Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hetebølgen - symptom?

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 45056
17.07.17 09:12
Amatør_1: Bangkok er stappfull av betong, og det siste stedet å måle 'naturlige' temperaturer. Dette gjelder langt utenfor sentrum. Ingen lokale måler temperaturer i Bangkok, for det er jevnt over varmt uansett slik det alltid har vært.

Hvorfor trenger du å gjenfortelle det jeg allerede har skrevet?

frankolainen
frankolainenInnlegg: 5691
17.07.17 10:58
Amatør_1: Bangkok er stappfull av betong, og det siste stedet å måle 'naturlige' temperaturer.

Eller det perfekte stedet å måle Katastrofal Menneskeskapt Global Oppvarming? 

fargerik
17.07.17 11:27
frankolainen: Eller det perfekte stedet å måle Katastrofal Menneskeskapt Global Oppvarming?

Nei, nå tøyser du.

Jeg sjekka temeratur for Bangkok i morges.

Norske Yr. no meldte 28 grader. Thailands Bangkok Post meldte 34 grader.

Så de bruker nok datamodeller, likevel spriker det.

Det jeg vet, er at på husveggen, i skyggen, på veggen der jeg bor når jeg er der ville termometert i dag vist minst 38-39 grader. For det blir varmt der. Det er et varmehøl.

Dette er vel bare en indikasjon på at beregningene som brukes av meteorologene tar høyde for urban lokal oppvarming.

Men er det 38 grader i gata mi, så er det 38 grader, selv om det er lokalt. Det blir ikke kjøligere selv om YR sier at det er 28 grader. Men varmebølge??? Nei for pokker, det er vanlig. Jeg har da lagt merke til dette, for jeg er der minst en gang pr. år og har holdt hus samme sted de siste ti årene.

(Innlegget ble redigert 17.07.17 11:31)

frankolainen
17.07.17 11:34
fargerik: Dette er vel bare en indikasjon på at beregningene som brukes av meteorologene tar høyde for urban lokal oppvarming.

Bangkok har vokst de siste 100 årene. Er det en mulighet for at noen av de målepunktene som var i jungelomgivelser for hundre år siden i dag ligger midt inne i en asfaltjungel? 

fargerik
17.07.17 11:41
frankolainen: Bangkok har vokst de siste 100 årene. Er det en mulighet for at noen av de målepunktene som var i jungelomgivelser for hundre år siden i dag ligger midt inne i en asfaltjungel?

Virker det sånn, når de offisielle temperaturene de melder ligger så mye under den temperaturen man selv måler med et termometer?

Værmeldingene melder alltid og uten unntak langt lavere tall enn det man måler selv. Og jeg måler riktig, for jeg har både vanlig termometer og digitalt termometer. Proffene har datamodeller som trekker av for urban heating.

Likevel er det faktisk forskjell på teori og praksis, selv om det er lokale forhold jeg snakker om. Man kan godt ringe hjem og fortelle at det er ti grader varmere enn det de sier på internett når det bare er sånn.

Det er forøvrig heller ikke noen hetebølge utover det vanlige i Bangkok nå. Det er normalt at det er varmt der, også på denne tiden av året.

(Innlegget ble redigert 17.07.17 11:50)

frankolainen
17.07.17 11:49
fargerik: Virker det sånn, når de offisielle temperaturene de melder ligger så mye under den temperaturen man selv måler med et termometer?

Hvem av dere som måler rett kan jeg ikke uttale meg om, men det som er glassklart er at om du sammenligner en måling gjort for 100-50-20-10 år siden med i dag, så vil omgivelser som kan påvirke den målte temperaturen mest sannsynlig ha endret seg. 

fargerik
17.07.17 11:51
frankolainen: Hvem av dere som måler rett kan jeg ikke uttale meg om, men det som er glassklart er at om du sammenligner en måling gjort for 100-50-20-10 år siden med i dag, så vil omgivelser som kan påvirke den målte temperaturen mest sannsynlig ha endret seg.

Det er ingen som benekter Urban Heating. INGEN.

Menneskeskapt er det selvfølgelig, men det påvirker ikke den globale temperaturen.

Byene er ikke store.

(Innlegget ble redigert 17.07.17 11:53)

frankolainen
17.07.17 12:02
fargerik: et er ingen som benekter Urban Heating. INGEN.

Hvor mye har temperaturen økt eller sunket i disse måleseriene? Vet du? Tror du noen kan med absolutt sikkerhet vite hvor mye det er snakk om? 

Dette sett i lys av at noen påstår å kunne måle gjennomsnittstemperaturen på jorden med en nøyaktighet på tidels og hundredels grader. 

UHI er et fenomen som er interessant, og det er skrevet mye om det. Her for eksempel, finner du noen tall fra Hong Kong som viser at hele temperaturøkningen fra 1970 og frem til i dag kan skyldes UHI. 

(Innlegget ble redigert 17.07.17 12:03)

frankolainen
17.07.17 12:06
fargerik: Menneskeskapt er det selvfølgelig, men det påvirker ikke den globale temperaturen.

Du kommer til stadighet med slike bastante påstander. Akkurat slik min 16 år gamle datter gjør. Hun vet ALT. 

Selvfølgelig kan UHI påvirke klima:  http://blogs.agu.org/geospace/2015/03/05/urban-heat-less-summer-fog-california-coast/

fargerik
17.07.17 12:09
frankolainen: Hvor mye har temperaturen økt eller sunket i disse måleseriene? Vet du? Tror du noen kan med absolutt sikkerhet vite hvor mye det er snakk om? Dette sett i lys av at noen påstår å kunne måle gjennomsnittstemperaturen på jorden med en nøyaktighet på tidels og hundredels grader. UHI er et fenomen som er interessant, og det er skrevet mye om det. Her for eksempel, finner du noen tall fra Hong Kong som viser at hele temperaturøkningen fra 1970 og frem til i dag kan skyldes UHI.

Orker ikke å gå så inn i det nå. Jeg maler egentlig huset. Trenger bare litt pauser.

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til at urban heating forårsaker den globale oppvarmingen vi ser.

Men det er jo mange flinke folk i dette forum, som sikkert kan fortelle alt om dette.

fargerik
17.07.17 12:13
frankolainen: Du kommer til stadighet med slike bastante påstander. Akkurat slik min 16 år gamle datter gjør. Hun vet ALT. Selvfølgelig kan UHI påvirke klima: http://blogs.agu.org/geospace/2015/03/05/urban-heat-less-summer-fog-california-coast/

Jeg skal lese om disse lokale værforholdene senere. Et kjapt blikk nå fikk meg til å tro det er lokale værfenomener.

Skal lese det nøye senere, og finne ut hva de skriver om virkningen globalt.

Men ikke nå.

Må male.

edit: Det letteste ville jo være om du kunne sitere det som eventuelt underbygger at urban heating påvirker det globale klima...

(Innlegget ble redigert 17.07.17 12:16)

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 4695
17.07.17 17:59
fargerik: Hvorfor trenger du å gjenfortelle det jeg allerede har skrevet?

Jeg pekte på at du fortalte at du hadde bedrevet det meningsløse å forsøke å måle temperatur i Bangkoks betongjungel.

(Innlegget ble redigert 17.07.17 17:59)

Amatør_1
17.07.17 18:03
fargerik: Dette er vel bare en indikasjon på at beregningene som brukes av meteorologene tar høyde for urban lokal oppvarming. Men er det 38 grader i gata mi, så er det 38 grader, selv om det er lokalt.

Det betyr at du ikke forstår hva temperatur er eller hvordan den [ikke] skal måles.

How not to measure temperature, part 51.

How not to measure temperature (or climate change) #96

Amatør_1
17.07.17 18:05
fargerik: Jeg har da lagt merke til dette, for jeg er der minst en gang pr. år og har holdt hus samme sted de siste ti årene.

Da er det helt sikkert CO2-utslippet fra flyet ditt du har målt.

Amatør_1
17.07.17 18:10
frankolainen: Bangkok har vokst de siste 100 årene. Er det en mulighet for at noen av de målepunktene som var i jungelomgivelser for hundre år siden i dag ligger midt inne i en asfaltjungel?

Bangkok har ikke bare vokst de siste 100 årene. Dette var østens Venezia med kanaler for 100 år siden, nå er mesteparten fylt igjen og lagt i rør. Bangkok har eksplodert de siste 30 årene. Samtlige avenyer er nå 2 etasjer (betong) mens de var åpne gater på bakkeplan for 30 år siden. Hundrevis av skyskrapere har blitt bygget.

Om det var noen målepunkter (betviler det) er de idag bygget ned forlengst.

Amatør_1
17.07.17 18:13
fargerik: Jeg er i utgangspunktet skeptisk til at urban heating forårsaker den globale oppvarmingen vi ser.

Fornekter du at urban heat island påvirker målingene, som nesten utelukkende er i urbane strøk? Det er noe annet enn den fysiske 'oppvarmingen' som ikke er målbar.

fargerik
17.07.17 18:37
Amatør_1: Fornekter du at urban heat island påvirker målingene, som nesten utelukkende er i urbane strøk? Det er noe annet enn den fysiske 'oppvarmingen' som ikke er målbar.

Kødder du?

Jeg spør bare ydmykt om ett eller annet som er vitenskaplig og som forteller at menneskeskapt urban oppvarming påvirker temperaturen globalt.

fargerik
17.07.17 18:38
Amatør_1: Jeg pekte på at du fortalte at du hadde bedrevet det meningsløse å forsøke å måle temperatur i Bangkoks betongjungel.

Da har du svært, svært vanskelig med å forstå det norske språk.

Fatter ikke at du gidder, egentlig.

Jeg har gjentatt et par ganger at temperaturen inne i varmehølet mitt ikke er den samme som settes som temperatur av fagfolkene.

Hvor liten teskje må egentlig brukes her?

(Innlegget ble redigert 17.07.17 18:40)

Amatør_1
17.07.17 18:48
fargerik: Jeg spør bare ydmykt om ett eller annet som er vitenskaplig og som forteller at menneskeskapt urban oppvarming påvirker temperaturen globalt.

Skjønner du virkelig ikke hva det spørres etter? Vi har sagt i over 10 år på dette forumet at urban heat island er en feilkilde i måling av 'global temperatur' og er en av årsakene til at man presenterer oppblaste målinger.

Dette er noe annet enn påstanden om at samme effekt påvirker 'global temperatur', en slik påstand er uvitenskapelig.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 60329
17.07.17 18:50
TomPadang: Jo.  Men asfalt har det da vært lenge i England.

Dårligere asfalt?

Bergsprekken
BergsprekkenInnlegg: 556
17.07.17 19:02
fargerik: Og jeg fikk en liten telefonrapport fra Tyrkia i går. De var helt slått ut, der hadde de 47 grader. I skyggen.

Var i Tyrkia (Marmaris) tidlig i juni 1993 og temperaturen lå imellom 45-48 grader - så dette er vel ikke helt uvanlig.

Langorm
LangormInnlegg: 7333
17.07.17 19:18

Ingen hetebølge i Norge. Men noe merkelig er det. 17.juli, solen skinner og temperaturen er grei for meg, selv om tropenettene uteblir med klar margin. Det samme med insektene. De kom, og de forsvant. Kan uteblivelsen av nattevarmen, her ha en sammenheng? Det er alltid noe med dette været. 

fargerik
17.07.17 20:23
Amatør_1: Skjønner du virkelig ikke hva det spørres etter? Vi har sagt i over 10 år på dette forumet at urban heat island er en feilkilde i måling av 'global temperatur' og er en av årsakene til at man presenterer oppblaste målinger.

Jeg gjentar poenget mitt:

De temperaturene som legges ut som offisiell temperatur  ER JUSTERT.

De bryr seg ikke om at jeg eller andre måler ti grader mer.

Det er det endelige beviset på at de faktisk har en modell som korrigerer for lokale målinger i lokale varmehøl.

Det er INGEN som benekter lokal urban hete i byene på grunn av asfalt og betong.

INGEN.

At "vi" hvem nå "dere" måtte være påstår at dette ikke taes hensyn til, får bare være "deres" eget problem.

Fortsett gjerne for min del i ti år til, det er bare et villspor.

Den "feilkilden" din tror jeg er en myte "dere" bare har som et halmstrå.

Jeg kan altså ikke se at urban heating er noen årsak til global oppvarming, og spesielt siden "dere" ikke bare legger fram data på det som er forståelige.

(Innlegget ble redigert 17.07.17 20:25)

fargerik
17.07.17 20:26
Bergsprekken: Var i Tyrkia (Marmaris) tidlig i juni 1993 og temperaturen lå imellom 45-48 grader - så dette er vel ikke helt uvanlig.

Værmeldingen meldte 35-38 grader.

Bergsprekken
BergsprekkenInnlegg: 556
17.07.17 21:10
fargerik: Værmeldingen meldte 35-38 grader.

Godt mulig, men det var 45-48 grader i flere dager.

Har aldri opplevd slike temperaturer før eller siden så dette glemmer jeg aldri. 

Hadde hotell uten aircondition og holdt på å daue av varmen :-)

Amatør_1
17.07.17 21:56
fargerik: Jeg gjentar poenget mitt: De temperaturene som legges ut som offisiell temperatur ER JUSTERT.

Absolutt, så absolutt. Overhode ingen tvil om det. Opptil flere ganger.

Corvus
CorvusInnlegg: 20027
04.08.17 21:19
TomPadang: Det er visst fortsatt hetebølge og rundt 50 grader i sør-Europa, så tråden har fortsatt aktualitet.

Det var et par steder i innlandet i Spania at det bikket 47 grader.

Ellers et par andre steder det var en del over 40. I 99.9% av "Sør-Europa" var det helt normalt sommervær.

Dette var i begynnelsen av sommerferien, hadde bekjente på ferie både i Spania, Portugal og Kroatia, mens vi selv var på Kreta.

Helt normale sommertemperaturer. Faktisk litt kjøligere enn normalt på Kreta.

Ikke tro blindt på alle sjokkoverskriftene avisene presenterer for å selge aviser.

(Innlegget ble redigert 04.08.17 21:21)

Langveg
LangvegInnlegg: 11126
04.08.17 21:45

Vi har hatt en noe kjølig sommer (Den kaldaste på 17 år) , og det kan se ut som om dette skyldes perioder med nordvestlig, kjølig vind, særlig på Nord-Vestlandet, men også på Østlandet, sier klimaforsker Jostein Mamen ved Meteorologisk institutt.

Utruleg kva desse klimaforskarane finn ut ...

TomPadang
TomPadangInnlegg: 13561
05.08.17 12:58

Det jeg stilte spørsmål ved innledningsvis er om man skal se slike hetebølger i sammenheng med klimatiske endringer.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4351
05.08.17 14:10

Nei.

Det har vært hetebølger i Europa så lenge det har vært mennesker på jorda som kunne fortelle om dem, så dette er ikke noe nytt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg