innlegget ble redigert 11.07.17 08:11)

la1goa
la1goaInnlegg: 10477
11.07.17 10:15
fargerik: Her har millionene rullet, de fikk 500 000 000 kroner i 2015, og nå ber Store Norske om 600 000 000 kroner til for å ikke gå konkurs. Legg ned dritten og rydd opp i søpla.

Helt enig. Hvis det ikke er drivverdig så legg det ned. Men nå tror jeg ikke at kullgruven på Svalbard er der på grunn av økonomi da jeg heller tror at det ligger politiske grunner bak. Som f.eks. å holde hevd på Svalbard og da spørs det.

fargerik
11.07.17 10:21
la1goa: Helt enig. Hvis det ikke er drivverdig så legg det ned. Men nå tror jeg ikke at kullgruven på Svalbard er der på grunn av økonomi da jeg heller tror at det ligger politiske grunner bak. Som f.eks. å holde hevd på Svalbard og da spørs det.

Ja, da.

Det er jo mer.

Når familien Horn truet med å selge Øustre Adventfjort til Kina eller Russland, smalt jaggu staten enda en kjempesum, 300 000 000 kroner i bordet og kjøpte denne ikke-drivverdige kullforekomsten.

03. 07. 2017

(Innlegget ble redigert 11.07.17 10:23)

xpoolman
11.07.17 11:30

Det er ikke kommersiell drift på Svalbard lenger.

Man tar kun ut kull til eget forbruk i kraftverket.

fargerik
11.07.17 12:14
xpoolman: Det er ikke kommersiell drift på Svalbard lenger. Man tar kun ut kull til eget forbruk i kraftverket.

Jeg ville bare nevne statssubsidier, siden noen andre her har ynket seg over at staten subsidierer vindkraft litt.

Null og niks tanker om alle de hundrevis av millionene staten pøser inn i dødsdømt kullsektor?

xpoolman
11.07.17 12:38

Selvfølgelig.

Og det er jo derfor de har produksjonspause også nå i ett par år for å vurdere framtiden for samfunnet der oppe.

Kanskje de kan leve av turisme alene, ingenting ville være bedre.

la1goa
la1goaInnlegg: 10477
11.07.17 15:15
fargerik: Jeg ville bare nevne statssubsidier, siden noen andre her har ynket seg over at staten subsidierer vindkraft litt. Null og niks tanker om alle de hundrevis av millionene staten pøser inn i dødsdømt kullsektor?

Nå ser jeg stor forskjell på millioner for et lands suverenitet (eller kall det for forurensende kølgruve om du vil) og milliarder til noen få fugleklaskere (eller vindmøller som det så pent heter)

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 4729
17.07.17 18:57
Amatør_1: Wall Street Journal (da må det jo være sant), rapporterer at salg av Tesla elektriske biler kollapset til null etter at elbil-subsidiene ble sterkt redusert (men ikke fjernet helt): Tesla Sales Fall to Zero in Hong Kong After Tax Break Is Slashed New registrations of company’s vehicles dropped to zero from 2,939 Tesla Inc. sales in Hong Kong came to a standstill after authorities slashed a tax break for electric vehicles on April 1, demonstrating how sensitive the company’s performance can be to government incentive programs.
Karbonbasert_livsform
Karbonbasert_livsformInnlegg: 5871
17.07.17 20:55
xpoolman: Det er ikke kommersiell drift på Svalbard lenger.
Man tar kun ut kull til eget forbruk i kraftverket

Vedrørende kullkraft og elbiler må det være åpenbart at elbiler ladet med kullkraft ikke reduserer CO2-utslippet, men heller øker det. Noe å tenke på for eksempel i Kina, India og Australia. Og på Svalbard.

abelao
abelaoInnlegg: 2890
17.07.17 23:55
xpoolman: Det er ikke kommersiell drift på Svalbard lenger. Man tar kun ut kull til eget forbruk i kraftverket.

Du babler fortsatt i vei om ting du ikke har filla peiling på. 

"– Vi har flere kunder enn lokalstyret, og har ingen planer om å legge ned etter 2025, forsikrer administrerende direktør Wenche Ravlo i Store Norske" (Energiteknikk.net mars 2017)

"70–80 prosent av dette eksporteres for bruk som industrikull i Europa. Resten går til produksjon av fjernvarme og elektrisitet ved kullkraftverket i Longyearbyen." (SSB desember 2016)

Når det er sagt, synes det som om kulldriften på Svalbard er på vei inn i "solnedgangen", selv om direktøren uttrykker optimisme i den aktuelle artikkelen.

Eksporten minker, og gjør det dyrere og dyrere å drifte til eget forbruk. Kullkraftverket er dessuten teknisk utrangert, og trenger eventuelt å totalrehabiliteres.

Departementet er i ferd med å utrede hvordan den framtidige energiforsyningen i Longyearbyen skal se ut etter at avtalen med Store Norske om kulleveranser løper ut i 2025.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg