Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Klimavarslene statdig verre

NYTT TEMA
la1goa
la1goaInnlegg: 10583
16.08.17 11:09
fargerik: Alle kan google kreativt og finne sine egne tall. Hva er ditt tall? Ingen?

Jeg vet at det finnes en klimaflykning pr. definisjon i dag. Og han er faktisk norsk. Ja så i år 2100 finnes det sikkert noen få kreative folk som klarer å gjøre det samme kunststykket.

la1goa
16.08.17 11:12
abelao: De dyrket jo vindruer på Grønland i vikingtiden!

Kan du dokumentere det? Så vidt jeg vet har ingen hevdet det hittil.

Langveg
LangvegInnlegg: 11486
16.08.17 11:17
trondhjem: Det kommer av at den globale oppvarmingen har nådd en styrke hvor varmerelaterte værekstremer og medfølgende konsekvenser på samfunnet er blitt tydelig utover den normale værvariasjonen

Det har ikkje slått deg at media (og meteorologisk instituutt) litt for ofte ropar ulv; Ekstremver ( i staden for uver), heitebylgje i staden for normale høge temperaturar for årstida i Sør-Europa. Skal klimaalarmistane få "rett", må jo alt kraftig ver (jamvel konekvensar av monsunregnet) karaktertiserast som "mot norrmalt"). Har det ikkje slått deg at det har vori "unormalt" få orkanar i det karibiske området dei siste åra? Kjem det endeleg ein, skal vi nok få høyra!

Leif Juster - Mot normalt! - YouTube

(Innlegget ble redigert 16.08.17 11:36)

trondhjem
trondhjemInnlegg: 7416
16.08.17 12:02
fargerik: Alle kan google kreativt og finne sine egne tall.

Noe av det beste med dagens informasjonssamfunn er at det fins mye seriøs og pålitelig informasjon på internettet. Det er ingen grunn til å være kreativ.

Et enkelt søk på "refugee climate change" gir blant annet denne lenken til UNHCR - FNs flyktningeorgan - som forteller at det fordrives titalls millioner mennesker fra gård og hjem som følge av naturkatastrofer og værrelaterte katastrofer.

abelao
abelaoInnlegg: 2917
16.08.17 12:34
la1goa: Kan du dokumentere det? Så vidt jeg vet har ingen hevdet det hittil.

Vanskelig dette med ironi...

http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1581377/tittel/klimaet-fremover/innlegg/28311262?xtmc=vindruer&xtcr=13#post28311262

http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1214412/tittel/hahaha-det-var-varmere-i-1921/innlegg/18190894?xtmc=vindruer&xtcr=27#post18190894

Generelt:

Debunking the myth of growing grapes in Greenland

“Here’s the important point: The warming today is over almost the entire globe and has increased dramatically over just the last century. In fact, the ‘Medieval Warm Period’ is hardly detectable over a 2,000 year record of global average temperature.”

What about the wine? Danish geologist Svend Fundor, who is an expert in this region, emailed Dr. Weymann and said: “Let me … assure you that the last wine plants to grow in Greenland were those that grew …60 million years ago.”

Read more here: http://www.sanluisobispo.com/news/weather/weather-watch/article39516393.html#storylink=cpy
la1goa
16.08.17 14:20
abelao: Vanskelig dette med ironi... http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1581377/tittel/klimaet-fremover/innlegg/28311262?xtmc=vindruer&xtcr=13#post28311262 http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima/tema/1214412/tittel/hahaha-det-var-varmere-i-1921/innlegg/18190894?xtmc=vindruer&xtcr=27#post18190894 Generelt: Debunking the myth of growing grapes in Greenland
“Here’s the important point: The warming today is over almost the entire globe and has increased dramatically over just the last century. In fact, the ‘Medieval Warm Period’ is hardly detectable over a 2,000 year record of global average temperature.” What about the wine? Danish geologist Svend Fundor, who is an expert in this region, emailed Dr. Weymann and said: “Let me … assure you that the last wine plants to grow in Greenland were those that grew …60 million years ago.”  
Read more here: http://www.sanluisobispo.com/news/weather/weather-watch/article39516393.html#storylink=cpy

Hadde det kun vært ironi så. Dessverre brukes dette som et argument mot skeptikere. Jeg kjenner lusa på gangen og dersom det blir gjentatt 100 ganger så er det en vedtatt sannhet at skeptikere tror at vikinger dyrket druer på Grønland.

At det er en 7 til 10 år gammel diskusjon der to ukjente debattanter fra ukjent side har satt ut et slikt rykte så er det med andre ord neppe noe å bry seg om. Og da blir det som jeg tror at vindruer kunne muligens ha grodd på Grønland før istiden. I den grad druer eksisterte på den tid.

Når det er sagt så ble det dyrket druer i England under vikingtiden. Og den vinen ifølge de som har greie på det svært god til franskmenns store ergrelse. Da miniistiden satte inn ble denne vinen mer og mer udrikkelig inntil druedyrkingen ble lagt på hylla. Hvordan er det med druedyrking i England for tiden med moderne jordbruk? Mulig i 2050 hvis klimaet fortsetter å varmes opp?

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4535
16.08.17 15:53

(Innlegget ble redigert 16.08.17 15:56)

fargerik
fargerikInnlegg: 46573
16.08.17 17:07
trondhjem: Folk bør merke seg at utviklingen av den globale oppvarmingen siden alarmen ble utløst på 1980-tallet i grove trekk har forløpt slik klimaforskerne varslet den kom til å gjøre - stikk i strid med hva klimaskeptikerne forsikret oss om ville skje.

Det er et viktig poeng. Vi har nå fått prognoser i flere tiår, og de går faktisk sakte og sikkert i oppfyllelse.

Det gjør egentlig ikke noe at en lobby har en spesiell agenda, heller ikke at en del fora forsøkes eiet av wannabe vitenskapsfolk.

Klimaet bare endrer seg, det. Og forbløffende mye av prognoser vi har lest i flere tiår oppfylles akkurat nå.

fargerik
16.08.17 17:09
la1goa: Jeg vet at det finnes en klimaflykning pr. definisjon i dag. Og han er faktisk norsk. Ja så i år 2100 finnes det sikkert noen få kreative folk som klarer å gjøre det samme kunststykket.

Og jeg vet at det finnes et sirkus, og der har de en artist som utfører kunst.

Artisten er spesiell. Rør nese og stort smil.

fargerik
16.08.17 17:17
trondhjem: Noe av det beste med dagens informasjonssamfunn er at det fins mye seriøs og pålitelig informasjon på internettet. Det er ingen grunn til å være kreativ.

Riktig, det. Den som vil se virkeligheten trenger selvfølgelig ikke være spesielt kreativ. Det er egentlig ikke vanskeligere enn å betrakte verden.

Men det vil vel sikkert alltid være en del folk som bare drar skylappene lengre og lengre inn over de lyseblå for hvert år som går.

Men sånn er livet, sånn er folk. Alle trenger noe å engasjere seg i.

Mitt engasjement nå er å følge med på, og diskutere hva slags tiltak som må settes i gang, for det er en varslet vanskelig og utfordrende tid vi har foran oss.

Jeg ønsker politikere som har en agenda, ikke politikere som jobber for olje- og kullmagnatene.

Det er verd å merke seg at de grønne partiene i disse dager faktisk øker i oppslutning her i Norge.

fargerik
16.08.17 17:27
xpoolman: Det dyrkes mye vin i England, flere hundre vingårder der borte.

Det gjør de sikkert.

Det som er mer interessant, er at de som har dyrket de druene fra Europa som har gitt oss den snasne rødvinen i hele mitt liv nå begynner å innse at de må pløye opp de gamle vinmarkene, kaste de gamle vinstokkene, og bytte til andre druesorter som tåler mer varme.

la1goa
16.08.17 17:32
xpoolman: Og det er ingen ny geskjeft: http://www.englishwineproducers.co.uk/background/history/history-pre-roman-to-roman-britain/

Ja i riktige gamle dager var klimaet mye varmere så det stemmer nok.

xpoolman
16.08.17 17:34

Ja du har veldig god greie på vindyrking også skjønner jeg fargeklatten:-)

(Innlegget ble redigert 16.08.17 17:35)

fargerik
16.08.17 17:52
xpoolman: Ja du har veldig god greie på vindyrking også skjønner jeg fargeklatten:-)

Det var det mest hardtslående argument jeg har opplevd i hele min tid i VGD.

Kan du utdype?

xpoolman
16.08.17 20:38

Du vet altså at vinbønder i Europa må gå over til andre druetyper på grunn av varmere klima ?

Hvor i all verden tar du all svadaen fra ?

fargerik
17.08.17 05:09
xpoolman: Du vet altså at vinbønder i Europa må gå over til andre druetyper på grunn av varmere klima ? Hvor i all verden tar du all svadaen fra ?

Les deg opp.

Problemet er at druene modnes for fort, og dermed blir de ikke slik de skal være De blir blant annet for søte.. På sikt vil de måtte bytte til druesorter som tåler mer varme, mens folk som bor lengre nordover får nye muligheter på grunn av at klimaet blir varmt nok til at slike druesorter kan dyrkes.

Dette vet du absolutt null og niks om, det er jo helt åpenbart.

(Innlegget ble redigert 17.08.17 05:14)

xpoolman
17.08.17 07:51

Jeg dyrket min første vin hjemme i Norge i 1997 jeg fargeklatten, med eget innslag på NRK TV og greier. Siden 2007 har jeg dyrket vin her på Kreta. Så vin kan jeg littegrann om :-)

Men så langt har det smule varmere klimaet vi har fått kun vært positivt for vinen, mer druer, mer alkohol, mindre garvestoffer. Du kan jo lese deg opp litt og ikke ta all skremselspropaganda for god fisk : https://www.google.gr/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.wine-economics.org/aawe/wp-content/uploads/2016/06/Vol11-Issue01-The-Impact-of-Climate-Change-on-Viticulture-and-Wine-Quality.pdf&ved=0ahUKEwi5qaO-xt3VAhWHLsAKHZ7IAHA4ChAWCBkwAA&usg=AFQjCNH77DIeCfoHTUs5CTfAw0jEAi8wcg

fargerik
17.08.17 09:38
xpoolman: Jeg dyrket min første vin hjemme i Norge i 1997 jeg fargeklatten, med eget innslag på NRK TV og greier. Siden 2007 har jeg dyrket vin her på Kreta. Så vin kan jeg littegrann om :-)

Jeg har også laget vin, mye vin. Minst tyve år før du sier du prøvde deg, det der imponerer ikke meg. Vi har masse gode råstoffer i Norge.Men det er ikke tema.

Dette er forum for klima. Arcus er en ledende aktør i vin her i norden, og har selvfølgelig førstehånds kjennskap til vinbøndenes utfordringer.

Når vinbøndene melder at klimaendringene forårsaker at vindruene modnes for fort på grunn av at klimaet blir varmere, så sier de ikke det for å være onde.

(Innlegget ble redigert 17.08.17 09:41)

arnekk
arnekkInnlegg: 4051
17.08.17 09:57
frankolainen: Og alle er basert på "modeller og "eksperter". Og ubrukelige nek som frøknene Stordalen og DiCaprio kommer til å messe måtehold fra privatflyene og luksusyachtene sine.

Du sier noe der. Der er forskjell på folk heter det. Og de som driver med "klima" er unntatt for CO2 utslipp. Og der er veldig mange som etter råd fra nettopp disse forsøker å endre klima ved egne grep. Jeg leste nettopp at den dame i Oslo gikk over fra vokslys til stearin fordi disse var ikke lage av olje.

Det eneste hun oppnådde var god samvittighet. Noe endring i klima ble neppe observert.

Når Stordalen feirer bursdag på Maldivene med en hærskare av gjester kommer de neppe roende til øyene. Og Maldivene er nettopp de som klager mest i klimasammenheng men hvordan kan de det? De er jo helt avhengig at 90% eller mere av gestene kommer med nettopp fly. Ofte fra hin siden av kloden.

fargerik
17.08.17 11:04
arnekk: Når Stordalen feirer bursdag på Maldivene med en hærskare av gjester kommer de neppe roende til øyene. Og Maldivene er nettopp de som klager mest i klimasammenheng men hvordan kan de det? De er jo helt avhengig at 90% eller mere av gestene kommer med nettopp fly. Ofte fra hin siden av kloden.

Det er urealistisk å fable om å avskaffe fly. Det er ikke noen gode alternativer foreløpig.

Det er all brenningen av olje og kull som foregår nede på bakken det er mulig å gjøre noe med.

Fico
FicoInnlegg: 20956
17.08.17 14:38
fargerik: Det er urealistisk å fable om å avskaffe fly. Det er ikke noen gode alternativer foreløpig.

Alternativer som likevel  er belastende på andre måter, er vel ofte  en realitet på andre områder, og slik ingen fullgod  løsning, men bare en "lindring"

Om vi vil forebygge klimaendringer ved begrensninger i bruken av fossile brennstoffer også i luften, kan vi kanskje heller la denne trafikken øke igjen, om en senere finner andre muligheter.

Dette blir da et spørsmål om vilje og moral, til å ta situasjonen alvorlig- 

xpoolman
17.08.17 17:18

Sorry, men da er Arcus på jordet fargeklatten. Dersom de sier det så er det sannsynligvis mot bedre vitende av en eller annen grunn. Dette er nemlig stikk i strid med hva vindyrkerne selv sier, jfr. min link.

Angående egen dyrking av vin i 1997 så var det av druer dyrket på sørvestlandet, ikke av alternative råstoffer.

Men det var den gang det var varmt og gikk an å dyrke vindruer i Norge, i tiåret mellom 1995 og 2006.

(Innlegget ble redigert 17.08.17 17:19)

xpoolman
17.08.17 17:32

By the way, her på Kreta der det da egentlig skulle vært for varmt til å dyrke vin, blir bare vinen bedre og bedre. Noe som gjenspeiles på den årlige World Wine Awards. 

Mer om Kretensisk vin : http://www.winesofcrete.gr/cretewines/el/home.html

6 av vingårdene ligger innenfor en halvtimes kjøretur herfra, og vi er innom 2-3 av dem jevnlig.

fargerik
18.08.17 06:06
xpoolman: Sorry, men da er Arcus på jordet fargeklatten. Dersom de sier det så er det sannsynligvis mot bedre vitende av en eller annen grunn. Dette er nemlig stikk i strid med hva vindyrkerne selv sier, jfr. min link.

Du må nesten ta opp det der med Arcus og de leverandørene og vinbøndene de har kontakt med.

Skriv en E- post til Arcus og forklar dem at de tar feil. Det hjelper garantert ikke å fortelle det til meg, for det er lite sannsynlig at Arcus følger med i denne tråden.

De ønsker sikkert å lære, og vil garantert sette pris på det dersom du forklarer at de tar feil. Kom tilbake og følg opp når du har fått svar og takkebrev.

(Innlegget ble redigert 18.08.17 06:09)

frankolainen
frankolainenInnlegg: 5790
18.08.17 12:24
fargerik: Skriv en E- post til Arcus og forklar dem at de tar feil.

Dette er det infantile svaret du kommer med hver gang du blir satt til veggs for alt tøyset du skriver. 

I mellomtiden så kan vi andre glede oss over rekordavlinger verden over. Varme og CO2 er en velsignelse for verdens befolkning. 

http://timesofindia.indiatimes.com/india/govt-revises-foodgrain-output-to-record-275-68-million-tonnes/articleshow/60090001.cms

xpoolman
18.08.17 16:19

"Du må nesten ta opp det der med Arcus og de leverandørene og vinbøndene de har kontakt med."

Vel, da må du henvise til hvor de sier dette fargerik. Linken nevner ikke Arcus.

abelao
abelaoInnlegg: 2917
18.08.17 18:44
frankolainen: I mellomtiden så kan vi andre glede oss over rekordavlinger verden over. Varme og CO2 er en velsignelse for verdens befolkning.

Du får lese litt mer enn bare tittelen:

"The current crop year (2017-18) may, however, not be as good despite normal Monsoon in many parts of the country. Though the overall area under Kharif (summer season) crops this year was higher till last Friday than the corresponding period of last year, the situation has been bad in southern states and certain parts of Maharashtra and Madhya Pradesh.

Kerala, Karnataka, Marathwada and Vidarbha regions of Maharashtra, eastern Madhya Pradesh, western Uttar Pradesh and Haryana received deficient rainfall during June 1-August 15 period, leaving these areas vulnerable.

Less rainfall in these regions means poor storage of water and lower acreage at the end of the Kharif season and also during Rabi (winter crop) sowing operation, beginning October. If low rainfall phase continues in these areas, production of oilseeds and pulses may suffer during 2017-18."

Den samme avisen, Times of India, skriver dessuten om en større rapport om framtiden for matproduksjonen i Asia (A Region at Risk: The Human Dimensions of Climate Change in Asia and the Pacific):

"Recent regional climate change projections have consequences for human systems, particularly for developing countries in Asia and the Pacific.

Asia and the Pacific continues to be exposed to climate change impacts. Home to the majority of the world’s poor, the population of the region is particularly vulnerable to those impacts. Unabated warming could largely diminish previous achievements of economic development and improvements, putting the future of the region at risk."

Også FN-organet FAO er bekymret: 

"Climate change threatens our ability to achieve global food security, eradicate poverty and achieve sustainable development. Greenhouse gas (GHG) emissions from human activity and livestock are a significant driver of climate change, trapping heat in the earth's atmosphere and triggering global warming. 

Climate change has both direct and indirect effects on agricultural productivity including changing rainfall patterns, drought, flooding and the geographical redistribution of pests and diseases. The vast amounts of CO2 absorbed by the oceans causes acidification, influencing the health of our oceans and those whose livelihoods and nutrition depend on them. FAO is supporting countries to both mitigate and adapt to the effects of climate change through a wide range of research based and practical programmes and projects, as an integral part of the 2030 agenda and the Sustainable Development Goals."

Men - det er vel ikke slike kirsebær dere "klimaskeptikere" er ute etter...

fargerik
19.08.17 01:18
frankolainen: Dette er det infantile svaret du kommer med hver gang du blir satt til veggs for alt tøyset du skriver.

Nei, jeg har ganske bra kontroll med det jeg skriver. Og i motsetning til deg prøver jeg å unngå tarvelig retorikk og patetiske hersketeknikk-forsøk.

Det er ingen i dette forum som har satt meg til veggs.

(Innlegget ble redigert 19.08.17 01:18)

Hunkpapa
HunkpapaInnlegg: 1434
28.08.17 10:19
Langveg: Det har ikkje slått deg at media (og meteorologisk instituutt) litt for ofte ropar ulv; Ekstremver ( i staden for uver), heitebylgje i staden for normale høge temperaturar for årstida i Sør-Europa. Skal klimaalarmistane få "rett", må jo alt kraftig ver (jamvel konekvensar av monsunregnet) karaktertiserast som "mot norrmalt"). Har det ikkje slått deg at det har vori "unormalt" få orkanar i det karibiske området dei siste åra? Kjem det endeleg ein, skal vi nok få høyra!

Unormalt få orkaner og ekstreme nedbørsmengder ? Det heter i dag at det kan regne 1,5 meter enkelte steder i Texas. Det skjer en gang i løpet av en million år.

Det er tragisk at menneskeliv går tapt. Når det gjelder store materielle skader i USA kan jeg ikke unngå å tenke "takk dere selv", og i hvertfall ikke etter at Trump kastet Paris-avtalen på bålet. Trump og "ledelsen" i Syria, eller les diktatoren i Syria, har som de eneste verdens ledere det til felles at de ikke fester lit til menneskeskapte klimaendringer, selv om Trump tydeligvis ikke lengre er like skråsikker. Resten av verdens ledere og land, med sine rådgivere, har godtatt premissene i Paris-avtalen.

trondhjem
trondhjemInnlegg: 7416
28.08.17 11:09
Fico: Denne rapporten sier jo noe om både årsak og virkning, symtomene er de samme men enda sterkere, årsakene også, men det finnes forsatt ikke håndfaste beviser for de sistnevnte.

Det vil aldri komme håndfaste beviser. Slike beviser eksisterer ikke i naturvitenskap. Det er kun i matematikk og formallogikk at man har håndfaste beviser (logisk deduktive beviser).

Innen naturfag må man nøye seg med indisier (observasjoner og målinger) som peker ut og støtter forklaringsmodeller av hvordan vi ser naturen oppfører seg. Et slikt indisium i klimadebatten er hyppigheten og alvorsgraden av værekstremer. Med global oppvarming skal vi vente å se mer av slike ekstremer i noen områder av jorda.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg