Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Klima..klima..klima...

NYTT TEMA
TomPadang
TomPadangInnlegg: 14071
13.07.17 22:37

Alt skal visst tolkes inn i klimaproblematikken for tiden.  Det er ikke måte på hvor kreativt det penses inn på "klimaproblemet", fra omtrent alle vinkler og i alle sammenhenger.  I hvert eneste naturpringram er det henvist til den såkalte klimakrisen.  Det er også åpenbart at politikere bruker "klimaproblemet" for alt det er verd, uten at det reises motforestillinger.

Jeg er så inderlig lei dette!  Ja, klimaet har forandret seg en smule.  Hva så?  Det har da forandret seg adskillig mer før i jordens tid!  Den lille forandringen vi har sett siste hundreåret er jo peanuts - bare en mindre justering.

Jo - vi SKAL og BØR slippe ut så lite som mulig av uheldige gasser, væsker og stoffer til naturen.  Men - det er mange andre ting vi bør gripe fatt i - før vi går av skaftet i klima-psykose!

la1goa
la1goaInnlegg: 10585
13.07.17 23:04
TomPadang: vi SKAL og BØR slippe ut så lite som mulig av uheldige gasser, væsker og stoffer til naturen.

Helt enig, vi bør gjøre noe med disse miljøproblemene i stedet.

Karbonbasert_livsform
Karbonbasert_livsformInnlegg: 5871
14.07.17 01:34
TomPadang: Alt skal visst tolkes inn i klimaproblematikken for tiden. Det er ikke måte på hvor kreativt det penses inn på "klimaproblemet", fra omtrent alle vinkler og i alle sammenhenger. I hvert eneste naturpringram er det henvist til den såkalte klimakrisen. Det er også åpenbart at politikere bruker "klimaproblemet" for alt det er verd, uten at det reises motforestillinger.Jeg er så inderlig lei dette! Ja, klimaet har forandret seg en smule. Hva så? Det har da forandret seg adskillig mer før i jordens tid! Den lille forandringen vi har sett siste hundreåret er jo peanuts - bare en mindre justering.Jo - vi SKAL og BØR slippe ut så lite som mulig av uheldige gasser, væsker og stoffer til naturen. Men - det er mange andre ting vi bør gripe fatt i - før vi går av skaftet i klima-psykose!

He, jeg er enig!

Jeg vil bare tilføye at i disse dager, når folk/verden er opptatt av mer konkrete problemer, som det noen kaller "flyktninger", andre kaller "migrasjon" og atter andre kaller "invasjon", krigen mot IS og terror, Nord-Koreas rasling med atomsabelen, sult i Afrika osv., så tikker det samtidig jamt og trutt inn meldinger som for eksempel at et isflak har løsnet i Antarktis, eller at Steven Hawking har uttrykt frykt for at det kan bli 250 grader på jorden - på grunn av Trump! Det er et rimelig godt spenn mellom de to meldingene! (Og hva er mest negativt: at isflak løsner av og til, eller at de aldri gjør det?)

Jeg tolker disse meldingene slik at klimaflokken er bekymret for at andre ting skal stjele oppmerksomheten, så da må det tikke inn passende meldinger med jevne mellomrom så ikke folk gjør det de har mest lyst til: Å glemme hele skiten.

BorisA
BorisAInnlegg: 2647
14.07.17 08:07

Klimaflokken med MSM som lydige medløpere lar det aldri gå lang tid mellom hver klimakriserapport. For "KLIMAKRISEN" skal vi aldri få anledning til å glemme. Altså kommer det jevnlige drypp med denne typen meldinger. De er omtrent som små barn som roper på oppmerksomhet: "Se på meg nå! SE PÅ MEG NÅ!!"

la1goa
14.07.17 11:25
Karbonbasert_livsform: Steven Hawking har uttrykt frykt for at det kan bli 250 grader på jorden

Synd at en av de mest berømte fysikere skal gi seg i kast med klimabløffen og overdrive denne effekten 120 millioner ganger. Jeg trodde ikke det med de 250 gradene, men en rask googlerunde bekreftet det. Nå har jeg dessverre mistet en god del respekt for Hawking.

fargerik
fargerikInnlegg: 46599
14.07.17 11:30
Karbonbasert_livsform: at Steven Hawking har uttrykt frykt for at det kan bli 250 grader på jorden

Når sa han det?

frankolainen
frankolainenInnlegg: 5791
14.07.17 11:33
fargerik: Når sa han det?

"We are close to the tipping point where global warming becomes irreversible. Trump's action could push the Earth over the brink, to become like Venus, with a temperature of two hundred and fifty degrees, and raining sulphuric acid," Hawking told BBC News.

https://www.rt.com/viral/395078-hawking-trump-climate-earth-venus/

fargerik
14.07.17 11:36
frankolainen: "We are close to the tipping point where global warming becomes irreversible. Trump's action could push the Earth over the brink, to become like Venus, with a temperature of two hundred and fifty degrees, and raining sulphuric acid," Hawking told BBC News. https://www.rt.com/viral/395078-hawking-trump-climate-earth-venus/

hehehehe...Han tok hardt i, der, gitt!

Det blir nok ikke i vår tid :-)

la1goa
14.07.17 23:42
fargerik: hehehehe...Han tok hardt i, der, gitt! Det blir nok ikke i vår tid :-)

Det betyr at han gikk i samme fella som andre klimafrelste berømmeligheter: Overdrivelser uansett ståsted og utdannelse har null betydning hvis en katastrofe spådom settes frem.

Min respekt for Hawking er dalende og jeg kommer til å miste all respekt for han hvis ikke han tar et oppgjør med seg selv om hva vitenskap egentlig dreier seg om. Han burde vite hva som er ekte vitenskap.

MagneR
MagneRInnlegg: 617
14.07.17 23:59

Jeg leste linken, og ja, Hawkin sa faktisk det(såfremt dette ikke er "fake News"). Det er overraskende. Men det er ikke uvanlig at folk med høy vitenskapelig kompetanse mangler taktikk mht. å formidle budskap. Dette var bare kontraproduktivt. Det vil jeg hevde, da jeg er en som er usikker på hvor mye av oppvarminger som er naturlig, og hvor mye som er menneskeskapt. Det er litt "overfra og ned"-aktig over det hele. "jeg er Hawkin, og alt jeg sier kan du svelge rått". Nei, slik funker det ikke i 2017. Han får ikke meg på sin side med denne metoden. Men jeg har ikke valgt den andre siden, heller. Still Learning.

fargerik
15.07.17 04:27
la1goa: Min respekt for Hawking er dalende og jeg kommer til å miste all respekt for han hvis ikke han tar et oppgjør med seg selv om hva vitenskap egentlig dreier seg om. Han burde vite hva som er ekte vitenskap.

Strengt tatt respekterer vel du kun de som mener det samme som du mener, så å bruke deg selv som norm blir feil i denne sammenhengen.

(Innlegget ble redigert 15.07.17 04:29)

BorisA
BorisAInnlegg: 2647
15.07.17 07:03

Vi trenger ikke høre på Steven Hawking, han er jo ingen klimaforsker!

la1goa
15.07.17 08:57
fargerik: Strengt tatt respekterer vel du kun de som mener det samme som du mener, så å bruke deg selv som norm blir feil i denne sammenhengen.

Dette trudde du selv ikke på en gang, sånne stråmenn er ren bullshit som både du og jeg kunne være foruten. Hvis du vet hva Stephen Hawking vanligvis står for, så vet du at det er vitenskap. Om viten om tyngdekraft og hastigheter ligger for høyt så er greit nok, for her ligger han en del høyere enn hva folk klarer å tenke i det daglige. Uansett, han har alltid dokumentert svært godt det han skriver.

Men når han blandet seg inn i denne såkalte klimavitenskapen der han overdriver at vi skal stekes i 250 grader om kort tid uten å gjøre rede for det, så har han bevist kun en eneste ting: At klimavitenskap ikke er som annen vitenskap. Det er noe både du og andre trykker til brystet, for bevis for steking er noe dere ikke trenger. Bakerovnen er som sagt en del av religionen som Trondhjem setter ut.

la1goa
15.07.17 09:11
BorisA: Vi trenger ikke høre på Steven Hawking, han er jo ingen klimaforsker!

Det er det som er problemet. Hawking er en berømt fysiker med flere bøker skrevet på et lett språk for vanlige folk. Når han blandet seg inn i klimaforskning uten å sette seg inn i noe som helst av det så vil folk allikevel høre på han.

En kan bare lure på hvilke ligninger han vurdert for å finne ut at den jordiske temperaturen skulle øke med rundt 235 grader. kort sagt, vi har en atmosfære, Venus har hundre av dem, Jorden ligger lengre ut, vi har ikke svovelsyre i atmosfæren.

Når han velger å avslutte livet med slikt bullshit vil han også bli husket for den vitenskapsmannen som valgte å være uvitenskapelig. Det er noe som blir skrevet inn i historien, og CVen hans er mer enn lang nok stå der uten svadaforskning.

ramses2k
ramses2kInnlegg: 1045
15.07.17 13:15
MagneR: Jeg leste linken, og ja, Hawkin sa faktisk det(såfremt dette ikke er "fake News"). Det er overraskende. Men det er ikke uvanlig at folk med høy vitenskapelig kompetanse mangler taktikk mht. å formidle budskap. Dette var bare kontraproduktivt. Det vil jeg hevde, da jeg er en som er usikker på hvor mye av oppvarminger som er naturlig, og hvor mye som er menneskeskapt. Det er litt "overfra og ned"-aktig over det hele. "jeg er Hawkin, og alt jeg sier kan du svelge rått". Nei, slik funker det ikke i 2017. Han får ikke meg på sin side med denne metoden. Men jeg har ikke valgt den andre siden, heller. Still Learning.
TomPadang
TomPadangInnlegg: 14071
15.07.17 14:50

Kontrollspørsmål, og svar:

1. Pågår det en klimatisk endring?  

- Ja - nå, som alltid i jordens historie.

2.  Er det sannsynlig at denne endringen blir mer dramatisk enn de foregående?

- Nei, intet tyder på det.

3.  Hvilken prioritet skal vi da gi denne klimaendringen?

- Lav, siden det er langt flere utfordringer som er mer akutte.

(Innlegget ble redigert 15.07.17 14:53)

MagneR
MagneRInnlegg: 617
17.07.17 21:28
TomPadang: 1. Pågår det en klimatisk endring?
- Ja - nå, som alltid i jordens historie.

(kunne ikke dy meg)

F.eks. her har blitt gradvis varmere, og det startet lenge før industriell tid. Se 3.07 inn i videoen.

https://www.youtube.com/watch?v=bsfQzJBkVkg

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 5325
17.07.17 22:01
frankolainen: "We are close to the tipping point where global warming becomes irreversible. Trump's action could push the Earth over the brink, to become like Venus, with a temperature of two hundred and fifty degrees, and raining sulphuric acid," Hawking told BBC News. https://www.rt.com/viral/395078-hawking-trump-climate-earth-venus/

Han overdrev ikke med 250 graders-målet sitt, det er da 460C på Venus :-)

perchri
perchriInnlegg: 7192
24.07.17 18:28
la1goa: Helt enig, vi bør gjøre noe med disse miljøproblemene i stedet.

Kanskje vi alle burde slutte med den hensynsløse reisevirksomheten til syden og andre steder...bare for å sole oss...eller traske måløse rundt i ring????

Men..selv den sterkeste miljøforskjemper drasser avgårde med hele familen flere ganger om året ....med fly.  Jotakk.  Miljøbevisset....bare ikke meg.....takk.  Vi får svi en dag, kansklje vi prates.

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4539
24.07.17 21:04

En flytur eller sju i året betyr ingenting for klimaet. Det som betyr noe er alt det som blir glemt i disse fanatistenes CO2-tåke. Nemlig lokal forurensing og forurensing av fjorder og hav. Atmosfæren styrer seg selv så den trenger vi ikke bekymre oss for.

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 5325
24.07.17 21:28
xpoolman: En flytur eller sju i året betyr ingenting for klimaet. Det som betyr noe er alt det som blir glemt i disse fanatistenes CO2-tåke. Nemlig lokal forurensing og forurensing av fjorder og hav. Atmosfæren styrer seg selv så den trenger vi ikke bekymre oss for.

Helt korrekt. De falske miljøvernere har i realiteten penger som motiv, og blåser miljøet en lang marsj.

Folk kan med god samvittighet reise med fly. Eneste unntak er de som hevder det fører til jordens undergang pga CO2. De kan ta en sykkeltur i nabolaget.

la1goa
25.07.17 15:23
perchri: Kanskje vi alle burde slutte med den hensynsløse reisevirksomheten til syden og andre steder...bare for å sole oss...eller traske måløse rundt i ring???? Men..selv den sterkeste miljøforskjemper drasser avgårde med hele familen flere ganger om året ....med fly.  Jotakk.  Miljøbevisset....bare ikke meg.....takk.  Vi får svi en dag, kansklje vi prates.

Litt usikker på hva det har med miljøforkjemping å gjøre. Joda, fly er en støykilde. 

otliman
otlimanInnlegg: 3664
27.07.17 01:11

Jeg liker ikke contrails! De kan fly et annet sted!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg