Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Euroen 15 år

NYTT TEMA
newsflash
newsflashInnlegg: 29037
31.12.16 12:15

Mens vi teller ned de siste timene av 2016, så tikker klokken ubønnhørlig mot at det er 15 år siden at euroen ble innført.

Euroen var (og er) et politisk prosjekt, som skulle være neste steg på veien mot et europas forente stater. Slik sett kan en vel si at euroen har fungert slik føderealistene håpet på, EUs stater er mye mer integrert nå enn de var for 15 år siden.

Økonomisk har det imidlertid vært en katastrofe, det er sjelden lurt å ignorere de økonomiske tyngdelovene. Eurosonen er ikke noe optimalt valutaområde, og det har et godt stykke på vei før de blir det. Dette har ført til bobler i økonomien, lav vekst, deflasjon, stor arbeidsledighet og til en rasering av velferdsstaten i mange av medlemslandene.

Nå tror jeg ikke politikerne er modige nok til å innse sine feiltrinn ennå, euroen blir nok 16 år også. Jeg tror ikke den blir 20, det er begrenset hvor lenge en kan holde lokket på en trykkoker. Det eneste vi kan håpe på er at oppløsningen blir uten vold, ser en på europas historie frykter jeg det verste.

Så med disse tankene tar en farvel med 2016, og ønsker 2017 velkommen.

Så riktig godt nytt år, til både meningsfeller og motstandere, satser på mange friske debatter også neste år. Hvem vet, kanskje EØS debatten tvinger seg frem :)   

axce
axceInnlegg: 15373
31.12.16 16:56
newsflash: Mens vi teller ned de siste timene av 2016, så tikker klokken ubønnhørlig mot at det er 15 år siden at euroen ble innført. Euroen var (og er) et politisk prosjekt, som skulle være neste steg på veien mot et europas forente stater. Slik sett kan en vel si at euroen har fungert slik føderealistene håpet på, EUs stater er mye mer integrert nå enn de var for 15 år siden. Økonomisk har det imidlertid vært en katastrofe, det er sjelden lurt å ignorere de økonomiske tyngdelovene. Eurosonen er ikke noe optimalt valutaområde, og det har et godt stykke på vei før de blir det. Dette har ført til bobler i økonomien, lav vekst, deflasjon, stor arbeidsledighet og til en rasering av velferdsstaten i mange av medlemslandene. Nå tror jeg ikke politikerne er modige nok til å innse sine feiltrinn ennå, euroen blir nok 16 år også. Jeg tror ikke den blir 20, det er begrenset hvor lenge en kan holde lokket på en trykkoker. Det eneste vi kan håpe på er at oppløsningen blir uten vold, ser en på europas historie frykter jeg det verste. Så med disse tankene tar en farvel med 2016, og ønsker 2017 velkommen. Så riktig godt nytt år, til både meningsfeller og motstandere, satser på mange friske debatter også neste år. Hvem vet, kanskje EØS debatten tvinger seg frem :)

Et riktig godt nytt år til deg også!

Du oppsummerer dette helt greit. Som på mange andre områder skaper fellesregler for sterkt ulike økonomier i Europa problemer.

Utsiktene for det felles valutaområdet er ikke spesielt lyse, så får vi se hvor lenge man kan holde spagaten gående.

1769
1769Innlegg: 48644
31.12.16 18:18

Optimale valutaområder er det vel ikke så lett å finne. Selv i homogene Norden kan det argumenteres for at en felles valuta ville være utfordrende. Som trådstarter helt riktig anfører er euroen ikke et økonomisk prosjekt, men et politisk. Målet er mer integrasjon, og i så måte har den vært vellykket. I etterpåklokskapens klare lys er det lett å se feil ved den, som for eksempel at spesielt Hellas aldri burde blitt med. Jeg tror den overlever både 2017 og 2025, med like mange eller flere medlemmer enn i dag. Det første hinderet heter Le Pen. Måtte hun i likhet med sin far tape så det synger i presidentvalget i året som nå står for døren. 

Godt nytt år til dere alle, eufobe som eufile! 

inspector
inspectorInnlegg: 7815
01.01.17 08:32
1769: Det første hinderet heter Le Pen. Måtte hun i likhet med sin far tape så det synger i presidentvalget i året som nå står for døren.

1769: har det falt deg inn at Brexit, LePen osv er naturlige motreaksjoner på EUs detaljreguleringer og ensretting ?

At trendene i Europa og vesten er et demokratisk initiativ for å redde en situasjon som er i ferd med å komme ut av kontroll ?
Da hjelper det lite å stigmatisere alle du er uenige med vet du...

Godt nytt år med friske debatter i året som kommer til både meningsfeller og de uenige !

jakoline
jakolineInnlegg: 38341
01.01.17 12:37
newsflash: Nå tror jeg ikke politikerne er modige nok til å innse sine feiltrinn ennå, euroen blir nok 16 år også. Jeg tror ikke den blir 20, det er begrenset hvor lenge en kan holde lokket på en trykkoker. Det eneste vi kan håpe på er at oppløsningen blir uten vold, ser en på europas historie frykter jeg det verste.

Enig. Mer er det ikke å si om det ,du sier det slik det er.

Godt nytt år:)

Micro33
Micro33Innlegg: 2705
17.01.17 01:23
newsflash: Nå tror jeg ikke politikerne er modige nok til å innse sine feiltrinn ennå, euroen blir nok 16 år også. Jeg tror ikke den blir 20, det er begrenset hvor lenge en kan holde lokket på en trykkoker. Det eneste vi kan håpe på er at oppløsningen blir uten vold, ser en på europas historie frykter jeg det verste.

For å si det på godt norsk.

Oppfinneren og kokken må daua før en skifter meny.

(Innlegget ble redigert 17.01.17 01:24)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg