Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

EU lanserer gryteklutdirektivet

NYTT TEMA
inspector
inspectorInnlegg: 7884
16.09.16 08:40

Brussels kløktigste hjerner har endelig lansert en høyst påkrevet EU-forordning 2016-425 som også regulerer grytekluter som brukes i alle hjem.

Link

Gryteklutene skal CE-merkes, produsent-dokumenteres og inneholde en bruksanvisning så man ikke brenner seg på fingrene. Grytekluten skal også utformes så man ikke svetter på fingrene  ved bruk !

Dette vil nok helt sikkert virke handelsfremmende og være til god hjelp for de som handler på råvarebørsen i det indre marked for grytekluter etter våren 2018.:-))

Men et er ett MEN:
Dersom grytekluten selges som pyntegjenstand og ikke hevder å kunne benyttes som gryteklut, er man unntatt fra reglene.

Sikkert greit å vite for gamle tante Olga som pleier å strikke grytekluter til julebasaren...

Serutover
SerutoverInnlegg: 3388
16.09.16 09:04
inspector: Brussels kløktigste hjerner har endelig lansert en høyst påkrevet EU-forordning 2016-425 som også regulerer grytekluter som brukes i alle hjem.
Link
Gryteklutene skal CE-merkes, produsent-dokumenteres og inneholde en bruksanvisning så man ikke brenner seg på fingrene. Grytekluten skal også utformes så man ikke svetter på fingrene ved bruk !
Dette vil nok helt sikkert virke handelsfremmende og være til god hjelp for de som handler på råvarebørsen i det indre marked for grytekluter etter våren 2018.:-))
Men et er ett MEN:Dersom grytekluten selges som pyntegjenstand og ikke hevder å kunne benyttes som gryteklut, er man unntatt fra reglene.
Sikkert greit å vite for gamle tante Olga som pleier å strikke grytekluter til julebasaren...

Hva er problemet?

Olga og andre amatører kan fortsette å selge sine produkter, så lenge de ikke hevder at de kan brukes til vern mot brann og varme gjenstander.

Les nå linkene litt nøyere før sensasjonsjaget tar deg. Grytekluter skal ikke forhindre svette, de skal minimalisere svette. Det er noe helt annet.

1769
1769Innlegg: 48813
16.09.16 09:06
inspector: Dette vil nok helt sikkert virke handelsfremmende og være til god hjelp for de som handler på råvarebørsen i det indre marked for grytekluter etter våren 2018.:-))

Det har du nok rett i. Nille, IKEA, Skeidar og alle andre som skal kjøpe inn grytekluter i store kvanta har nå en helt klar definisjon å forholde seg til. For de som ikke handler med grytekluter andre steder enn på basar er ikke dette spesielt relevant. 

axce
axceInnlegg: 15789
16.09.16 09:19
inspector: Brussels kløktigste hjerner har endelig lansert en høyst påkrevet EU-forordning 2016-425 som også regulerer grytekluter som brukes i alle hjem. Link Gryteklutene skal CE-merkes, produsent-dokumenteres og inneholde en bruksanvisning så man ikke brenner seg på fingrene. Grytekluten skal også utformes så man ikke svetter på fingrene  ved bruk ! Dette vil nok helt sikkert virke handelsfremmende og være til god hjelp for de som handler på råvarebørsen i det indre marked for grytekluter etter våren 2018.:-))

Det er jo ekstremt viktig at EU griper fatt i denne viktige saken. Med CE-merkingen på plass, har EUs parlament og ministerråd løst problemer de fleste har slitt med i lange tider.

Hvordan skal vi greie oss fram til våren 2018 da direktivet tar til å gjelde?

inspector
16.09.16 10:06

Hvordan vi skal overleve på kjøkkenet frem til våren 2018 er en gåte, men det finnes nok sikkert noen overgangsregler med liten skrift i Brussels omfattende regelverk.  I mellomtiden gjelder det å passe fingrene axce :-))

Dette direktivet stiller i samme dusteklasse som kravene i stearinlysdirektivet, plastposedirektivet, agurkdirektivet, glødelampedirektivet, varmtvannsberederdirektivet osv.

Og jeg som har hørt at EU er basert på frihet....:-(

Serutover
16.09.16 10:57
inspector: Hvordan vi skal overleve på kjøkkenet frem til våren 2018 er en gåte, men det finnes nok sikkert noen overgangsregler med liten skrift i Brussels omfattende regelverk. I mellomtiden gjelder det å passe fingrene axce :-))
Dette direktivet stiller i samme dusteklasse som kravene i stearinlysdirektivet, plastposedirektivet, agurkdirektivet, glødelampedirektivet, varmtvannsberederdirektivet osv.
Og jeg som har hørt at EU er basert på frihet....:-(

For industrien er det veldig greit å ha et regelverk som setter noen minstestandarder å forholde seg til. Ellers er det fritt frem for useriøse aktører som driter i sikkerhet.

inspector
16.09.16 11:09

EU og Brussel må ha en uendelig liten tiltro til individets innsikt og valgfrihet når de lager direktiver for ethvert detaljnivå.

Dette minner meg om førstegangstjenesten hvor materiallisten på rommet beskrev innholdet i detalj: ett bord type SPISE,  6 stoler type VANLIG,  6 klessskap type STÅL, 6 køyer med madrass type NATO, gardiner type GRÅ, søppelbøtte type RUND, en materialliste type INNRAMMET osv osv. Dette var beregnet på mennesker som ikke skulle tenke selv.

EU har tydeligvis en svakhet for gammelmilitaristiske systemer....

Serutover
16.09.16 11:15
inspector: EU og Brussel må ha en uendelig liten tiltro til individets innsikt og valgfrihet når de lager direktiver for ethvert detaljnivå.
Dette minner meg om førstegangstjenesten hvor materiallisten på rommet beskrev innholdet i detalj: ett bord type SPISE, 6 stoler type VANLIG, 6 klessskap type STÅL, 6 køyer med madrass type NATO, gardiner type GRÅ, søppelbøtte type RUND, en materialliste type INNRAMMET osv osv. Dette var beregnet på mennesker som ikke skulle tenke selv.
EU har tydeligvis en svakhet for gammelmilitaristiske systemer....

Individet kan fremdeles velge å kjøpe grytekluter fra Olga, hvis de ønsker det, så jeg ser ikke helt problemet. For folk flest er det fint å vite at CE-godkjente grytekluter er varmebestandige.

inspector
16.09.16 11:19

Tante Olga er seriøs og tenker sikkerhet. Ingen har brent seg på fingrene når de har brukt hennes grytekluter. Tviler på at hennes grytekluter er CE-merket og har en egen bruksanvisning i neste basar.... :-)

1769
16.09.16 11:30
inspector: Og jeg som har hørt at EU er basert på frihet....:-(

I hvilken grad føler du disse direktivene frarøver deg din frihet? 

For folk som ikke driver i agurk-, stearinlys- og gryteklutbransjen er dette uansett irrelevant. For øvrig har vi en rekke norske standarder også som fremstår som latterlige for de det ikke gjelder. 

Norsk Standard 4129 dreier seg om brevoppstilling. Hvorfor skal norske myndigheter bry seg om hvordan jeg disponerer julebrevet mitt? 

Norsk Standard 1415 dreier seg om hvordan man skal brette tegninger for innsetting i permer. Dette virker jo håpløst, men ikke mer håpløst at den nå er avløst av en internasjonal standard. 

axce
16.09.16 12:08
Serutover: Ellers er det fritt frem for useriøse aktører som driter i sikkerhet.

Sier du at EU lar det være fritt fram for useriøse aktører?

axce
16.09.16 12:11
Serutover: Hva er problemet?

Godt spørsmål.

Siden EU ser behovet for en forordning vedr. grytekluter, må vel unionen ha sine gode grunner for det?

inspector
16.09.16 13:31

1769:

Alle disse dustedirektivene hindrer meg i å kjøpe krumme agurker til en rimelig penge, velge den støvsugeren jeg ønsker meg, bytte ut kjølehjørnet mitt til et tilsvarende, sette inn en større varmtvannsbereder, støtte håndballaget med å kjøpe hjemmestrikkede grytekluter osv osv.

Det verste er imidlertid at EU tror at "one size fits all" i hele Europa uavhengig av klimatiske, geografiske, kulturelle og økonomiske forutsetninger og har utnevnt seg selv til eieren av alle sannheter.

EU har tydeligis ikke lært noe som helst når det gjelder de bakenforliggende årsakene til Brexit......

1769
16.09.16 14:11
inspector: Alle disse dustedirektivene hindrer meg i å kjøpe krumme agurker til en rimelig penge, velge den støvsugeren jeg ønsker meg, bytte ut kjølehjørnet mitt til et tilsvarende, sette inn en større varmtvannsbereder, støtte håndballaget med å kjøpe hjemmestrikkede grytekluter osv osv.

De aller fleste av disse "dustedirektivene" kommer fra CEN og ikke EU. Med andre ord har f.eks Sveits og Tyrkia også sluttet seg til dem. De fleste CEN-standardene kommer i sin tur fra ISO. I ISO er svært mange land med, men det finnes selvsagt fyrtårn av frihet i verden, - Venezuela, Syria, Somalia og en rekke sentralafrikanske land, hvor grytekluter, agurker og støvsugere kan vokse fritt. 

newsflash
newsflashInnlegg: 29232
16.09.16 19:06
inspector: Brussels kløktigste hjerner har endelig lansert en høyst påkrevet EU-forordning 2016-425 som også regulerer grytekluter som brukes i alle hjem. Link Gryteklutene skal CE-merkes, produsent-dokumenteres og inneholde en bruksanvisning så man ikke brenner seg på fingrene. Grytekluten skal også utformes så man ikke svetter på fingrene  ved bruk !

Hvordan er det mulig at dette ikke er lansert før nå?

Hvordan har folk overlevd uten at EU har definert dette?

axce
16.09.16 23:32

1769: "De aller fleste av disse "dustedirektivene" kommer fra CEN og ikke EU."

----------------------------------------------

Hvem har du snakket med?

Har trodd at EU-direktivene kommer fra EU.

1769
17.09.16 07:20

EU-direktiver kommer fra EU, men de felles standardene som du angriper kommer ikke bare fra EU. Med mindre du klarer å la deg provosere av CEN, ISO eller NS (Norsk Standard) så vil jeg si at det er ikke selve standardiseringen du misliker, men den tilsynelatende avsenderen. 

inspector
17.09.16 09:19

Operasjon ansvarsfraskrivelse og -pulverisering har tydeligvis startet i ja-klubben. Har de endelig forstått hvor absurd latterlig dette er ?

Og hvorfor ønsker EU å sette sitt stempel på direktivene hvis det ikke var for å ta eierskapet? 

Snart kommer nok et direktiv om hvordan man tørker seg bak også....

1769
17.09.16 11:01

Ja, EU stiller seg bak og sågar igangsetter en rekke standardiseringer på veldig mange forskjellige områder. Grytekluter omtales ikke eksplisitt i denne standardiseringen, men brukes som et oppkonstruert eksempel for å latterliggjøre. Standardiseringen handler om vernehansker og annet beskyttelsesmateriell som f.eks solbriller, vernebriller, hørselvern etc, og pålegger alle profesjonelle parter å bruke samme standard som de har brukt i mange år (fra CEN) på produkter solgt til profesjonelle også på produkter solgt til forbrukere. Om tante Olga strikker grytekluter eller hørselvern som selges på basar kan hun fortsette med det, jf unntaket. 

Er det forresten bedre at hvert enkelt land har sin egen standardiseringsmyndighet med egne byråkrater? Eller foretrekkes fravær av standarder? 

axce
17.09.16 12:25
1769: EU-direktiver kommer fra EU, men de felles standardene som du angriper kommer ikke bare fra EU. Med mindre du klarer å la deg provosere av CEN, ISO eller NS (Norsk Standard) så vil jeg si at det er ikke selve standardiseringen du misliker, men den tilsynelatende avsenderen.

Og avsenderen for EU-direktivene er?

1769
17.09.16 13:08

Og avsenderen for EU-direktivene er?

----------

Hva står i første linje av det du siterer? 

Du synes de norske standardene for brev og bretting er ok, mens tilsvarende fra EU er dustete? 

inspector
17.09.16 13:46

1769:

Ja, nasjonale standarder er basert på nasjonale/lokale felles forutsetninger og behov. Overnasjonale direktiver bygger på svært forskjellige forutsetninger og bør derfor holdes på et minimum og kun i generelle vendinger. Her har Brussel misforstått fullstendig og det må være legitimt å spørre hvorfor nærhetsprinsippet kun benyttes i festtalene.

Hvor lang tid må det ta før flere enn UK tør å stille kritiske spørsmål om dette pyramidespillet ?

axce
17.09.16 13:49
1769: Hva står i første linje av det du siterer?  Du synes de norske standardene for brev og bretting er ok, mens tilsvarende fra EU er dustete?

Vi har tidligere hatt en debatt om standardisering her inne, på bakgrunn av at noen har ment at det er EU som lager standardene.

Din påstand om at "de fleste "dustedirektiver" kommer fra CEN og ikke EU" (kl. 14.11 i går), stemmer ikke med virkeligheten.

Dustete EU-direktiv kommer fra EU. 

1769
17.09.16 14:45

Dustedirektiver var et utrykk brukt av inspector, som jeg i påfølgende innlegg kommenterte stort sett var basert på standardiseringer gjort av CEN og IFO. Direktivene gjøres av EU, men selve standardiseringen gjøres ofte av andre.

Er det standardiseringen eller pålegget om å innføre den (direktivet) som provoserer? 

Jeg savner for øvrig svar på spørsmålet om standardiseringene av brev og bretting. 

(Innlegget ble redigert 17.09.16 14:46)

1769
17.09.16 14:56

Inspector:

Ja, nasjonale standarder er basert på nasjonale/lokale felles forutsetninger og behov. Overnasjonale direktiver bygger på svært forskjellige forutsetninger og bør derfor holdes på et minimum og kun i generelle vendinger. Her har Brussel misforstått fullstendig og det må være legitimt å spørre hvorfor nærhetsprinsippet kun benyttes i festtalene.

--------

Et helt greit argument og en helt legitim debatt. Jeg mener det meste som påvirker handel bør avgjøres på overnasjonalt nivå, da dette gjør internasjonal handel enklere, samt selve standardiseringsarbeidet enklere og billigere. Dersom dette skal ordnes på lavere nivå tror jeg standarder kan bli misbrukt av proteksjonistiske grunner. 

I dette tilfellet dreier standardiseringen seg om verneutstyr. Jeg kan ikke helt se hvorfor kulturelle eller geografiske hensyn skal gjøre det mer fornuftig å lage forskjellige standarder, men jeg er åpen for at det er elementer her jeg ikke har fått med meg. 

axce
17.09.16 17:22
1769: Dustedirektiver var et utrykk brukt av inspector, som jeg i påfølgende innlegg kommenterte stort sett var basert på standardiseringer gjort av CEN og IFO. Direktivene gjøres av EU, men selve standardiseringen gjøres ofte av andre. Er det standardiseringen eller pålegget om å innføre den (direktivet) som provoserer?  Jeg savner for øvrig svar på spørsmålet om standardiseringene av brev og bretting.

Meg bekjent er det standardiseringsselskapene som utarbeider standarder, gjerne på oppdrag fra land/unioner.

Dustede EU-direktiv, enten de inneholder standarder eller ei, kommer alltid fra EU.

Ville bare påvise at du tok feil når du hevdet at de fleste dustedirektivene kommer fra CEN.

1769
17.09.16 21:27

Ville bare påvise at du tok feil når du hevdet at de fleste dustedirektivene kommer fra CEN.

-------

Jeg burde selvsagt fått med meg at upresis ordlegging på de politiske forumene på vgd alltid fører til at de med de dårligste argumentene avsporer debatten. Beklager virkelig at innlegget mitt ga rom for den tolkningen. Du har selvsagt helt rett: Direktiver fra EU kommer som du skriver alltid fra EU. 

Og når vi så har toget tilbake på sporet: hva synes du om de norske standardene for brev og bretting? Helt OK, eller rom for latterliggjøring? Tviler dog sterkt på at jeg får et svar. 

axce
17.09.16 21:33
1769: Jeg burde selvsagt fått med meg at upresis ordlegging på de politiske forumene på vgd alltid fører til at de med de dårligste argumentene avsporer debatten. Beklager virkelig at innlegget mitt ga rom for den tolkningen. Du har selvsagt helt rett: Direktiver fra EU kommer som du skriver alltid fra EU.  Og når vi så har toget tilbake på sporet: hva synes du om de norske standardene for brev og bretting? Helt OK, eller rom for latterliggjøring? Tviler dog sterkt på at jeg får et svar.

Når du er inne på avsporing, ditt spørsmål om brev og bretting oppfattet jeg straks som avsporing, fordi det hadde ingenting med din påstand om at dustedirektiver kommer fra CEN og ikke EU. Jeg valgte å ikke være med på avsporingen.

Alle kan formulere seg feil i farten, dette burde du bare ha innrømmet straks.

1769
17.09.16 22:34

Hvorfor er et spørsmål om andre standardiseringer i samme gate som det trådstarter tar opp en avsporing av en tråden? Poenget mitt er at det er lett å synes at standardiseringer er unødvendige og på grensen eller over grensen til det latterlige så lenge man ikke opererer i det aktuelle markedet. For de som lager vernehansker er standardiseringen (fra CEN) og direktivet om å implementere denne i de nasjonale reglene (fra EU) verken latterlig eller unødvendig. For de som lager grytekluter av dekorativ art gjelder ikke direktivet uansett. 

axce
17.09.16 23:01
1769: Hvorfor er et spørsmål om andre standardiseringer i samme gate som det trådstarter tar opp en avsporing av en tråden?

Ikke en avsporing av tråden, men en avsporing av min påpekning av din feilaktige påstand om at "de fleste dustedirektiver kommer fra CEN og ikke fra EU."

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg