Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norge ut av EU/EØS

NYTT TEMA
Geirijo
GeirijoInnlegg: 56123
31.10.15 10:57

EU har blitt noe helt annet enn det som var konseptet og målet dengang EU ble dannet. EU har utviklet seg i en svært anti-demokratisk retning, hvor beslutninger tas autoritært og totalitært av et ansiktsløst byråkrati styrt av EU-troika og EU-kommisjonen, som igjen har utviklet seg til verktøy for et, i EU, eneveldig Tyskland.

Tysklands eneveldige rolle i EU demonstreres i dette møtet mellom Angela Merkel og Tyrkias president. Den har tilsvarende blitt demonstrert ved EU´s behandling av Hellas, og mange andre EU land. Det er hovedårsaken til at Storbritannia nå reforhandler sitt forhold til EU, og hvor det å trekke Storbritannia ut av EU er et alternativ.

Norge bør snarest gjøre det samme som Storbritannia. Vi kan si opp EØS-avtalen og styre vår handelspolitikk med EU, med basis i EFTA, og den handelsavtale med EU vi har der. Vi må fri oss fra overformynderiet, som gjør at Tyskland (Angela Merkel) kan dirigere vår utenrikspolitikk, og internasjonale forpliktelser, frikoplet fra det norske folkestyrte demokratiet.

TISA/TTIP avtalene som forhandles mellom EU og USA, truer det norske folkestyrte demokratiet ytterligere. De avtalene forsterker forvitringen av folkestyrt demokrati i Europa og i Norge - styrt av privat storkapital i EU og USA med overnasjonale rettigheter.

Den uregulerte og ubegrensede innvandringen til Europa, og ved det også til Norge, er enda en grunn til å fri Norge fra EU-doktrinen: "Fri flyt over åpne grenser, uten regulering og begrensninger". En doktrine som innebærer et markedsstyrt tyranni.

(Innlegget ble redigert 31.10.15 16:22)

EL-FERNANDO
EL-FERNANDOInnlegg: 55411
31.10.15 12:03

Da må dette opp i stortinget, hvem skal starte "ballet" der?

MacanT
MacanTInnlegg: 8720
31.10.15 12:05

Gjesp, enda en EU/EØS tråd.

Fjellreven
FjellrevenInnlegg: 11438
31.10.15 12:07

Selv LO forstår nødvendigheten av EØS.

Nivået på EØS-motstandernes "argumentasjon" forklarer hvorfor avtalen aldri vil bli sagt opp; man konstruerer "argumenter" som ikke har rot i virkeligheten og bryr seg ikke om landets økonomiske situasjon. Arbeidsplasser næringslivet skaper bryr man seg overhodet ikke om.

De som er mot EØS driver kun å mæler sin egen kake og gir totalt blaffen i landet og innbyggerne!

Fjellreven
31.10.15 12:07
MacanT: Gjesp, enda en EU/EØS tråd.

Aspergers Syndrom......

stikkpillen
stikkpillenInnlegg: 13965
31.10.15 12:13
Fjellreven: Aspergers Syndrom....

Og feil forum. Det finnes et forum som heter Norge og EU.

Fjellreven
31.10.15 12:18
stikkpillen: Og feil forum. Det finnes et forum som heter Norge og EU.

Ja det hører med. Og flytter MOD innlegget er det ikke lenge før jojogeir gir vedkommende en reprimande.

(Innlegget ble redigert 31.10.15 12:20)

Geirijo
31.10.15 12:56
EL-FERNANDO: Da må dette opp i stortinget, hvem skal starte "ballet" der?

Det er en sterkt økende motstand mot EØS-avtalen, som er aktualisert av både flommen av innvandrere og TISA/TTIP forhandlingene mellom EU og USA.

Den frontes av flere folkebevegelser (her og her), og foregår innad i både LO, og de politiske partier.

Den er også aktualisert internasjonalt innad i EU. Ikke minst ved Storbritannias mulig Grexit.

(Innlegget ble redigert 31.10.15 12:57)

Fjellreven
31.10.15 13:05
Geirijo: Det er en sterkt økende motstand mot EØS-avtalen, som er aktualisert av både flommen av innvandrere

2 feil i 1 setning!

- flommen av innvandrere vi nå ser har ingenting med EØS å gjøre. Jeg har forklart deg en rekke ganger at det også flommer flyktninger inn over grensen fra Russland ved Storskog. Russland er ikke med i EØS!

- "sterk økende motstand mot EØS" befinner seg på et sekterisk/religiøst nivå på samme måte som at "verden går under- jesus kommer snart"

Fellesforbundet sa et rungende ja til EØS. LO forstår hvor viktig avtalen er for landet vårt. Det gjør også de aller fleste politiske partier.

Så får dere sektmedlemmer heller tro hva dere vil

Geirijo
31.10.15 13:12
Fjellreven: 2 feil i 1 setning! - flommen av innvandrere vi nå ser har ingenting med EØS å gjøre. Jeg har forklart deg en rekke ganger at det også flommer flyktninger inn over grensen fra Russland ved Storskog. Russland er ikke med i EØS! - "sterk økende motstand mot EØS" befinner seg på et sekterisk/religiøst nivå på samme måte som at "verden går under- jesus kommer snart" Fellesforbundet sa et rungende ja til EØS. LO forstår hvor viktig avtalen er for landet vårt. Det gjør også de aller fleste politiske partier. Så får dere sektmedlemmer heller tro hva dere vil

EØS-avtalen dikterer vår innvandringspolitikk i direktivs form fra byråkratiet i Brussel.

Vår grense til Russland er én av EU´s yttergrenser. Følgelig er den direkte knyttet til EU´s innvandringspolitikk.

Din konsekvente villedning og desinformasjon fungerer ikke blant de opplyste og oppegående.

stikkpillen
31.10.15 13:20
Geirijo: Din konsekvente villedning og desinformasjon fungerer ikke blant de opplyste og oppegående.

Kan du vise til noen som støtter ditt syn i saken, siden du nevner opplyste og oppegående, eller er det bare deg selv mot resten?

Du sauser sammen arbeids innvandring fra Eu-land med asylsøkere fra bl.a. Syria, ser du ikke forskjellen?

Hvor lenge har vi hatt Eøs-avtalen? Dette er jo ikke noe nytt, skjønner du ikke forskjellen?

Ps. feil forum, men du skjønner jo ikke forskjellen her heller.

(Innlegget ble redigert 31.10.15 13:21)

Geirijo
31.10.15 13:35
stikkpillen: Kan du vise til noen som støtter ditt syn i saken, siden du nevner opplyste og oppegående, eller er det bare deg selv mot resten? Du sauser sammen arbeids innvandring fra Eu-land med asylsøkere fra bl.a. Syria, ser du ikke forskjellen? Hvor lenge har vi hatt Eøs-avtalen? Dette er jo ikke noe nytt, skjønner du ikke forskjellen? Ps. feil forum, men du skjønner jo ikke forskjellen her heller.

Jeg har da vist til EU/EØS motstand i fleng, så du får bare ta for deg mine tidligere kommentarer.

Jeg sauser ikke sammen noe som helst. Jeg tar tak i helheten og det overordnede. Så lenge vi ikke har skikk på det, så rakner alle detaljer derunder. Og det er problemet til den borgerlige regjeringen. De driver bare på med brannslukking på detaljplan, og gjør ikke noe med de egentlige årsaker og virkningene av dem.

Vi har hatt EØS-avtalen og dens påvirkning siden 80-tallet, selv om den først ble innført som lov i Norge i 1994. Her ser du hvilke konsekvenser det har fått siden 80-tallet. Det som skjer akkurat nå er nemlig ikke noe nytt, det er en del av helheten du må forholde deg til.

Jeg vet hva som er dagsaktuelt i norsk politikk. Og denne trådens tema er tjoka full av dagsaktuelle politiske problemstillinger. Det jeg forstår er at EU-tilhengere helst ikke vil ha debatt om dette, og av den grunn søker å feie mine meninger under teppet.

stikkpillen
31.10.15 13:40
Geirijo: Jeg har da vist til EU/EØS motstand i fleng, så du får bare ta for deg mine tidligere kommentarer.

Ingen vits i å drive debatt med deg, du skjønner jo ikke hva du blir spurt om ?

Geirijo
31.10.15 14:16
stikkpillen: Ingen vits i å drive debatt med deg, du skjønner jo ikke hva du blir spurt om ?

Du spør jo bare om slikt jeg allerede har begrunnet og argumentert for. Du finner alt tidligere i denne tråden.

fireman56
fireman56Innlegg: 38777
31.10.15 14:18
Geirijo: TISA/TTIP avtalene som forhandles mellom EU og USA, truer det norske folkestyrte demokratiet ytterligere. De avtalene forsterker forvitringen av folkestyrt demokrati i Europa og i Norge - styrt av privat storkapital i EU og USA med overnasjonale rettigheter.

Så USA og EU burde  Det er nemlig det dette er, en handelsavtalemellom USA og EU og som Norge får bli en del av gjennom sin EØS-tilknytning.ikke få lov til å inngå handelsavtaler mener du?

stikkpillen
31.10.15 14:19
Geirijo: Du spør jo bare om slikt jeg allerede har begrunnet og argumentert for.

Ingen vits i å drive debatt med deg, du skjønner jo ikke hva du blir spurt om ?

Geirijo
31.10.15 16:03
fireman56: Så USA og EU burde  Det er nemlig det dette er, en handelsavtalemellom USA og EU og som Norge får bli en del av gjennom sin EØS-tilknytning.ikke få lov til å inngå handelsavtaler mener du?

Norge kan inngå handelsavtaler med dem alle, men det må skje basert på betingelser som er tjenlige for Norge og nordmenn, og ikke diktert av betingelser som bare tjener privat US mega privatkapital, samt USA´s strategiske supermaktinteresser i verden.

Vi har både naturressurser og produkter som verden etterspør. Dem kan vi selge på våre egne vilkår. Vi må uansett konkurrere ved å kunne levere riktig kvalitet til riktig pris. Disse avtalene hjelper oss ikke det minste med akkurat det.

stikkpillen
31.10.15 16:30
Geirijo: Jeg vet hva som er dagsaktuelt i norsk politikk. Og denne trådens tema er tjoka full av dagsaktuelle politiske problemstillinger. Det jeg forstår er at EU-tilhengere helst ikke vil ha debatt om dette, og av den grunn søker å feie mine meninger under teppet.

Mener du jeg er EU tilhenger da?

Ps, MOD var ikke enig med deg å flyttet tråden. Nå er vel helvete løs.

Lærte du noe, nei selvsagt ikke.

(Innlegget ble redigert 31.10.15 16:35)

stikkpillen
31.10.15 16:43
Fjellreven: Og flytter MOD innlegget er det ikke lenge før jojogeir gir vedkommende en reprimande.

Nå kan du hente frem popcorn om du gidder :-))

Geirijo
31.10.15 16:56

Vi får håpe at kommentatorer i dette forumet er mer saklige og logiske i forhold til tema for tråden. I dette forumet burde de ha en mer temaorientert interesse for EU/EØS problematikken :)

Fjellreven
02.11.15 13:38
Geirijo: Vi får håpe at kommentatorer i dette forumet er mer saklige og logiske i forhold til tema for tråden. I dette forumet burde de ha en mer temaorientert interesse for EU/EØS problematikken :)

Ja men du forsvinner vanligvis fra dine egne tråder når de flyttes.

Og for å være saklig: kamp mot EØS er som å bære høy til en død hest. Selv LO slår fast at avtalen er meget viktig for landet vårt.

Sammenblandingen og svulstige påstander som nå benyttes av motstanderne tilsier at kampen befinner seg langt ute i periferien.

Geirijo
02.11.15 14:41
Fjellreven: Ja men du forsvinner vanligvis fra dine egne tråder når de flyttes. Og for å være saklig: kamp mot EØS er som å bære høy til en død hest. Selv LO slår fast at avtalen er meget viktig for landet vårt. Sammenblandingen og svulstige påstander som nå benyttes av motstanderne tilsier at kampen befinner seg langt ute i periferien.

Det er da ikke helt nytteløst når selv Per Sandberg begynner å tenke i de baner, selv om han neppe er fullt klar over konsekvensene slikt tankegods har for vårt forhold til EU.

Fjellreven
02.11.15 14:56
Geirijo: Det er da ikke helt nytteløst når selv Per Sandberg begynner å tenke i de baner, selv om han neppe er fullt klar over konsekvensene slikt tankegods har for vårt forhold til EU.

Om du mener Per Sanderg kjemper mot EØS ved å fremme et slikt forslag så viser det desperasjonen hos dere motstandere; halmstrå kan ikke bli for  kort.

Geirijo
02.11.15 15:03
Fjellreven: Om du mener Per Sanderg kjemper mot EØS ved å fremme et slikt forslag så viser det desperasjonen hos dere motstandere; halmstrå kan ikke bli for  kort.

De ekstreme høyrekreftene er ikke lojale mot andre enn seg selv. De gjør liten forskjell på høyre- og venstreside i EU, når de ikke lenger tror på dem som styrer.

Nå får Angela Merkel folket mot seg i Tyskland/EU. Det vil nok de samme kreftene merke seg, når de skjønner at Siv og Erna heller ikke har noen løsning. De er bare passive følgere av Angela Merkel og EU.

jakoline
jakolineInnlegg: 39112
09.11.15 15:50
Geirijo: EU har blitt noe helt annet enn det som var konseptet og målet dengang EU ble dannet. EU har utviklet seg i en svært anti-demokratisk retning, hvor beslutninger tas autoritært og totalitært av et ansiktsløst byråkrati styrt av EU-troika og EU-kommisjonen, som igjen har utviklet seg til verktøy for et, i EU, eneveldig Tyskland.

Ifølge denne herren ,så vil vi uansett se snart slutten på hele EU-galskapen

:http://www.verdidebatt.no/debatt/cat1/subcat2/thread11609307/#post_11609307

Jeg er redd han har mye rett i hvordan galskapen ender.

Geirijo
26.12.15 15:38

De begynner å bli temmelig misfornøyd med EU også i Finland.

Serutover
SerutoverInnlegg: 3414
26.12.15 16:26
Geirijo: De begynner å bli temmelig misfornøyd med EU også i Finland.

54% for og 31% mot er da sterke tall for euro når det er krisetider i Finland.

(Innlegget ble redigert 26.12.15 16:28)

Geirijo
26.12.15 16:55
Serutover: 54% for og 31% mot er da sterke tall for euro når det er krisetider i Finland.

Du må nesten se på utviklingen. Den viser sterkt økende motstand mot EU og Euro.

Serutover
SerutoverInnlegg: 3414
26.12.15 16:56
Geirijo: Du må nesten se på utviklingen. Den viser sterkt økende motstand mot EU og Euro.

Akkurat det en kan forvente når det er krisetider. Når det da tross alt er 54% for og bare 31% mot, så er det sterke tall.

Geirijo
26.12.15 16:57
Serutover: Akkurat det en kan forvente når det er krisetider. Når det da tross alt er 54% for og bare 31% mot, så er det sterke tall.

Du må nesten se på utviklingen, som viser sterkt økende motstand mot EU og Euro.

Klikk for å gå tilbake til toppen