Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Legge ned EU-forumet ?

NYTT TEMA
protus
protusInnlegg: 5150
17.09.16 03:05

Er rimelig dødt her. Norsk EU-medlemskap har aldri vært mindre aktuellt. Forholdet til EU bør diskuteres hele tiden. Men med aktiviteten her kunne det samme skjedd på Politikk norsk og Aktuellt. Forumet kan omdøpes og brukes til noe annet. Bare en tanke.

1769
1769Innlegg: 48813
17.09.16 07:13

Er det plassmangel på vgd? 

Har du forresten ikke fått med deg diskusjonen om grytekluter som går her? Mens EU-debatten er nærmest fraværende i resten av samfunnet diskuteres EU flittig av både ja- og nei-menigheten her inne. Som historiker vil jeg si at det er godt vi har vgd, for da går det i det minste an for fremtidens fagfolk å se hva fortidens samfunnsinteresserte borgere diskuterte om EU mens ingen andre diskuterte EU. 

inspector
inspectorInnlegg: 7884
17.09.16 09:34

Eu-forumet bør ikke legges ned selv om temaene er overlappende med andre fora.

EU-debatten i det offentlige rom er mager fordi ja-menigheten i H/AP  ønsker det. De sitter på gjerdet og håper forgjeves på noen glad-nyheter fra Brussel. I stedet opplever de at EU blir avkledd og avslørt  gang på gang.

Undrer egentlig på når de kommer på bedre tanker. Politikere som hyllet Mao, DDR, fordømte USA og NATO osv for noen år siden har jo klart det....

Serutover
SerutoverInnlegg: 3398
19.09.16 07:22

Legg det ned. Det er bare noen få som orker å diskutere her allikevel. Debattene står stille og dreier seg bare om detaljer og hvem som sa hva.

axce
axceInnlegg: 15836
19.09.16 18:58

"Norge og EU"-forumet kan omdøpes til "EU", der saker som angår EU og unionens konsekvens for den øvrige verden debatteres.

Norges forhold til EU tilhører definitivt "Politikk - Norsk-forumet".

inspector
20.09.16 07:43

Eliten gjør sitt beste for å kvele debatten i det offentlige rom fordi EU møter veggen på alle områder. Tenk om de offentlig måtte innrømme at de er på kollisjonskurs med et stort flertall av befolkningen ! Tenk å måtte innrømme offentlig at de støtter en union som er udemokratisk, autoritær og konfliktskapende !

Nedleggelse av EUforumet ville passet ja-menigheten best. Dette er snart det eneste stedet hvor EUs problemer blir satt på spissen. EU-spørsmålene vil havne enda lenger under teppet hvis forumet blir nedlagt.

Politikere er livredde for å gjøre innrømmelser. Da er det bedre å stikke hodet i sanden og håpe på at marerittet snart er over....

Serutover
20.09.16 08:46
inspector: Eliten gjør sitt beste for å kvele debatten i det offentlige rom fordi EU møter veggen på alle områder. Tenk om de offentlig måtte innrømme at de er på kollisjonskurs med et stort flertall av befolkningen ! Tenk å måtte innrømme offentlig at de støtter en union som er udemokratisk, autoritær og konfliktskapende !
Nedleggelse av EUforumet ville passet ja-menigheten best. Dette er snart det eneste stedet hvor EUs problemer blir satt på spissen. EU-spørsmålene vil havne enda lenger under teppet hvis forumet blir nedlagt.
Politikere er livredde for å gjøre innrømmelser. Da er det bedre å stikke hodet i sanden og håpe på at marerittet snart er over....

Neh. Debattkvaliteten er for dårlig. Det er nesten ingen som gidder å debattere, det er de samme gamle traverene som går igjen, med et positivt unntak fra oss ja-folk. Folk er altfor opptatt av å ta mannen i stedet for ballen, og da gidder enda færre å være med. Dere som er så opptatt av at det skal være en levende debatt burde tenke nøye gjennom hva det er dere driver med, og konsekvensene for debattklimaet.

1769
20.09.16 08:56
inspector: Tenk om de offentlig måtte innrømme at de er på kollisjonskurs med et stort flertall av befolkningen !

Jeg innrømmer herved at jeg er på kollisjonskurs med et stort flertall i befolkningen, noe som ikke flytter standpunktet mitt én millimeter. 

1769
20.09.16 09:02
inspector: Tenk å måtte innrømme offentlig at de støtter en union som er udemokratisk, autoritær og konfliktskapende !

Udemokratisk: Ja, om ikke direkte udemokratisk så er det i alle fall rom for forbedringer. For eksempel med direkte valg på utøvende myndighet. Dette ville selvsagt gått på bekostning av makten til nasjonalstatene, hvis svekkelse jeg anser som et ubetinget gode. 

Autoritær: Autoritære regimer kjennetegnes ved en sterk sentralmakt. EU har en meget svak sentralmakt, om man i det hele tatt kan si at EU har en sentralmakt. 

Konfliktskapende: På VGD, - utvilsomt. 

(Innlegget ble redigert 20.09.16 09:02)

1769
20.09.16 09:04
inspector: Nedleggelse av EUforumet ville passet ja-menigheten best.

Her er nok den lille menigheten delt. Selv om jeg er enig i serutovers diagnose, er jeg imot avliving. 

inspector
20.09.16 09:08

Jeg respekterer standpunktet ditt 1769, men jeg antar at du ikke er på valg hvert 4.år?

Hvis EU ble et hovedtema ved neste valg, ville nok det politiske landskapet sett litt annerledes ut.

Det er mange som har kommet på bedre tanker gjennom tidene. Det er fortsatt ikke for sent å snu. Bare minner om at Stoltenberg demonstrerte mot NATO og Valla var svak for Mao for endel år siden.....

(Innlegget ble redigert 20.09.16 09:09)

fireman56
fireman56Innlegg: 38264
20.09.16 09:09
inspector: EU-debatten i det offentlige rom er mager fordi ja-menigheten i H/AP  ønsker det. De sitter på gjerdet og håper forgjeves på noen glad-nyheter fra Brussel. I stedet opplever de at EU blir avkledd og avslørt  gang på gang.

Debatten på EU-forumet står stille fordi det finnes et par tre neiekstremister som svarer det samme på autopilot uansett hva man måtte komme med av argumentasjon mot dem. Da blir det litt kjedelig i lengden

inspector
20.09.16 09:12

Fireman56:

Nå er det faktisk skeptikerne som presenterer de fleste nyhetene her. Ja-menigheten har mer enn nok med å forsvare seg og sine....

1769
20.09.16 09:16
inspector: Jeg respekterer standpunktet ditt 1769, men jeg antar at du ikke er på valg hvert 4.år?

Hadde du hatt mer respekt for meg om jeg snudde kappen etter vinden? Om jeg hadde vært på valg og EU-saken hadde vært altoverskyggende så ville jeg ikke blitt valgt og vært godt fornøyd med det. 

Gi meg heller en ærlig kommunist enn en værhane. 

Serutover
20.09.16 09:24
inspector: Nå er det faktisk skeptikerne som presenterer de fleste nyhetene her. Ja-menigheten har mer enn nok med å forsvare seg og sine....

Har det ikke slått deg at det ikke er så mange som gidder å gå rundt i de samme debattirrgangene om og om igjen?

(Innlegget ble redigert 20.09.16 09:25)

inspector
20.09.16 09:30

Forstår at du ikke er politiker 1769.

Hvordan forklarer du ubalansen mellom eu-skepsisen i befolkningen og den rådende holdningen i de store politiske partiene ?

Det må jo være fordi de aktivt styrer unna temaet.  EU har forandret seg mye. Å snu i dette spørsmålet er positivt og vitner om evne til refleksjon og innsikt.

Hvorfor er politikere allergiske mot å innrømme noe som helst ?

1769
20.09.16 09:44
inspector: Forstår at du ikke er politiker 1769. Hvordan forklarer du ubalansen mellom eu-skepsisen i befolkningen og den rådende holdningen i de store politiske partiene ? Det må jo være fordi de aktivt styrer unna temaet.  EU har forandret seg mye. Å snu i dette spørsmålet er positivt og vitner om evne til refleksjon og innsikt. Hvorfor er politikere allergiske mot å innrømme noe som helst ?

Ubalansen vil jeg tro skyldes at eliten ser at EU-prosjektet er mye bedre enn alternativet, mens befolkningen i det store og hele ikke bryr seg stort. De er av ymse grunner mot EU-medlemskap, men ofte for EØS uten å tenke stort over hvorfor. EØS er som nei- og ja-siden helt riktig påpeker EU-medlemskap uten innflytelse, men med beskyttelse av landbruket. Politikerne skjønner dette, og holder klokelig kjeft. Kanskje blander de seg inn i EU-debatter anonymt på vgd for å få utløp for frustrasjonen? :-) 

EU har forandret seg siden '94. Til det verre, vil noen hevde, mens andre, som jeg, vil mene det motsatte. EU er mer integrert gjennom euroen og omfatter større deler av Europas befolkning. At UK går ut er selvsagt trist, men det åpner igjen for en enda tettere integrasjon av de resterende landene. 

inspector
20.09.16 10:25

Integrasjonsstrategien har spilt falitt jfr. brexit og en økende eu-skepsis i unionen 1769.

Det viktige Bratislava-møtet som er debattert i en annen tråd, viser at motstanden er økende hos politikerne også. Det temaet burde egentlig vært plassert under EU-området og jeg antar at den tråden dessverre vil dø ut om ikke lenge.

Hvis ikke eu-lederne klarer å stake ut en annen vei, vil vi se stadig nye konflikter og uenigheter som fortjener en plass i offentlighetens lys. EU-området på vgd har derfor fortsatt sin misjon.....

Serutover
20.09.16 10:44
inspector: Integrasjonsstrategien har spilt falitt jfr. brexit og en økende eu-skepsis i unionen 1769.
Det viktige Bratislava-møtet som er debattert i en annen tråd, viser at motstanden er økende hos politikerne også. Det temaet burde egentlig vært plassert under EU-området og jeg antar at den tråden dessverre vil dø ut om ikke lenge.
Hvis ikke eu-lederne klarer å stake ut en annen vei, vil vi se stadig nye konflikter og uenigheter som fortjener en plass i offentlighetens lys. EU-området på vgd har derfor fortsatt sin misjon.....

Det kan like gjerne være det motsatte som skjer. UK har vært en stor bremsekloss for mer integrasjon, og når UK blir borte fra bordet, så vil det være duket for mer integrasjon. Jeg synes å ane en gryende optimisme for dette, det virker faktisk som mange EU-ledere er lettet over at UK går ut av EU, rent konkret en utålmodighet på at UK må se å få satt i gang utmeldingsprosessen.

protus
26.09.16 00:28
fireman56: Debatten på EU-forumet står stille fordi det finnes et par tre neiekstremister som svarer det samme på autopilot uansett hva man måtte komme med av argumentasjon mot dem.

Du tror ikke ekstremismen kan være likt fordelt ?

protus
26.09.16 00:34
1769: Om jeg hadde vært på valg og EU-saken hadde vært altoverskyggende så ville jeg ikke blitt valgt og vært godt fornøyd med det.

Fravær av EU på dagsorden i perioder med valg til tinget har vel vært regelen, tror unntaket var i 93.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg