Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bot til Spania og Portugal

NYTT TEMA
newsflash
newsflashInnlegg: 28848
13.07.16 23:09

Økonomien i Spania og Portugal sliter som kjent.

Nå kommer det siste hjelpetiltaket fra EU:

En bot på 0,2 % av BNP. 

Link

Så da må det kuttes enda mer...

Tenk om de i stedet kunne styre sin egen økonomi?

frode57
frode57Innlegg: 439
15.07.16 11:23

Det gjør de da også . Derfor de fikk bot. Og takk og pris for at det kommer slike bøter. På tide.

Kanskje vi får tilbake de pengene vi låner ut gjennom investeringen som oljefondet gjør.

newsflash
15.07.16 11:28
frode57: Det gjør de da også . Derfor de fikk bot. Og takk og pris for at det kommer slike bøter. På tide.

Slike bøter gjør det jo enda vanskeligere å få kontroll på økonomien, da de må kutte enda mer for å betale bøtene...

Samtidig styrer de ikke pengepolitikken, slik at de er bundet på hender og føtter når det kommer til muligheter for å få økonomien i gang igjen. 

Rhabagatz
RhabagatzInnlegg: 19977
01.10.16 12:23
newsflash: Økonomien i Spania og Portugal sliter som kjent. Nå kommer det siste hjelpetiltaket fra EU: En bot på 0,2 % av BNP.  Link Så da må det kuttes enda mer... Tenk om de i stedet kunne styre sin egen økonomi?

Enhver som kjenner litt til EU/ECB og den finansielle krisen vet at disse to landene per i dag kan låne penger gratis i markedet utelukkende takket være EU og ECB.

Det gjør at de bare fortsetter å kjøre med store underskudd.

Det er i realiteten slik at disse to landene sammen med Irland, til forskjell fra Hellas, har nytt svært godt av ECBs trykking av penger.

At de møter noen form for sanksjoner når det bare fortsetter å kjøre på med enorme underskudd har jeg ingen problemer med. 

Alternativet for disse landene hadde vært å betale mellom 5% og 10 % i renter på gjelda, altså kostnader i en helt annen størrelsesorden enn den boten de nå har fått.

newsflash
01.10.16 14:34
Rhabagatz: Enhver som kjenner litt til EU/ECB og den finansielle krisen vet at disse to landene per i dag kan låne penger gratis i markedet utelukkende takket være EU og ECB. Det gjør at de bare fortsetter å kjøre med store underskudd. Det er i realiteten slik at disse to landene sammen med Irland, til forskjell fra Hellas, har nytt svært godt av ECBs trykking av penger. At de møter noen form for sanksjoner når det bare fortsetter å kjøre på med enorme underskudd har jeg ingen problemer med.  Alternativet for disse landene hadde vært å betale mellom 5% og 10 % i renter på gjelda, altså kostnader i en helt annen størrelsesorden enn den boten de nå har fått.

Nå er du litt sent ute, Spania og Portugal fikk utsatt fristen for å ha budsjettet i balanse, og det ble ikke utdelt bøter i denne omgang. 

Alternativet er selvfølgelig ikke en rente på 5-10%. Alternativet er en egen valuta der verdien på valutaen faktisk gjenspeiler den økonomiske situasjonen i landet, og en rente som gjenspeiler landets betalingsevne. 

Synes du det er logisk at et land med store underskudd på budsjettet betaler 0 % rente (din påstand)?

(Innlegget ble redigert 01.10.16 14:36)

inspector
inspectorInnlegg: 7737
01.10.16 14:37

Rhabagatz:

Nå var det Euro og tilhørende rentepolitikk som ødela økonomiene i nevnte land. Så lenge de ikke får lov til å sette fart på egen økonomi gjennom devaluering/egen finanspolitikk tilpasset egne forutsetninger, må de altså låne penger for å finansiere underskuddene. 

Ikke-optimale valutaområder med tilhørende ulykksalige bobler og svingninger har du vel allerede hørt om ?

Rhabagatz
01.10.16 14:45
newsflash: Nå er du litt sent ute, Spania og Portugal fikk utsatt fristen for å ha budsjettet i balanse, og det ble ikke utdelt bøter i denne omgang.  Alternativet er selvfølgelig ikke en rente på 5-10%. Alternativet er en egen valuta der verdien på valutaen faktisk gjenspeiler den økonomiske situasjonen i landet, og en rente som gjenspeiler landets betalingsevne.  Synes du det er logisk at et land med store underskudd på budsjettet betaler 0 % rente (din påstand)?

Egen valuta bare forverrer når man skylder penger til utlandet. Gjelden er i euro, og en svak peseta hjelper ikke på gjelden.

At land med store underskudd kan betale 0% i rente fordi de har andre land i ryggen. Uten disse andre landene hadde situasjonen vært helt uholdbar for PIGS-landene, med eller uten egne valutaer.

Regnestykker er så enkelt som at om betaler 10% rente på 100% gjeld, da må 10% av BNP gå til rentebetalinger. Om du innfører peseta, og den faller 50% - da må 15% av BNP gå til rentebetalinger.....

(Innlegget ble redigert 01.10.16 14:48)

Rhabagatz
01.10.16 14:46
inspector: Ikke-optimale valutaområder

Er et begrep dere knapt forstår betydningen av.

(Innlegget ble redigert 01.10.16 14:46)

newsflash
01.10.16 15:04
Rhabagatz: Egen valuta bare forverrer når man skylder penger til utlandet. Gjelden er i euro, og en svak peseta hjelper ikke på gjelden. At land med store underskudd kan betale 0% i rente fordi de har andre land i ryggen. Uten disse andre landene hadde situasjonen vært helt uholdbar for PIGS-landene, med eller uten egne valutaer. Regnestykker er så enkelt som at om betaler 10% rente på 100% gjeld, da må 10% av BNP gå til rentebetalinger. Om du innfører peseta, og den faller 50% - da må 15% av BNP gå til rentebetalinger.....

Nei, en egen valuta er nøkkelen for å komme seg ut av den situasjonen disse landene befinner seg i.

For å komme seg ut av dette så er et stikkord inflasjon. 

Med en egen valuta og en ekspansiv pengepolitikk ville de opplevd opplevd høyere inflasjon enn det de har i dag (nå snakker jeg ikke om hyperinflation), noe som ville ført til at gjelden rett og slett "forsvinner". Spør norske boligkjøpere på 70 og 80 tallet, rentenivået var skyhøyt, men det var ikke noe problem pga inflasjonen. 

I Spania er det i dag deflasjon, med den ødeleggende effekten det har på økonomien, og ikke minst den effekten det har på gjelden. I Portugal er inflasjonen svært lav, heller ikke det er bra for økonomien.

Ellers så tror jeg du bør gå over regnestykket ditt en gang til, det er en del variabler du ikke har med. F.eks. vil en svekkelse av valutaen føre til en økning i BNP, i regnestykket ditt så holder du det konstant. 

(Innlegget ble redigert 01.10.16 15:06)

1769
1769Innlegg: 48458
01.10.16 18:56

Newsflash: 

Hvis jeg låner deg 100 dollar forventer jeg å få igjen 100 dollar. Ikke 100 "noe du har printet ut selv". Om betaler andre (les:lønnsmottakere og pensjonister) i noe du har printet ut selv, og de aksepterer betalingen, er det selvsagt ok for meg at du bruker besparelsen ved en lavere utbetaling til andre til å kjøpe dollar, slik at du kan betale meg det du skylder. 

newsflash
01.10.16 18:59
1769: Newsflash:  Hvis jeg låner deg 100 dollar forventer jeg å få igjen 100 dollar. Ikke 100 "noe du har printet ut selv". Om betaler andre (les:lønnsmottakere og pensjonister) i noe du har printet ut selv, og de aksepterer betalingen, er det selvsagt ok for meg at du bruker besparelsen ved en lavere utbetaling til andre til å kjøpe dollar, slik at du kan betale meg det du skylder.

Har jeg tatt til orde for at lånene skal betales tilbake i en annen valuta enn det lånene er tatt opp i?

inspector
01.10.16 19:36

Rhabagatz:

Den som forstår minst av ikke-optimale valutaområder må være ja-menigheten. Den gjengen fornekter jo stadig dens eksistens og dens konsekvenser.

Du bør google litt om temaet før du går videre.....

1769
1769Innlegg: 48458
01.10.16 19:51

Når du argumenterer med at egen valuta og inflasjon løser statsgjeldproblemer må du nesten regne med at jeg forstår deg dithen at du regner med at gjelden var i egen valuta. 

inspector
01.10.16 21:49

Avsporing av 1769 igjen.

Etterspørsel, eksport, valutakurs og rentenivå henger sammen. Det  er ikke nok å fokusere på ett kriterium og dette lærer man på makroøkonomisk grunnkurs.

Landene ga fra seg sine viktigste verktøy for å styre sin egen økonomi den dagen de begynte å bruke Euro. Da boblene kom, var det for sent å snu. EU-beundrerne fikk en hard landing.......

Serutover
SerutoverInnlegg: 2920
02.10.16 14:13
inspector: Rhabagatz:
Nå var det Euro og tilhørende rentepolitikk som ødela økonomiene i nevnte land. Så lenge de ikke får lov til å sette fart på egen økonomi gjennom devaluering/egen finanspolitikk tilpasset egne forutsetninger, må de altså låne penger for å finansiere underskuddene.
Ikke-optimale valutaområder med tilhørende ulykksalige bobler og svingninger har du vel allerede hørt om ?

Er det slik at det bare er i eurosonen en finner bobler og svingninger? Du verden!

inspector
02.10.16 15:56

Hvem i all verden har hevdet at bobler bare er forbeholdt Eurosonen?

Alle kan havne i en finanskrise, også Norge. Da gjelder det å ha verktøyene tilgjengelig slik at forutsetningene kan endres raskt og effektivt.

Eurolandene har levert fra seg de viktigste til Brussel. Bobler og svingninger i den sonen tar derfor lenger tid og er mer smertefulle enn i land med egen finanspolitikk.

Serutover
02.10.16 17:00
inspector: Hvem i all verden har hevdet at bobler bare er forbeholdt Eurosonen?
Alle kan havne i en finanskrise, også Norge. Da gjelder det å ha verktøyene tilgjengelig slik at forutsetningene kan endres raskt og effektivt.
Eurolandene har levert fra seg de viktigste til Brussel. Bobler og svingninger i den sonen tar derfor lenger tid og er mer smertefulle enn i land med egen finanspolitikk.

Og fasiten er at Spania er et av de landene i eurosonen som for tiden gjør det best, med en vekst på over 3% de siste to årene. Samtidig har de kjørt et solid budsjettunderskudd, men det er på full fart ned nå. Solide budsjettunderskudd hadde de for øvrig også før de ble med i euroen.

(Innlegget ble redigert 02.10.16 17:03)

inspector
02.10.16 20:06

Og likevel får Spania bot pga dårlig økonomi jfr. link i trådstart Serutover ?

Forstå det den som kan......

Serutover
02.10.16 20:37
inspector: Og likevel får Spania bot pga dårlig økonomi jfr. link i trådstart Serutover ?

Nå ble det bestemt for en tid siden at de ikke skal få bot.

Serutover
03.10.16 08:12
inspector: Og likevel får Spania bot pga dårlig økonomi jfr. link i trådstart Serutover ?

Dette er en misforståelse. De skulle ikke ha bot for dårlig økonomi, det ville være en forferdelig dårlig politikk, de skulle ha bot for store budsjettunderskudd.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg