Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Brexit sender tusenvis av arbeidsplasser ut av UK

NYTT TEMA
fireman56
fireman56Innlegg: 38779
23.06.17 03:44

Nå har finansverden begynt å røre påseg som følge av Brexit. Storbanken Morgan Stanley ser ut til å flytte 5000 arbeidsplasser ut av London til Frankfurt og Dublin istedet. Dette er en følge av at med Brexit følger et UK utenfor det gode selskap og der vil ikke Morgan Stanley være. Jeg tror nok at andre virksomheter, da særlig finansinstitusjoner, snart vil tenke i de samme baner som Morgan Stanley og flytte ut av UK og tilbake inn i EU.

Da blir jo spørsmålet, hva vil britene gjøre for å kompensere for alle disse arbeidsplassene som går tapt? Kanskje dem som forsvarer utmeldingen sterkest her har noen gode forslag.

Jeg tror britene har gjort en generaltabbe ved å gå for Brexit, men dem som stemte for dette har ingen grunn til å klage om de skulle miste arbeidsplassen sin som følge av dette. Det har de da skyld i selv. 

Mener dere at dette er en pris som er verd å betale for å ikke være med i EU, eller er det noen her som ikke overhode har forutsett bivirkningene av en utmelding?

kansas00
kansas00Innlegg: 19005
23.06.17 19:23
fireman56: Jeg tror britene har gjort en generaltabbe ved å gå for Brexit, men dem som stemte for dette har ingen grunn til å klage om de skulle miste arbeidsplassen sin som følge av dette. Det har de da skyld i selv.

Nå får du se litt på stedene hvor de stemte for brexit. Det er jo tradisjonelle områder i midt/nord-england hvor folk gjerne ikke har noen jobb. Så hva for noen rolle spiller det for disse. I mediene er brexit veldig vinklet fra london, men ganske mange engelskmenn bor jo i steder som yorkshire, lancashire, derbyshire og alle andre "shire'r" som har sett sine bedre dager. Tror ikke de spiller nevnenerdig mye for disse menneskene hva som skjer med arbeidsplasser i londons finanssektor. Mange av arbeidsplassene som ligger i de områdene hvor folk stemte for brexit har nå forsvunnet mens england har vært medlem av eu/ef. Spesielt har man sett det innen den viktige bilindustrien... derfor blir det litt "komisk" å lese om slike arbeidsplasser som kan forsvinne når tusenvis av disse allerede har forsvunnet før uk stemte for brexit. Spesielt innen den viktige bilindustrien. Ser jo grelle eksempler der store EU-lån har vært brukt til f.eks å få flyttet produksjon av ford fra england til f.eks tyrkia.

(Innlegget ble redigert 23.06.17 19:37)

axce
axceInnlegg: 16388
23.06.17 23:20
kansas00: har vært medlem av eu/ef. Spesielt har man sett det innen den viktige bilindustrien... derfor blir det litt "komisk" å lese om slike arbeidsplasser som kan forsvinne når tusenvis av disse allerede har forsvunnet før uk stemte for brexit.

Du vet at hvis èn jobb i finanssektoren i London forsvinner er brexit mislykket, da angrer britene og her i Norge må EU-motstanderne innse hvor dumme vi er :)

fireman56
24.06.17 00:45
axce: Du vet at hvis èn jobb i finanssektoren i London forsvinner er brexit mislykket, da angrer britene og her i Norge må EU-motstanderne innse hvor dumme vi er :)

EN JOBB?????  Morgan Stanley vil fjerne 5000 jobber og flere kommer nok til å følge etter. Og hvorfor tror du de gjørdette? London har jo, sammen med Frankfurt, vert Europas finanssentrum. Det kommer deikke til å være lenger. Og hvor mange jobber finnes det i den sektoren i London? Kanskje et par hundre tusen, og selv for et land som UK vil det svi å miste så mange jobber, ikke minst skattemessig siden det også er godt betaltejobber.

Ser på en debatt om Brexit på CNN nå der brexit diskuteres i et panel samt at folk kan kommentere online. Og det virker på meg som om virkeligheten har gått opp for mange nå og at de er redde for hva fremtiden kan bringe. Men som sagt, de får skylde seg selv.

fireman56
24.06.17 00:52
kansas00: Nå får du se litt på stedene hvor de stemte for brexit.

Det kan vi godt gjøre. Det var nok flere enn dem i områdene i midtengland som gjorde det siden det tross alt ble et knapt flertall for brexit og både Skottland og Nordirland stemte mot med klar margin.

I Stoke-on-Trent, der jeg kjenner ganske mange locals(sjekk avataren min), var det klart flertall for brexit under avstemningen.Det er det ikke lenger for folk begynner åse hva effektene av det vil bli og angrer. Kan ikke si at det er slik i hele GB, men i Staffordshire har stemningen snudd og om folk ser det samme andre steder som de har gjort der, så blir nok kravet om å avbryte brexit, evt holde nye folkeavstemning, høyere og klarere etter hvert. Kravet om at et resultat av forhandlingene skal ut til avstemning har allerede kommet

fireman56
24.06.17 00:59
kansas00: derfor blir det litt "komisk" å lese om slike arbeidsplasser som kan forsvinne når tusenvis av disse allerede har forsvunnet før uk stemte for brexit.

Og derfor er det ok at det forsvinner enda flere tusen arbeidsplasser???? Alle land mistet vel arbeidsplasser da finanskrisen slo inn for noen år siden og mange arbeidsplasser forsvant da oljeprisen sank som en stein. De fleste vet at dette har ikke med hverken EU eller egen regjering å gjøre selv om flere prøver å legge skylden på EU. Og hvorfor skal det at det forsvant arbeidsplasser under EU og pga oljeprisen rettferdiggjøre at enda fler forsvinner? I Irland og Tyskland er de nok glade. Det er nemlig dem som vil få disse arbeidsplassene i Morgan Stanley (og sikkert andre etter hvert) Dublin og Frankfurt får gode tider

Du nevnte bilindustrien. Det er da ikke spesifikt for UK.Se hva som skjedde i USA. Russerne selger vel knapt nok en bil lenger utenfor eget land. 

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 8400
24.06.17 08:07
fireman56: I Stoke-on-Trent, der jeg kjenner ganske mange locals(sjekk avataren min), var det klart flertall for brexit under avstemningen.Det er det ikke lenger for folk begynner åse hva effektene av det vil bli og angrer. Kan ikke si at det er slik i hele GB, men i Staffordshire har stemningen snudd og om folk ser det samme andre steder som de har gjort der, så blir nok kravet om å avbryte brexit, evt holde nye folkeavstemning, høyere og klarere etter hvert. Kravet om at et resultat av forhandlingene skal ut til avstemning har allerede kommet

Her forteller du enkelt og greit hvorfor kompliserte politiske spørsmål ikke egner seg for folkeavstemning.

Det store flertallet stemmer etter hjertet i stedet for hjernen.

Jeg tror Brexit aldri blir gjennomført fordi folket våkner opp.

kansas00
24.06.17 09:27
Columbus_3: Det store flertallet stemmer etter hjertet i stedet for hjernen. Jeg tror Brexit aldri blir gjennomført fordi folket våkner opp.

Klassisk degradering av de som stemte for brexit. De veit ikke sitt eget beste liksom. Minner om gode gamle hersketeknikker å nærmest prøve å gjøre ene partens stemme mindre verdt. Så det rett etter brexit-valget der vistnok millioner ønsket ny avstemning, men hvor titusenvis av med underskrifter var falske. Når man skal man respektere de som stemte brexit og at de faktisk hadde sine grunner til det. England er så mye mer enn de dresskledde folkene i City som er redd for jobbene sine.

Når man ser hvor vanskelig det skal være å melde seg ut av eu, så kan man fort lure på hvorfor folk i det hele tatt melder seg inn. I andre saker i ens liv er man jo mildt sagt skeptiske til bindinger som vanskelig å bli fri fra.

(Innlegget ble redigert 24.06.17 09:28)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 62124
24.06.17 09:30
fireman56: Nå har finansverden begynt å røre påseg som følge av Brexit. Storbanken Morgan Stanley ser ut til å flytte 5000 arbeidsplasser ut av London til Frankfurt og Dublin istedet.

Samtidig etablerer Jaguar/Rover 5000 nye arbeidsplasser i Storbritania. 

Gosh: Balansen gjenopprettet. 

(Innlegget ble redigert 24.06.17 09:31)

kansas00
24.06.17 09:33
fireman56: Og hvorfor skal det at det forsvant arbeidsplasser under EU og pga oljeprisen rettferdiggjøre at enda fler forsvinner? I Irland og Tyskland er de nok glade. Det er nemlig dem som vil få disse arbeidsplassene i Morgan Stanley (og sikkert andre etter hvert) Dublin og Frankfurt får gode tider

Du har nå påpekt at å stemme brexit er en generaltabbe og sterkt henvist til finanssektoren. Men skal noe være en generaltabbe, så må du jo se på de som stemte brexit... ikke de som stemte remain. Og hvilken tabbe er det for disse... mange av disse har jo allerede tapt sine jobber som eu-medlemer.. enten via utflagging, eller via f.eks billig øst.europeisk arbeidskraft som kan bevege seg fritt innen eu.

At jeg nevnte bilindustrien er ikke fordi det er noe spesifikt for uk, men derimot passer fint inn i mønstrer... mange av de tapte arbeidsplassen der lå jo nettopp i de områdene av england som stemte for brexit. Minner jo igjen om en av sakene som ble brukt i brexit-kampanjen. Kunne fint tatt andre bransjer også.. Felles for dem er at de ligger i områder med brexit -flertall og for disse spiller de fint lite rolle om noen tusen mister jobbene sine i london. Desverre har mediene en forkjærlighet for london og glemmer fort de milliionene som har sine liv andre plasser.

(Innlegget ble redigert 24.06.17 09:36)

axce
24.06.17 10:00
kansas00: Når man ser hvor vanskelig det skal være å melde seg ut av eu, så kan man fort lure på hvorfor folk i det hele tatt melder seg inn.

Det er propagandaapparatet til politikereliten som ofte er avgjørende.

Og aller viktigst i et slikt apparat er media, look to Norway.

fireman56
24.06.17 10:05
kansas00: mange av disse har jo allerede tapt sine jobber som eu-medlemer..

Så de har større sjanse for å få jobb igjen,altså at industrien tar seg opp igjen når de står på utsiden av EU mener du? Husk at de fleste industribedrifter produserer for eksport og konkuransen er ofte stor. At man da trekker seg ut av sitt største markedgjørikke akkurat sjansene for det større.

axce
24.06.17 10:12
fireman56: EN JOBB?????  Morgan Stanley vil fjerne 5000 jobber og flere kommer nok til å følge etter. Og hvorfor tror du de gjørdette? London har jo, sammen med Frankfurt, vert Europas finanssentrum. Det kommer deikke til å være lenger. Og hvor mange jobber finnes det i den sektoren i London? Kanskje et par hundre tusen, og selv for et land som UK vil det svi å miste så mange jobber, ikke minst skattemessig siden det også er godt betaltejobber. Ser på en debatt om Brexit på CNN nå der brexit diskuteres i et panel samt at folk kan kommentere online. Og det virker på meg som om virkeligheten har gått opp for mange nå og at de er redde for hva fremtiden kan bringe. Men som sagt, de får skylde seg selv.

Jeg er ganske sikker på at SB vil komme meget godt ut av brexit, også økonomisk.

Endringer skjer i de aller fleste land, det fins alltid løsninger.

En by kan godt eksistere uten å være finanssentrum. London har vel heller ikke så stor produksjon av matråstoff, uten at det har skapt problemer.

fireman56
24.06.17 10:13
axce: Det er propagandaapparatet til politikereliten som ofte er avgjørende. Og aller viktigst i et slikt apparat er media, look to Norway.

Tror nok Morgan Stanley og deres like er fullstendig i stand til å ta avgjørelser som er riktige for dem, uavhengig av hva politikere måtte mene om det. Og her har de funnet det riktig å fortsette sin virksomhet innenfor EU-systemet, noe som er fullt forståelig.

Og ingen i UK kan si look to Norway for de vil jo ikke ha en avtaleala den norske. Og det tror jeg heller ikke de hadde fått om de ønsket det.

De som stemte for utmeldelse av EU gjorde jo det, ettersom jeg har forstått, fordi de syntes de ga for mye. Og dem som ikke vil gi noe kan heller ikke forvente å få noe. Det utgangspunktet gir ikke akkurat UK noen fordel i forhandlingene for det samme prinsippet gjelder for dem som for Norge, altså at de har mer bruk for EU enn EU har for dem. 

Columbus_3
24.06.17 10:14
kansas00: Klassisk degradering av de som stemte for brexit.

Tull prat. Jeg nevnte ikke den ene siden spesifikt. Min kommentar gjaldt begge sider, og da vet man ikke hvor flertallet havner.

Men man ser nå at lufta har gått ut av ballongen blant mange av brexit-tilhengerne, og tiden går. Og problemene øker når man vil lage bedre avtaler.

Gresset er kanskje ikke grønnere på andre siden av gjerdet likevel?

fireman56
24.06.17 10:17
axce: En by kan godt eksistere uten å være finanssentrum.

Det kan den. Men de byene har gjerne annen virksomhet å lene seg på. London har veldig mange jobber tilknyttet finanssektoren og ikke noen annen virksomhet. Disse gutta står ikke på hjørnet og selgerpølser, så de følger nok gjerne med jobben ut og dermed er det mange skattepenger tapt. 

Om du vet noen ny virksomhet som kan erstatte dem som kommer å gå tapt nå så kan du bli rik. Da vil nemlig styresmaktene i London svært gjerne høre fra deg

RickiBK
24.06.17 10:19
fireman56: Husk at de fleste industribedrifter produserer for eksport og konkuransen er ofte stor. At man da trekker seg ut av sitt største markedgjørikke akkurat sjansene for det større.

Du må fortelle Tata dette. 

Ser ikke ut som om de bryr seg nevneverdig om slike detaljer. 

fireman56
24.06.17 10:21
RickiBK: Du må fortelle Tata dette.

Det kunne jeg sikkert gjort,men da må du først fortelle meg hvem eller hva Tata er. Er et navn eller uttrykk jeg ikke kjenner til

axce
24.06.17 10:23
fireman56: Tror nok Morgan Stanley og deres like er fullstendig i stand til å ta avgjørelser som er riktige for dem, uavhengig av hva politikere måtte mene om det. Og her har de funnet det riktig å fortsette sin virksomhet innenfor EU-systemet, noe som er fullt forståelig. Og ingen i UK kan si look to Norway for de vil jo ikke ha en avtaleala den norske. Og det tror jeg heller ikke de hadde fått om de ønsket det. De som stemte for utmeldelse av EU gjorde jo det, ettersom jeg har forstått, fordi de syntes de ga for mye. Og dem som ikke vil gi noe kan heller ikke forvente å få noe. Det utgangspunktet gir ikke akkurat UK noen fordel i forhandlingene for det samme prinsippet gjelder for dem som for Norge, altså at de har mer bruk for EU enn EU har for dem.

Siden du har misforstått mitt innlegg fullstendig, har det ingen hensikt å svare på det du skriver her.

Men visst jeg hadde hisset meg opp over at en bank flytter fra London, da hadde jeg fortet meg til apoteket før det stenger, og funnet meg noe "dempende" for pumpa.

(Innlegget ble redigert 24.06.17 10:32)

axce
24.06.17 10:25
fireman56: Det kan den. Men de byene har gjerne annen virksomhet å lene seg på. London har veldig mange jobber tilknyttet finanssektoren og ikke noen annen virksomhet. Disse gutta står ikke på hjørnet og selgerpølser, så de følger nok gjerne med jobben ut og dermed er det mange skattepenger tapt.  Om du vet noen ny virksomhet som kan erstatte dem som kommer å gå tapt nå så kan du bli rik. Da vil nemlig styresmaktene i London svært gjerne høre fra deg

Slik du skriver ser det ut til at du mener at London ikke vil ha et finansvesen i framtiden.

Tror du virkelig på det?

axce
24.06.17 10:31
fireman56: Husk at de fleste industribedrifter produserer for eksport og konkuransen er ofte stor. At man da trekker seg ut av sitt største markedgjørikke akkurat sjansene for det større.

Skal SB slutte å selge industrivarer til EU?

Hvorfor det?

RickiBK
24.06.17 10:38
fireman56: Det kunne jeg sikkert gjort,men da må du først fortelle meg hvem eller hva Tata er. Er et navn eller uttrykk jeg ikke kjenner til

Tata er et INDUSTRIKONSERN i India, som eier blant annet Jaguar/Rover i England. 

De skal etablere 5000 INUSTRIarbeidsplasser i England, noe som ødelegger litt for din bekymring for Britisk INUSTRIs muligheter til å eksportere sine produkter til sine kunder rundt i blant annet Europa. 

At dine bekymringer for finansarbeidsplasser er så stor overrasker faktisk en del. 

Skremmende at du ikke kjenner til Tata. 

Kanskje DET Indiske industrikonsernet som har hatt mest omtale her i landet de senere årene. 

Kjent for blant annet nanobilen TATA, Svært så holdbare lastebiler, med suksessrike deltagelser i Paris/Dakar i en årrekke, stor produsent av drikkevannsystemer for dette vi kan kalle nær utilgjengelige områder. 

Og også som sagt: Eier av Landrover, Jaguar, Rover. 

(Innlegget ble redigert 24.06.17 10:41)

Columbus_3
24.06.17 10:40
axce: Skal SB slutte å selge industrivarer til EU?

Dette er feil spørsmål

Spør heller om EU fortsatt vil kjøpe industrivarer fra SB? Kanskje de vil prioritere sine egne medlemmer før de som ikke vil være med?

axce
24.06.17 10:58
Columbus_3: Dette er feil spørsmål Spør heller om EU fortsatt vil kjøpe industrivarer fra SB? Kanskje de vil prioritere sine egne medlemmer før de som ikke vil være med?

Jeg stilte spørsmålet på bakgrunn av at SB har solgt industrivarer til EU-landene før SB selv ble EU-medlem, samt at mange land som ikke er EU-medlem selger industrivarer til EU.

Hvis EU ønsker å isolere seg bort fra alle som ikke er EU-medlemmer, vil det få katastrofale konsekvenser for EU.

Columbus_3
24.06.17 11:02
axce: Hvis EU ønsker å isolere seg bort fra alle som ikke er EU-medlemmer, vil det få katastrofale konsekvenser for EU.

Det tror jeg ikke er noe ønske fra EU. Men det naturlige vil være å prioritere egne medlemmer fremfor de som ikke vil være med. Noe annet vil være rart.

axce
24.06.17 11:09
Columbus_3: Det tror jeg ikke er noe ønske fra EU. Men det naturlige vil være å prioritere egne medlemmer fremfor de som ikke vil være med. Noe annet vil være rart.

Nei, og da blir det omtrentlig slik det har vært.

fireman56
24.06.17 11:31
axce: Skal SB slutte å selge industrivarer til EU? Hvorfor det?

Det vet da velikke jeg. Sjekk hva det svaret gjaldt du før du kommenterer.Det kan være smart

fireman56
24.06.17 11:35
kansas00: Klassisk degradering av de som stemte for brexit. De veit ikke sitt eget beste liksom

Det var det jo helt klart at de ikke gjorde.Og i Staffordshire, som er fylket jeg kjenner til, er stemningen nå snudd når de ser effektene av det begynne å vise seg. Kjenner ikke de andre du nevnte men de ser vel noe av det samme som de ser i Staffordshire vil jeg tro. 

Og hvorfor er det en degradering av dem som stemte mot? Når de selv begynner å innse hvilken tabbe de har gjort vil jeg si at de fortjener ros for det

fireman56
24.06.17 11:39
axce: Hvis EU ønsker å isolere seg bort fra alle som ikke er EU-medlemmer, vil det få katastrofale konsekvenser for EU.

EU er ikke isolasjonistisk, heller tvert imot. Men de prioriterer selvsagt sine egne først. 

Klart UK kan få en god avtale med EU,men bare om de er villige til å gi selv også, og det er et problem for brexitfolka virker det som. Litt som dem som vil ut av EØS her. De synes vi gir for mye men mener at vi fortsatt kan få uten å gi. Det er s\en selvfølge at slik er det ikke. Tar du ikke ulempene får du heller ikke fordelene. Det er helt logisk

kansas00
24.06.17 12:48
fireman56: Og hvorfor er det en degradering av dem som stemte mot? Når de selv begynner å innse hvilken tabbe de har gjort vil jeg si at de fortjener ros for det

Begynner å innse ? Nå har vel en del meningsmålinger etter brexit-avstemningen selv vist at det fortsatt er brexit. Blant annet denne her som kom for 2 dager siden. Det som derimot var litt mer spesielt er hvordan remain rett etter brexit brukte en underskriftskamapnje med titusenvis av med falske underskrifter for å underbygge at folk egentlig ikke ville ha brexit. Greia med avstemninger bør nå uansett være at man følger disse. Hvis ikke bør de droppes. Eller skal man ha det sånn at man stemmer helt til det blitt remain ? Da er det ikke noen vits med avstemning spør du meg. Brittene har sagt brexit, og det står de enda for.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg