Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

EØS strid på LO kongressen. Igjen.

NYTT TEMA
newsflash
newsflashInnlegg: 29247
01.05.17 09:13

Nok en gang så brygger det opp til strid ang EØS på LO kongressen. 

Link

Sist runde så lykkes EØS tilhengerne å legge lokk på misnøyen ved at det ble vedtatt at ILOs regler skulle stå over EØS. Nå har høyesterett slått fast at slik er det ikke, EØS har forrang. 

Det er derfor meget trolig at LO står ovenfor et meget EØS kritisk vedtak, muligens ikke utmelding i denne omgang, men i hvertfall at en utmelding skal utredes. 

inspector
inspectorInnlegg: 7968
01.05.17 12:48

På høy tid med en grundig utredning. Hittil har jo rapportene fra AP/LO vært politiske bestillingsverk og preget av begrenset mandat.

Alle er enige om at EØS har blitt noe helt annet enn forutsatt og forespeilet. Nå må problemstillingene drøftes seriøst, også hos ja-menigheten......

Serutover
SerutoverInnlegg: 3421
01.05.17 12:57

EØS er bra for Norge i store trekk. Det foregår en del sosial dumping, men kampen mot dette pågår og kommer vel alltid til å pågå.

newsflash
01.05.17 15:17
inspector: På høy tid med en grundig utredning. Hittil har jo rapportene fra AP/LO vært politiske bestillingsverk og preget av begrenset mandat. Alle er enige om at EØS har blitt noe helt annet enn forutsatt og forespeilet. Nå må problemstillingene drøftes seriøst, også hos ja-menigheten......

Absolutt.

De aller fleste innad i LO innser at EØS er dårlig nytt for norske arbeidstakere. Men ledelsen er Ap tro, og har lykkes gang på gang og legge lokk på debatten.

newsflash
01.05.17 15:19
Serutover: EØS er bra for Norge i store trekk.

Og dette begrunner du med hva?

Jeg har gjentatte ganger utfordret både deg og andre med å hoste opp tall som viser at EØS er bra for Norge. Ingen har lykkes med å finne slike tall.

Prøver du igjen?

Rhabagatz
RhabagatzInnlegg: 21920
01.05.17 15:23
newsflash: De aller fleste innad i LO innser at EØS er dårlig nytt for norske arbeidstakere.

Idiotien i denne påstanden er at du ikke vet hvordan lovgivningen hadde vært uten EØS. Ting hadde nok ikke stått stille.

newsflash
01.05.17 15:31
Rhabagatz: Idiotien i denne påstanden er at du ikke vet hvordan lovgivningen hadde vært uten EØS. Ting hadde nok ikke stått stille.

Vel, en kan jo se på dommene fra ESA og EU domstolen, og hvordan det har slått ut for norske arbeidstakere. 

Uten ESAs inngripen så ville f.eks. Norge fortsatt fulgt ILOs anbefalinger. 

Vi ville hatt mulighet til å lovpålegge det slik at utenlandske arbeidere i Norge måtte blitt betalt etter norsk tariff.

Mener du på ramme alvor at dette ikke ville vært annerledes uten EØS?

Serutover
01.05.17 15:34
newsflash: Og dette begrunner du med hva?
Jeg har gjentatte ganger utfordret både deg og andre med å hoste opp tall som viser at EØS er bra for Norge. Ingen har lykkes med å finne slike tall.
Prøver du igjen?

Hvis vi skulle hatt en statisk avtale, som en frihandelsavtale er, så måtte vi oppdatere den år om annet for å være ajour med EU, med alt som følger med av forhandlinger.

Jeg ser ikke den helt store forskjellen i forhold til en dynamisk avtale, som EØS. Fordelen med EØS er at vi automatisk blir oppdatert.

(Innlegget ble redigert 01.05.17 15:36)

newsflash
01.05.17 15:39
Serutover: Hvis vi skulle hatt en statisk avtale, som en frihandelsavtale er, så måtte vi oppdatere den år om annet for å være ajour med EU, med alt som følger med av forhandlinger. Jeg ser ikke den helt store forskjellen i forhold til en dynamisk avtale, som EØS. Fordelen med EØS er at vi automatisk blir oppdatert.

Og hvor blir det av tallene på at EØS er bra for Norge?

Dersom det er så bra med avtaler som blir automatisk oppdatert, hvorfor er det ingen andre som ønsker en slik avtale med EU?

Serutover
01.05.17 15:46
newsflash: Og hvor blir det av tallene på at EØS er bra for Norge?
Dersom det er så bra med avtaler som blir automatisk oppdatert, hvorfor er det ingen andre som ønsker en slik avtale med EU?

Fordi vi er i en spesiell posisjon med over halvparten av handelen med EU. Canada har en spesiell avtale med USA og Mexico fordi mesteparten av handelen går dit. I Afrika er de i ferd med å utvikle en spesiell avtale seg i mellom. I Sør-Øst-Asia er det samme i ferd med å skje, i Sør-Amerika. EU er spesiell fordi de var først ute og er mest utviklet, men den type avtaler er i ferd med å utvikles over hele kloden.

(Innlegget ble redigert 01.05.17 15:48)

Rhabagatz
01.05.17 16:13
newsflash: Mener du på ramme alvor at dette ikke ville vært annerledes uten EØS?

Jeg har ikke skrevet det - jeg har skrevet at du ikke vet hvordan det hadde vært uten EØS. 

Utviklingen i Norge hadde vært temmelig annerledes uten EØS, politisk og økonomisk. Det hadde medført gasnker store endringer, men vi vet ikke hva slags.

På samme måte som man ikke kan "dokumentere" at EØS er bra eller dårlig, kan man heller ikke vite hvordan ting hadde sett ut med medlemskap eller frihandlesavtale.

(Innlegget ble redigert 01.05.17 16:14)

newsflash
01.05.17 16:13
Serutover: Fordi vi er i en spesiell posisjon med over halvparten av handelen med EU. Canada har en spesiell avtale med USA og Mexico fordi mesteparten av handelen går dit. I Afrika er de i ferd med å utvikle en spesiell avtale seg i mellom. I Sør-Øst-Asia er det samme i ferd med å skje, i Sør-Amerika. EU er spesiell fordi de var først ute og er mest utviklet, men den type avtaler er i ferd med å utvikles over hele kloden.

Jeg registrerer at du fremdeles ikke kommer med noen tall for å underbygge påstanden om at EØS er så bra for Norge...

Ellers så er ikke Nafta noen dynamisk avtale, så vidt jeg vet. Og det er vel heller ikke så aktuelt, Trump sier jo at han skal skrote hele avtalen. 

Og det er også helt klart at SB ikke ønsker noen dynamisk avtale med EU (norwegian model).

EØS har vært enerådende som en dymamisk avtale nå i over 20 år, dersom dette er så bra så burde jo resten av verden innse genialiteten i dette?

newsflash
01.05.17 16:17
Rhabagatz: Jeg har ikke skrevet det - jeg har skrevet at du ikke vet hvordan det hadde vært uten EØS.  Utviklingen i Norge hadde vært temmelig annerledes uten EØS, politisk og økonomisk. Det hadde medført gasnker store endringer, men vi vet ikke hva slags. På samme måte som man ikke kan "dokumentere" at EØS er bra elelr dårlig, kan man heller ikke vite hvordan ting hadde sett ut med medlemskap eller frihandlesvatale.

Flott, da er vi i hvertfall enig om at EØS har ført til en svekkelse av arbeidstakeres rettigheter. Det er det ingen tvil om.

Økonomisk så ville neppe utviklingen vært særlig annerledes. Dersom en sammenlikner Sveits, Sverige og Norge, så vil en se at den økonomiske utviklingen i grove trekk har vært lik (Norge har vært litt i en særstilling pga oljen).

Dette ble jo faktisk gjort i europautredningen, selv om konklusjonen har vært lite omtalt. 

Rhabagatz
01.05.17 16:22
newsflash: da er vi i hvertfall enig

Fint. Du har blitt EU-tilhenger. Velkommen etter.

newsflash
01.05.17 16:25
Rhabagatz: Fint. Du har blitt EU-tilhenger. Velkommen etter.

Hehe!

Det hadde jo vært flott om du giddet å ta debatten seriøst, men selv jeg måtte trekke på smilebåndet denne gangen :)

Rhabagatz
01.05.17 16:27
newsflash: du giddet å ta debatten seriøst

det var du som satte sluttstrek for all seriøsitet med dette:

Flott, da er vi i hvertfall enig om at EØS har ført til en svekkelse av arbeidstakeres rettigheter. Det er det ingen tvil om.

EU-forumet er VGDs mest bedritne, og du har en stor del av æren for det.

Over og ut.

Serutover
01.05.17 16:27
newsflash: Jeg registrerer at du fremdeles ikke kommer med noen tall for å underbygge påstanden om at EØS er så bra for Norge...
Ellers så er ikke Nafta noen dynamisk avtale, så vidt jeg vet. Og det er vel heller ikke så aktuelt, Trump sier jo at han skal skrote hele avtalen.
Og det er også helt klart at SB ikke ønsker noen dynamisk avtale med EU (norwegian model).
EØS har vært enerådende som en dymamisk avtale nå i over 20 år, dersom dette er så bra så burde jo resten av verden innse genialiteten i dette?

Resten av verden er i ferd med å innføre den type avtaler. Men det tar tid å utvikle slikt. EU var heller ikke noen dynamisk avtale til å begynne med og fikk i tillegg en boost av etterkrigsoptimismen. Men at det kommer for de andre regionene i verden er jeg ikke i tvil om. Trump er president nå, men ikke for alltid, og selv han innser at det er greit nok å reforhandle avtalen, det er jo i grunnen en naturlig utvikling. Men å si den opp sitter langt inne når det kommer til stykket.

newsflash
01.05.17 16:33
Serutover: Resten av verden er i ferd med å innføre den type avtaler. Men det tar tid å utvikle slikt. EU var heller ikke noen dynamisk avtale til å begynne med og fikk i tillegg en boost av etterkrigsoptimismen. Men at det kommer for de andre regionene i verden er jeg ikke i tvil om. Trump er president nå, men ikke for alltid, og selv han innser at det er greit nok å reforhandle avtalen, det er jo i grunnen en naturlig utvikling. Men å si den opp sitter langt inne når det kommer til stykket.

Dersom det hadde vært så fantastisk mye bedre enn en ordinær frihandelsavtale, så ville det vært mange på plass i løpet av de siste årene. 

Og hvorfor er det slik at SB ikke ønsker en slik løsning? 

newsflash
01.05.17 16:35
Rhabagatz: det var du som satte sluttstrek for all seriøsitet med dette: Flott, da er vi i hvertfall enig om at EØS har ført til en svekkelse av arbeidstakeres rettigheter. Det er det ingen tvil om. EU-forumet er VGDs mest bedritne, og du har en stor del av æren for det. Over og ut.

Vel, da er vi (overraskende nok) uenig denne gangen også. 

Serutover
01.05.17 16:46
newsflash: Dersom det hadde vært så fantastisk mye bedre enn en ordinær frihandelsavtale, så ville det vært mange på plass i løpet av de siste årene.
Og hvorfor er det slik at SB ikke ønsker en slik løsning?

Det tar tid å innføre slikt fordi det må ha legitimitet i befolkningen. I Norge har vi slått oss til ro med EØS, mens EU-medlemskap virker å være langt unna. Det tar tid, og som du vel vet, er det ikke lett å få til.

Hva slags løsning UK ønsker og ender opp med gjenstår å se. Det er for tidlig å konkludere basert på åpningen i forhandlingene.

newsflash
01.05.17 17:43
Serutover: Det tar tid å innføre slikt fordi det må ha legitimitet i befolkningen. I Norge har vi slått oss til ro med EØS, mens EU-medlemskap virker å være langt unna. Det tar tid, og som du vel vet, er det ikke lett å få til. Hva slags løsning UK ønsker og ender opp med gjenstår å se. Det er for tidlig å konkludere basert på åpningen i forhandlingene.

Dersom dette er så fantastisk bra, så burde det da ikke være problematisk å få til at slike avtaler får legitimitet i befolkningen? 

Og joda, det gjenstår å se hva SB ender opp med, men det er en ting de er meget klar på: De ønsker ingen "norsk løsning", altså en dynamisk avtale.

Serutover
01.05.17 18:41
newsflash: Dersom dette er så fantastisk bra, så burde det da ikke være problematisk å få til at slike avtaler får legitimitet i befolkningen?
Og joda, det gjenstår å se hva SB ender opp med, men det er en ting de er meget klar på: De ønsker ingen "norsk løsning", altså en dynamisk avtale.

Det tar tid. Se bare på UK, selv etter 300 år er det snakk om uavhengighet for Skottland, og det til tross for at Skottland har omfattende handel med resten av UK og vil tape stort på å gå ut.

UK vil ganske sikkert finne sin egen løsning - i samarbeid med EU, det er jeg enig i, men når det kommer til stykket kan det hende de ender opp med noe som ligner - en soft brexit. Kanskje beholder de tollunionen, kanskje noe som ligner Sveits sin løsning. Vi får se.

(Innlegget ble redigert 01.05.17 18:43)

newsflash
01.05.17 18:52
Serutover: Det tar tid. Se bare på UK, selv etter 300 år er det snakk om uavhengighet for Skottland, og det til tross for at Skottland har omfattende handel med resten av UK og vil tape stort på å gå ut. UK vil ganske sikkert finne sin egen løsning - i samarbeid med EU, det er jeg enig i, men når det kommer til stykket kan det hende de ender opp med noe som ligner - en soft brexit. Kanskje beholder de tollunionen, kanskje noe som ligner Sveits sin løsning. Vi får se.

Eller så tar det tid fordi ulempene for befolkningen er større enn fordelene. Derfor oppnår ikke slike avtaler folkelig legitimitet.

Og dersom dynamiske avtaler er å foretrekke, hvorfor er dette alternativet noe SB har gjort klinkende klart at de ikke ønsker? 

Serutover
01.05.17 19:04
newsflash: Eller så tar det tid fordi ulempene for befolkningen er større enn fordelene. Derfor oppnår ikke slike avtaler folkelig legitimitet.
Og dersom dynamiske avtaler er å foretrekke, hvorfor er dette alternativet noe SB har gjort klinkende klart at de ikke ønsker?

Med den logikken så burde Nederland ha stemt frem Wilders, Frankrike Le Pen osv. Med unntak av UK så skjer ikke det. Logikken holder altså ikke vann, fordelene er større enn ulempene. I EU har en klart å oppnå en viss grad av legitimitet i befolkningen selv om mye gjenstår ennå. I UK gikk det skeis, enn så lenge, fordi de hadde en presse som forstørret alt som kom fra EU som uspiselig, og hvis det ikke var noe negativt å skrive fant de på ting. Til tross for dette massive mediehysteriet stemte nesten halvparten for remain. Det er verdt å merke seg.

newsflash
01.05.17 19:14
Serutover: Med den logikken så burde Nederland ha stemt frem Wilders, Frankrike Le Pen osv. Med unntak av UK så skjer ikke det. Logikken holder altså ikke vann, fordelene er større enn ulempene. I EU har en klart å oppnå en viss grad av legitimitet i befolkningen selv om mye gjenstår ennå. I UK gikk det skeis, enn så lenge, fordi de hadde en presse som forstørret alt som kom fra EU som uspiselig, og hvis det ikke var noe negativt å skrive fant de på ting. Til tross for dette massive mediehysteriet stemte nesten halvparten for remain. Det er verdt å merke seg.

Nå har jo befolkningen stemt nei til ytterligere integrering i en rekke land, når de først får sjansen. Det får de jo stort sett ikke, europeiske land styres etter monnets metode. 

Fri flyt og globalisering gjør noen få rike, for den vanlige mann i gata så taper de på både fri flyt og globalisering. 

Så til det du ikke svarer på:

Dersom du har rett i din påstand at dynamiske handelsavtaler er klart å foretrekke, hvorfor har SB gjort det klart at dette ikke er et alternativ?

Serutover
01.05.17 19:25
newsflash: Nå har jo befolkningen stemt nei til ytterligere integrering i en rekke land, når de først får sjansen. Det får de jo stort sett ikke, europeiske land styres etter monnets metode.
Fri flyt og globalisering gjør noen få rike, for den vanlige mann i gata så taper de på både fri flyt og globalisering.
Så til det du ikke svarer på:
Dersom du har rett i din påstand at dynamiske handelsavtaler er klart å foretrekke, hvorfor har SB gjort det klart at dette ikke er et alternativ?

Befolkningen har sjansen i hvert eneste valg til å stemme frem EU-skeptiske politikere. I Nederland endte Wilders på 13%, befolkningen vil ikke ha den politikken, det er klart og tydelig.

UK har gjort dette klart, men det betyr ikke at det er dette de ender opp med.

newsflash
01.05.17 19:26
Serutover: Befolkningen har sjansen i hvert eneste valg til å stemme frem EU-skeptiske politikere. I Nederland endte Wilders på 13%, befolkningen vil ikke ha den politikken, det er klart og tydelig. UK har gjort dette klart, men det betyr ikke at det er dette de ender opp med.

Så lenge EU ikke er noe tema, så blir det slik. Det er jo det som er monnets metode.

Jepp, SB har gjort dette klart. Mens du altså hevder at dynamiske avtaler er klart å foretrekke. 

Hvilke fordeler er det du ser, som ingen andre ser?

Serutover
01.05.17 19:39
newsflash: Så lenge EU ikke er noe tema, så blir det slik. Det er jo det som er monnets metode.
Jepp, SB har gjort dette klart. Mens du altså hevder at dynamiske avtaler er klart å foretrekke.
Hvilke fordeler er det du ser, som ingen andre ser?

Wilders hadde uttreden av EU som en av sine kjernesaker, så den holder ikke. Han stjal dessuten omtrent all oppmerksomheten. Til tross for dette så stemte altså kun 13% på ham. Det er ikke noe å skryte av og motbeviser en av nei-sidens klassikere, at befolkningen aldri får reelle sjanser til å ta et valg. 

Det er da mange som mener EØS er en fordelaktig avtale, så jeg er ikke alene om å se dette. Jeg mener for eksempel det er en fordel at EU-borgere kan innvandre hit og bidra til et større arbeidsmarked for norske bedrifter. Det gjør norske bedrifter mer konkurransedyktige og dermed større inntekter til Norge. Dessuten syns jeg det er spennende med alle disse utlendingene, å se hvordan de etter hvert integreres i det norske samfunnet samtidig som de beholder noe av sin egenart.

(Innlegget ble redigert 01.05.17 19:42)

newsflash
01.05.17 19:43
Serutover: Wilders hadde uttreden av EU som en av sine kjernesaker, så den holder ikke. Det er da mange som mener EØS er en fordelaktig avtale, så jeg er ikke alene om å se dette. Jeg mener for eksempel det er en fordel at EU-borgere kan innvandre hit og bidra til et større arbeidsmarked for norske bedrifter. Det gjør norske bedrifter mer konkurransedyktige og dermed større inntekter til Norge. Dessuten syns jeg det er spennende med alle disse utlendingene, å se hvordan de etter hvert integreres i det norske samfunnet samtidig som de beholder noe av sin egenart.

EU var ikke noe hovedtema i Nederland. I Frankrike var det et tema, og da stemte nesten 50 % på EU kritiske parti.

Nå var det dynamiske handelsavtaler generelt som var tema, og som du altså mente var overlegen en vanlig frihandelsavtale. 

Hvorfor er det ingen andre som ser disse fordelene? Hvorfor finnes det kun en slik avtale i hele verden? Hvorfor er det slik at det er en ting SB er klar på, og det er at de ikke ønsker en dynamisk avtale?

fireman56
fireman56Innlegg: 38779
23.05.17 11:55
newsflash: Jeg registrerer at du fremdeles ikke kommer med noen tall for å underbygge påstanden om at EØS er så bra for Norge...

Har du noen tall som sier at avtalen IKKE er bra for Norge da? vet du hvordan det hadde vert uten avtalen og hvilke tall vi hadde hatt da eller er du ute på synserstien igjen?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg