Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

EUs "interraildirektiv"

NYTT TEMA
inspector
inspectorInnlegg: 7738
13.10.16 20:55

EU leker nå med tanken om å gi alle 18 åringer en interrail-bilett som gave:

Link

Denne ensrettende "dannelsesreisen" har et edelt mål om å forebygge populisme og fremmedhat.

Igjen viser de høye herrer i Brussel sin totale kunnskapsmangel om ungdom og denne aldersgruppens evne til å tilegne seg kunnskap. Bakkekontakt og respekt for individets integritet finnes visst ikke i EU-ordboken.

Det skulle ikke forundre meg om det blir noen obligatoriske, velfriserte reisemål som er forhåndsgodkjent av den "snille onkelen" i Brussel. Problemområdene hvor EU-medaljens bakside er tydelig, blir nok ikke nevnt.

Hvor hentes disse vanvittige ideene fra ? Er det fra religion eller gammel-kommunisme ? Og hvem skal betale for gildet ? Det blir du og jeg......

1769
1769Innlegg: 48458
17.10.16 08:41

Jeg forstår at det kan finnes provoserende sider ved EU, men at akkurat dette skal være noe å fly i taket over har jeg vanskelig med å forstå. 

Et særdeles lite kostbart tiltak for å få unge mennesker til å bli bedre kjent med verdensdelen sin. Når det er sagt, så tror jeg dog ikke tiltaket har stor effekt. De unge er ikke utfordringen. Det hadde kanskje vært like lurt om foreldrene satte seg på toget i stedet. 

1769
17.10.16 09:02
inspector: Det skulle ikke forundre meg om det blir noen obligatoriske, velfriserte reisemål som er forhåndsgodkjent av den "snille onkelen" i Brussel. Problemområdene hvor EU-medaljens bakside er tydelig, blir nok ikke nevnt.

Ingen har vondt av en liten tur innom Verdun, men det blir jo uansett ikke obligatorisk. 

Hvilke geografiske områder er det du tenker på i siste setning? 

inspector
17.10.16 22:44

EU-medaljens baksider er mange 1769. Malmø, Hellas , øst-Ukraina, Ungarn m.fl. vil nok ikke stå på første side i den glansede reklamen som vil bli brukt for å markedsføre denne "dannelsesreisen".

Den vil nok heller ikke nevne ett eneste ord om de politiske strømningene som nå pågår i Europa, konsekvenser og de bakenforliggende årsakene til disse.

Kull og stålunionen, EUs festtaler samt mottak av fredsprisen vil nok derimot få bred omtale.

PS jeg mener dessuten at > 1,5 mrd NOK ikke er i kategorien "billig"....

(Innlegget ble redigert 17.10.16 22:59)

1769
18.10.16 08:34
inspector: EU-medaljens baksider er mange 1769. Malmø, Hellas , øst-Ukraina, Ungarn m.fl. vil nok ikke stå på første side i den glansede reklamen som vil bli brukt for å markedsføre denne "dannelsesreisen".

Hvorfor er dette EU-medaljens bakside? Det er da ikke EU som har ødelagt oppvekstvilkårene i Malmø eller designet det greske skattesystemet? 

1769
18.10.16 08:35
inspector: Den vil nok heller ikke nevne ett eneste ord om de politiske strømningene som nå pågår i Europa, konsekvenser og de bakenforliggende årsakene til disse.

Hvorfor ikke? Det er jo nettopp disse strømningene EU ønsker å bekjempe med tiltaket. 

1769
18.10.16 08:51
inspector: PS jeg mener dessuten at > 1,5 mrd NOK ikke er i kategorien "billig"....

11% av befolkningen i EU er mellom 15-24 (link). I snitt gir dette ca 5,5 millioner 18-åringer i året. Jeg regner med at man ville fått en god pris på en slik billettbestilling, la oss si 200 euro per stykk. Dette gir en totalpris på 1,1 milliard euro, og altså godt over det du anslår. Om det virker er det ikke spesielt mye penger. Om det virker, vel å merke. 

inspector
18.10.16 16:14

Mitt anslag var svært forsiktig 1769, basert på tallene i trådstartlink. Så skrev jeg da også > (mer enn). Uansett er det mye penger.

Når dette i tillegg går til god gammeldags inndoktrinering, blir det mer enn falskt.

Man må være temmelig ensporet EUtilhenger hvis man ikke forstår at de bakenforliggende årsakene til uroen som ulmer i Europa, nettopp er EUs realpolitikk.....

1769
18.10.16 17:14

Uten å ha lest memoarene til Zlatan vil jeg tro at Malmø har hatt problemer lenge før Sverige ble med i EU. 

Man skal være rimelig svartsynt for å kalle gratis interrailbiletter til 18-åringer indoktrinering. 

inspector
18.10.16 20:44

1769:

Schengen og EUs flyktningpolitikk (sammen med svenske myndigheters naivitet) har alle bidratt til Malmøs problemer. Kjenner du ikke igjen hovedargumentene til Brexit?

EU bruker en gratis "dannelsesreise" for å oppnå et spesielt politisk mål og for å forme ungdommers holdninger til den "rette tro". Balanse og motforestillinger er ikke nevnt i trådstartlinken. Altså en dulgt metode for å skape støtte til EUs egen fremtidige eksistens.

Du får nok google begrepet indoktrinering en gang til 1769.....

1769
18.10.16 22:03

Sverige ble med i EU i '95. Integreringsproblemene i Malmø skyldes neppe polske snekkere eller andre som har benyttet seg av fri bevegelse av arbeidskraft. 

Togturen inneholder så vidt meg bekjent ingen forpliktelser eller program. Bare muligheten for å oppleve andre land i Europa og kanskje komme i kontakt med andre europeere. 

Du kan kanskje hjelpe meg med definisjonen av begrepet indoktrinering? Mulig jeg i all min enkelhet tar feil, men jeg forbinder det stort sett med regimer som søker å forhindre innbyggerne sine i å få impulser utenfra. 

inspector
19.10.16 22:52

Du har tydeligvis ikke google begrepet inndoktrinering enda 1769. Inndoktrinering er mye mer enn bare fjerning av nye impulser.

Det handler like mye om å belønne holdninger som korresponderer med en spesiell politisk retning, religion "sannhet" og stigmatisere alle som ikke er "rett-troende"

Barn og unge er spesielt påvirkbare overfor unyansert og skjult propaganda som EU forsøker seg på her. Planen kan derfor sammenlignes med å kjøpe seg stemmer i fremtidige valg.

Serutover
SerutoverInnlegg: 2920
20.10.16 12:35
inspector: Du har tydeligvis ikke google begrepet inndoktrinering enda 1769. Inndoktrinering er mye mer enn bare fjerning av nye impulser.
Det handler like mye om å belønne holdninger som korresponderer med en spesiell politisk retning, religion "sannhet" og stigmatisere alle som ikke er "rett-troende"
Barn og unge er spesielt påvirkbare overfor unyansert og skjult propaganda som EU forsøker seg på her. Planen kan derfor sammenlignes med å kjøpe seg stemmer i fremtidige valg.

Tull!

Indoktrinering handler om å fremme et bestemt syn uten å tillate motforestillinger å komme til uttrykk. På hvilken måte mener du at EU hindrer motforestillinger å komme til uttrykk?

(Innlegget ble redigert 20.10.16 12:38)

newsflash
newsflashInnlegg: 28848
20.10.16 18:52
Serutover: Indoktrinering handler om å fremme et bestemt syn uten å tillate motforestillinger å komme til uttrykk. På hvilken måte mener du at EU hindrer motforestillinger å komme til uttrykk?

Neida, EU driver ikke med indoktrinering...

Link

Serutover
20.10.16 19:11
newsflash: Neida, EU driver ikke med indoktrinering...
Link

På hvilken måte tillater ikke EU motforestillinger mot kaptein Euro?

newsflash
20.10.16 19:20
Serutover: På hvilken måte tillater ikke EU motforestillinger mot kaptein Euro?

Fra Store Norske Leksikon:

"Indoktrinere, forsøke å forandre et menneskes holdninger og oppfatninger ved systematisk påvirkning"

Når du benekter at f.eks. Kaptein Euro er et forsøk på å indoktrinere leserne, så melder du deg ut av enhver seriøs diskusjon. 

axce
axceInnlegg: 15177
21.10.16 00:24

Inspector: "Det skulle ikke forundre meg om det blir noen obligatoriske, velfriserte reisemål som er forhåndsgodkjent av den "snille onkelen" i Brussel. Problemområdene hvor EU-medaljens bakside er tydelig, blir nok ikke nevnt.

Hvor hentes disse vanvittige ideene fra ? Er det fra religion eller gammel-kommunisme ? Og hvem skal betale for gildet ? Det blir du og jeg......"

---------------------------------------------

Fra tid til annen leser man om sterk skepsis mot EU blandt egne innbyggere. For noen år tilbake brukte EU et betydelig beløp på en pr.kampanje for å gjøre unionen mere spiselig for sine innbyggere.

Det blir slik i et autoritært styre, som ivaretar andre hensyn enn egen befolkning.

Serutover
21.10.16 06:35
newsflash: Fra Store Norske Leksikon:
"Indoktrinere, forsøke å forandre et menneskes holdninger og oppfatninger ved systematisk påvirkning"
Når du benekter at f.eks. Kaptein Euro er et forsøk på å indoktrinere leserne, så melder du deg ut av enhver seriøs diskusjon.

I følge den definisjonen er det du driver med indoktrinering.

Jeg har mer sans for Wikipedias definisjon som tar forbehold om at det ikke tillates motforestillinger.

1769
21.10.16 08:43
newsflash: "Indoktrinere, forsøke å forandre et menneskes holdninger og oppfatninger ved systematisk påvirkning"

Agitere, forsøke å forandre et menneskes holdninger og oppfatninger ved systematisk påvirkning

Reklamere, forsøke å forandre et menneskes holdninger og oppfatninger ved systematisk påvirkning

Kurtisere, forsøke å forandre et menneskes holdninger og oppfatninger ved systematisk påvirkning

Begrepet indoktrinering skiller seg, som serutover kommenterer, vesentlig fra agtasjon, reklame og kurtise ved at motforestillinger ikke aksepteres. 

inspector
21.10.16 20:53
Serutover: Tull!
Indoktrinering handler om å fremme et bestemt syn uten å tillate motforestillinger å komme til uttrykk.

Feil igjen Serutover

Denne linken er lesverdig:Link

og kan kanskje hjelpe til med selvinnsikten hos ja-menigheten

Sitat:

Den som er indoktrinert kjennetegnes av:

de har en bastant holdning til troen som den eneste rette, uten å ha vurdert bevis for dette. de har en sterk lojalitet til troen, som de vil forsvare hvis den blir utsatt for kritikk. i forhold til sin tenkning er det tydelig mangel på fleksibilitet, nyansering og kompleksitet, en "sort-hvitt" tankegang. de er mindre kritiske til "bevis" som bekrefter deres tro, og kan derfor lettere akseptere invalide "bevis". de ønsker fortrinnsvis å omgås mennesker som deler deres overbevisning. overbevisningen er akseptert og vil sjelden bli kritisk undersøkt

(Innlegget ble redigert 21.10.16 20:55)

newsflash
22.10.16 09:46
Serutover: I følge den definisjonen er det du driver med indoktrinering. Jeg har mer sans for Wikipedias definisjon som tar forbehold om at det ikke tillates motforestillinger.

Det tar meg 5 minutter å endre noe på wikipedia slik at det står nøyaktig slik jeg ønsker. Jeg kan til og med få med at kaptein euro er stjerneeksempelet på indoktrinering :p

Nettopp av den grunn er ikke wikipedia noen god kilde. Da er SNL mye bedre.

(Innlegget ble redigert 22.10.16 09:46)

newsflash
22.10.16 09:47
1769: Agitere, forsøke å forandre et menneskes holdninger og oppfatninger ved systematisk påvirkning Reklamere, forsøke å forandre et menneskes holdninger og oppfatninger ved systematisk påvirkning Kurtisere, forsøke å forandre et menneskes holdninger og oppfatninger ved systematisk påvirkning Begrepet indoktrinering skiller seg, som serutover kommenterer, vesentlig fra agtasjon, reklame og kurtise ved at motforestillinger ikke aksepteres.

Nå finner du bare på dine egne definisjoner :p

1769
22.10.16 12:16

Poenget mitt er at både indoktrinering, agitasjon, reklame og kurtise handler om påvirkning, men at det er en stor gradsforskjell mellom begrepene. Jeg kan godt være enig i at kaptein Euro er agitasjon, og plassert i et samfunn hvor motforestillinger ble undertrykket sågar indoktrinering. Men denne tråden handler ikke om kaptein Euro, den handler om gratis interrailbilletter til unge voksne. 

1769
22.10.16 12:31

Inspector:

Denne linken er lesverdig:Link

og kan kanskje hjelpe til med selvinnsikten hos ja-menigheten

——

I linken din defineres indoktrinering slik: "Ved indoktrinering blir barn påtvinget en ideologi gjennom en ensidig påvirkning og fravær av motargumenter."

Hvordan mener du gratis interrailbilletter faller inn under denne definisjonen? Det følger jo ingen argumenter med billettene. Tvert i mot er det en oppfordring til verdensdelens ungdom om å danne seg egne oppfatninger basert på egne erfaringer. 

Serutover
22.10.16 14:25
newsflash: Det tar meg 5 minutter å endre noe på wikipedia slik at det står nøyaktig slik jeg ønsker. Jeg kan til og med få med at kaptein euro er stjerneeksempelet på indoktrinering :p
Nettopp av den grunn er ikke wikipedia noen god kilde. Da er SNL mye bedre.

Da kan kanskje Den store danske falle mer i smak?

"En generel prægning af personligheden i social, moralsk, æstetisk, politisk og religiøs henseende falder således ikke ind under begrebet indoktrinering, når den er ledsaget af en intellektuel bearbejdning."

SDL

Påvirkning er ikke det samme som indoktrinering, og SNL bommer stygt på definisjonen når de utelater at indoktrinering oppstår når motforestillinger ikke tillates.

(Innlegget ble redigert 22.10.16 14:29)

inspector
22.10.16 16:14

1769:

EU har selv uttalt at de har spesifikke politiske mål ved gratisbiletten. Det burde ikke overraske noen når det brukes så mye penger. Implisitt er det å støtte ideologien til det sittende regimet i Brussel.

Når man samtidig vet at EU har utviklet seg fra vondt til værre under det samme regimet, blir dette helt feil.

inspector
22.10.16 16:19

Serutover:

Ser at du forsøker å overprøve SNL som er skrevet og kvalitetssikret etter alle kunstens regler.

Litt mer ydmykhet og selvinnsikt er kanskje på sin plass eller ?

newsflash
22.10.16 17:41
Serutover: Da kan kanskje Den store danske falle mer i smak? "En generel prægning af personligheden i social, moralsk, æstetisk, politisk og religiøs henseende falder således ikke ind under begrebet indoktrinering, når den er ledsaget af en intellektuel bearbejdning." SDL Påvirkning er ikke det samme som indoktrinering, og SNL bommer stygt på definisjonen når de utelater at indoktrinering oppstår når motforestillinger ikke tillates.

Selvfølgelig skyter du på kilden når den ikke styrker ditt syn :)

Store Norske tar feil, mens den store "serutover" og wikipedia (!) har rett...

Saken er at det er krefter innad i EU som jobber for å bygge en felles europeisk identitet. Det er disse menneskene som står bak f.eks kaptein Euro. Og de er helt åpne på at målet deres er å bygge en felles europeisk identitet, og de retter seg mot barn og unge for å "forme" deres holdninger. 

Om det er de samme kreftene som står bak gratis interrail vet jeg ikke, men det skal du slett ikke se bort i fra. 

newsflash
22.10.16 17:44
1769: Poenget mitt er at både indoktrinering, agitasjon, reklame og kurtise handler om påvirkning, men at det er en stor gradsforskjell mellom begrepene. Jeg kan godt være enig i at kaptein Euro er agitasjon, og plassert i et samfunn hvor motforestillinger ble undertrykket sågar indoktrinering. Men denne tråden handler ikke om kaptein Euro, den handler om gratis interrailbilletter til unge voksne.

Vel, jeg skal gi deg rett i at gratis interrail billetter ikke nødvendigvis innebærer indoktrinering. Det gjelder å se etter mønsteret.

Og det er ingen tvil om at det er krefter i Brüssel som ønsker å forme holdningene til barn og unge, jfr kaptein euro. 

Jeg vil anta at det er fra det samme miljøet at forslaget om gratis interrailbilletter kommer...

1769
22.10.16 20:29

Newsflash:

Og det er ingen tvil om at det er krefter i Brüssel som ønsker å forme holdningene til barn og unge, jfr kaptein euro.

______

Det å ønske å påvirke barn og unge er et godt stykke unna indoktrinering. 

Etter min mening virker Kaptein Euro kunstig, påtatt og politisk korrekt til det pinlige. Om Kaptein Euro har noen effekt så tror jeg den er negativ. Da er nok det å la ungdommer fra ulike deler av verdensdelen reise og møte hverandre en mye bedre tilnærming. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg