Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Island revurderer EØS?

NYTT TEMA
newsflash
newsflashInnlegg: 29280
14.10.16 19:28

Etter britene har vedtatt å gå ut av EU, har muligheten åpnet seg for å få på plass en bedre avtale enn EØS.

I motsetning til den norske regjeringen, så velger det islandske regjeringspartiet og ta dette innover seg, og de har vedtatt at Island skal revurdere EØS.

Link

Hvorfor er ikke norske politikere like fremsynte og modige?

Serutover
SerutoverInnlegg: 3445
14.10.16 22:21
newsflash: Etter britene har vedtatt å gå ut av EU, har muligheten åpnet seg for å få på plass en bedre avtale enn EØS.
I motsetning til den norske regjeringen, så velger det islandske regjeringspartiet og ta dette innover seg, og de har vedtatt at Island skal revurdere EØS.
Link
Hvorfor er ikke norske politikere like fremsynte og modige?

Det islandske Fremskrittspartiet har 25% av velgerne bak seg så de kan ikke vedta at Island skal revurdere forholdet til EØS og Schengen på egen hånd.

UK ser ut til å gå mot en hard Brexit utenfor det indre marked, med stort tap av arbeidsplasser, BNP og skatteinntekter som resultat. Det er allerede mange meldinger om finansinstitusjoner og andre som vil flytte deler av virksomheten ut av UK. Vi har ikke så store problemer med innvandringen fra EØS at det er noe å etterligne. Tvert i mot så er EØS-innvandringen et gode fordi det gir norske bedrifter et stort arbeidsmarked å ta av. Ikke kan vi klage på at lønningene blir presset ned, slik de gjør i UK. Vi har for høye lønninger, så enhver slik effekt er av det gode.

(Innlegget ble redigert 14.10.16 22:25)

inspector
inspectorInnlegg: 8147
14.10.16 22:55

Serutover slapp derved katta ut av sekken......

Du sier jo rett ut at sosial dumping er en ønsket politikk av ja-menigheten ! Hvorfor ønsker du deg et a-og et b-lag i arbeidslivet ?

Er det ikke bedre å akseptere at Norge er et av få høykostland og heller drive forskning, utvikling og automatisering på  norske forutsetninger og naturgitte ressurser slik at godene kan deles ?

Serutover
14.10.16 23:31
inspector: Serutover slapp derved katta ut av sekken......
Du sier jo rett ut at sosial dumping er en ønsket politikk av ja-menigheten ! Hvorfor ønsker du deg et a-og et b-lag i arbeidslivet ?
Er det ikke bedre å akseptere at Norge er et av få høykostland og heller drive forskning, utvikling og automatisering på norske forutsetninger og naturgitte ressurser slik at godene kan deles ?

Hvor skrev jeg at "ja-menigheten" ønsker dette? Jeg er den eneste som står ansvarlig for det jeg har skrevet.

Sosial dumping, i den grad det er et problem, bør tas på alvor og derfor er det på tide at staten enten innfører minstelønn eller allmenngjør tariffavtaler for utsatte grupper.

Forskning, utvikling og automatisering er enda mindre utsatt for sosial dumping og slikt driver vi best innenfor EØS nettopp fordi vi er del av et stort marked for talenter innenfor forskning, utvikling og automatisering.

(Innlegget ble redigert 14.10.16 23:40)

inspector
15.10.16 00:11

Jeg må oppfatte deg som medlem av ja-menigheten når du i de fleste tråder helt ukritisk, forsvarer EUs realpolitikk Serutover.

Staten vil aldri innføre minstelønn /almenngjorte tariffavtaler så lenge den politiske norske eliten oppfører seg som EUs mest lydige "pudler" og Brussel har gitt sterke føringer om temaet. Arbeidsgiversidens ønske om underbetalt og uorganisert arbeidskraft passer også som hånd i hanske med de fire "friheter"

Forskningsmiljøet i EU/eøs er styrt av politiske føringer fra Brussel. Norske interesser er helt underordnet. Norge ville hatt en langt friere rolle til å operere på flere markeder uten denne tvangstrøyen.

axce
axceInnlegg: 16454
15.10.16 07:50
inspector: Staten vil aldri innføre minstelønn /almenngjorte tariffavtaler så lenge den politiske norske eliten oppfører seg som EUs mest lydige "pudler" og Brussel har gitt sterke føringer om temaet. Arbeidsgiversidens ønske om underbetalt og uorganisert arbeidskraft passer også som hånd i hanske med de fire "friheter" Forskningsmiljøet i EU/eøs er styrt av politiske føringer fra Brussel. Norske interesser er helt underordnet. Norge ville hatt en langt friere rolle til å operere på flere markeder uten denne tvangstrøyen.

Meget bra inspector!

Sosial dumping er bare ett av problemene Norge har blitt påført etter at vi ble med i EU. 

Mitt korte og konsise råd for å bli kvitt disse problemene er å gå ut av EU, dvs. si opp EØS- og Schengen-avtalene.

newsflash
15.10.16 10:09
Serutover: Det islandske Fremskrittspartiet har 25% av velgerne bak seg så de kan ikke vedta at Island skal revurdere forholdet til EØS og Schengen på egen hånd. UK ser ut til å gå mot en hard Brexit utenfor det indre marked, med stort tap av arbeidsplasser, BNP og skatteinntekter som resultat. Det er allerede mange meldinger om finansinstitusjoner og andre som vil flytte deler av virksomheten ut av UK. Vi har ikke så store problemer med innvandringen fra EØS at det er noe å etterligne. Tvert i mot så er EØS-innvandringen et gode fordi det gir norske bedrifter et stort arbeidsmarked å ta av. Ikke kan vi klage på at lønningene blir presset ned, slik de gjør i UK. Vi har for høye lønninger, så enhver slik effekt er av det gode.

Skrev jeg at de kan vedta dette på egen hånd? 

Jeg skrev at det islandske regjeringspartiet har vedtatt dette. Så må de selvfølgelig få flertall for sin politikk, men det er nå engang slik at den politikken et regjeringsparti vedtar har en tendens til å bli satt ut i livet. Enten du liker det eller ikke. 

Ellers så er det jo befriende at du innrømmer at du mener sosial dumping og press på lønninger er et gode. Er ikke ofte en ser en slik ærlighet blant jamenigheten. 

Serutover
15.10.16 11:32
inspector: Jeg må oppfatte deg som medlem av ja-menigheten når du i de fleste tråder helt ukritisk, forsvarer EUs realpolitikk Serutover.
Staten vil aldri innføre minstelønn /almenngjorte tariffavtaler så lenge den politiske norske eliten oppfører seg som EUs mest lydige "pudler" og Brussel har gitt sterke føringer om temaet. Arbeidsgiversidens ønske om underbetalt og uorganisert arbeidskraft passer også som hånd i hanske med de fire "friheter"
Forskningsmiljøet i EU/eøs er styrt av politiske føringer fra Brussel. Norske interesser er helt underordnet. Norge ville hatt en langt friere rolle til å operere på flere markeder uten denne tvangstrøyen.

At du plasserer meg i "ja-menigheten" kan jeg leve med, men at du ut fra det utleder hva resten av "ja-menigheten" mener, det er det samme som å konkludere med at Mor Nille er en sten.

Staten har allmenngjort flere tariffavtaler allerede, så hvorfor ikke flere?

Allmenngjøring

Serutover
15.10.16 11:33
newsflash: Skrev jeg at de kan vedta dette på egen hånd?
Jeg skrev at det islandske regjeringspartiet har vedtatt dette. Så må de selvfølgelig få flertall for sin politikk, men det er nå engang slik at den politikken et regjeringsparti vedtar har en tendens til å bli satt ut i livet. Enten du liker det eller ikke.
Ellers så er det jo befriende at du innrømmer at du mener sosial dumping og press på lønninger er et gode. Er ikke ofte en ser en slik ærlighet blant jamenigheten.

Jeg var litt for generell med det jeg skrev i sted. Jeg er selvsagt ikke for sosial dumping, noe jeg allerede har understreket.

Ja, Norge har for høyt lønnsnivå, og enten må krona enda mer ned, arbeidsledigheten opp eller produktiviteten opp. EØS-innvandringen bidrar til å lette på presset.

(Innlegget ble redigert 15.10.16 11:36)

inspector
15.10.16 14:11

EØS-innvandringen bidrar til et lavere lønnsnivå gjennom sosial dumping Serutover. Dette har både Island og UK forstått. Det er kun et spørsmål om tid før flere følger etter.

De som støtter sosial dumping, større sosiale forskjeller og nedbygging av nasjonal suverenitet, driver et finurlig spill for galleriet. Utad skylder de på hverandre, internt applauderer de utviklingen.

Da er det lett for folk flest å overse de store linjene hvor utviklingen går på bekostning av individet....

newsflash
15.10.16 14:16
Serutover: Jeg var litt for generell med det jeg skrev i sted. Jeg er selvsagt ikke for sosial dumping, noe jeg allerede har understreket. Ja, Norge har for høyt lønnsnivå, og enten må krona enda mer ned, arbeidsledigheten opp eller produktiviteten opp. EØS-innvandringen bidrar til å lette på presset.

Neida, du er ikke for sosial dumping. Du bare synes det er flott at norske bedrifter "har et stort arbeidsmarked å ta av", samt at vi ikke skal klage på at lønningene presses ned...

Men hva synes du om trådens tema da? Blir det noe igjen av EØS dersom Island gjør som SB og går over til å handle med EU igjennom en frihandelsavtale?

Serutover
15.10.16 15:05
newsflash: Neida, du er ikke for sosial dumping. Du bare synes det er flott at norske bedrifter "har et stort arbeidsmarked å ta av", samt at vi ikke skal klage på at lønningene presses ned...
Men hva synes du om trådens tema da? Blir det noe igjen av EØS dersom Island gjør som SB og går over til å handle med EU igjennom en frihandelsavtale?

Å ha et stort arbeidsmarked å ta av er bare positivt. Det fører til et større, mer variert og dermed mer motstandsdyktig næringsliv.

Ja klart det blir noe igjen av EØS. Norge tjener godt på EØS-avtalen og da er det lite grunn til å revurdere den.

newsflash
15.10.16 15:25
Serutover: Ja klart det blir noe igjen av EØS. Norge tjener godt på EØS-avtalen og da er det lite grunn til å revurdere den.

Jeg ser du igjen fremmer den gamle påstanden om at "EØS tjener Norge godt".

Allikevel er det ingen som har vært i stand til å vise meg en nettogevinst av EØS. Ingen. De som har regnet på dette, inkludert Europautredningen, klarte ikke å påvise noen gevinst. 

Kan du begrunne denne påstanden din, eller er det som vanlig bare tom retorikk?

Serutover
15.10.16 15:36
newsflash: Jeg ser du igjen fremmer den gamle påstanden om at "EØS tjener Norge godt".
Allikevel er det ingen som har vært i stand til å vise meg en nettogevinst av EØS. Ingen. De som har regnet på dette, inkludert Europautredningen, klarte ikke å påvise noen gevinst.
Kan du begrunne denne påstanden din, eller er det som vanlig bare tom retorikk?

Like forbannet har UK allerede begynt å merke konsekvensene av Brexit, det uten at Brexit rent praktisk er gjennomført, bortsett fra prat.

(Innlegget ble redigert 15.10.16 15:37)

newsflash
15.10.16 15:42
Serutover: Like forbannet har UK allerede begynt å merke konsekvensene av Brexit, det uten at Brexit rent praktisk er gjennomført, bortsett fra prat.

Nå var det altså denne gevinsten av EØS da...

Du vet, som forsvarer ditt utsagn om at "Norge tjener godt på EØS avtalen".

PS: Økonomien i SB går meget godt, men den diskusjonen kan vi ta i tråden om Brexit.

Serutover
15.10.16 16:52
newsflash: Nå var det altså denne gevinsten av EØS da...
Du vet, som forsvarer ditt utsagn om at "Norge tjener godt på EØS avtalen".
PS: Økonomien i SB går meget godt, men den diskusjonen kan vi ta i tråden om Brexit.

Hvordan det går i UK er relevant for EØS fordi det dreier seg om medlemskap av det indre marked. UK er på vei mot hard brexit og da viser rapport fra finansdepartementet at kostnadene kan være på opp mot 10% av BNP.

(Innlegget ble redigert 15.10.16 16:53)

newsflash
15.10.16 17:20
Serutover: Hvordan det går i UK er relevant for EØS fordi det dreier seg om medlemskap av det indre marked. UK er på vei mot hard brexit og da viser rapport fra finansdepartementet at kostnadene kan være på opp mot 10% av BNP.

Dette dreier seg jo om en "rapport" som baserer seg på skremselspropagandaen til George Osborne før avstemningen. Du vet, den samme mannen som påsto at det måtte enorme skatteøkninger til dersom britene stemte for brexit.

Det ble brexit, og sannelig, skatteøkningene ble avlyst :P

Dette står jo faktisk i linken din også, dersom du hadde lest den.

Men hva har dette med Norge og EØS å gjøre? Hvor har du det fra at Norge tjener enormt på EØS? 

Har du noen tall? Noen rapporter som underbygger dette?

Ikke det nei...

(Innlegget ble redigert 15.10.16 17:21)

Serutover
15.10.16 17:25
newsflash: Dette dreier seg jo om en "rapport" som baserer seg på skremselspropagandaen til George Osborne før avstemningen. Du vet, den samme mannen som påsto at det måtte enorme skatteøkninger til dersom britene stemte for brexit.
Det ble brexit, og sannelig, skatteøkningene ble avlyst :P
Dette står jo faktisk i linken din også, dersom du hadde lest den.
Men hva har dette med Norge og EØS å gjøre? Hvor har du det fra at Norge tjener enormt på EØS?
Har du noen tall? Noen rapporter som underbygger dette?
Ikke det nei...

Finansdepartementet av i dag står ved tallene, så det blir for billig å avfeie det med at "George Osborne sa noe tull, da må alt han sto for være tull."

newsflash
15.10.16 19:20
Serutover: Finansdepartementet av i dag står ved tallene, så det blir for billig å avfeie det med at "George Osborne sa noe tull, da må alt han sto for være tull."

Denne rapporten ble slaktet når den kom, og er like lite troverdig fortsatt.

Men hvor blir det av bevisene for at Norge tjener på EØS? Var det bare tomprat denne gangen også?

Serutover
15.10.16 19:55
newsflash: Denne rapporten ble slaktet når den kom, og er like lite troverdig fortsatt.
Men hvor blir det av bevisene for at Norge tjener på EØS? Var det bare tomprat denne gangen også?

Som vanlig er du sneversynt opptatt av å få det akkurat slik du vil. Det fins meg bekjent ikke noen rapport som konkret legger frem tall på verdien av norsk medlemskap i EØS. Det betyr ikke at noen positiv verdi ikke fins. Og ser vi på UK, så får vi etter hvert kanskje anledning til å se et eksempel på hvordan det går hvis en nøyer seg med WTO-regler i forhold til EU. Et slikt eksempel vil etter min mening være et mye sterkere bevis enn noen rapport.

(Innlegget ble redigert 15.10.16 19:59)

newsflash
15.10.16 20:16
Serutover: Som vanlig er du sneversynt opptatt av å få det akkurat slik du vil. Det fins meg bekjent ikke noen rapport som konkret legger frem tall på verdien av norsk medlemskap i EØS. Det betyr ikke at noen positiv verdi ikke fins. Og ser vi på UK, så får vi etter hvert kanskje anledning til å se et eksempel på hvordan det går hvis en nøyer seg med WTO-regler i forhold til EU. Et slikt eksempel vil etter min mening være et mye sterkere bevis enn noen rapport.

Dersom det ikke finnes noen rapport som konkret slår fast at Norge tjener på EØS, hvorfor gjentar du da denne påstanden gang etter gang?

Faktum er at ingen har klart å påvise noen gevinst av EØS, de som har prøvd har funnet en svært liten gevinst. Til og med i Europautredningen sier de at utviklingen av norsk økonomi ville vært mye den samme uten EØS. 

Ellers så kommer selvfølgelig SB til å få på plass en god handelsavtale, til det beste for både EU og SB. Jeg tror faktisk man er såpass rasjonell også i Brüssel at når den verste hevnlysten har lagt seg, så skjønner de at det er dumt å få økt arbeidsledighet i EU fordi de ønsker å straffe SB. 

Serutover
15.10.16 20:39
newsflash: Dersom det ikke finnes noen rapport som konkret slår fast at Norge tjener på EØS, hvorfor gjentar du da denne påstanden gang etter gang?
Faktum er at ingen har klart å påvise noen gevinst av EØS, de som har prøvd har funnet en svært liten gevinst. Til og med i Europautredningen sier de at utviklingen av norsk økonomi ville vært mye den samme uten EØS.
Ellers så kommer selvfølgelig SB til å få på plass en god handelsavtale, til det beste for både EU og SB. Jeg tror faktisk man er såpass rasjonell også i Brüssel at når den verste hevnlysten har lagt seg, så skjønner de at det er dumt å få økt arbeidsledighet i EU fordi de ønsker å straffe SB.

EU har understreket at hvis UK skal ha tilgang til det indre marked så må de godta fri bevegelse av personer. Hvis de er villige til å akseptere dette er mange problemer løst. Hvis ikke, så vil det sannsynligvis ta mange år å forhandle frem en avtale. I mellomtiden får vi se hvordan det går for en økonomi som trekker seg ut av det indre marked og går over til WTO-regler. Selv dette blir i grunnen bare et blekt bilde av hva som skjer hvis en trekker seg ut av det indre marked og i tillegg lager sine egne regler på alle områder hvor det tidligere har vært EU-regler. UK har signalisert at de kommer til å overta hele massen av EU-regler uten endringer inntil videre.

(Innlegget ble redigert 15.10.16 20:44)

newsflash
15.10.16 20:43
Serutover: EU har understreket at hvis EU skal ha tilgang til det indre marked så må de godta fri bevegelse av personer. Hvis de er villige til å akseptere dette er mange problemer løst. Hvis ikke, så vil det sannsynligvis ta mange år å forhandle frem en avtale. I mellomtiden får vi se hvordan det går for en økonomi som trekker seg ut av det indre marked og går over til WTO-regler.

Nå er det jo en rekke land som selger varer til EU (og dermed det indre marked) uten at de trenger å akseptere fri flyt av mennesker av den grunn.Ut fra det jeg har lest er det ikke aktuelt for SB å fortsatt akseptere fri flyt av mennesker. Det må også EU forholde seg til.

Da er det faktisk også i EUs interesse å fortsette å handle med SB. Det er arbeidsplasser innad i EU det er snakk om, det må en skjønne også i Brüssel. 

(Innlegget ble redigert 15.10.16 20:44)

Serutover
15.10.16 20:45
newsflash: Nå er det jo en rekke land som selger varer til EU (og dermed det indre marked) uten at de trenger å akseptere fri flyt av mennesker av den grunn.Ut fra det jeg har lest er det ikke aktuelt for SB å fortsatt akseptere fri flyt av mennesker. Det må også EU forholde seg til.
Da er det faktisk også i EUs interesse å fortsette å handle med SB. Det er arbeidsplasser innad i EU det er snakk om, det må en skjønne også i Brüssel.

Leser du ikke innleggene du svarer på? Det kommer til å ta tid, mye tid, slik det vanligvis gjør med handelsavtaler. Spesielt siden det er flere komplikasjoner, slik som at UK i praksis forhandler med 27 andre land samtidig.

(Innlegget ble redigert 15.10.16 20:46)

newsflash
15.10.16 20:50
Serutover: Leser du ikke innleggene du svarer på? Det kommer til å ta tid, mye tid, slik det vanligvis gjør med handelsavtaler. Spesielt siden det er flere komplikasjoner, slik som at UK i praksis forhandler med 27 andre land samtidig.

Hvor lang tid det tar kommer an på viljen til å bli enige. 

Ellers så forhandler SB med en partner, EU. Medlemslandene har gitt bort rettigheten til å forhandle frihandelsavtaler til Brüssel. 

PS: Jeg lurer fremdeles på hvorfor du sier at Norge tjener stort på EØS, når du har absolutt null og niks for å bakke denne påstanden?

Serutover
15.10.16 21:00
newsflash: Hvor lang tid det tar kommer an på viljen til å bli enige.
Ellers så forhandler SB med en partner, EU. Medlemslandene har gitt bort rettigheten til å forhandle frihandelsavtaler til Brüssel.
PS: Jeg lurer fremdeles på hvorfor du sier at Norge tjener stort på EØS, når du har absolutt null og niks for å bakke denne påstanden?

Her tar du feil. Resultatet av forhandlingene skal godkjennes av hvert enkelt land i EU. Selv om EU formelt sitter og forhandler vil det måtte bli mange uformelle møter med hvert enkelt land for at avtalen skal ha noen sjans til å gå gjennom godkjenningsprosessen.

(Innlegget ble redigert 15.10.16 21:01)

newsflash
15.10.16 21:10
Serutover: Her tar du feil. Resultatet av forhandlingene skal godkjennes av hvert enkelt land i EU. Selv om EU formelt sitter og forhandler vil det måtte bli mange uformelle møter for at avtalen skal ha noen sjans til å gå gjennom godkjenningsprosessen.

Tar jeg feil?

Er det ikke EU som forhandler på vegne av medlemslandene?

Jeg regner med at du skjønner det som står her:

"Trade policy is an exclusive power of the EU. This means that the EU, and not individual member states, negotiates international trade agreements. The European Commission negotiates with the trading partner on behalf of the whole EU but does so in close cooperation with the Council and European Parliament who ultimately approve the overall agreement."

Link

Nå har jeg til og med uthevet noen nøkkelord for deg.

Noen ganger lurer jeg rett og slett på at manglende kunnskap om hvordan EU fungerer er en forutsetning for å være EU tilhenger...

(Innlegget ble redigert 15.10.16 21:11)

Serutover
15.10.16 21:15
newsflash: Tar jeg feil?
Er det ikke EU som forhandler på vegne av medlemslandene?
Jeg regner med at du skjønner det som står her:
"Trade policy is an exclusive power of the EU. This means that the EU, and not individual member states, negotiates international trade agreements. The European Commission negotiates with the trading partner on behalf of the whole EU but does so in close cooperation with the Council and European Parliament who ultimately approve the overall agreement."
Link
Nå har jeg til og med uthevet noen nøkkelord for deg.
Noen ganger lurer jeg rett og slett på at manglende kunnskap om hvordan EU fungerer er en forutsetning for å være EU tilhenger...

Nå nylig kom meldingen om at det wallonske parlamentet, ikke engang et fullt medlemsland i EU, skaper trøbbel for frihandelsavtalen mellom EU og Canada.

Les linken, det anbefales, for her har du misforstått en del.

(Innlegget ble redigert 15.10.16 21:16)

newsflash
15.10.16 21:17
Serutover: Nå nettopp kom meldingen om at det wallonske parlamentet, ikke engang et fullt medlemsland i EU, skaper trøbbel for frihandelsavtalen mellom EU og Canada. Les linken, det anbefales, for her har du misforstått en del.

Benekter du fremdeles at det er EU, og ingen andre, som forhandler frihandelsavtaler på vegne av medlemslandene?

Vi kan jo ta det en gang til:

"Trade policy is an exclusive power of the EU. This means that the EU, and not individual member states, negotiates international trade agreements. The European Commission negotiates with the trading partner on behalf of the whole EU but does so in close cooperation with the Council and European Parliament who ultimately approve the overall agreement."

Link

(Innlegget ble redigert 15.10.16 21:18)

Serutover
15.10.16 21:19
newsflash: Benekter du fremdeles at det er EU, og ingen andre, som forhandler frihandelsavtaler på vegne av medlemslandene?

Jeg benekter ikke at det er de som sitter med det formelle ansvaret for forhandlinger, men ingen handelsavtale har noen sjans uten at motparten gjennomfører omfattende runder med møter med medlemslandene i EU.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg