Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Irland er reddet!

NYTT TEMA
ben_nevis
ben_nevisInnlegg: 57991
12.07.13 12:02

Irland kuttet seg ut av sin økonomiske krise og er nå friskmeldt.

Irland, som ble rammet hardt av finanskrisen ser nå endelig ut til å gå lysere tider i møte. Landet er nå i ferd med å reise seg etter sin dype økonomiske nedtur.

Nå har det anerkjente kredittvurderingsselskapet Standard and Poor’s hevet landets kredittverdighet fra stabil til positiv.

Bakgrunnen for den hevete kredittverdigheten er at landet ser ut til å kunne håndtere sine finansielle utfordringer, og kutter gjelden raskere enn først antatt.

- Utsiktene gjenspeiler vårt syn på at Irlands offentlig gjeldsbelastning vil avta raskere enn vi tidligere hadde forventet, sier kredittvurderingsbyrået i en uttalelse ifølge the Guardian.

http://e24.no/utenriks/irland-friskmeldes-kredittverdigheten-oppgraderes/21099919

Er det bittert for EU-motstanderene at Irland er reddet fra krisen etter å ha ført en fornuftig politikk der virkemiddelet i stor grad har vert kuttpolitikk?

Amra
AmraInnlegg: 1112
12.07.13 14:40
ben_nevis: Er det bittert for EU-motstanderene at Irland er reddet fra krisen etter å ha ført en fornuftig politikk der virkemiddelet i stor grad har vert kuttpolitikk?

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg synes i hvert fall det er særdeles gledelig at det går bedre med irsk økonomi. Men det er en del kvalitative forskjeller mellom problemene i Irland, og de du finner i f. eks Spania og Hellas. 

newsflash
newsflashInnlegg: 29247
12.07.13 18:17
ben_nevis: Irland kuttet seg ut av sin økonomiske krise og er nå friskmeldt.
Irland, som ble rammet hardt av finanskrisen ser nå endelig ut til å gå lysere tider i møte. Landet er nå i ferd med å reise seg etter sin dype økonomiske nedtur.
Nå har det anerkjente kredittvurderingsselskapet Standard and Poor’s hevet landets kredittverdighet fra stabil til positiv.
Bakgrunnen for den hevete kredittverdigheten er at landet ser ut til å kunne håndtere sine finansielle utfordringer, og kutter gjelden raskere enn først antatt.
- Utsiktene gjenspeiler vårt syn på at Irlands offentlig gjeldsbelastning vil avta raskere enn vi tidligere hadde forventet, sier kredittvurderingsbyrået i en uttalelse ifølge the Guardian.
http://e24.no/utenriks/irland-friskmeldes-kredittverdigheten-oppgraderes/21099919

Er det bittert for EU-motstanderene at Irland er reddet fra krisen etter å ha ført en fornuftig politikk der virkemiddelet i stor grad har vert kuttpolitikk?

Hehe!

Du friskmelder Irland igjen?

Jeg husker tilbake i 2011, også da startet du en tråd om at Irland var reddet.

http://vgd.no/samfunn/norge-og-eu/tema/1690630/tittel/irland-kutter-seg-ut-av-krisa

Husker du?

Etter den tid, så har irsk økonomi fortsatt og krympe, arbeidsledigheten har økt og boligprisene er stupt. 

Og fakta er altså at økonomien fortsetter å krympe. Ned 0,6 % i første kvartal i 2013. 3 kvartal på rad med nedgang. 

Er det ikke fantastisk?

inspector
inspectorInnlegg: 7967
13.07.13 09:28
ben_nevis: Nå har det anerkjente kredittvurderingsselskapet Standard and Poor’s hevet landets kredittverdighet fra stabil til positiv.

Tidligere har du stemplet kredittvurderingsselskapene som Euro-fiendtlige og påstått at de er betalt av USA.

Har du skiftet mening eller møter du deg selv i døra igjen ?

newsflash
13.07.13 10:59
inspector: Tidligere har du stemplet kredittvurderingsselskapene som Euro-fiendtlige og påstått at de er betalt av USA.
Har du skiftet mening eller møter du deg selv i døra igjen ?

Hehe!

Samtidig har de nedgradert Frankrike.

Link

Det må vel være en del av deres kamp mot euroen?

ben_nevis
14.07.13 19:39
newsflash: Hehe! Du friskmelder Irland igjen? Jeg husker tilbake i 2011, også da startet du en tråd om at Irland var reddet. http://vgd.no/samfunn/norge-og-eu/tema/1690630/tittel/irland-kutter-seg-ut-av-krisa Husker du? Etter den tid, så har irsk økonomi fortsatt og krympe, arbeidsledigheten har økt og boligprisene er stupt. Og fakta er altså at økonomien fortsetter å krympe. Ned 0,6 % i første kvartal i 2013. 3 kvartal på rad med nedgang. Er det ikke fantastisk?

Ja.

Men så fikk Irland også merke krisen Hellas og Spania. Derfor tok det litt lenger tid.

Men jeg skjønner jo at du føler deg forpliktet til å tåkelegge at kuttpolitikk fungerer.

newsflash
14.07.13 20:00
ben_nevis: Ja.
Men så fikk Irland også merke krisen Hellas og Spania. Derfor tok det litt lenger tid.
Men jeg skjønner jo at du føler deg forpliktet til å tåkelegge at kuttpolitikk fungerer.

Irsk økonomi krympet med 0,6 % i første kvartal i 2013. Det tredje kvartalet på rad med nedgang.

Link

Boligprisene er ned 50 % i fra toppen, ungdommen flytter utenlands i hopetall og arbeidsledigheten er skyhøy i forhold til før krisen, til tross for en liten nedgang den siste tiden. 

Så jada, kuttpolitikken fungerer... Eller?

ben_nevis
14.07.13 20:27
newsflash: Så jada, kuttpolitikken fungerer... Eller?

Ja. Den fungerer. Har du ikke lest artikkelen jeg linket hovedinnlegget til?

Ditt forsøk på å tåkelegge den positive effekten av kutt er lett gjennomskuelig. Du vet utmerket godt at arbeidsledighet er det siste momentet i en krise som bedrer seg.

newsflash
14.07.13 20:30
ben_nevis: Ja. Den fungerer. Har du ikke lest artikkelen jeg linket hovedinnlegget til?
Ditt forsøk på å tåkelegge den positive effekten av kutt er lett gjennomskuelig. Du vet utmerket godt at arbeidsledighet er det siste momentet i en krise som bedrer seg.

Jo jeg leste linken din der det sto at et ratingbyrå hadde oppjustert kredittverdigheten for irsk gjeld. 

Det betyr ikke at Irland er reddet. 

Som jeg påpekte i sted, økonomien fortsetter og krympe, arbeidsledigheten er skyhøy og boligprisene har falt med 50 % siden krisen brøt ut. 

Så hvor er disse positive effektene av kutt er det du snakker om? Konkrete eksempler takk. 

PS: Det er jo litt morro at du nå setter din lit til de samme ratingbyråene du mente var med på en konspirasjon mot euroen :P

(Innlegget ble redigert 14.07.13 20:30)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg