Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Svensker sier nei til Euro

NYTT TEMA
inspector
inspectorInnlegg: 8301
07.12.11 14:50

Til og med svenskene har sett svakhetene med Euro :

http://www.europaportalen.se/2011/12/svenskt-eurosympati-pa-vag-att-utraderas

Lurer på hvor fort ja-menigheten klarer å "bevise" at også denne meningsmålingen er kjøpt og betalt av Bondepartiet

WatTyler
WatTylerInnlegg: 3300
07.12.11 15:11

Det er nok uinteressant hva den jevne svenske mener om den saken. Sverige godtok da de meldte seg inn i EU nemlig Maastrichtavtalen. I henhold til den så har Sverige forpliktet seg til å forlate kronen, og gå inn i eurosonen innen utgangen av 2014.

Her er det ingen bønn . Det er kun Danmark og U.K som har varige unntak. At svenskene for noen år siden hadde folkeavstemning og sa nei til euro, det betyr ingen verdens ting. Sverige skal inn, men først må EU få konsolidert seg etter rystelsene, så det er mulig at man av praktiske årsaker utsetter dette ytterliggere noen år. Like fullt, ingen nåde.

Merk dere det alle dere som hører  på Erna og Torbjørn Jagland, og tror at EU er en søndagsskole eller et borettslag. EU er besluttet å ende som en føderasjon. Da må alle ha samme mynt, om de vil eller ei. Det er dette dramaet som nå utspiller seg rett utenfor stuevinduet ditt.

w

(Innlegget ble redigert 07.12.11 15:12)

newsflash
newsflashInnlegg: 29383
07.12.11 19:32
WatTyler: Det er nok uinteressant hva den jevne svenske mener om den saken. Sverige godtok da de meldte seg inn i EU nemlig Maastrichtavtalen. I henhold til den så har Sverige forpliktet seg til å forlate kronen, og gå inn i eurosonen innen utgangen av 2014.

Jepp, dette er et poeng som stort sett ignoreres her i Norge. Her fremstilles det som om vi har et valg når det kommer til det å innføre euro eller ikke dersom Norge evt blir med i EU.

Det er det ikke. Blir vi med i EU, så kommer euroen med dens ulemper på kjøpet.  

inspector
16.01.12 18:17

Flere svensker som har fått kalde føtter ift til Euro:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4909063

GP850mAh
GP850mAhInnlegg: 671
16.01.12 18:48
inspector: Flere svensker som har fått kalde føtter ift til Euro: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4909063

Vänsterpartiet har alltid vært motstander av euroen og EMU

inspector
16.01.12 19:08
GP850mAh: Vänsterpartiet har alltid vært motstander av euroen og EMU

Ca 88 % av svenskene sier nå nei til Euro mot ca 50 % i 2009.
Klarer du å se noen utviklingstrekk her ?

Iflg avtalen skal Euroen innføres i løpet av et par år.
Spennende å se hvordan et overveldende flertall av svenskene vil reagere når de forstår at de ikke kan påvirke egen utvikling.

Kanskje de lærer seg ungarsk temperament ?  

inspector
12.12.12 18:33

Sverige kjemper en fortvilet kamp mot Euro og bankunion:

http://www.hegnar.no/bors/article713932.ece

Så får vi se hvor lenge de klarer å stå i mot Brussels kyniske pressmidler......

fireman56
fireman56Innlegg: 38779
12.12.12 20:01
inspector: Lurer på hvor fort ja-menigheten klarer å "bevise" at også denne meningsmålingen er kjøpt og betalt av Bondepartiet

Du vet at svenskene sa nei til euroen på nittitallet da den skulle innføres, ikke sant????  Ikke akkurat nye nyheter du bringer til torgs.

fireman56
12.12.12 20:07
GP850mAh: Vänsterpartiet har alltid vært motstander av euroen og EMU

De er jo også mot EU i seg selv og en masse andre greier. Snytt ut av nesen på SV (eller omvendt).

nordfrost
nordfrostInnlegg: 5092
12.12.12 20:14
inspector: Lurer på hvor fort ja-menigheten klarer å "bevise" at også denne meningsmålingen er kjøpt og betalt av Bondepartiet

88% av svenskene sier altså NEI til euroen !

Det er med andre ord tilbake til hverdagen for ja til eu fantastene som var så oppglødde over at eu fikk nobelprisen av thorgjørn jagland.

Alle svenskene som jeg kjenner vil ut av eu,og ut av euroen:så la tiden få jobbe med svenskene -og ropet om at vi vil ut av eu og euroen "vil ljome i Sverige -og dermed tvinge frem et omvalg om kort tid !

(Innlegget ble redigert 12.12.12 20:15)

WatTyler
12.12.12 21:32
fireman56: Du vet at svenskene sa nei til euroen på nittitallet da den skulle innføres, ikke sant????

Og vet du brannmann Sam, at det svenske folkomröstnings-neiet (som forøvrig fant sted i 2003 - ikke på nittitallet) faktisk er ganske irrelevant ?

Sverige forpliktet seg ved medlemskapet i '94 til å tre inn i en fullstendig union, deri inkludert innføring av felles valuta euro. Et naturlig steg om man ønsker seg europeisk union; EU .

Det er kun DK og U.K som har fått varige unntak. Tommeskruene kommer så snart Brüssel/ Berlin mener at tiden er inne. Her hjelper ingen svenske tårer eller henvisninger til bløte verdier som demokrati.

Visste du det Sam ? Dit svar over kan nemlig tyde på det motsatte, at du er fullstendig ignorant m.h.t hva som skal innførers; total union :

wat

fireman56
12.12.12 22:28
WatTyler: Og vet du brannmann Sam, at det svenske folkomröstnings-neiet (som forøvrig fant sted i 2003 - ikke på nittitallet) faktisk er ganske irrelevant ? Sverige forpliktet seg ved medlemskapet i '94 til å tre inn i en fullstendig union, deri inkludert innføring av felles valuta euro. Et naturlig steg om man ønsker seg europeisk union; EU . Det er kun DK og U.K som har fått varige unntak. Tommeskruene kommer så snart Brüssel/ Berlin mener at tiden er inne. Her hjelper ingen svenske tårer eller henvisninger til bløte verdier som demokrati. Visste du det Sam ? Dit svar over kan nemlig tyde på det motsatte, at du er fullstendig ignorant m.h.t hva som skal innførers; total union : wat

Du er visst litt sånn eplekjekk i kjeften du (T)watTyler. Brannmann Sam og greier. Tenkte du ut den helt selv? Fantastisk godt gjort.

Det som gjelder her er "Når muligheten byr seg og visse økonomiske krav er oppfylt." Hva som menes med "når muligheten byr seg" er et svært åpent spørsmål. Og de økonomiske forutsetningene er der heller ikke nå. Når de økonomiske forutsetningene er der og effektene av finanskrisen er ordnet, så er faktisk euroen helt genial.

Det betyr forutsigbarhet i handel mellom landene pga ingen valutaendringer og ingen fare for devalueringer. 

Og EU har ikke til hensikt å bli en union på linje med USA. Dette vet du og snakker mot bedre vitende. Du er vel en av disse som skal rakke med på EU uansett, evt om de gjør noe bra, så gjemme seg og håpe det går over.

Det virker på meg som om du tror at EU er onde mennesker som bare skal lokke deg inn i folden sin for så å knuse til med et ondt flir. Men du tar feil. Jeg har bodd mange år i EU-land. Jeg har leilighet i EU-land, og det er ikke satan sjøl som herjer der. Det kan jeg love deg.

WatTyler
12.12.12 22:44
fireman56: Du vet at svenskene sa nei til euroen på nittitallet da den skulle innføres, ikke sant????

Så hva mente du så med dette håpløst upresise utsagnet ?

Det er jo i tillegg uttalt med samme harmdirrende patos som du bruker til å irettesette meg for å snakke mot bedre vitende om europeisk union .

Til din info Sam; jeg tar EUs uttalte planer om politisk om monetær union for face value, og det burde du også gjøre.

Tilleggsspørsmål til deg; tror du at kan svenskene selv kan velge/ avgjøre om de vil innføre euro ?

Wat

fireman56
12.12.12 22:46
WatTyler: Så hva mente du så med dette håpløst upresise utsagnet ?

Det er da veldig enkelt. Hadde ikke svenskene gjort det den gangen så hadde de fått euroen sammen med de andre, og euroen kom i 98. Gjelder å kunne lese, og også forstå det man leser.

WatTyler
12.12.12 22:48
fireman56: gjort det den gangen

Hva gjorde svenskene den gangen ?

w

fireman56
12.12.12 22:48
WatTyler: Det er jo i tillegg uttalt med samme harmdirrende patos som du bruker til å irettesette meg for å snakke mot bedre vitende om europeisk union .

Du likte ikke noe særlig å bli irettesatt nei, men det må du tåle her inne. Slenger man med leppen får man svar. Fine ord kan du og. "Harmdirrende Patos". Artig at du kan bruke slike fine ord.

WatTyler
12.12.12 22:49
WatTyler: Hva gjorde svenskene den gangen ?

Hva gjorde svenskene den gangen ?

fireman56
12.12.12 22:52
WatTyler: Tilleggsspørsmål til deg; tror du at kan svenskene selv kan velge/ avgjøre om de vil innføre euro ?

Selvfølgelig kan de det (T)Wat. Ingen i EU ser noe poeng i å tvinge noen inn som ikke vil, for dette vet de at kan få negative konsekvenser for hele eurosamarbeidet. Enten du tror det eller ikke, så sitter det folk i EU-systemet som vet hva de holder på med. EU har tross alt eksistert siden 50-tallet og de bruker nok de erfaringer de har fått, bl.a. at man ikke skal pådra seg fiendskap innenfor EU noe man gjør når man tvinger folk til noe de ikke vil.

fireman56
12.12.12 22:55
WatTyler: Hva gjorde svenskene den gangen ?

Gå opp igjen og les "det tåpelige utsagnet" mitt, som du med din elegante ordbruk kalte det for. Skal du svare så må du hvertfall lese det du svarer på, så det spm der bør du holde deg for god til å stille. For du bør vite svaret

WatTyler
12.12.12 22:58
fireman56: Gå opp igjen og les "det tåpelige utsagnet" mitt,

Har lest det . For meg virker det som at du tror at svenskene har hatt folkeavstemning om varig unntak fra Euro . Stemmer det ?

w

fireman56
12.12.12 23:00
WatTyler: Har lest det . For meg virker det som at du tror at svenskene har hatt folkeavstemning om varig unntak fra Euro . Stemmer det ? w

Det jeg mente var at svenskene ikke gikk inn i eurosamarbeidet med de andre, altså sa de nei til å være med. Det er riktig at de, under visse forutsetninger kan gå inn senere, men det kommer ikke til å skje ved tvang. Det kan du være ganske så sikker på.  Les mitt svar 22.52

WatTyler
12.12.12 23:13
fireman56: Det jeg mente var at svenskene ikke gikk inn i eurosamarbeidet med de andre, altså sa de nei til å være med. Det er riktig at de, under visse forutsetninger kan gå inn senere, men det kommer ikke til å skje ved tvang. Det kan du være ganske så sikker på.

Ja, jeg ser at vi har helt forskjellig syn på utviklingen av eurosamarbeidet og utvikling mot føderalisme.

Jeg er nok pessimist, og tror valutaunion er katalysatoren som speeder opp prosessen,  mens du virker grunnleggende optimistisk mht union.

Hvis det er slik du tror, at ingen presses med mot valutaunion eller politisk union. Hvorfor må da alle nye medlemsland, også Sverige i '94 forplikte seg til å godta disse overordnede målene. er de ikke verdt papiret de er skrevet på ?

w

Men Twat skal du få en tommel for :-) ....... den var bra. Bedre enn Sam !

(Innlegget ble redigert 12.12.12 23:18)

fireman56
12.12.12 23:24
WatTyler: Ja, jeg ser at vi har helt forskjellig syn på utviklingen av eurosamarbeidet og utvikling mot føderalisme.  Jeg er nok pessimist, og tror valutaunion er katalysatoren som speeder opp prosessen,  mens du virker grunnleggende optimistisk mht union. Hvis det er slik du tror, at ingen presses med mot valutaunion eller politisk union. Hvorfor må da alle nye medlemsland, også Sverige i '94 forplikte seg til å godta disse overordnede målene. er de ikke verdt papiret de er skrevet på ?

Uten forskjellig syn, ingen gode diskusjoner, så det er greit med ulike syn.

Jeg har alltid hatt tro på EU-samarbeidet og har det fremdeles, selv om noen av dine meningsfeller her inne har kalt meg både landsforræder og det som verre er.

Jeg tror nok EU også innser at noe så viktig som eurosamarbeidet ikke kan innføres ved tvang. Tvang har alltid negative effekter. Jeg har tidligere i denne tråden nevnt det jeg synes er positive effekter og skal ikke gjenta meg selv.

Situasjonen i euro nå er meget spesiell med spesielt Hellas, men også andre land med store problemer som også influerer på euroen. Men om 1 år, 2 år, 5 år vil disse problemene gå over enten ved at Hellas får orden på tingene eller trer ut av eurosamarbeidet. De kom jo inn ved hjelp av juks og fanteri så de burde egentlig vært sparket ut for lenge siden.

Jeg er som sagt optimistisk med tanke på EU-samarbeidet i fremtiden og synes ideen bak er genial. Bare håper på å få en saklig diskusjon med en motstander her inne en gang. Etter en litt dårlig start, ser det ut som både du og jeg har blitt litt mer saklige nå, og det er bra.

inspector
13.12.12 14:10
fireman56: Det er riktig at de, under visse forutsetninger kan gå inn senere, men det kommer ikke til å skje ved tvang. Det kan du være ganske så sikker på.

Det er lov å håpe og tro, selv om det er mest vanlig i kirken.

Forøvrig øker svensk motstand jevnt og trutt både mot Euro og EU:

http://www.europaportalen.se/2012/12/rekordlagt-stod-for-euron-i-sverige

fireman56
13.12.12 18:33
inspector: Det er lov å håpe og tro, selv om det er mest vanlig i kirken.

Det vet nok du litt om du håper jo at alt skal gå til helvete i EU sånn at du kan gnåle litt mer.

Serutover
SerutoverInnlegg: 3445
14.12.12 12:08
inspector: Det er lov å håpe og tro, selv om det er mest vanlig i kirken.
Forøvrig øker svensk motstand jevnt og trutt både mot Euro og EU:

At støtten til EU-medlemskapet faller noe i krisetider er naturlig. Før krisa lå den på solide 55%, med bare 20 prosent mot. Det betyr at ja-siden, når vet ikke-gruppa tas bort, var nesten like sterk som nei-siden i Norge. Det er forøvrig ikke så mye verre tall for ja-siden nå, med 45% prosent for og 25% mot.

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____27403.aspx

(Innlegget ble redigert 14.12.12 12:15)

ben_nevis
ben_nevisInnlegg: 57991
17.12.12 11:37
inspector: Til og med svenskene har sett svakhetene med Euro :
http://www.europaportalen.se/2011/12/svenskt-eurosympati-pa-vag-att-utraderas
Lurer på hvor fort ja-menigheten klarer å "bevise" at også denne meningsmålingen er kjøpt og betalt av Bondepartiet

Ikke for å spolere festen din, men....

http://e24.no/makro-og-politikk/sverige-kan-bli-det-nye-sveits/20313067

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg