Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

EU tvinger Sverige og Danmark til å innføre Euro?

NYTT TEMA
newsflash
newsflashInnlegg: 29247
22.05.17 18:30

Dersom EU kommisjonen får det som de vil, så vil både Sverige og Danmark bli tvunget til å innføre Euro innen 2025. Det kommer frem i et hittil hemmelig notat som den tyske avisen Frankfurter Allgemeine Zeitung har fått tak i.

Link

Jeg kan ikke si at jeg er overrasket, Sverige har jo ikke noe unntak fra å innføre euroen og er jo forpliktet seg jo til dette da de ble med i EU. Da er jeg mer overrasket at de også forsøker seg på Danmark, som tross alt har fått et permanent unntak. 

Sverige og Danmark bør snarest følge Storbritannias eksempel, før de også tvinges inn i den tvangstrøyen euroen representerer. 

Chubby
ChubbyInnlegg: 1487
22.05.17 20:13
newsflash: Jeg kan ikke si at jeg er overrasket, Sverige har jo ikke noe unntak fra å innføre euroen og er jo forpliktet seg jo til dette da de ble med i EU. Da er jeg mer overrasket at de også forsøker seg på Danmark, som tross alt har fått et permanent unntak.

Kan ikke si jeg er overrasket over dette, EU har alltid vært imot demokrati og folkeviljen og alltid forsøkt å presse frem ønskedrømmen sin om en føderalstat, koste hva det koste vil. Resultatet kan fort bli at enda flere vender seg mot EU, Brexit var nok bare begynnelsen.

Rhabagatz
RhabagatzInnlegg: 21908
22.05.17 21:30
newsflash: Dersom EU kommisjonen får det som de vil, så vil både Sverige og Danmark bli tvunget til å innføre Euro innen 2025. Det kommer frem i et hittil hemmelig notat som den tyske avisen Frankfurter Allgemeine Zeitung har fått tak i. Link Jeg kan ikke si at jeg er overrasket, Sverige har jo ikke noe unntak fra å innføre euroen og er jo forpliktet seg jo til dette da de ble med i EU. Da er jeg mer overrasket at de også forsøker seg på Danmark, som tross alt har fått et permanent unntak.  Sverige og Danmark bør snarest følge Storbritannias eksempel, før de også tvinges inn i den tvangstrøyen euroen representerer.

Jada. Et "refleksjonsnotat"....

newsflash
22.05.17 22:37
Rhabagatz: Jada. Et "refleksjonsnotat"....

Frankfurter Allgemeine Zeitung er en meget seriøs avis, og de ville nok ikke slått opp dette dersom det ikke medfører riktighet.

Hele artikkelen kan du jo lese her:

Link

Den siste meningsmålingen viste vel at over 70 % av svenskene var mot å innføre euro. Hva synes du om at EU kommisjonen ønsker å tvinge b.la. Sverige inn i tvangstrøyen euro allikevel?

Rhabagatz
22.05.17 22:40
newsflash: Hele artikkelen kan du jo lese her:

Det var det jeg gjorde.

Det er FAZ jeg siterer når jeg skriver at kilden er et "refleksjonsnotat", eller "reflexionspapiers“ som det står i orginalartikkelen.

(Innlegget ble redigert 22.05.17 22:40)

newsflash
22.05.17 22:51
Rhabagatz: Det var det jeg gjorde. Det er FAZ jeg siterer når jeg skriver at kilden er et "refleksjonsnotat", eller "reflexionspapiers“ som det står i orginalartikkelen.

Kall det hva du vil, det var dette som ble diskutert på møtet. 

Forslaget blir satt frem neste uke, du kan selvfølgelig fortsette å benekte at dette er en realitet frem til da. 

Fram til det, så kan du jo reflektere til det jeg spurte om:

Den siste meningsmålingen viste vel at over 70 % av svenskene var mot å innføre euro. Hva synes du om at EU kommisjonen ønsker å tvinge b.la. Sverige inn i tvangstrøyen euro allikevel?

Arrcab
ArrcabInnlegg: 5636
23.05.17 07:43
Chubby: Kan ikke si jeg er overrasket over dette, EU har alltid vært imot demokrati og folkeviljen og alltid forsøkt å presse frem ønskedrømmen sin om en føderalstat, koste hva det koste vil. Resultatet kan fort bli at enda flere vender seg mot EU, Brexit var nok bare begynnelsen.

Det kan du si!
Hovedårsaken til at EU som den fantastisk gode ide det egentlig var, ikke vil fungere, er at Europa trenger mer og ikke mindre samhandling og avhengighet.
Hensikten var å gjøre Europas gamle fiender, så avhengig av hverandre, politisk, økonomisk og i praktisk samhandling, at krig og skilsmisse ikke ble mulig.
Når landenes nasjonalbanker, og nasjonalforsamlinger fortsatt er intakt, og kulturforskjellene betydelige, oppleves organisasjonen som "litt gravid".
Motstandere av EU, med ymse meninger og agenda, kan glede seg over et salig kaos, dersom nasjonalstatene igjen blir suverene. 

Rhabagatz
23.05.17 07:43
newsflash: Forslaget blir satt frem neste uke,

Ikke ifølge de som liksom skal stille forslaget.

Poenget, og som det fremgår av artikkelen på tysk, er at det er et ønske og oppfording om at alle EU-land skal ha euro. Det som trolig legges frem er noe annet, nemlig en EU-skatt som skal betales inn i euro.

Formålet er å overføre makt fra lukkede rom (eurogruppen) til EU-parlamentet og dets budsjett. Det hele er endel av demokratiseringsrosessen EU gjennomgår.

1769
1769Innlegg: 48990
23.05.17 09:40
newsflash: Jeg kan ikke si at jeg er overrasket, Sverige har jo ikke noe unntak fra å innføre euroen og er jo forpliktet seg jo til dette da de ble med i EU. Da er jeg mer overrasket at de også forsøker seg på Danmark, som tross alt har fått et permanent unntak.

Danmark har bundet kronen til euro og følger uansett den europeiske sentralbanken, uten å ha noen innflytelse på hva som skjer der. Det man ofte kaller eliten er for innføring av euro, men flertallet i folket er imot. Derfor har man denne mellomløsningen hvor man under et skinn av selvstyre i praksis er bundet.

Minner det deg om noe? 

Chubby
ChubbyInnlegg: 1487
23.05.17 10:48
Arrcab: Det kan du si!
Hovedårsaken til at EU som den fantastisk gode ide det egentlig var, ikke vil fungere, er at Europa trenger mer og ikke mindre samhandling og avhengighet.
Hensikten var å gjøre Europas gamle fiender, så avhengig av hverandre, politisk, økonomisk og i praktisk samhandling, at krig og skilsmisse ikke ble mulig.
Når landenes nasjonalbanker, og nasjonalforsamlinger fortsatt er intakt, og kulturforskjellene betydelige, oppleves organisasjonen som "litt gravid".
Motstandere av EU, med ymse meninger og agenda, kan glede seg over et salig kaos, dersom nasjonalstatene igjen blir suverene.

Det må du gjerne mene, og det gjør også pampene i Brussel, men folket ønsker ikke en europeisk føderalstat hvor siste rest av nasjonalstaten fjernes ogh ar konsekvent stemt imot det når de har fått lov til å stemme over det. Frihandel og forsvarssamarbeid er mer enn godt nok til å sikre freden, slik det gjorde i tiårene etter annen verdenskrig. 

Arrcab
ArrcabInnlegg: 5636
23.05.17 11:51
Chubby: Det må du gjerne mene, og det gjør også pampene i Brussel, men folket ønsker ikke en europeisk føderalstat hvor siste rest av nasjonalstaten fjernes ogh ar konsekvent stemt imot det når de har fått lov til å stemme over det. Frihandel og forsvarssamarbeid er mer enn godt nok til å sikre freden, slik det gjorde i tiårene etter annen verdenskrig.

Det er helt greit.
Frihandel som egentlig betyr tusenvis av reguleringer og standarder for å kunne fungere, gikk bra og uten store protester, i en god økonomisk tid. 
Forsvarssamarbeid også, inntil det ble et problem, at all friheten resulterte i hundrevis av ulike våpensystemer som skulle samhandle, og ulike økonomiske bidrag .
Det samme med åpne grenser og fri flyt av arbeidskraft, så lenge det var nok til alle ble "pampene i Brussel" kreditert, men så snart det butter imot, kommer protestene.
Jeg tror heller ikke det er særlig fruktbart å ta interessegruppenes motstand for annet enn det det er, proteksjonisme og omsorg for sine egne, a la Senterpartiet.  

(Innlegget ble redigert 23.05.17 11:53)

Rhabagatz
23.05.17 12:10
Chubby: folket ønsker ikke en europeisk føderalstat hvor siste rest av nasjonalstaten fjernes ogh ar konsekvent stemt imot det når de har fått lov til å stemme over det.

Har de?

https://en.wikipedia.org/wiki/Referendums_related_to_the_European_Union

newsflash
23.05.17 13:14
1769: Danmark har bundet kronen til euro og følger uansett den europeiske sentralbanken, uten å ha noen innflytelse på hva som skjer der. Det man ofte kaller eliten er for innføring av euro, men flertallet i folket er imot. Derfor har man denne mellomløsningen hvor man under et skinn av selvstyre i praksis er bundet. Minner det deg om noe?

Her er jeg forsåvidt enig med poenget ditt, det at Danmark har bundet kronen til euro er i praksis en innføring av euro uten at det er det i navnet. 

En måte å omgå folkeavstemningen, rett og slett. 

Er uenig i konklusjonen dog, Danmark burde selvfølgelig slippe kronen fri, ikke innføre euro.

newsflash
23.05.17 13:16
Rhabagatz: Ikke ifølge de som liksom skal stille forslaget. Poenget, og som det fremgår av artikkelen på tysk, er at det er et ønske og oppfording om at alle EU-land skal ha euro. Det som trolig legges frem er noe annet, nemlig en EU-skatt som skal betales inn i euro. Formålet er å overføre makt fra lukkede rom (eurogruppen) til EU-parlamentet og dets budsjett. Det hele er endel av demokratiseringsrosessen EU gjennomgår.

Jeg noterer meg at EU kommisjonen sier helt andre ting i de lukkede rom, enn det de sier offentlig. Vi får se hvordan forslaget er utformet når det kommer. 

Ellers så er det mye annet også som kommer, bl.a at nasjonalstatenes finansministere tas fra makt, og den overføres til EU parlamentet. Nasjonalstatene mister med andre ord kontrollen over sine egne budsjett. 

En kan kalle det mye rart, men noen demokratisering er det ikke. 

1769
23.05.17 13:52
newsflash: Jeg noterer meg at EU kommisjonen sier helt andre ting i de lukkede rom, enn det de sier offentlig. Vi får se hvordan forslaget er utformet når det kommer.  Ellers så er det mye annet også som kommer, bl.a at nasjonalstatenes finansministere tas fra makt, og den overføres til EU parlamentet. Nasjonalstatene mister med andre ord kontrollen over sine egne budsjett.  En kan kalle det mye rart, men noen demokratisering er det ikke.

Jeg tviler på at EU-kommisjonen er noe bedre enn andre politikere når det gjelder hva man sier offentlig og i de lukkede rom. 

Vil det ikke være en demokratisering om man gir EU-parlamentet mer makt? Det er da en folkevalgt forsamling. Det er en sentralisering, men det i seg selv er da ikke udemokratisk. 

Rhabagatz
23.05.17 14:57
newsflash: Jeg noterer meg at EU kommisjonen sier helt andre ting i de lukkede rom, enn det de sier offentlig. Vi får se hvordan forslaget er utformet når det kommer.  Ellers så er det mye annet også som kommer, bl.a at nasjonalstatenes finansministere tas fra makt, og den overføres til EU parlamentet. Nasjonalstatene mister med andre ord kontrollen over sine egne budsjett.  En kan kalle det mye rart, men noen demokratisering er det ikke.

Altså, et "refleksjonsnotat".....

At du ikke ønkser demokratiseringsprosessen velkommen i EU er forståelig, det er jo en av grunnpilarene i EU-motstanden. Men det folkevalgte EU-parlamentet tilføres stadig mer makt på bekostning av andre EU-institusjoner, enten du liker det eller ikke.

Og i alle tilfelle er ikke du EU-borger og på den måten like relevant som en japaner eller kineser.

(Innlegget ble redigert 23.05.17 14:58)

Wellewinhio
WellewinhioInnlegg: 12262
23.05.17 15:07
newsflash: Ellers så er det mye annet også som kommer, bl.a at nasjonalstatenes finansministere tas fra makt, og den overføres til EU parlamentet. Nasjonalstatene mister med andre ord kontrollen over sine egne budsjett.

Det euroen først og fremst gjør er å fjerne de diverse landenes pengepolitiske styringsevne, og at denne blir flyttet til Brussel. Problemet som resulterte i finanskrisen under dette regimet var at flere av landene selv, ikke klarte å føre en god nok finanspolitisk politikk. En av årsakene til dette er at man ikke hadde en sentralbank som kunne fungere som en pisk for å holde kontroll på finanspolitikken.

EU-tilhengere vil derfor mene at finanspolitikken ikke er integrert nok, mens EU-motstandere mener at pengepolitikken burde bli løsrevet. Hva som er "riktigst" har jeg derimot ikke noe svar på eller mening rundt selv. Vel så mange land som gikk ad Dundas økonomisk før EU-samarbeidet som etter vil jeg tro, men bare at når det skjer alle samtidig så er det mer "synlig". Samtidig så føles det urettferdig at et land må betale for et annet lands udugelighet.

Rhabagatz
23.05.17 15:16
Wellewinhio: Det euroen først og fremst gjør er å fjerne de diverse landenes pengepolitiske styringsevne, og at denne blir flyttet til Brussel. Problemet som resulterte i finanskrisen under dette regimet var at flere av landene selv, ikke klarte å føre en god nok finanspolitisk politikk. En av årsakene til dette er at man ikke hadde en sentralbank som kunne fungere som en pisk for å holde kontroll på finanspolitikken. EU-tilhengere vil derfor mene at finanspolitikken ikke er integrert nok, mens EU-motstandere mener at pengepolitikken burde bli løsrevet. Hva som er "riktigst" har jeg derimot ikke noe svar på eller mening rundt selv. Vel så mange land som gikk ad Dundas økonomisk før EU-samarbeidet som etter vil jeg tro, men bare at når det skjer alle samtidig så er det mer "synlig". Samtidig så føles det urettferdig at et land må betale for et annet lands udugelighet.

En liten korreksjon:

Pengepolitikken styres fra ECB og dets hovedkvarter er i Frankfurt, ikke Brussel.

Ellers peker du på det riktige, at de to virkemidlene som finnes, pengepolitikk og finanspolitikk på mange måter må samkjøres bedre i EU. I dag er jo finanspolitikken nasjonal mens pengepolitikken er multinasjonal.

Det er også et tankekors av de såkalte PI(G)S-land alle er mye bedre stilt i dag enn de var før inntreden til EU. Alle disse landene opplvde meget sterkt vekst i tp tiår for de hadde en resesjon som varte noen år.  Unntaket er Hellas.  Krisen oppsto fordi de hadde hattt tilgang til for mye kapital, det er ganske unikt.

(Innlegget ble redigert 23.05.17 15:17)

Wellewinhio
23.05.17 15:27
Rhabagatz: Krisen oppsto fordi de hadde hattt tilgang til for mye kapital, det er ganske unikt.

Muligens hvis man kun ser mellom land og ekskluderer firmaer og enkeltpersonen, for i USA var det mye av det samme, bare at problemet var mer lokalisert til individer. Man hadde altfor enkel tilgang til blant annet boliglån (kapital) takket være noen ganske så spektakulære og lugubre (for å si det mildt) verktøy for å kunne "øke sikkerheten" på gjeld, slik at bankene lånte ut langt mer penger enn det de egentlig burde ha gjort.

Dette er en del av en stadig sterkere trend i det man kalle finansialiseringens tidsalder, hvor finansiering har tatt over som den viktigste delen av økonomien, fremfor å være til hjelp til realøkonomien.

(Innlegget ble redigert 23.05.17 15:30)

Rhabagatz
23.05.17 16:31
Wellewinhio: Muligens hvis man kun ser mellom land og ekskluderer firmaer og enkeltpersonen, for i USA var det mye av det samme, bare at problemet var mer lokalisert til individer. Man hadde altfor enkel tilgang til blant annet boliglån (kapital) takket være noen ganske så spektakulære og lugubre (for å si det mildt) verktøy for å kunne "øke sikkerheten" på gjeld, slik at bankene lånte ut langt mer penger enn det de egentlig burde ha gjort. Dette er en del av en stadig sterkere trend i det man kalle finansialiseringens tidsalder, hvor finansiering har tatt over som den viktigste delen av økonomien, fremfor å være til hjelp til realøkonomien.

Både Spania og Irland opplevde episke byggeboom som i hovedsak var drevet av kapitalflyt fra utlandet i form av billige boliglån. Dette ga store underskudd på betalingsbalansen.

Hellas, som det har gått mye dårligere med, hadde tilsvarende underskudd, men her var det offentlig forbruk pengene gikk til.

Men felles for alle var at man fikk en kraftig reduksjon i lånekostnaden pga. tilbud på kapital fra rike EU land, et tilbud som ikke var like stort (og billig) før euroen ble innført. 

Wellewinhio
23.05.17 16:37
Rhabagatz: Både Spania og Irland opplevde episke byggeboom som i hovedsak var drevet av kapitalflyt fra utlandet i form av billige boliglån. Dette ga store underskudd på betalingsbalansen.
Hellas, som det har gått mye dårligere med, hadde tilsvarende underskudd, men her var det offentlig forbruk pengene gikk til.
Men felles for alle var at man fikk en kraftig reduksjon i lånekostnaden pga. tilbud på kapital fra rike EU land, et tilbud som ikke var like stort (og billig) før euroen ble innført.

Joda, jeg har fått med meg hvorfor vi fikk eurokrisen. Studerer samfunnsøkonomi, så dette har absolutt blitt tatt opp i forelesninger og i pensum, spesielt i makrofagene. Det jeg var delvis uenig i var at det var så ekstremt unikt hvis man ser på hva som skjer i andre land, men det som forårsaket eurokrisen var selvfølgelig på sin egen måte et ekstremt tilfelle.

(Innlegget ble redigert 23.05.17 16:37)

newsflash
23.05.17 21:44
Wellewinhio: Det euroen først og fremst gjør er å fjerne de diverse landenes pengepolitiske styringsevne, og at denne blir flyttet til Brussel. Problemet som resulterte i finanskrisen under dette regimet var at flere av landene selv, ikke klarte å føre en god nok finanspolitisk politikk. En av årsakene til dette er at man ikke hadde en sentralbank som kunne fungere som en pisk for å holde kontroll på finanspolitikken. EU-tilhengere vil derfor mene at finanspolitikken ikke er integrert nok, mens EU-motstandere mener at pengepolitikken burde bli løsrevet. Hva som er "riktigst" har jeg derimot ikke noe svar på eller mening rundt selv. Vel så mange land som gikk ad Dundas økonomisk før EU-samarbeidet som etter vil jeg tro, men bare at når det skjer alle samtidig så er det mer "synlig". Samtidig så føles det urettferdig at et land må betale for et annet lands udugelighet.

Jepp, de fjerner landenes pengepolitiske styringsevne. Det innebærer at nasjonale regjeringer mister muligheten til å føre en økonomisk politikk som ikke er godkjent av Brüssel.

Jeg kaller det mindre demokrati, ikke mer.

Dersom du oppriktig ønsker å lære mer om temaet, så anbefaler jeg deg å lese deg opp på optimale valutaområder (OCA), særlig Paul Krugman har omtalt euroen i denne sammenhengen. 

newsflash
23.05.17 21:46
1769: Jeg tviler på at EU-kommisjonen er noe bedre enn andre politikere når det gjelder hva man sier offentlig og i de lukkede rom.  Vil det ikke være en demokratisering om man gir EU-parlamentet mer makt? Det er da en folkevalgt forsamling. Det er en sentralisering, men det i seg selv er da ikke udemokratisk.

Nei, det vil ikke være en demokratisering dersom makt flyttes fra nasjonale regjeringer til Brüssel. Tvert i mot. 

Det blir vanskeligere for befolkningen i et land å stemme frem en annen politisk kurs, dermed blir det mindre demokrati. 

newsflash
23.05.17 21:47
Rhabagatz: Altså, et "refleksjonsnotat"..... At du ikke ønkser demokratiseringsprosessen velkommen i EU er forståelig, det er jo en av grunnpilarene i EU-motstanden. Men det folkevalgte EU-parlamentet tilføres stadig mer makt på bekostning av andre EU-institusjoner, enten du liker det eller ikke. Og i alle tilfelle er ikke du EU-borger og på den måten like relevant som en japaner eller kineser.

Det er ingen demokratiseringsprosess å flytte makt i fra en nasjonal regjering til Brüssel. 

Hadde man flyttet makt i fra EU kommisjonen til parlamentet, så hadde det vært snakk om en demokratisering. Dette er det motsatte.

SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 2440
23.05.17 21:50

Det er for meg et stort mysterium hvordan noen kunne tro at det ville fungere å ha en felles valuta for 20+ land som alle har forskjellig finanspolitikk, skattenivå, arbeidsledighet, velferdsordninger, korrupsjon, osv. Ideen var dømt til å mislykkes fra det øyeblikket den ble unnfanget.

axce
axceInnlegg: 16257
23.05.17 22:38
SlimWhitman: Det er for meg et stort mysterium hvordan noen kunne tro at det ville fungere å ha en felles valuta for 20+ land som alle har forskjellig finanspolitikk, skattenivå, arbeidsledighet, velferdsordninger, korrupsjon, osv. Ideen var dømt til å mislykkes fra det øyeblikket den ble unnfanget.

Helt enig, men spørsmålet er om de som stod for dette "prosjektet" virkelig trodde at det kunne bli vellykket, eller om motivet heller var å dra makt fra "distriktene" og inn til de få sentralt?

Mye av reformene vi ser her hjemme også er først og fremst motivert ut fra å dra inn makt fra "nesene". Ukontrollert makt langt ute (les senterpartiordførere) er som en rød klut for de bedrestilte sentralt.

SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 2440
24.05.17 00:03
axce: Helt enig, men spørsmålet er om de som stod for dette "prosjektet" virkelig trodde at det kunne bli vellykket, eller om motivet heller var å dra makt fra "distriktene" og inn til de få sentralt? Mye av reformene vi ser her hjemme også er først og fremst motivert ut fra å dra inn makt fra "nesene". Ukontrollert makt langt ute (les senterpartiordførere) er som en rød klut for de bedrestilte sentralt.

Godt spørsmål. For at Euroen skal være bærekraftig må man finne klare måter å få økonomisk integrasjon uten å kreve for mye politisk integrasjon. En finanspolitisk union er for tiden ikke gjennomførbar. Derfor er det oppsiktsvekkende at det argumenteres for en full finanspolitisk union, uten at befolkningen er klar for det, og det ville være en feil å tvinge det fra toppen.

Eurokrisen har flere faktorer de siste 8 årene, fra overdreven offentlig gjeld akkumulert av krise-euro-land, til et ineffektivt banksystem, til strukturelle feil i utformingen av euroen, til inkompetanse av de europeiske ledere som insisterte på stramningspolitikk som forlenget krisen og kastet land som Hellas ut i depresjon.

Men roten til alt er at de to landene med soleklart mest innflytelse har to vidt forskjellige filosofier om finanspolitikk. Der Frankrike er mye mer sentralisert, mye mer planlagt, er Tyskland mer fokusert på regler. Noen sier det er fordi Tyskland er en føderasjon, og i en føderasjon må du regulere ting ex-ante. Resten av landene i EU logrer etter disse to, grovt sett alle rundt middelhavet etter frankrike, og alle nord-europeiske etter Tyskland.

Med få unntak har det vært slik siden Europa normaliserte seg etter andre verdenskrig. Også da den første ideen bak både EF/EU og Euroen ble utviklet. Dermed konkluderer jeg med at hjernene bak dette enten må ha vært noen kyniske jævler som overkjører resten av Europa for å sentralisere makten rundt en selv, eller naive fjols som på magisk hvis vil eradikere flere tiår med politiske og kulturelle motsetninger med en traktat.

Rhabagatz
24.05.17 08:07
newsflash: Det er ingen demokratiseringsprosess å flytte makt i fra en nasjonal regjering til Brüssel.

Like dumt som å si at det ikke er demokrati å flytte makt fra et folkevalgt kommunestyre til et folkevalgt Storting.

Uansett - mer demokrati i EU er negativt bare for anti-EU fanatikere. For det er en realitet, EU blir mer demokratisk.

(Innlegget ble redigert 24.05.17 08:13)

Rhabagatz
24.05.17 08:12
SlimWhitman: Det er for meg et stort mysterium hvordan noen kunne tro at det ville fungere å ha en felles valuta for 20+ land som alle har forskjellig finanspolitikk, skattenivå, arbeidsledighet, velferdsordninger, korrupsjon, osv. Ideen var dømt til å mislykkes fra det øyeblikket den ble unnfanget.

Tja. I realiteten innfører man en slags gullstandard. Det er både plusser og minuser.

1769
24.05.17 10:04
SlimWhitman: Dermed konkluderer jeg med at hjernene bak dette enten må ha vært noen kyniske jævler som overkjører resten av Europa for å sentralisere makten rundt en selv, eller naive fjols som på magisk hvis vil eradikere flere tiår med politiske og kulturelle motsetninger med en traktat.

"eradikere" ja, - jeg regner med Per Egil Hegge brekker seg. 

Det er vel drøye tusen år med politiske og kulturelle motsetninger de ønsker å viske ut med denne politikken. Jeg synes de har kommet imponerende langt på 60 år, utelukkende med fredelige midler og kompromisser. Schuman, Monnet, Delors, Santer og Juncker kan sikkert kalles kyniske, men jævler, fjols eller naive synes jeg er uttrykk som passer bedre på andre historiske og nålevende politikere. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg