For meg blir energi nøkkelen. Energi har eksistert i all evighet, og kan ikke forgå. Den skifter bare til ulike tilstander.
Energi har ikke noen form i tid og rom. Den er bare tilstedet i alt og alle ting.
Før BB var det energi, og ved BB skiftet energien tilstand, og skapte det vi kan observere som universet idag. Inkludert oss selv. Vi er energivesener. Og følgelig et bilde av skaperkraften, som skapte oss, og universet, som en ny tilstand av energi.
Prosessen med stadige sykluser av energi, som skifter tilstander foregår kontinuerlig, og vil fortsette til evig tid. Så også med vårt energivesen, som har en kort tilstand i "kjødet", for så å gå over i en annen tilstand.
Om "kjødets" syklus kan gjentas er mulig å forestille seg. Ettersom universet utvikler seg i et uendelig antall sykluser, og gjentagelser/iterasjoner. Men det blir aldri likt slik det har vært tidligere. Alt er i en uendelig utvikling, og endring.
Og så kan vi spekulere på hvor tilfeldig dette er. Menneskets samlede kunnskap og stadige søken etter mer viten, har gitt oss en viss forståelse av hvordan energi fungerer. Vi kjenner noen av de naturlover som gjelder, og lærer stadig mer om dem.
Denne lovmessigheten vi kan observere tilsier at intet skjer helt tilfeldig, selv om vi kan oppleve det slik, i et kort tidsperspektiv.
For oss i en "kjødelig" tilstand av energi, så er det ganske påkrevet å vise respekt og ærbødighet for denne skaperkraften. Gjør vi ikke det vil vi bli utsatt for lidelse og død. I alle fall så lenge vi er i "kjødets" tilstand av energi. Vi kan hele tiden observere de voldsomme virkninger naturkreftene har omkring oss. Å vise respekt, og ærbødighet, for slikt er grunnleggende for vår overlevelse i kjødet.
Om noen velger å kalle denne skaperkraft og prosess for gud, og guds lover/vilje. Så ser jeg ikke noe galt i det. Vi gjør oss til stadighet ulike forestillinger i vårt forsøk på å forstå. Våre forestillinger er avhengig av den erfaring, og visdom vi klarer å tilegne oss, og i så henseende er vi ulike i vår evne til det.
Jo mer vi lærer, og jo mer vi vet, jo riktigere blir forestillingene i min bok. Og av den grunn kan jeg ikke begrense meg til forestillingene gjort for tusenvis av år siden. Boka må stadig oppdateres, og revideres med den samlede viten.
Jeg har stor respekt for historiens vise menn, som til ulike tider har virket som læremestre i å forstå. Og som har gitt veiledning i hvordan vi skal vise respekt, og ærbødighet for skaperkraften. Jeg ser at de har hatt en unik innsikt og visdom. Særlig i forhold til den samtid de virket i.