Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Klimaforskning diskrediterer annen forskning

NYTT TEMA
Trenberth
TrenberthInnlegg: 3406
11.12.17 19:21

Det måtte jo bare komme.

Sakset fra Klimarealistene.

"John-Arne Røttingen, administrerende direktør, og Thomas Evensen, avdelingsdirektør forskningskommunikasjon, Norges forskningsråd publiserte 4. desember artikkelen «Forskningen må ta kommunikasjon på alvor» i publikasjonen Forskningspolitikk. Den ble også lagt inn som kronikk på www.forskning.no med tittelen «Hvordan skal forskerne snakke til folk som ikke tror på det vi sier. Altfor mange har mistanke om at forskning er «kjøpt og betalt» og at forskere har sin egen politiske agenda».

De starter artikkelen med:
«Undersøkelsen som Forskningsrådet nylig fikk utført om folks holdninger til forskning kan tolkes på flere måter, men flere funn er urovekkende: Altfor mange har mistanke om at forskning er «kjøpt og betalt», at forskere har sin egen politiske agenda, og at politikere og medier driver selektiv formidling av forskningsresultater ut fra hva som tjener deres sak.

I vår egen sfære er det mange som trekker undersøkelsen i tvil. Oppfatningen er gjerne at forskningens renomme står så sterkt i befolkningen at det ikke er noen grunn til bekymring. Spørsmålet er om vi ikke bør ta signalene litt mer alvorlig.
Selv om ulike former for manipulasjon av sannheten langt fra er noe nytt, står vi nå midt oppe i en medial omveltning som det er vanskelig å fatte rekkevidden av. Det bør pirre vår nysgjerrighet og tydeliggjøre vårt ansvar for å møte den nye tid med nye kommunikasjonsverktøy.

Klimaforskningen er det heteste eksempelet på et felt der folks tillit er sviktende. 54 prosent mener at resultatene er preget av forskernes egne holdninger. Det er lett å registrere folks skepsis – den kommer til uttrykk ikke bare i kommentarfeltene, men også i politiske debatter på høyt nasjonalt og internasjonalt nivå»."

Dette er svært alvorlig for forskning generelt. Folket stoler ikke på klimamestrene.

(Innlegget ble redigert 11.12.17 19:22)

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4737
11.12.17 20:28
Trenberth: . 54 prosent mener at resultatene er preget av forskernes egne holdninger.

Og kun 15 % tror klimaforskningen i liten grad er påvirket av politiske holdninger og er til å stole på.

Vi visste jo at klimatrollene er nettopp det, troll, men jeg er faktisk overrasket over at så stor andel av befolkningen mener det samme.

Positivt overrasket.

Her er for øvrig en link til kilden:
https://resett.no/2017/11/03/nordmenn-har-liten-tillit-til-forskning-og-isaer-klimaforskning/

(Innlegget ble redigert 11.12.17 20:35)

frankolainen
frankolainenInnlegg: 5918
11.12.17 23:39
xpoolman: jeg er faktisk overrasket over at så stor andel av befolkningen mener det samme.

15% mye?  Næææh - jeg tror du kan finne en minst like stor andel som tror på astrologi og homeopati også.

På den mere positive siden, så er det stadig flere som får øynene opp for at det ikke fins noen vitenskap bak påstanden om at CO2 er selve kontrollknappen som styrer klimaet på planeten, og enda færre som tror at Klimaavlat vil løse noen problemer som helst. Ei heller har jeg møtt en som kjører batteribil som gjør det for klimaet sin skyld.

Trenberth
TrenberthInnlegg: 3406
12.12.17 10:12
frankolainen: 15% mye?  Næææh - jeg tror du kan finne en minst like stor andel som tror på astrologi og homeopati også.

I Norge er kun en liten minoritet som har tillit til klimavitenskapen.

De fleste har ikke tillit.

Det er oppsiktsvekkende, men likevel ikke overraskende.

30 år med katastrofe spådommer og feilaktige predikasjoner er muligens mye av årsaken. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg