Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor ofre seg i to verdenskriger når eu?

NYTT TEMA
baov
baovInnlegg: 8631
19.06.13 22:58

Hvorfor er europeiske nasjoner ufrie og underlagt overnasjonal  union)?.....Hvorfor verdenskrigene? - og hvorfor ofret de allierte seg når....

Unionsdannelsen(eu) synes mest å gjøre skam på "de allierte" og alle som ofret seg både 1. og 2. Verdenskrig for å frigjøre Frankrike, Nederland, Norge, Danmark og alle andre Europeiske frie demokratiske nasjonalstater fra makttgale diktator-tendenser, blokk-dannelse eller okkupasjonsmakta som søkte både supermakt og whermacht over sine naboer  dengang. Dette er også et tankekors. Har vi glemt?

Det som synes er urederlig og skamløst, er at noen(de grå eminenser) er så frekk at de fortsetter sitt imperialistiske og proteksjonistiske  renkespill og tvinger sine nabo-nasjoner i knestående som lydrike/kolonier under en union når det nettopp hadde rast to verdenskriger, og de allierte hadde ofret så mange frivillige allierte frihetskjempere for å stoppe t-blokk-union og wermcht--faenskapet.

Flere ti-talls millioner mennesker ofret livet i de to verdenskrigene for fortsatt frie uavhengige og demokratiske nasjoner i Europa. Hvorfor da eu(ny blokktannelse-union-nasjonal makt)?

eu synes mest å være en skamplett, - og tråkker arrogant  på de allierte som ofret seg i de to verdenskrigene for å frigjøre Europas frie, uavhengige demokratiske nasjoner dengang.

Enda den dag i dag er det Franskmenn og Europeere som adopterer og sørger ved allierte frihetskjemperes  "de mange USA/Britiske frihetskjempernes grav" i Normandie som takk for frigjøringen og for at mange Amerikanske og Britiske familier ikke har anledning til å reise så langt for å besøke sine kjæres grav selv.

- Ja, - jeg mener hele unionsideen og makt-blokk-ideer i Europa er en skamplett på vegne av hva de allierte sto for i to verdenskriger og alle de frivillige som ofret livet for frie selvstendige og uavhengige demokratiske nasjoner i Europa og verden forøvrig dengang og jeg spør igjen, - har vi glemt?. Er vi unnfallen overfor historiske fakta  om vi vil eller ikke?

Dette er etter min mening det mest viktige tema før og under en evt.  eu-debatt. Hvor er  vidsynte historikere som burde stille de riktige spørsmål ved, -  eller helst før  politiske veivalg?

Er dette tema relevant og fortjener plass i debatten  mht  de store prespektivlinjer og blokk-uinion og supermaktdannelse?   __eu-debatt?....og eøs/Schengen-debatt??

Jeg bare undrer selvfølgelig, - men setter pris på å bli rettmessig korrigert.

(Innlegget ble redigert 19.06.13 23:00)

Miccel
MiccelInnlegg: 1816
20.06.13 21:08
baov: Hvorfor er europeiske nasjoner ufrie og underlagt overnasjonal union)?.....Hvorfor verdenskrigene? - og hvorfor ofret de allierte seg når....
Unionsdannelsen(eu) synes mest å gjøre skam på "de allierte" og alle som ofret seg både 1. og 2. Verdenskrig for å frigjøre Frankrike, Nederland, Norge, Danmark og alle andre Europeiske frie demokratiske nasjonalstater fra makttgale diktator-tendenser, blokk-dannelse eller okkupasjonsmakta som søkte både supermakt og whermacht over sine naboer dengang. Dette er også et tankekors. Har vi glemt?
Det som synes er urederlig og skamløst, er at noen(de grå eminenser) er så frekk at de fortsetter sitt imperialistiske og proteksjonistiske renkespill og tvinger sine nabo-nasjoner i knestående som lydrike/kolonier under en union når det nettopp hadde rast to verdenskriger, og de allierte hadde ofret så mange frivillige allierte frihetskjempere for å stoppe t-blokk-union og wermcht--faenskapet.
Flere ti-talls millioner mennesker ofret livet i de to verdenskrigene for fortsatt frie uavhengige og demokratiske nasjoner i Europa. Hvorfor da eu(ny blokktannelse-union-nasjonal makt)?
eu synes mest å være en skamplett, - og tråkker arrogant på de allierte som ofret seg i de to verdenskrigene for å frigjøre Europas frie, uavhengige demokratiske nasjoner dengang.
Enda den dag i dag er det Franskmenn og Europeere som adopterer og sørger ved allierte frihetskjemperes "de mange USA/Britiske frihetskjempernes grav" i Normandie som takk for frigjøringen og for at mange Amerikanske og Britiske familier ikke har anledning til å reise så langt for å besøke sine kjæres grav selv.
- Ja, - jeg mener hele unionsideen og makt-blokk-ideer i Europa er en skamplett på vegne av hva de allierte sto for i to verdenskriger og alle de frivillige som ofret livet for frie selvstendige og uavhengige demokratiske nasjoner i Europa og verden forøvrig dengang og jeg spør igjen, - har vi glemt?. Er vi unnfallen overfor historiske fakta om vi vil eller ikke?
Dette er etter min mening det mest viktige tema før og under en evt. eu-debatt. Hvor er vidsynte historikere som burde stille de riktige spørsmål ved, - eller helst før politiske veivalg?
Er dette tema relevant og fortjener plass i debatten mht de store prespektivlinjer og blokk-uinion og supermaktdannelse? __eu-debatt?....og eøs/Schengen-debatt??
Jeg bare undrer selvfølgelig, - men setter pris på å bli rettmessig korrigert.

Man kan nesten lure på om du har et ønske om fylle rollen som VGD's klovn?

Her skal du få en oppgave:

Regn ut hvor mange ganger europeiske nasjoner kriget mot hverandre i perioden 1913 til 1950. Deretter kan du regne ut hvor mange ganger europeiske nasjoner kriget mot hverandre i perioden 1950 til 2013.

baov
baovInnlegg: 8631
22.06.13 10:23

Min person som sådan er uinteressant på forumet.

Perspektivene i innledende innlegg burde være mulig å diskutere med agumenter/perspektiver som utgangspunkt.

EU-kommisjonen er utpekt og ikke folkevalgt.  eu er dermed en overnasjonal makt-blokk-union(nytt Romerrike/eller nytt StorTyskland), - og altså ikke demokratisk i sitt vesen, - bare for å nevne det.

(Innlegget ble redigert 22.06.13 10:29)

ben_nevis
ben_nevisInnlegg: 57991
22.06.13 15:44
baov: EU-kommisjonen er utpekt og ikke folkevalgt. eu er dermed en overnasjonal makt-blokk-union(nytt Romerrike/eller nytt StorTyskland), - og altså ikke demokratisk i sitt vesen, - bare for å nevne det.

Men nå er det Parlamentet og Rådet som sitter på toppen i EU-systemet. Og der befinner det seg folkevalgte politikere fra medlemslandene. Lederen av Kommisjonen er forøvrig utpekt av de folkevalgte i Parlamentet,og disse kan kaste hele Kommisjonen.

Rart at baov sutrer om demokratiet i Eu når det er like godt som i Norge.

Miccel
MiccelInnlegg: 1816
22.06.13 16:04
baov: Perspektivene i innledende innlegg burde være mulig å diskutere med agumenter/perspektiver som utgangspunkt.

Jøss....innlegget ditt har jo krigingen mellom landene i Europa i første halvdel av forrige århundre som tema, da kan du ikke lukke øya for freden som har rådet mellom landene i Europa de siste 70 årene?

newsflash
newsflashInnlegg: 29255
22.06.13 18:13
ben_nevis: Kommisjonen er forøvrig utpekt av de folkevalgte i Parlamentet,og disse kan kaste hele Kommisjonen.

Nei. 

Hver kommisjonær er utpekt i fra sine hjemland, og parlamentet har ingen mulighet til å påvirke hvem som blir utpekt.

Visste du ikke det?

Hvorfor er det slik at de største EU tilhengerne er de med de største hullene i kunnskapen?

ben_nevis
22.06.13 21:50
newsflash: Nei. Hver kommisjonær er utpekt i fra sine hjemland, og parlamentet har ingen mulighet til å påvirke hvem som blir utpekt. Visste du ikke det? Hvorfor er det slik at de største EU tilhengerne er de med de største hullene i kunnskapen?

Hvorfor siterte du ikke de to ordene som sto forran?  "Lederen av Kommisjonen...." - stod det faktisk. Men det forstod du kanskje ikke hva betydde?

Eller var det bare urdeligheten din som tok overhånd atter en gang?

(Innlegget ble redigert 22.06.13 21:51)

newsflash
23.06.13 08:46
ben_nevis: Hvorfor siterte du ikke de to ordene som sto forran?  "Lederen av Kommisjonen...." - stod det faktisk. Men det forstod du kanskje ikke hva betydde?
Eller var det bare urdeligheten din som tok overhånd atter en gang?

Heller ikke lederen av Kommisjonen er utpekt av Parlamentet.

Vet du ikke bedre, eller lyver du bevist? 

Hvorfor er det slik at de største EU tilhengerne er de med de største hullene i kunnskapen? Noen tanker om det?

ben_nevis
23.06.13 11:02
newsflash: Heller ikke lederen av Kommisjonen er utpekt av Parlamentet. Vet du ikke bedre, eller lyver du bevist? Hvorfor er det slik at de største EU tilhengerne er de med de største hullene i kunnskapen? Noen tanker om det?

Nei du klarte jo å finne noe å kverulere på slik at løgnen din skal stå seg litt lenger?

Det er de folkevalgte i Eu som har valgt lederen av Kommisjonen. Det er nok ikke jeg som har hull i kunnskapene,men du som har hull i din forståelse, og evne til å føre en seriøs debatt.

(Innlegget ble redigert 23.06.13 11:03)

newsflash
23.06.13 13:59
ben_nevis: Nei du klarte jo å finne noe å kverulere på slik at løgnen din skal stå seg litt lenger?
Det er de folkevalgte i Eu som har valgt lederen av Kommisjonen. Det er nok ikke jeg som har hull i kunnskapene,men du som har hull i din forståelse, og evne til å føre en seriøs debatt.

Du har jo åpenbart en god del huller i din kunnskap når du påstår at Parlamentet velger lederen for Kommisjonen. 

For du er vel enig, nå i etterkant, at det ikke medfører riktighet?

ben_nevis
23.06.13 14:01
newsflash: Du har jo åpenbart en god del huller i din kunnskap når du påstår at Parlamentet velger lederen for Kommisjonen. For du er vel enig, nå i etterkant, at det ikke medfører riktighet?

Det er Rådet som velger lederen av Kommisjonen. Ikke Parlamentet.

Det er ikke noen vesentlig forskjell hva angår poeng. Men mat for en kverulant er det nok.

(Innlegget ble redigert 23.06.13 14:02)

newsflash
23.06.13 14:04
ben_nevis: Det er Rådet som velger lederen av Kommisjonen. Ikke Parlamentet.

Så hvorfor skrev du at det var Parlamentet? 

Løy du bevisst? Eller visste du rett og slett ikke bedre?

ben_nevis
23.06.13 14:06
newsflash: Så hvorfor skrev du at det var Parlamentet? Løy du bevisst? Eller visste du rett og slett ikke bedre?

Jeg skrev feil i farten. Det er likevel irrelevant om det er Parlamentet eller Rådet.

Begge organene består av folkevalgte politikere og regjeringssjefer fra medlemslandene.

Har du mistet argumentasjon for tiden siden du har økt kveruleringsfaktoren?  Synes å merke økt frustrasjon fra din side. Er du i ferd med å innse at kampen mot EØS er nytteløs?

(Innlegget ble redigert 23.06.13 14:08)

newsflash
23.06.13 14:08
ben_nevis: Jeg skrev feil i farten. Det er likevel irrelevant om det er Parlamentet eller Rådet.
Begge organene består av folkevalgte politikere og regjeringssjefer fra medlemslandene.
Har du mistet argumentasjon for tiden siden du har økt kveruleringsfaktoren?

Hehe!

Nei, du skrev nok ikke feil i farten. Da hadde du rettet opp det i innlegget etter, ikke neste dag :P

Det gjelder å lese seg opp vetdu, så slipper du slike pinlige blundere.

ben_nevis
23.06.13 14:09
newsflash: Hehe! Nei, du skrev nok ikke feil i farten. Da hadde du rettet opp det i innlegget etter, ikke neste dag :P Det gjelder å lese seg opp vetdu, så slipper du slike pinlige blundere.

Det er ganske uvesentlig for debatten om det er Rådet eller Parlamentet som velger  lederen av Kommisjonen.

Men det gjør nok sikkert noe med selvfølelsen din at du fant noe du  kunne henge deg opp i.....uttrykket  "pinlige blundere" viser jo at du tydeligvis trenger det i hverdagen....

Fortsatt står vi igjen med problemet som går ut på at du ikke siterte "lederen av Kommisjonen" men bare "Kommisjonen"...

(Innlegget ble redigert 23.06.13 14:11)

newsflash
23.06.13 14:10
ben_nevis: Det er ganske uvesentlig for debatten om det er Rådet eller Parlamentet som velger  lederen av Kommisjonen.
Men det gjør nok sikkert noe med selvfølelsen din at du fant noe du  kunne henge deg opp i.....uttrykket  "pinlige blundere" viser jo at du tydeligvis trenger det i hverdagen....

Nei, det er ikke uvesentlig. 

Vet du ikke forskjellen på rådet og Parlamentet?

ben_nevis
23.06.13 14:12
newsflash: Nei, det er ikke uvesentlig. Vet du ikke forskjellen på rådet og Parlamentet?

I såfall kan du jo fortelle hva du mener denne store forskjellen går ut på. Sånn for at ingen skal komme i skade å tro at du bare driver å ror deg fra at du drev med uredelig sitering tidligere i debatten....

newsflash
23.06.13 14:52
ben_nevis: I såfall kan du jo fortelle hva du mener denne store forskjellen går ut på. Sånn for at ingen skal komme i skade å tro at du bare driver å ror deg fra at du drev med uredelig sitering tidligere i debatten....

Seriøst?

Både EUs sider og wikipedia kan forklare deg forskjellen dersom du er nysgjerrig. 

Og faktum er altså at det ikke er Parlamentet som velger EU kommisjonens leder, slik du påsto.

ben_nevis
23.06.13 18:54
newsflash: Seriøst? Både EUs sider og wikipedia kan forklare deg forskjellen dersom du er nysgjerrig. Og faktum er altså at det ikke er Parlamentet som velger EU kommisjonens leder, slik du påsto.

Skjønner du har behov for å avspore avsløringen av din egen uredelighet tidligere da du siterte fra der det stod "Kommisjonen er valgt av...", i stedet for  "Lederen av Kommisjonen er valgt av...."

Hvorfor gjorde du det?

(Innlegget ble redigert 23.06.13 18:54)

newsflash
23.06.13 19:01
ben_nevis: Skjønner du har behov for å avspore avsløringen av din egen uredelighet tidligere da du siterte fra der det stod "Kommisjonen er valgt av...", i stedet for  "Lederen av Kommisjonen er valgt av...."
Hvorfor gjorde du det?

Jeg bommet på siteringen.

Men det spiller ingen rolle, hverken kommisjonen eller lederen av kommisjonen er valgt av europaparlamentet slik du påstår. 

Du har innsett dette nå, ikke sant?

Er det ikke pinlig å bomme på slike elementære ting?

ben_nevis
23.06.13 19:07
newsflash: Jeg bommet på siteringen. Men det spiller ingen rolle, hverken kommisjonen eller lederen av kommisjonen er valgt av europaparlamentet slik du påstår. Du har innsett dette nå, ikke sant? Er det ikke pinlig å bomme på slike elementære ting?

Du bommet og jeg bommet. Er det noe mer pinlig når jeg bommer enn når du bommer mener du? Journlister tar også feil i blandt. Jeg er i allefall ikke feilfri.

Men vi kan jo ta fasitsvaret så blir vi ferdig med kveruleringen,ikke sant?

Europakommisjonen består av 27 kommissærer. Hver kommissær har ansvar for et bestemt politisk område. Presidenten velges av Det europeiske råd, og godkjennes av Europaparlamentet. De øvrige kommissærer utpekes av de enkelte medlemsstater i forståelse med presidenten. Hele kommisjonen må godkjennes av parlamentet.

Europaparlamentet kan avsette Kommisjonen ved å vedta et mistillitsforslag med to tredjedels flertall. Den har aldri brukt denne makten, men truet med det overfor Santer-kommisjonen i 1999, som da gikk av frivillig.

(Innlegget ble redigert 23.06.13 19:10)

newsflash
23.06.13 19:09
ben_nevis: Du bommet og jeg bommet. Er det noe mer pinlig når jeg bommer enn når du bommer mener du?
Men vi kan jo ta fasitsvaret så blir vi ferdig med kveruleringen,ikke sant?

Europakommisjonen består av 27 kommissærer. Hver kommissær har ansvar for et bestemt politisk område. Presidenten velges av Det europeiske råd, og godkjennes av Europaparlamentet. De øvrige kommissærer utpekes av de enkelte medlemsstater i forståelse med presidenten. Hele kommisjonen må godkjennes av parlamentet.
Europaparlamentet kan avsette Kommisjonen ved å vedta et mistillitsforslag med to tredjedels flertall. Den har aldri brukt denne makten, men truet med det overfor Santer-kommisjonen i 1999, som da gikk av frivillig.

Ja jeg mener det må være pinlig at du åpenbart ikke kan de mest elementære tingene om hvordan EU er oppbygd. 

Som du selv siterer, Europaparlamentet velger hverken lederen av EU kommisjonen, eller noen av kommisjonærene. 

(Innlegget ble redigert 23.06.13 19:09)

ben_nevis
23.06.13 19:14
newsflash: Ja jeg mener det må være pinlig at du åpenbart ikke kan de mest elementære tingene om hvordan EU er oppbygd. Som du selv siterer, Europaparlamentet velger hverken lederen av EU kommisjonen, eller noen av kommisjonærene.

Det er uansett ikke så fryktelig langt fra det jeg sa siden det korrekte er at Presidenten i Kommisjonen velges av Rådet men må godkjennes av Parlamentet. Parlamentet kan forøvrig kaste hele Kommisjonen.

Så du viser dine ekstreme behov innen temaet kverulering her nå.

(Innlegget ble redigert 23.06.13 19:15)

newsflash
23.06.13 19:20
ben_nevis: Det er uansett ikke så fryktelig langt fra det jeg sa siden det korrekte er at Presidenten i Kommisjonen velges av Rådet men må godkjennes av Parlamentet. Parlamentet kan forøvrig kaste hele Kommisjonen.
Så du viser dine ekstreme behov innen temaet kverulering her nå.

Jo det er stor forskjell på om parlamentet velger EU kommisjonens leder, eller om de kun godkjenner den som er utnevnt. 

Visste du ikke bedre, eller var det en bevist løgn?

ben_nevis
23.06.13 19:22
newsflash: Jo det er stor forskjell på om parlamentet velger EU kommisjonens leder, eller om de kun godkjenner den som er utnevnt. Visste du ikke bedre, eller var det en bevist løgn?

Javel. Du får fortsette å styrke selvfølelsen din noen runder til da vet du,så du får styrke nok til å få sagt opp EØS :D

Uansett så er det de folkevalgte som tydeligvis sitter med mest makt i Eu. Men en slik innrømmelse sitter vel uansett langt inne,og kanskje til og med fornektes,av deg vil jeg tro...

Det stemmer jo ikke med din langvarige demonisering av Eu.

newsflash
23.06.13 19:24
ben_nevis: Javel. Du får fortsette å styrke selvfølelsen din noen runder til da vet du,så du får styrke nok til å få sagt opp EØS :D
Uansett så er det de folkevalgte som tydeligvis sitter med mest makt i Eu. Men en slik innrømmelse sitter vel uansett langt inne,og kanskje til og med fornektes,av deg vil jeg tro...
Det stemmer jo ikke med din langvarige demonisering av Eu.

Dette handler ikke om meg, dette handler om at du skriver ting som rett og slett ikke stemmer med virkeligheten. 

Du vil tjene på å kutte ut løgnene og de feilaktige påstandene, og heller fortsette debatten basert på fakta.

ben_nevis
23.06.13 19:28
newsflash: Dette handler ikke om meg, dette handler om at du skriver ting som rett og slett ikke stemmer med virkeligheten. Du vil tjene på å kutte ut løgnene og de feilaktige påstandene, og heller fortsette debatten basert på fakta.

Å i farten blande Rådet og Parlamentet er ikke noe stor alvorlig feil.

Begge har forøvig en viktig rolle i utnevnelsen(oisann,der fikk du mat for kverulering igjen....valget av,skal det være) av Kommisjons-presidenten.

newsflash
23.06.13 19:29
ben_nevis: Å i farten blande Rådet og Parlamentet er ikke noe stor alvorlig feil.
Begge har forøvig en viktig rolle i utnevnelsen(oisann,der fikk du mat for kverulering igjen....valget av,skal det være) av Kommisjons-presidenten.

Du kan jo kverulere og si at det ikke er noen alvorlig feil. Jeg er uenig. Det er to veldig forskjellige institusjoner.

Og uansett hvordan du vrir og vender på det, så er det altså feil. Den siste i en lang rekke av "feil" og tvilsomme påstander du har kommet med den siste tiden. 

(Innlegget ble redigert 23.06.13 19:30)

ben_nevis
23.06.13 19:31
newsflash: Du kan jo kverulere og si at det ikke er noen alvorlig feil. Jeg er uenig. Det er to veldig forskjellige institusjoner. Og uansett hvordan du vrir og vender på det, så er det altså feil. Den siste i en lang rekke av "feil" og tvilsomme påstander du har kommet med den siste tiden.

Hør nå her; begge har en viktig rolle i utnevnelsen/valget av presidenten av Kommisjonen.

Er det forstått?

newsflash
23.06.13 19:34
ben_nevis: Hør nå her; begge har en viktig rolle i utnevnelsen/valget av presidenten av Kommisjonen.
Er det forstått?

Tull. 

Parlamentet har ingenting med utnevnelsen/valget av kommisjonspresidenten å gjøre. 

De kun godkjenner han i etterkant.

Hvorfor lyger du?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg