Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

EU-krav skaper NSB-streik

NYTT TEMA
inspector
inspectorInnlegg: 7734
11.10.16 19:27

EU snik-innfører igjen reduserte kompetansekrav og svakere nasjonal kontroll over samfunnsviktig infrastruktur. Denne gang er det lok-førerne som skal degraderes. 

Link/

Sitat:
– Etter at EØS-lovgivingen fjernet fagskolekravet ble det mulig for det enkelte togselskap å selv lære opp egne lokførere, samt å definere hva som er tilstrekkelig opplæring for å være lokomotivfører ut fra EUs svært så upresise minimumskrav, skriver NLF i en pressemelding.

Målet om å skape mer konkurranse innenfor NSB er en edel tanke, men realkonsekvensene er sosial dumping innenfor bransjen og dårligere sikkerhet for passasjerene.

Dette føyer seg pent inn i rekken av EUs mange tiltak for å rasere fremforhandlede arbeidsavtaler.

Motstanden mot EU og EØS blir nok ikke mindre etter dette.....

 

(Innlegget ble redigert 11.10.16 19:29)

inspector
inspectorInnlegg: 7734
22.10.16 09:42

Nå begynner forholdene rundt Oslo å bli svært kaotiske. Rekordmange kommer seg ikke på jobb og kostnadene for samfunnet er det ingen som tør å beregne.

At arbeidsgiversiden legger seg flate for Brussels minimumskrav og krever at kompetansenivået for lokførere skal senkes (!) er mer enn besynderlig. Lokførerne har tross alt et krevende yrke der de frakter hundrevis av mennesker/store verdier med kostbart/avansert materiell og hvor sikkerhet/fornøyde kunder står i høysetet.

Og jeg som trodde at vi lever i et kompetansesamfunn. Det er i hvert fall det politikerne har sagt i mange år. Var det løgn det også ?

RickiBK
RickiBKInnlegg: 53155
22.10.16 09:52
inspector: Og jeg som trodde at vi lever i et kompetansesamfunn. Det er i hvert fall det politikerne har sagt i mange år. Var det løgn det også ?

Du får høre med Gørr Større. 

 

Siden når ble det en arbeidsgivers plikt å holde krav oppe på et nivå over det som man har behov for i dette å fylle en stilling? 

Det er dessverre ikke slik at enhver kan lage sitt eget lille regelverk, uten å fundere disse i lovfestede krav til det yrket som skal utføres. 

Er myndighetenes minstekrav dekket, så er det selvfølgelig tillatt for arbeidsgiveren å ansette de arbeidsgiveren finner best egnet. 

Men å kreve at arbeidsgiveren skal legge lista høyere enn myndighetskrav? 

Blir rett og slett for dumt. 

 

 

Trådtittelen er forøvrig helt feil. 

Det er mangelen på krav fra EU som skaper denne streiken.

 

(Innlegget ble redigert 22.10.16 09:53)

inspector
inspectorInnlegg: 7734
22.10.16 10:11

Tror nok du har misforstått en smule nå RickiBK.

Det er EUs regelverk som åpner for reduserte kompetansekrav og torpedering av nasjonale veletablerte ordninger. Dette griper arbeidsgiversiden begjærlig siden det betyr lavere kostnader på kort sikt. Dette kan sammenlignes med å sette en lystbåteier til å styre en supertanker, eller å la en hobbyflyger overta spakene i en 737.

Hva dette betyr for sikkerhet, punktlighet, teknisk innsikt og kundetilfredshet er visst helt underordnet.

inspector
inspectorInnlegg: 7734
26.10.16 08:23

Togstreiken trappes opp til pendlernes store fortvilelse. Nå er det nok mange som ser ulempene ved å sentralisere næringsliv til oslogryta.

Lokførerne tok initiativ for å løse floken,men arbeidsgiver viser ingen kompromissvilje. Ikke så merkelig når det i virkeligheten er EØS-avtalen som ligger på blokka. 

Arbeidsgiver Spekter ønsker å hente inn personell fra hele Europa, gi dem et internkurs (uten nasjonal standardisert eksamen) og la dem kjøre tog i Norge. Alt forankret i EUs "fire friheter". Kanskje burde de byttet navn til Spectre ?

Regjeringen ser heller ikke ut til å bry seg. En tvungen lønnsnemd vil bli en selsom affære så lenge den politiske eliten opptrer som EUs "pudler" som snikinnfører EUmedlemsskap hver eneste dag.

Togstreiken kan bli hendelsen som setter EØSavtalen på den politiske dagsorden. Og takk for det.......

Serutover
SerutoverInnlegg: 2920
26.10.16 12:13
inspector: EU snik-innfører igjen reduserte kompetansekrav og svakere nasjonal kontroll over samfunnsviktig infrastruktur. Denne gang er det lok-førerne som skal degraderes.
Link/
Sitat:– Etter at EØS-lovgivingen fjernet fagskolekravet ble det mulig for det enkelte togselskap å selv lære opp egne lokførere, samt å definere hva som er tilstrekkelig opplæring for å være lokomotivfører ut fra EUs svært så upresise minimumskrav, skriver NLF i en pressemelding.
Målet om å skape mer konkurranse innenfor NSB er en edel tanke, men realkonsekvensene er sosial dumping innenfor bransjen og dårligere sikkerhet for passasjerene.
Dette føyer seg pent inn i rekken av EUs mange tiltak for å rasere fremforhandlede arbeidsavtaler.
Motstanden mot EU og EØS blir nok ikke mindre etter dette.....

Hvorfor ikke skyte på den egentlige synderen? EØS-reglene er bare en minimumsstandard og det er opp til staten å sette en nasjonal standard.

inspector
inspectorInnlegg: 7734
26.10.16 19:03

Hvorfor forsøker du å skape et spill for galleriet igjen Serutover?

EU og nasjonalstaten skylder tilsynelatende på hverandre for å ta fokuset vekk fra det essensielle. Mens folk flest er opptatt av denne "krangelen", snikinnføres Brussels politikk i det stille/skjulte.

Politisk håndverk som lukter vondt hindrer ikke at noen sitter og ler på bakrommet....

Serutover
SerutoverInnlegg: 2920
26.10.16 19:21
inspector: Hvorfor forsøker du å skape et spill for galleriet igjen Serutover?
EU og nasjonalstaten skylder tilsynelatende på hverandre for å ta fokuset vekk fra det essensielle. Mens folk flest er opptatt av denne "krangelen", snikinnføres Brussels politikk i det stille/skjulte.
Politisk håndverk som lukter vondt hindrer ikke at noen sitter og ler på bakrommet....

Det er helt klart nasjonalstaten som sitter med ansvaret. Alt som skal til er et vedtak i stortinget.

inspector
inspectorInnlegg: 7734
26.10.16 20:16
Serutover: Det er helt klart nasjonalstaten som sitter med ansvaret.

Og hvorfor signaliserer samferdselsministeren det motsatte ?

Du kjenner til jernbanedirektivet fra EU eller ?

Serutover
SerutoverInnlegg: 2920
27.10.16 08:03
inspector: Og hvorfor signaliserer samferdselsministeren det motsatte ?
Du kjenner til jernbanedirektivet fra EU eller ?

"Regjeringen sitter med nøkkelen til å løse jernbanestreiken, mener Senterpartiets parlamentariske leder Marit Arnstad."

 

Fri Fagbevegelse 

Rhabagatz
RhabagatzInnlegg: 19951
27.10.16 16:32
inspector: Sitat:
– Etter at EØS-lovgivingen fjernet fagskolekravet ble det mulig for det enkelte togselskap å selv lære opp egne lokførere, samt å definere hva som er tilstrekkelig opplæring for å være lokomotivfører ut fra EUs svært så upresise minimumskrav, skriver NLF i en pressemelding.

Du glemte denne 

NSB ønsker fortsatt høy sikkerhet og god kvalitet på opplæringen av lokomotivførere, men en standard må settes av norske myndigheter, sier Isaksen.

Det er altså fritt frem for å sette en kompetansestandard. At norske politikere da og nå velger å ikek gjøre det har fint lite med EØS elelr EU å gjøre.

inspector
inspectorInnlegg: 7734
27.10.16 17:12

Jovisst har dette med EØS å gjøre.

Så lenge Brussel har definert minstekravet og norske politikere kneler for EU, vil det ikke bli gjort store anstrengelser som kan oppfattes som et svik mot de fire friheter.

Forskjellige linjestrekninger skal nå settes ut på anbud etter ordre fra  EU. Aktuelle tilbydere vil derfor ha billigere arbeidskraft, gjerne fra øst-Europa med minimal kompetanse og skamløst lønnsnivå.  For det har jo konkurrentene.

De fleste oppegående mennesker vil kalle det for sosial dumping når bråkratene i Brussel på egenhånd og plutselig endrer forutsetningene og betingelsene i denne næringen......

(Innlegget ble redigert 27.10.16 17:16)

inspector
inspectorInnlegg: 7734
31.10.16 08:10

Streiken er over og godt er det.

Den som måtte gi mest var myndighetenes ja-menighet. Ikke gjennom tvungen lønnsnemd, men med innrømmelser som går på tvers av egne ideologier.

Regjeringen ble presset til å utarbeide en nasjonal standard for lokførerkompetanse. Hvordan denne skal utformes uten å skape vrede i Brussel, gjenstår å se.

Det ser ut til at streik er eneste mulighet for å stoppe EUs nedbygging av nasjonalstaten og for å få ja-menigheten på bedre tanker.....

Serutover
SerutoverInnlegg: 2920
31.10.16 14:15
inspector: Streiken er over og godt er det.
Den som måtte gi mest var myndighetenes ja-menighet. Ikke gjennom tvungen lønnsnemd, men med innrømmelser som går på tvers av egne ideologier.
Regjeringen ble presset til å utarbeide en nasjonal standard for lokførerkompetanse. Hvordan denne skal utformes uten å skape vrede i Brussel, gjenstår å se.
Det ser ut til at streik er eneste mulighet for å stoppe EUs nedbygging av nasjonalstaten og for å få ja-menigheten på bedre tanker.....

Hvorfor ikke ta innover seg at EØS-reglene setter en minstestandard for lokførere?

Det er derfor ingen grunn til å vente seg noen vrede fra Brussel.

inspector
inspectorInnlegg: 7734
01.11.16 06:02

Time will show Serutover.

"Nasjonale standarder" har ingen tilhengerskare i EU.  Og hvis disse inneholder et snev av noe som kan tolkes som konkurransevridende, blir det rabalder i Brussel, noe norske politikere tydeligvis er livredde for.

Mitt tips er at den norske standarden vil bli minst like diffus og uforpliktende som EU-regelverket. Da vil det bli fritt fram for degradering av lokføreryrket.

Dette er nok ikke siste gang begrepet "nasjonale standarder" skaper konflikt innad i EU/EØS.....

axce
axceInnlegg: 15171
01.11.16 09:41
inspector: Mitt tips er at den norske standarden vil bli minst like diffus og uforpliktende som EU-regelverket. Da vil det bli fritt fram for degradering av lokføreryrket.

Er jo dette man har kunnet lese av konflikten.

En ny fjær i hatten til ja-siden og de som ønsker EU-politikkens samfunnsødeleggende virksomhet i Norge.

1769
1769Innlegg: 48458
01.11.16 10:59
inspector: Mitt tips er at den norske standarden vil bli minst like diffus og uforpliktende som EU-regelverket. Da vil det bli fritt fram for degradering av lokføreryrket.

Robotisering er nok en større trussel for lokføreryrket enn både EU og norske myndigheter. Et datasystem vil nok kunne styre togene tryggere og billigere enn lokførere. Det er dog slettes ikke uvanlig at fagforeninger ønsker å holde utviklingen tilbake for å ta vare på gamle privilegier.  

inspector
inspectorInnlegg: 7734
01.11.16 15:51

1769: Linken din er mer enn 30 år gammel og bringer lite nytt.

Lokførerstreiken handlet om noe helt annet enn å mele sin egen kake. Lokførerne ønsket at konkurranse skjer på like vilkår samtidig å sikre tilstrekkelig kompetanse i bransjen.

Lokførerne skal ha honnør for å ha tatt ansvar for å redde fremtidig norsk jernbanedrift fra useriøse aktører og sosial dumping.

 

1769
1769Innlegg: 48458
01.11.16 17:38

Inspector:

1769: Linken din er mer enn 30 år gammel og bringer lite nytt.

________

Hva har linkens alder å si når den brukes til å illustrere at noe har skjedd før? 

Lokførerne krevde at opplærinskrav skulle inn i tariffavtalen, mens NSB ville ha like krav for alle aktører. Uansett hadde streiken fint lite med EU å gjøre. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg