Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hellas er reddet!

NYTT TEMA
ben_nevis
ben_nevisInnlegg: 57991
21.07.11 22:32

Lederne i eurolandene er blitt enige om en avtale for å løse den greske gjeldskrisen, sier EUs president Herman van Rompuy.

Uttalelsen fra regjerings- og statslederne i eurolandene og EUs institusjoner er vedtatt, skriver Rompuy på sin Twitter-side ved 21-tiden torsdag kveld.

Vi senker rentene på lån og forlenger tilbakebetalingstiden, sier Barroso. Man har også blitt enige om å gjøre store endringer for å styrke EUs stabiliseringsfonds (EFSFs) fleksibilitet, fortsetter han.

- En reformering av EFSF vil gjøre den mer fleksibel og effektiv. For fremtiden vil vi ikke måtte vente til betydelige skade har blitt gjort før vi kan gå inn, sier Herman Van Rompuy som er president i EU-rådet.

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2187174.ece

(Innlegget ble redigert 21.07.11 22:34)

ben_nevis
21.07.11 22:50

Tipper at Eu-motstanderne nå fikk ødelagt nattesøvnen sin...

newsflash
newsflashInnlegg: 29232
21.07.11 23:12
ben_nevis: Lederne i eurolandene er blitt enige om en avtale for å løse den greske gjeldskrisen, sier EUs president Herman van Rompuy.

Her er enda en link ang løsningen av den greske gjeldskrisen.

Link 

PS: Sjekk datoen...

ben_nevis
21.07.11 23:16
newsflash: Her er enda en link ang løsningen av den greske gjeldskrisen. Link PS: Sjekk datoen...

Ja og da vet du at det var en del av en større pakke som man nå skal fortsette å fordele,pluss at man har forsterket hjelpen i forhold til utviklingen.

Synes ikke du også det er flott at Hellas har blitt reddet?

newsflash
21.07.11 23:18
ben_nevis: Synes ikke du også det er flott at Hellas har blitt reddet?

Hellas er ikke blitt reddet.

Lån for å betale gamle lån løser ingenting.

ben_nevis
21.07.11 23:22
newsflash: Hellas er ikke blitt reddet. Lån for å betale gamle lån løser ingenting.

Les hva pakken går ut på før du svarer. Du bare dummer deg ut med slike svar!

newsflash
21.07.11 23:25
ben_nevis: Les hva pakken går ut på før du svarer. Du bare dummer deg ut med slike svar!

Ut i fra det som er kommet frem hitill er det 109 milliarder i en "hjelpepakke". Altså lån.

Og lån for å betale lån løser ingen ting.

(Innlegget ble redigert 21.07.11 23:25)

ben_nevis
21.07.11 23:28
newsflash: Ut i fra det som er kommet frem hitill er det 109 milliarder i en "hjelpepakke". Altså lån. Og lån for å betale lån løser ingen ting.

Man har gitt Hellas lengre tid på å betale tilbake,fordoblet tiden,og gitt de særdeles lav rente på lånene.

Dette har du ikke fått med deg?

newsflash
21.07.11 23:29
ben_nevis: Man har gitt Hellas lengre tid på å betale tilbake,fordoblet tiden,og gitt de særdeles lav rente på lånene.
Dette har du ikke fått med deg?

Lån for å betale lån løser ingenting.

ben_nevis
21.07.11 23:30
newsflash: Lån for å betale lån løser ingenting.

Jo. Det gjør det selvsagt. Dersom renta er lav,og tilbakebetalingstiden lang.

newsflash
22.07.11 09:26
ben_nevis: Jo. Det gjør det selvsagt. Dersom renta er lav,og tilbakebetalingstiden lang.

På hvilken måte skal dette få igang den greske økonomien?

Hvorfor er det ikke slik at dersom en privatpeson sliter med å betale på lånet, så gir bankene nye lån for å betale de gamle? Dersom det er så lurt, hvorfor har ikke bankene skjønt dette?

ben_nevis
22.07.11 13:20
newsflash: På hvilken måte skal dette få igang den greske økonomien? Hvorfor er det ikke slik at dersom en privatpeson sliter med å betale på lånet, så gir bankene nye lån for å betale de gamle? Dersom det er så lurt, hvorfor har ikke bankene skjønt dette?

Har du hørt om refinansiering av lån?

Dessuten så er jo ikke bankene så gunstige i forhold til privatpersoner som de er til land i krise.

Hellas har fått nye lån til lav rente og lengre nedbetalingstid. Det sammen med kutt i blandt annet offentlig sektor fører til at Hellas kan betale ned lånene sine.

newsflash
22.07.11 13:59
ben_nevis: Har du hørt om refinansiering av lån?
Dessuten så er jo ikke bankene så gunstige i forhold til privatpersoner som de er til land i krise.
Hellas har fått nye lån til lav rente og lengre nedbetalingstid. Det sammen med kutt i blandt annet offentlig sektor fører til at Hellas kan betale ned lånene sine.

Hellas har fått nye lån for å betale gamle lån. Du kan vri og vende på det, men det er det som er fakta: Nye lån for å betale gamle lån.

Og Hellas kommer heller ikke til å klare å betale gjelden selv om de fikk nye lån. Restruktureringen kommer, før eller senere.

Det som nå er i ferd med å skje er at man berger bankene, og overfører gjelden til europeiske skattebetalere.

amore
amoreInnlegg: 5318
22.07.11 14:12

Men hvordan kommer de seg ut av gjeldskrisa ved å LÅNE ENDA flere penger akkurat det skjønner ikke jeg.Da får de jo enda mer å betale inn, og da blir det etter min mening enda verre for landet. 

Jeg er innmari glad for at det løste seg for Hellas for folk der fortjener virkelig ikke å ha det slik som de nå får det, særlig ikke alle de vanlige folkene som jobber og sliter fra morgen til kveld som  står på pinne for oss nordboere blant annet.

Jeg er EU-motstander, men jeg koser meg virkelig ikke over at folk i mange EU-land kanskje får elendige forhold, og mange må gå fra jobbene sine, og få en forverret livssituasjon for seg og sine familier.

Men jeg må få sagt at det var blant annet dette EU-motstanderne advarte mot. Jeg tror ikke man kan samme økonomiske system i så forskjellige, og  ulike land.

(Innlegget ble redigert 22.07.11 14:15)

ben_nevis
22.07.11 14:26
newsflash: Hellas har fått nye lån for å betale gamle lån. Du kan vri og vende på det, men det er det som er fakta: Nye lån for å betale gamle lån. Og Hellas kommer heller ikke til å klare å betale gjelden selv om de fikk nye lån. Restruktureringen kommer, før eller senere. Det som nå er i ferd med å skje er at man berger bankene, og overfører gjelden til europeiske skattebetalere.

Jeg hverken vrir eller vender. Bare utdyper hva dette går ut på. Noe som tydeligvis er vanskelig for deg.

Poenget er tross alt at lånene er til meget gunstig rente,og over lang tid. Lånene i kombinasjon med kutt i offentlige utgifter er det som skal til. Hvorfor nekter du konsekvent å se på helheten?

Selvsagt må skattebetalerne ta sin byrde. Et land som Hellas kan ikke føre Frp-politikk på skattefronten slik de har gjort i alle tider.

ben_nevis
22.07.11 14:28
amore: Jeg tror ikke man kan samme økonomiske system i så forskjellige, og ulike land.

Kan du utdype dette?  Hva legger du egentlig i uttalelsen  "forskjellige land"? Og hva går dette ut på i praksis?

ELMONTERO
ELMONTEROInnlegg: 1838
22.07.11 14:32
ben_nevis: Et land som Hellas kan ikke føre Frp-politikk på skattefronten slik de har gjort i alle tider.

Jøss nyheter 

Hvilket tidsrom var det FRP fikk føre FRP skattepolitikk i Norge?

På lik linje med den de fører i Hellas.

Gleder meg til svaret-det er viktig for meg å være oppdatert!

ben_nevis
22.07.11 14:37
ELMONTERO: Jøss nyheter Hvilket tidsrom var det FRP fikk føre FRP skattepolitikk i Norge? På lik linje med den de fører i Hellas. Gleder meg til svaret-det er viktig for meg å være oppdatert!

I Norge? Det har de ikke gjort.  Derfor har vi et fornuftig skattetrykk i Norge.

Så her har Hellas mye å lære av Norge.

Vil tro du ikke leste hva jeg skrev før du svarte. Spørsmålet ditt står i allefall ikke i forhold til hva jeg skrev.

(Innlegget ble redigert 22.07.11 14:38)

newsflash
22.07.11 15:25
ben_nevis: Jeg hverken vrir eller vender. Bare utdyper hva dette går ut på. Noe som tydeligvis er vanskelig for deg.
Poenget er tross alt at lånene er til meget gunstig rente,og over lang tid. Lånene i kombinasjon med kutt i offentlige utgifter er det som skal til. Hvorfor nekter du konsekvent å se på helheten?
Selvsagt må skattebetalerne ta sin byrde. Et land som Hellas kan ikke føre Frp-politikk på skattefronten slik de har gjort i alle tider.

Jo du forsøker å vri det bort fra at denne "redningen av Hellas" i realiteten kun er nye lån for å betale på de gamle. Greit nok at de får gunstigere rente enn det de hadde, men det forandrer ikke det faktum at det fortsatt er snakk om lån, ikke penger i gave.

Kutt i offentlige budsjetter er nettopp det Hellas ikke trenger nå, hvis tanken er å få i gang den greske økonomien. Da finanskrisen traff Norge, gjorde vi det motsatte. Vi økte de offentlige utgiftene for å få økonomien i gang igjen. Og det var svært velykket, økonomien kom igang igjen. Raskt.

Igjennom denne "redningspakken" er Hellas forhindret fra å føre en effektiv motkonkjonjunkturpolitikk. De kan heller senke renta for å få økonmien i gang igjen, for den er det den europiske sentralbanken som bestemmer, og de må ta hensyn til hele eurosonen, dvs i praksis Tyskland.

Så hvordan mener du grekerne skal få igang økonomien igjen? Ved å kutte i velferden? Øke skattene? Det er en oppskrift på sosial uro, og fremvekst av ekstremisme. Det er ikke rart grekerne ser mørkt på fremtiden, mens den greske statsministeren foråder sitt folk for euroens skyld.

Men så får han sikkert asyl i Brüssel, den dagen det virkelig tar fyr i Aten.

Kainun_kieli
Kainun_kieliInnlegg: 1298
23.07.11 09:59

Et rustent anlegg ,

kan dekkes med teip -

Men bare til ,

vi når verkstedet .

ben_nevis
23.07.11 14:02
Kainun_kieli: Et rustent anlegg , kan dekkes med teip - Men bare til , vi når verkstedet .

Jeg har forstått at du taler av erfaring...

inspector
inspectorInnlegg: 7884
23.07.11 21:47
ben_nevis: Jeg hverken vrir eller vender. Bare utdyper hva dette går ut på. Noe som tydeligvis er vanskelig for deg.

Ja-menigheten vrir, vender og nekter å innse problemene med 
svake og sterke økonomier blandet i en felles valuta.  
Hellas trenger ikke en sterk Euro, de trenger devaluering for å få fart på egen økonomi.
Dette kan ikke gjøres så lenge de benytter euro.
I EU råder "kjøttvekta" og rentene er på vei oppover pga veksten i de store EU-landene.
Friske penger til Hellas er omtrent som å pisse i buksa når du fryser.

Serutover
SerutoverInnlegg: 3401
26.07.11 18:07

EU beveger seg i riktig retning. Hellas ligger an til å restrukturere gjelden, men de beholder euroen. Denne restruktureringen har markedet priset inn for lenge siden, derfor er det ikke noen stor sak, dessuten gjør Hellas det på en mest mulig ordnet måte i dialog med kreditorene.

KenEye
KenEyeInnlegg: 2657
31.07.11 11:51
ben_nevis: Lederne i eurolandene er blitt enige om en avtale for å løse den greske gjeldskrisen, sier EUs president Herman van Rompuy. Uttalelsen fra regjerings- og statslederne i eurolandene og EUs institusjoner er vedtatt, skriver Rompuy på sin Twitter-side ved 21-tiden torsdag kveld. Vi senker rentene på lån og forlenger tilbakebetalingstiden, sier Barroso. Man har også blitt enige om å gjøre store endringer for å styrke EUs stabiliseringsfonds (EFSFs) fleksibilitet, fortsetter han. - En reformering av EFSF vil gjøre den mer fleksibel og effektiv. For fremtiden vil vi ikke måtte vente til betydelige skade har blitt gjort før vi kan gå inn, sier Herman Van Rompuy som er president i EU-rådet. http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2187174.ece

Hellas er fra nå av ett U-land heter det, mer gjeld enn det noensinne kan betale.

newsflash
02.09.11 19:51

Siste nytt fra Hellas: Budsjettunderskuddet tegner til å bli større enn forventet. Noen som er overrasket?

Ikke bare det: en regjeringsutnevnt ekspertgruppe har trukket sine konklusjoner: Den greske økonomien er ute av kontroll. Hva er svaret fra den greske regjeringen? Det er å gi lederen for denne gruppen sparken...

Er rart finnene krever garantier for å fortsette å gi lån til Hellas?

Ikke bare det: på onsdag skal den tyske forfatningsdomstolen avgjøre om Tysklands bidrag til div redningspakker er i strid med grunnloven.

Euroen går en dyster høst i møte...

newsflash
10.09.11 18:36

I lys av de siste dagenes hendelser er det vel på tide å oppdatere denne tråden.

Siste nytt er:

Hellas underskudd er større enn forventet.

Ryktene sier at gresk misslighold er nært forestående

Samtalene ang en redningspakke er brutt sammen, fordi grekerene ikke innfrir kravene

Tyskland har redningspakken klar for tyske banker når missligholdet er et faktum

Link

Link 

Samtidig er rentene på greske obligasjoner rekordhøye, og markedet anser det som 92 % sannsynlig at Hellas missligholder gjelden.

Jammen var Hellas reddet, eller hva?

WatTyler
WatTylerInnlegg: 3300
10.09.11 22:30
ben_nevis: Tipper at Eu-motstanderne nå fikk ødelagt nattesøvnen sin...

Ben_nevis...........Splendid isolation

1343 Meters Above Reality......

WatTyler
WatTylerInnlegg: 3300
12.09.11 13:29

Venter spent på oppdateringer her nå ben_   . Det spekuleres i at det  visstnok skal være flere gladnyheter i kjømda.

Hva er det Karius sier når tannlegen ber Jens åpne munnen sin ?......."Kanskje det kommer no' godt ?"

w

Lazy_Boy
Lazy_BoyInnlegg: 2707
12.09.11 18:36

Hellas risikerer å måtte låne til 110% rente: http://e24.no/makro-og-politikk/hellas-risikerer-aa-maatte-laane-til-110-prosent/20098499

HAHA, Hellas er reddet ja, stakkars hjernevaskede eurosauer.

Serutover
SerutoverInnlegg: 3401
12.09.11 20:19

Hehe, kos dere nå. Men det er i krisetider at det går fremover. Det er da gamle dogmer rives i fillebiter - og nå kommer sikkert newsflash med sitt forutsigbare jepp, euroen rives i fillebiter - og noe nytt kommer i stedet. Hva dette blir, er ikke godt å vite, men det virker som tyskerne har noen dogmer de trenger å sluke, ikke minst moralisering over bruken av ESB til å støtte italienske og spanske obligasjoner.

http://www.nytimes.com/2011/09/12/opinion/an-impeccable-disaster.html?ref=opinion

Klikk for å gå tilbake til toppen