Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

AVANSERT SØK

Lukk

Urbanisering gir ja-seier ?

[ Trådet ] NYTT TEMA
protus
protus
06.03.10 10:19

http://neitileu.no/kunnskapsbank/publikasjoner/ukens_skribent/ukens_skribent_9_10_jo_stein_moen

NTEUs Jo Stein Moen (tidligere nestleder i organisasjonen) gir her en interesant kommentar om noe jeg har tenkt lenge: begge EU-kampene dreide seg om by mot bygd (selv om det fantes minoriteter begge steder). Oslo-området, østlandet og mange tettsteder hadde klart ja-flertall, i kyststrøk i nord ble det massivt nei.

Hva skjer så når urbaniseringen for fortsette ? Begge folkeavstemningene hadde "close race" så jeg tror det er noe relativt, kanskje et par prosenter som tenkte seg om i valgboksen avgjorde det hele, dagen før avstemningen i 94 visste vel en VG-måling et lite ja-flertall.

Hva tror dere ? Jeg tror i hvert fall at om en vil holde Norge utenfor EU bør flyttestrømmen stanses/snus, og det haster !

kansas00
kansas00
06.03.10 10:49

EU-stemningen vil snu i takt med debatten. Nå som man ikke har noen reell eu-debatt, så blir slike meningsmålinger bare tull og tøys. Derfor blir det interessant å se hvor hardt nei til eu i en ny avstemning vil kjøre på "by mot land". For ja til eu har forstått såpass at bare man har mange nok avstemninger, så blir det et ja til slutt. Så denne Stein Moen har et vesentlkig poeng i kommentaren sin ja.

ben_nevis
ben_nevis
07.03.10 01:22
kansas00: For ja til eu har forstått såpass at bare man har mange nok avstemninger, så blir det et ja til slutt.

Kan du forklare litt mer om denne teorien din?

Samfunn

Forbruker

Sport

Helse, sex og livsstil

Musikk, TV og film

Kultur og Fritid

Utdebattert

Siste innlegg