Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

EU stopper Israel-hjelp

NYTT TEMA
ben_nevis
ben_nevisInnlegg: 57991
17.07.13 11:35

EU har bestemt seg for å stoppe hjelp til israelske organisasjoner som har virksomhet på den okkuperte Vestbredden.

Beslutningen er en understrekning av EUs bekymring for at israelske bosetninger skader utsiktene til en fredsløsning med palestinerne.

Nye retningslinjer som er vedtatt av EU-kommisjonen, og som ventes å bli offentliggjort denne uken, vil fra årsskiftet utestenge israelske «enheter» som driver virksomhet i de okkuperte områdene fra lån, stipender og pengepremier.

Reglene vil blant annet ramme israelske bedrifter, universiteter og andre organer som er aktive i områdene som ble okkupert av Israel i Seksdagerskrigen i juni 1967. (©NTB)

http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article2648373.ece

Kommentarer fra ja- og nei-folk?

Jeg mener dette er en riktig avgjørelse.

newsflash
newsflashInnlegg: 29247
17.07.13 12:22
ben_nevis: Kommentarer fra ja- og nei-folk?
Jeg mener dette er en riktig avgjørelse.

En riktig avgjørelse, men stiller meg tvilende om det blir gjennomført. 

iMariuz
iMariuzInnlegg: 10306
17.07.13 12:46
ben_nevis: Kommentarer fra ja- og nei-folk?

De arabiske landene som starten krigen og ville utslette Israel tapte så det suste og da er det riktig at de også må avstå områder, og da er det greit at Israel også bruker disse områdene. Så jeg mener det er en feil avgjørelse av EU.

ben_nevis
17.07.13 12:57
iMariuz: og da er det greit at Israel også bruker disse områdene.

Greit i forhold til hva? Det er ikke greit i forhold til diverse konvensjoner. Israel er ikke fritatt fra å forholde seg til slike.

(Innlegget ble redigert 17.07.13 12:58)

ben_nevis
17.07.13 12:57
newsflash: En riktig avgjørelse, men stiller meg tvilende om det blir gjennomført.

Ja du stiller deg selvsagt tvilende. Alt annet ville fått meg til å falle av stolen...

newsflash
17.07.13 13:01
ben_nevis: Ja du stiller deg selvsagt tvilende. Alt annet ville fått meg til å falle av stolen...

Ja selvsagt stiller jeg meg tvilende til dette. 

Tror det ikke før jeg ser det, rett og slett. 

ben_nevis
17.07.13 13:02
newsflash: Ja selvsagt stiller jeg meg tvilende til dette. Tror det ikke før jeg ser det, rett og slett.

Har du en begrunnelse?

iMariuz
iMariuzInnlegg: 10306
17.07.13 13:07
ben_nevis: Greit i forhold til hva? Det er ikke greit i forhold til diverse konvensjoner. Israel er ikke fritatt fra å forholde seg til slike.

Hvilke konvensjoner sier at de tapende partene i en krig skal sette kravene?

newsflash
17.07.13 13:09
ben_nevis: Har du en begrunnelse?

EU samarbeider svært tett med Israel, og Israel ser til og med seg selv som et fremtidig medlem av EU. 

Så, jeg tror det ikke før jeg ser det, rett og slett.

ben_nevis
17.07.13 13:10
iMariuz: Hvilke konvensjoner sier at de tapende partene i en krig skal sette kravene?

Tror du misforstår meg litt nå. Konvensjoner sier vel så vidt jeg vet at man ikke har lov å bosette et område man  har tilegnet seg i krig. Mener det er Haag-konvensjonen som slår det fast.

(Innlegget ble redigert 17.07.13 13:11)

ben_nevis
17.07.13 13:10
newsflash: EU samarbeider svært tett med Israel,

Det var vel litt nytt for meg. Kan du belære meg?

newsflash
17.07.13 13:16
ben_nevis: Det var vel litt nytt for meg. Kan du belære meg?

Nytt for deg at EU samarbeider tett med Israel? 

Link 

Link

Hvorfor er det slik at det er de sterkeste EU tilhengerne som har de største hullene i kunnskap?

(Innlegget ble redigert 17.07.13 13:18)

ben_nevis
17.07.13 13:32
newsflash: Nytt for deg at EU samarbeider tett med Israel? Link Link Hvorfor er det slik at det er de sterkeste EU tilhengerne som har de største hullene i kunnskap?

Ikke noe tettere samarbeid enn med andre? Eller?

newsflash
17.07.13 13:42
ben_nevis: Ikke noe tettere samarbeid enn med andre? Eller?

Du har som vanlig ikke lest linkene ser jeg.

Jo Israel samarbeider svært tett med EU, mye tettere en de fleste ikke-europeiske land. 

ben_nevis
17.07.13 13:47
newsflash: Jo Israel samarbeider svært tett med EU, mye tettere en de fleste ikke-europeiske land.

Mer enn jeg har satt meg inn i ja.

Da er det på tide å begrense det.

Krugman og Stiglitz burde kanskje ikke være så rasende på €uroen og Eu som de er....?

(Innlegget ble redigert 17.07.13 13:48)

newsflash
17.07.13 13:55
ben_nevis: Mer enn jeg har satt meg inn i ja.
Krugman og Stiglitz burde kanskje ikke være så rasende på €uroen og Eu som de er....?

Mer en du hadde satt deg inn i ja... 

Det var jo overraskende.

Ellers så er vel Krugman ++ sine uttalelser basert på økonomiske vurderinger, ikke deres religion. 

Det er forskjell på å være kritisk til staten Israels politikk, og den rene jødehetsen du til tider bedriver.

ben_nevis
17.07.13 13:58
newsflash: Mer en du hadde satt deg inn i ja... Det var jo overraskende. Ellers så er vel Krugman ++ sine uttalelser basert på økonomiske vurderinger, ikke deres religion. Det er forskjell på å være kritisk til staten Israels politikk, og den rene jødehetsen du til tider bedriver.

Ja Krugman og Stiglitz sine uttalelser handler selvsagt om økonomi. Amerikansk økonomi. Det har jeg da sagt hele tiden.

Jeg har aldri sagt at det er på grunn av deres religion de har uttalt dette.

newsflash
17.07.13 14:01
ben_nevis: Ja Krugman og Stiglitz sine uttalelser handler selvsagt om økonomi. Amerikansk økonomi. Det har jeg da sagt hele tiden.
Jeg har aldri sagt at det er på grunn av deres religion de har uttalt dette.

Tull, deres uttalelser har dreid seg om hvordan en skal få fart på europeisk økonomi. Og at euroen er til hinder for dette. 

Dersom du ikke har ment at religion har hatt noe med deres uttalelser, hvorfor har du da stadig vekk trukket inn religion i debatten? 

Du vet uttalelser som "jøden Krugmann" osv.

(Innlegget ble redigert 17.07.13 14:01)

Amra
AmraInnlegg: 1112
18.07.13 19:24
ben_nevis: Mer enn jeg har satt meg inn i ja.

Det finnes saktens politiske argumenter for å begrense handelen med Israel. Problemet jeg ser med alle formaningene om å boikotte Israel (som riktignok ingen i denne tråden har gått så langt som å fremme), er inkonsistensen i denne boikottlogikken. Det vises til at Israel er en okkupasjonsmakt, som behandler visse minoriterer på skammelig vis. Hvis en skal være konsekvent, bør en vel da også boikotte en hel rekke andre, og til dels viktige handelspartnere -- deriblant Kina? Noe sier meg at det ikke kommer på tale. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg