Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Svenskene fornøyde. Vil bli i EU

NYTT TEMA
fireman56
fireman56Innlegg: 35564
19.06.16 10:07

I forbindelse med det som skal skje i GB 23 juni så ble det utført en meningsmåling i Sverige der de ble spurt om man ønsket at Sverige skulle forbli i EU eller gå ut. 72% ønsket å forbli i EU mens 17% ville gå ut. Dette viser at svenskene trives i EU og at utmelding ikke er et alternativ.

Sverige er det landet som best kan sammenlignes med Norge og det viser vel da at Norge faktisk hadde hatt noe i EU å gjøre. Det blir ikke noen innmelding av Norge til EU på det nåværende tidspunkt.Det mener jeg er synd.

Artikkelen som jeg linker til her fra GP forteller mye om den svenske mentaliteten og at de har utbytte av å være med. Hvorfor skulle ikke Norge også ha det?

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 71973
19.06.16 12:33
fireman56: Sverige er det landet som best kan sammenlignes med Norge

Hvordan da? Når det gjelder hva vi eksporterer ut i verden, bosetning og topografi så er vi jo nokså forskjellige.

fireman56
19.06.16 13:21
GiPazzini_85: Hvordan da? Når det gjelder hva vi eksporterer ut i verden, bosetning og topografi så er vi jo nokså forskjellige.

Svenskene er like os kulturelt og menneskelig. De trives i EU. Gi meg en eneste grunn for at det skal bli så mye verre for nordmenn enn for svensker. 72% er ganske høyt tall når vi husker at avstemningsresultatet i sin tid bare var noen og femti prosent for. Det er en grunn til det og grunnen er ikke at EU er så forferdelig og kun ønsker å stjele de svenske verdiene slik det blir fremstilt av noen ekstremister her til lands om de norske verdiene som olje og fisk

(Innlegget ble redigert 19.06.16 13:22)

GiPazzini_85
19.06.16 13:28
fireman56: Svenskene er like os kulturelt og menneskelig. De trives i EU. Gi meg en eneste grunn for at det skal bli så mye verre for nordmenn enn for svensker.

Så EU skal plutselig bli et kulturprogram i stedet nå som den har feilet som økonomisk union?

axce
axceInnlegg: 14920
19.06.16 14:11
fireman56: Sverige er det landet som best kan sammenlignes med Norge

Det er vel Sveriges fisk- og oljesektor som ønsker at landet skal forbli EU-medlem?

(Innlegget ble redigert 19.06.16 14:20)

fireman56
19.06.16 14:12
GiPazzini_85: Så EU skal plutselig bli et kulturprogram i stedet nå som den har feilet som økonomisk union?

Hvem sier det? Ikke jeg ihvertfall. Men hvem skal vi sammenligne hvordan et eventuelt norsk liv innenfor EU vil bli om vi ikke kan sammenligne med svenskene? 

Og realiteten er at de trives innenfor EU, til tross for hva norske dommedagsprofeter måtte finne på å skremme med av mer eller mindre urealistiske ting

fireman56
19.06.16 14:14
axce: Det er vel Sveriges oljesektor som ønsker at landet skal forbli EU-medlem?

Du er jo en av dem som tror at EU kun er ute etter å stjele verdiene våre i olje og fisk har jeg fått med meg i tidligere diskusjoner. Om vi finner andre markeder (som det ifølge ekstremistene skal finnes så mange av) er det da ingen av dem som ønsker å stjele våre verdier? Kun EU, ikke russere og kinesere? 

axce
19.06.16 14:25
fireman56: Du er jo en av dem som tror at EU kun er ute etter å stjele verdiene våre i olje og fisk har jeg fått med meg i tidligere diskusjoner. Om vi finner andre markeder (som det ifølge ekstremistene skal finnes så mange av) er det da ingen av dem som ønsker å stjele våre verdier? Kun EU, ikke russere og kinesere?

For den norske befolkningen betyr friheten til å bestemme i eget hus aller mest, når det er spørsmål om å bli underlagt utlandet.

Du hevder at Sverige og Norge er så like. I spørsmål om tilknytningsform til EU har disse to landene helt forskjellig historie.

Når andre utenfor-land handler enorme mengder varer med EU-markedet, så betyr det at man må ikke være medlems av EU, EØS eller DIM for handelen sin del.

Men dette "forstår" selvsagt ikke ja-ekstremistene.

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 6950
19.06.16 14:38
axce: Det er vel Sveriges fisk- og oljesektor som ønsker at landet skal forbli EU-medlem?

Dette svaret viser at du ikke hadde noe å komme med i sakens anledning.

Hvilket annet EU-land synes DU best kan sammenlignes med Norge?

fireman56
19.06.16 14:44
axce: For den norske befolkningen betyr friheten til å bestemme i eget hus aller mest, når det er spørsmål om å bli underlagt utlandet.

Så svensker dansker, finner osv, osv er underlagt EU og har ingen frihet lenger????????  Jeg tror du skal spørre innbyggere i disse landene hva de mener før du blir så bombastisk. De vet nemlig mer om det enn du vet. Jeg kjenner mange i EU. Jeg har vært i mange EU-land og det inntrykket av folk har jeg aldri fått. Tror du at det bare var nordmenn som hadde følt det slik om det var slik? Til og med britene begynner å bli positive igjen nå ifølge de siste meningsmålingene som har kommet. Og de har jo alltid vært et egenrådig folk vant til å bestemme selv

axce
19.06.16 15:01
fireman56: Så svensker dansker, finner osv, osv er underlagt EU og har ingen frihet lenger????????  Jeg tror du skal spørre innbyggere i disse landene hva de mener før du blir så bombastisk. De vet nemlig mer om det enn du vet. Jeg kjenner mange i EU. Jeg har vært i mange EU-land og det inntrykket av folk har jeg aldri fått. Tror du at det bare var nordmenn som hadde følt det slik om det var slik? Til og med britene begynner å bli positive igjen nå ifølge de siste meningsmålingene som har kommet. Og de har jo alltid vært et egenrådig folk vant til å bestemme selv

La nå svenskene, britene og folket i de andre EU-landene få bestemme selv hva de vil. Jeg har ikke sagt at de ikke har noen frihet lenger, det er det du som "vennligsinnet" dytter innpå meg, uvisst av årsak.

Du vil at Norge skal ha en finger med i hvordan EU-landene skal styres. Det blir ikke helt demokratisk.

EU-landene styres som et kompromiss mellom 28 land, hvis de ønsker det slik, så ok for meg. Men det sier seg selv at da er det ofte at landene ikke får det som de vil. Ganske ofte ser det ut til at det er de store landene som bestemmer.

axce
19.06.16 15:04
Columbus_3: Dette svaret viser at du ikke hadde noe å komme med i sakens anledning. Hvilket annet EU-land synes DU best kan sammenlignes med Norge?

Jeg deltar ikke i en konkurranse om hvilket EU-land som best kan sammenlignes med Norge.

Ser ingen poeng i det.

fireman56
19.06.16 15:10
axce: La nå svenskene, britene og folket i de andre EU-landene få bestemme selv hva de vil. Jeg har ikke sagt at de ikke har noen frihet lenger, det er det du som "vennligsinnet" dytter innpå meg, uvisst av årsak.

Årsaken er kommentaren din i denne tråd (og tidligere) der du sier at vi ikke må inn fordi Norge må beholde friheten sin. Da må vel det argumentet gjelde for andre land også. Norge vil ikke miste sin frihet mer eller på andre måter enn hva andre land har gjort altså faller ditt svar til meg her på sin egen urimelighet

fireman56
19.06.16 15:13
axce: Men det sier seg selv at da er det ofte at landene ikke får det som de vil. Ganske ofte ser det ut til at det er de store landene som bestemmer.

Verden er så global i dag at ingen land får det som de vil. Et Norge utenfor ethvert formalisert samarbeid med EU vil heller ikke få det som de vil. Til det er verden i dag knyttet for tett sammen og ingen vil ha noe å gjøre med nasjonalister som kun er ute etter å få og ikke akter å gi

(Innlegget ble redigert 19.06.16 15:13)

GiPazzini_85
19.06.16 15:13
Columbus_3: Hvilket annet EU-land synes DU best kan sammenlignes med Norge?

Hvorfor MÅ Norge sammenlignes med et EU-land?

GiPazzini_85
19.06.16 15:16
fireman56: Hvem sier det? Ikke jeg ihvertfall. Men hvem skal vi sammenligne hvordan et eventuelt norsk liv innenfor EU vil bli om vi ikke kan sammenligne med svenskene? Og realiteten er at de trives innenfor EU, til tross for hva norske dommedagsprofeter måtte finne på å skremme med av mer eller mindre urealistiske ting

EU viser tydelige tegn på at den ikke fremmer økonomisk vekst når den setter såpass store begrensninger på landenes forhold til land utenfor unionen. Det er jo ikke lenge siden EU satte en stopper for en lukrativ avtale for bulgarerne mtp transport av russisk gass gjennom Bulgaria, mens man i danske medier ofte ser artikler som problematiserer EUs begrensninger for økonomisk vekst.

fireman56
19.06.16 15:16
axce: Jeg deltar ikke i en konkurranse om hvilket EU-land som best kan sammenlignes med Norge. Ser ingen poeng i det.

Poenget er at det vil gi oss alle (kanskje alle unntatt deg) en formening om hvordan det ville vert for Norge og vært med i EU. Vi er ikke så spesielle her at det ikke er mulig å sammenligne. Det eneste er at deler av befolkningen er så selvgode og nasjonalistiske at vi kanskje burde vært sparket ut av alle former for samarbeid bare av den grunn, 

fireman56
19.06.16 15:25
GiPazzini_85: EU viser tydelige tegn på at den ikke fremmer økonomisk vekst når den setter såpass store begrensninger på landenes forhold til land utenfor unionen. Det er jo ikke lenge siden EU satte en stopper for en lukrativ avtale for bulgarerne mtp transport av russisk gass gjennom Bulgaria, mens man i danske medier ofte ser artikler som problematiserer EUs begrensninger for økonomisk vekst.

Det der skjønte jeg ikke helt. Om det var transport av gass til EU så ville ikke EU ha stoppet det. Hvem utenfor EU trenger gass fra Russland som bør gå gjennom Bulgaria? 

Og gi gjerne eksempler på disse danske reportasjene, ikke minst hvilken politisk agenda disse mediene har

kansas00
kansas00Innlegg: 17827
19.06.16 15:33

Oppslutning om EU i sverige er ikke større enn at bare ca 50% gidder å gå å stemme ved europaparlamentsvalget i 2014. Forrige gang var det helt nede i 36%.... Så kan vel heller si at svenskene har et likegyldig forhold til sitt eu-medlemskap. Likegyldighet behøver ikke nødvendigvis være samstemthet. Norges innflytelse i EU hadde gjenspeilet vår størrelse (befolkning)... så forskjellene mellom innflytelse som medlem, og som utenfor land, hadde ikke vært stor. Ser du på velgeropplsutninga i andre eu-land... så ser du ut som folk gir jevnt over faen i hele unionen. 

(Innlegget ble redigert 19.06.16 15:40)

fireman56
19.06.16 16:05
kansas00: Oppslutning om EU i sverige er ikke større enn at bare ca 50% gidder å gå å stemme ved europaparlamentsvalget i 2014. Forrige gang var det helt nede i 36%.... Så kan vel heller si at svenskene har et likegyldig forhold til sitt eu-medlemskap. Likegyldighet behøver ikke nødvendigvis være samstemthet. Norges innflytelse i EU hadde gjenspeilet vår størrelse (befolkning)... så forskjellene mellom innflytelse som medlem, og som utenfor land, hadde ikke vært stor. Ser du på velgeropplsutninga i andre eu-land... så ser du ut som folk gir jevnt over faen i hele unionen.

Det betyr vel ikke noe annet enn at de ikke ser noen grunn til å forandre på slik de har det nå. Hadde det vært så forferdelig som noen her prøver å gi inntrykk av så hadde ikke folk funnet seg i det og oppslutningen fra motstanderne hadde vert større

axce
19.06.16 16:33
fireman56: Årsaken er kommentaren din i denne tråd (og tidligere) der du sier at vi ikke må inn fordi Norge må beholde friheten sin. Da må vel det argumentet gjelde for andre land også. Norge vil ikke miste sin frihet mer eller på andre måter enn hva andre land har gjort altså faller ditt svar til meg her på sin egen urimelighet

Det er bare når vi reelt er et suverent land at vi har frihet til å bestemme hvordan Norge skal styres. Når vi har gitt fra oss vår suverenitet til EU, har vi mistet den friheten. 

Hvordan du tolker slike selvfølgeligheter, betyr akkurat null.

axce
19.06.16 16:36
fireman56: Verden er så global i dag at ingen land får det som de vil. Et Norge utenfor ethvert formalisert samarbeid med EU vil heller ikke få det som de vil. Til det er verden i dag knyttet for tett sammen og ingen vil ha noe å gjøre med nasjonalister som kun er ute etter å få og ikke akter å gi

De som er ute etter å grafse til seg, er de som står bak EU og TTIP/TISA. Det er grådighetens lykkejegere som aldri får nok.

Suverene land må selvsagt ta hensyn til at det fins en verden rundt. Det betyr ikke at de må underlegge seg utenlandsk styre.

axce
19.06.16 16:38
fireman56: Poenget er at det vil gi oss alle (kanskje alle unntatt deg) en formening om hvordan det ville vert for Norge og vært med i EU. Vi er ikke så spesielle her at det ikke er mulig å sammenligne. Det eneste er at deler av befolkningen er så selvgode og nasjonalistiske at vi kanskje burde vært sparket ut av alle former for samarbeid bare av den grunn,

Ditt ønske ovenfor det selvgode og nasjonalistiske norske folk tas til etterretning.

(Innlegget ble redigert 19.06.16 16:38)

newsflash
newsflashInnlegg: 28679
19.06.16 17:01
fireman56: I forbindelse med det som skal skje i GB 23 juni så ble det utført en meningsmåling i Sverige der de ble spurt om man ønsket at Sverige skulle forbli i EU eller gå ut. 72% ønsket å forbli i EU mens 17% ville gå ut. Dette viser at svenskene trives i EU og at utmelding ikke er et alternativ. Sverige er det landet som best kan sammenlignes med Norge og det viser vel da at Norge faktisk hadde hatt noe i EU å gjøre. Det blir ikke noen innmelding av Norge til EU på det nåværende tidspunkt.Det mener jeg er synd. Artikkelen som jeg linker til her fra GP forteller mye om den svenske mentaliteten og at de har utbytte av å være med. Hvorfor skulle ikke Norge også ha det?

Målingene spriker tydeligvis.

Her er en annen som måler hva svenskene mener dersom GB går ut av EU. Den viser at da ønsker kun 32 % å bli værende i EU, mens 36 % mener at svenskene bør forlate EU. 

Link

Uten en brexit så ønsket 44 % å bli værende i EU, mens 32 % ønsker ut. Langt fra de tallene du linker til altså...

Her har vi en annen måling: 

Kun 39 % mener at EU medlemskapet er bra for Sverige. 

Link

Ned 20 % fra i høst. 

(Innlegget ble redigert 19.06.16 17:04)

GiPazzini_85
19.06.16 17:55
fireman56: Og gi gjerne eksempler på disse danske reportasjene,
GiPazzini_85
19.06.16 17:57
fireman56: Det der skjønte jeg ikke helt. Om det var transport av gass til EU så ville ikke EU ha stoppet det. Hvem utenfor EU trenger gass fra Russland som bør gå gjennom Bulgaria?
fireman56
19.06.16 18:06
GiPazzini_85: Mer om saken her: http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/12/01/213014/putin-legger-omstridt-oljeledning-pa-

Da skjønner jeg bedre hva du mener Dette er gassledningen som skulle gått gjennom Ukraina men der Putin stoppet gassleveransene til landet pga konflikten med landet. Og nå vil du altså at Europa skal la Ukraina i stikken ved å la det gå gjennom Bulgaria istedet. Ukrainakonflikten er jo grunnlaget for sanksjonene mot Russland. 

Den som vil tape mest her er jo Russland som ikke får eksportert oljen sin på noen enkel måte

FrittIndivid
FrittIndividInnlegg: 1918
19.06.16 21:37
fireman56: I forbindelse med det som skal skje i GB 23 juni så ble det utført en meningsmåling i Sverige der de ble spurt om man ønsket at Sverige skulle forbli i EU eller gå ut. 72% ønsket å forbli i EU mens 17% ville gå ut. Dette viser at svenskene trives i EU og at utmelding ikke er et alternativ.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg