Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kraftig økt etterspørsel etter olje.

NYTT TEMA
xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4737
21.09.17 09:29

Det er for lite olje i verden og vi opplever nå en kraftig etterspørsel etter ny olje. Var det noen som sa at oljealderen nærmer seg slutten ?https://sysla.no/meninger/verden-etterspor-mer-olje/

frankolainen
frankolainenInnlegg: 5918
21.09.17 11:06
xpoolman: Var det noen som sa at oljealderen nærmer seg slutten ?

Jepp! Mange! "Grønne" dommedagsprofeter er ingen ny oppfinnelse: 

Første referanse til peak oil finner jeg helt tilbake i 1865 (Stanley Jevons). I 1939 anslo amerikanske myndigheter at de hadde olje til 13 år igjen. 

Myndighetene liker å holde befolkningen skremt og lydig, og vi lar oss villig skremme til underkastelse. Akkurat som tusser, troll, skjærsild, avlat, karbonavgift og annet fjas. 

ostgote
ostgoteInnlegg: 3995
21.09.17 13:33
xpoolman: Det er for lite olje i verden og vi opplever nå en kraftig etterspørsel etter ny olje.

Ja det har vært forutsett et skjæringspunkt mellom etterspørsel og produksjon av olje i årene 2017 + , etterspørsel øker og tilgangen holder ikke tritt.
Så lenge det er sterk befolkningsvekst i verden og økonomisk vekst, samt at det er begrensede oljeressurser, vil oljeprisen øke etterhvert og bli en stor mangelvare i fremtiden. 

blackline
blacklineInnlegg: 14137
22.09.17 18:43

Jeg har heller ingen tro på varig nedgang i oljeetterspørsel før tidligst 5 år etter at Elbilen er billigere å produsere enn fossiltraveren. Noe som skulle tilsi rundt 2028.

Og slutt på oljeindustri.      Lenge til. Petrokjemi vil ØKE og ta en stadig større andel av oljen som produseres.

(Innlegget ble redigert 22.09.17 18:43)

bjelar
bjelarInnlegg: 2287
28.09.17 00:32

Samfunnskostnadene med å brenne olje må synliggjøres i oljeprisen. Da vil etterspørselen gå ned raskt.

Enn så lenge er bensin billigere enn vann på bensinstasjonene. Det er åpenbart feil. Samfunnskostnadene med å konsumere en halvliterliter Imsdal er minimale. Bensin bør være ti ganger dyrere.

Fordi samfunnet subsidierer olje med tusenvis av milliarder så øker etterspørselen. Få slutt på subsidiene. La oljen betale for skadene den påfører samfunnet. Da får vi et rettferdig energimarked.

xpoolman
28.09.17 10:19
bjelar: Fordi samfunnet subsidierer olje med tusenvis av milliarder så øker etterspørselen.

Hva mener du med dette da ?

bjelar
28.09.17 10:37
xpoolman: Hva mener du med dette da ?

Allerede nå bevilges det milliarder av skattebetalernes penger på å kjøpe klimakvoter. Utallige milliarder må i fremtiden brukes på å reparere skader som olje fører til. Disse kostnadene er subsidiering av olje. Oljen burde selv betale for skadevirkningene.

trondhjem
trondhjemInnlegg: 7705
28.09.17 11:11
xpoolman: Hva mener du med dette da ?

For eksempel at når du og jeg står ved bensinpumpa så slipper vi å betale for samfunnets helsekostnader og miljøskader som følger av eksosen vi lager når vi bruker bensinen vi kjøper.

Av en ubegripelig grunn har vi organisert samfunnet slik at forbrukeren betaler kun det leverandøren forlanger for et produkt, mens vi overlater til skattebetalerne å ta regninga for skader dette produktet påfører folk, natur og miljø.

Som dokumentert utallige ganger på VGD er de såkalte eksterne kostnadene forbundet med fossile brensler enorme. En studie finner at disse kostnadene utgjør hele 6,5 % av verdens bruttoprodukt, mer enn 5 billioner USD hvert år.

Disse kostnadene (sykehusutgifter, surnedbørslitasje på infrastruktur, avlingsskader mm.) er så enorme at hvis du og jeg skulle betalt for disse eksterne kostnadene når vi kjøpte produktet, ville det snudd kostnadsbildet mellom fossil og fornybar energi opp-ned. Da ville den fornybare energien vært mye billigere for oss som forbrukere, og verdens nasjoner kunne spart inn utgifter på mer enn 35 000 000 000 000 kroner på nasjonalbudsjettene. I dag dekker du og jeg og alle andre skattebetalere disse kostnadene over skatteseddelen.

Jeg sliter med å forstå at storsamfunnet opprettholder denne modellen hvor kundene må kun betale produksjonskosten for produkter mens skattebetalerne må dekke de eksterne kostnadene. Det blir ekstra vanskelig å forstå dette når produktet som får disse enorme subsidiene destabiliserer våre samfunn ved å forsure havet og varme opp verden. 

frankolainen
28.09.17 15:07
bjelar: Utallige milliarder må i fremtiden brukes på å reparere skader som olje fører til.

Kan du nevne en av disse skadene?

Og da mener jeg en skade som er tydelig allerede i dag, og ikke en mulig fantasiskade som kanskje kan oppdstå en gang inn i fremtiden. 

Garindan
GarindanInnlegg: 5701
28.09.17 15:42
bjelar: Allerede nå bevilges det milliarder av skattebetalernes penger på å kjøpe klimakvoter.

Dette er ren og skjær svindel, og det er ikke oljen sin feil.

frankolainen
28.09.17 16:05
trondhjem: Det blir ekstra vanskelig å forstå dette når produktet som får disse enorme subsidiene destabiliserer våre samfunn ved å forsure havet og varme opp verden.

Oljen har løftet store deler av verdens befolkning ut av fattigdom og inn i den moderne industrialiserte verden.

Jeg utfordrer deg til å leve EN DAG uten olje eller oljeprodukter!! 

bjelar
29.09.17 16:53
frankolainen: Kan du nevne en av disse skadene?

Det kunne de store oljeselskapene gjøre i 1980.

Hvis du insisterer på å spille dum, så får du heller gjøre det.

frankolainen
06.10.17 09:30
bjelar: Det kunne de store oljeselskapene gjøre i 1980.
Hvis du insisterer på å spille dum, så får du heller gjøre det.

Jada jada, jeg er dum og rar og alt det der - men ta nå av deg foliehatten og fortell oss undermennesker HVILKE skader det er du snakker om.

perchri
perchriInnlegg: 7421
12.10.17 08:54
xpoolman: Det er for lite olje i verden og vi opplever nå en kraftig etterspørsel etter ny olje

...har noen gått lei elektriske biler, mon tro? Vi får håpe at vi kan tyne ut litt mer her på berget, så vi kan etterfylle seddelposen.

xpoolman
12.10.17 09:39
perchri: Vi får håpe at vi kan tyne ut litt mer her på berget, så vi kan etterfylle seddelposen.

Det dukker stadig opp mer så det er håp om det ja :-)

Lob02mist1
Lob02mist1Innlegg: 3951
21.10.17 02:40
trondhjem: Jeg sliter med å forstå at storsamfunnet opprettholder denne modellen hvor kundene må kun betale produksjonskosten for produkter mens skattebetalerne må dekke de eksterne kostnadene.

Så du er av den oppfatningen at "kundene" er noen helt andre enn "skattebetalerne"...?

...det var da en meget naiv tilnærming til verdens oljeforbruk/behov.

:-)

...er du en av de som sitter hjemme og tenker; - siden jeg ikke eier bil, så har jeg ikke behov for veier, biler, transport eller olje...

...er du en av disse?

xpoolman
25.10.17 20:05

Ting tyder på at Kina lyver om sine oljelagre, sannsynligvis for å holde råoljeprisen nede. Kina er verdens største importør av olje og det er da selvfølgelig i landets interesse å holde prisene så lave som mulig. Derfor påstår de at oljelagrene har vokst med en million fat olje daglig fra april til august 2017. Satellittobservasjoner viser imidlertid et helt annet bilde, nemlig 360000 fat olje daglig.

Vi står trolig foran et nært forestående hopp i råoljeprisene:

https://www.dn.no/nyheter/2017/10/25/1927/Olje/bilder-fra-verdensrommet-avslorer-okende-oljeappetitt-i-kina

Fico
FicoInnlegg: 21272
29.10.17 20:52
xpoolman: Det er for lite olje i verden og vi opplever nå en kraftig etterspørsel etter ny olje. Var det noen som sa at oljealderen nærmer seg slutten ?

Det siste ordet er neppe sagt i den saken, og formodentlig blir det lenge før det skjer. Det er mye tull og tøv vi mennesker kan forsake tror nå jeg, før vi kommer til det punktet?

Sitat:

Israel har funnet enorme ­gassforekomster i Middelhavet og forbereder seg på å bli en energimakt 

Dagsavisen 2017.10.24

De første gassfunnene i de israelske farevannene lå fem kilometer under havbunnen. Funnet ble gjort av det amerikanske selskapet Nobel Energi

Publisert: 14 juni 2016 14:03

Sitat:

Det var i forrige uke UA fortalte at NTNU vurderer å inngå et forskningssamarbeid med Israel om olje og energi. Forskere fra NTNU er med i Olje- og energidepartementets delegasjon til utvalgte israelske universiteter

perchri
05.11.17 18:39
xpoolman: Det er for lite olje i verden og vi opplever nå en kraftig etterspørsel etter ny olje. Var det noen som sa at oljealderen nærmer seg slutten ?

Det er det vel ingen som kan ha trodd. Nedgang følger oppgang, så olje og masse fin røyk og CO2 utslipp vil fortsette, intil det blir så jævlig varmt at vi alle sammen har ...du vet det med å skite på draget. For meg ser global oppvarmimg, bare til å fortsette inn i evigheten. Det som først går varmt, er nok kjeften på politikerene...

xpoolman
06.11.17 13:43
perchri: Det er det vel ingen som kan ha trodd.

Joda, det er ett par-tre sjeler her på forumet som er hellig overbevist om at oljealderen er over allerede, og at man skal slutte å bruke olje/gass i løpet av få år.

Fakta er at oljealderen nok vil vare i alle fall 100 år til.

Og prisene er for oppadgående, over 62 dollar for nordsjøolja i dag :-)

(Innlegget ble redigert 06.11.17 14:13)

trondhjem
trondhjemInnlegg: 7705
06.11.17 15:09
xpoolman: Joda, det er ett par-tre sjeler her på forumet som er hellig overbevist om at oljealderen er over allerede, og at man skal slutte å bruke olje/gass i løpet av få år.
Og prisene er for oppadgående, over 62 dollar for nordsjøolja i dag :-)

Det er god folkeskikk å gjengi en motparts påstander korrekt.

Det er ingen som sier at oljealderen er over. Hvilket ville være en tullete påstand i en tid det forbrukes mer olje enn noen gang tidligere. Det som hevdes er at dette kan ikke, og vil ikke fortsette noe i nærheten av det tidsspennet du antyder. Oljealderen er snart på hell.

Årsaken til dette er at oljen er en knapphetsressurs. Man må tilbake til 1980-tallet for å finne sist år det ble oppdaget mer drivverdige oljeressurser enn hva verden forbruker på ett år. Så selv om det fortsatt er masse olje igjen på jorda, har verdens oljefelter blitt gradvis mer og mer utarmede i disse tretti årene. At denne situasjonen skal vare i 100 år til er ikke engang som å tro på julenissen - det er hinsides enhver realisme.

Det er like sikkert som at det er umulig å løfte seg selv etter håret uunngåelig at vi vil oppleve en topp i verdens oljeforbruk i overskuelig fremtid, enten det er mye eller lite olje igjen.

Er det mye olje igjen vil det være introduksjonen av grønn teknologi som vil skape fall i etterspørselen etter olje. I så fall kan vi forvente at oljeprisen vil synke fremover som følge av større tilbud enn etterspørsel - og Norge vil tape hundretalls milliarder kroner investert i å hente ut dyr olje og gass fra Barentshavet .

Er det lite olje igjen vil knappheten på ressursen medføre reduksjon i tilbudet - selskapene vil ikke klare å levere nok olje til alle som vil ha. I så fall vil oljeprisen stige fremover.

Jeg har tidligere følt meg sikker på at verden i dag ville ha nådd peak oil og at oljeprisen skulle fyke til ubehagelige høyder. Det skjedde ikke fordi man klarte å utvikle teknologi for å hente ut olje fra skifersteinlag, som har klart å erstatte bortfallet av konvensjonell olje (ca. 10 % av dagens oljeproduksjon er skiferolje). Den konvensjonelle oljeproduksjonen har nådd peak og er i dag på fallende tendens.

Det kan godt tenkes at det kommer et nytt teknologigjennombrudd som gjør andre ikke-konvensjonelle oljereserver utvinnbare til en fornuftig pris, så jeg er ikke like bastant i dag på at vi vil se peak oil som følge av ressursmangel på en stund enda. Men i så fall tror jeg at det grønne skiftet kommer til å medføre en kraftig nedgang i etterspørselen for olje på verdensmarkedet. Jeg tør imidlertid ikke tidfeste dette.

Det eneste som er sikkert er at forbruket av olje kommer ikke til å ligge på samme høye nivå som i dag i så veldig mange år fremover, men om det betyr mindre enn fem år, mer enn tiår, eller mer vites ikke.

(Innlegget ble redigert 06.11.17 15:18)

xpoolman
06.11.17 16:12
trondhjem: Det eneste som er sikkert er at forbruket av olje kommer ikke til å ligge på samme høye nivå som i dag i så veldig mange år fremover, men om det betyr mindre enn fem år, mer enn tiår, eller mer vites ikke.

Oljemarkedet er i kjempeform, og vokser fremdeles veldig fort.

Peak oil anslås til år 2030-2035, altså om 13-18 år.

Etter det vil selvfølgelig oljeforbruket dale sakte, men at det vil bli brukt store mengder olje i mer enn hundre år framover er hevet over enhver tvil.

Arrcab
ArrcabInnlegg: 5817
07.11.17 12:07
xpoolman: Joda, det er ett par-tre sjeler her på forumet som er hellig overbevist om at oljealderen er over allerede, og at man skal slutte å bruke olje/gass i løpet av få år.

På grunn av denne høyrøstete minoriteten, bruker samfunnet milliarder av kroner til ingen nytte. 
Ferger som skal subsidieres for millioner, overføringsnettet som skal rustes opp på grunn av EL-bilene, klimakrav i milliardklassen som ikke har noen effekt, en hær av miljø og klima arbeidere som ikke gjør noe produktivt, tusenvis av parafinovner som skal erstattes med forurensende vedfyring, osv. osv. osv.
Det skal bli baluba den dagen folk forstår at dette er humbug, og kriminelt bruk av ressurser.  

frankolainen
07.11.17 17:24
Arrcab: Det skal bli baluba den dagen folk forstår at dette er humbug, og kriminelt bruk av ressurser.

Denne løgnen er så stor at det kan gå veldig lang tid før folk flest forstår at de har blitt rundlurt. Det kan gå så lang tid at arkitektene bak denne svindelen alle er pensjonerte og ute av posisjon. Så kommer de til å peke finger opp og ned og hit og dit, slik at til slutt er ansvaret pulverisert, og ingen ender opp med ansvaret.

Men historiens dom kommer ikke til å være nådige med Klimasvindelen, det er helt klart, og den vil bli brukt som selve skoleeksempelet på Lysenkoisme. Fabrikert og politisert vitenskap for å fremme en politisk agenda. Begrepet vannmelon er skremmende treffende.

ruffem
ruffemInnlegg: 1174
14.11.17 22:15
bjelar: Samfunnskostnadene med å brenne olje må synliggjøres i oljeprisen. Da vil etterspørselen gå ned raskt.

Pr. i dag brennes det årlig ca. 7 -8 milliarder tonn kull, hovedsaklig til energiproduksjon.

Når vi også vet at kullkraftverk har et betydelig større utslipp av s.k. klimagasser og andre skadelige utslipp, anser jeg dine krokodilletårer over verdens oljeforbruk å være et resultat av MDG, Natur og ungdom og andre såkalte miljøorganisasjoner, som lider av tunnelsyn; klimakrisen er oljen og bilenes skyld!

Beklager, men så enkelt er det ikke.

Den underliggende årsaken til denne klimakrisen er selvfølgelig antallet mennesker i denne verden og den økende velstanden som gjør alle istand til å forurense mere.

Men det er et så kontroversielt emne at vi snakker ikke om det.

frankolainen
15.11.17 13:15
ruffem: Den underliggende årsaken til denne klimakrisen er selvfølgelig

Den underliggende årsaken til denne "krisen" er utelukkende politikk. Det fins ikke en eneste en dokumenterbar negativ effekt som er en direkte følge av mennesklig utslipp av CO2. Det fins en rekke positive effekter, men disse liker ikke politikerene og aktivistene at det snakkes om.

Hele menneskehetens historie viser at menneskeheten blomstrer i varme prioder, og lider og dør i kalde perioder. Hvorfor ønsker "de grønne" at vi skal ha det kaldt og jævlig?

ruffem
ruffemInnlegg: 1174
15.11.17 22:46
frankolainen: Den underliggende årsaken til denne "krisen" er utelukkende politikk. Det fins ikke en eneste en dokumenterbar negativ effekt som er en direkte følge av mennesklig utslipp av CO2.

Verden blir faktisk varmere. De fleste mener at utslipp av Co2 er årsaken, underlig nok er det ikke skrevet så mye om luftfartens utslipp av vanndamp i atmosfæren, vanndamp bidrar mye mer enn Co2 til den s.k. drivhuseffekten. Men siden luftfarsselskaper har økonomiske muskler, betyr mange arbeidsplasser, og  skatteinntekter til våre ansvarlige politikere, er dette et uinteressant tema.

Om ikke Co2 har effekt på global oppvarming, er det i alle fall på det rene at verdenshavene BLIR surere, og det er nettopp absorbsjon av Co2 som er årsaken.

Tatt i betrakning den rolle havet spiller i verdens matproduksjon, er det absolutt bekymringsverdig.

I en verden hvor det er gått mote i å snakke om, og kreve at alt skal være "bærekraftig", er det merkelig at befolkningsveksten er unntatt dette kravet.

perchri
30.11.17 22:51
frankolainen: Jepp! Mange! "Grønne" dommedagsprofeter er ingen ny oppfinnelse:  Første referanse til peak oil finner jeg helt tilbake i 1865 (Stanley Jevons). I 1939 anslo amerikanske myndigheter at de hadde olje til 13 år igjen.  Myndighetene liker å holde befolkningen skremt og lydig, og vi lar oss villig skremme til underkastelse. Akkurat som tusser, troll, skjærsild, avlat, karbonavgift og annet fjas.

Man gir seg ikke,men olje er det mer en nok av i lange tider. Trodde virkelig noen av gikk tomme?  Nei, jeg tar meg en Jægermeister, eller som naboen sier , en Doctor Holm, jeg kaller den Statoil, fordi den er like svart, men smaker mye bedre...Skål. Denne verden blir for gal for meg.

Klikk for å gå tilbake til toppen