Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Smiths Venner

NYTT TEMA
norvid
norvidInnlegg: 1876
02.07.15 12:03

Hva vet vi om "Smiths venner"?

Vi er et internasjonalt kristent trossamfunn som oppsto i Norge tidlig på 1900-tallet, og som nå har menigheter i 54 land over alle kontinenter. Her i landet har vi 20 menigheter med til sammen over 7 000 medlemmer. Vi er det eneste internasjonale trossamfunnet som har sitt utspring i Norge.

Brunstad Christian Church er et trossamfunn med basis i Det Nye Testamentet og med tro på Bibelen som «Guds ord». Utover dette grunnlaget finnes det ingen lære, ingen betingelser og ingen forskjellsbehandling av personer. Troen på Jesus som Guds Sønn, Den Hellige Ånd, syndenes forlatelse, dåpen og nattverden er helt grunnleggende. (Kilde: http://www.brunstad.org/no/om-oss/var-tro)

Går jo mange myter om dette trosamfunnet. Hvem er dem? Hva mener dem om ekteskap/skilsmisse? Og er man uenig med de eldste blir man da utstøtt av menigheten?

(Innlegget ble redigert 02.07.15 12:12)

skaftetryne32
skaftetryne32Innlegg: 1387
02.07.15 15:53
norvid: Vi er det eneste internasjonale trossamfunnet som har sitt utspring i Norge.

Åsatrua da er det island ? Den moderne kanskje, men kan vi ikke si at den norrøne mytolgien har sitt utspring i norge like mye som resten av skandinavia ? Vel det er et internasjonalt trossamfunn hvertfall. Og selv om det er løselig basert på greske og romerske guder så vidt jeg vet så føles det norskere med sin rike mytologi  enn noe som er basert på ørkenrelgionene . Bare min ubetydelige mening.

norvid
02.07.15 16:25
skaftetryne32: Åsatrua da er det island ? Den moderne kanskje, men kan vi ikke si at den norrøne mytolgien har sitt utspring i norge like mye som resten av skandinavia ? Vel det er et internasjonalt trossamfunn hvertfall. Og selv om det er løselig basert på greske og romerske guder så vidt jeg vet så føles det norskere med sin rike mytologi  enn noe som er basert på ørkenrelgionene . Bare min ubetydelige mening.

Dette er fra infosiden til "Smiths Venner" Så om det finnes andre trosamfunn med utspring i Norge så stemmer jo ikke det. Den kunnskapen sitter ikke jeg på.

skaftetryne32
skaftetryne32Innlegg: 1387
02.07.15 17:19
norvid: Så om det finnes andre trosamfunn med utspring i Norge så stemmer jo ikke det.

Jeg vet islendingene var først ute med et "moderne" eller nystarting av en type åsatrosamfunn, men det ble startet et eller flere i norge og engang på 70 tallet tror jeg og jeg vet ikke om de er helt like det trossamfunnet  på island eller om de er en forskjell. En kan jo ha mange tolkninger av en 1000 år gammel mytologi. Syke folk har jo vridd det i retning rasisme om dem regner det som en tru eller bare en politisk idelogi er ikke godt og si. Jeg gidder ikke nevne navn på dem eller søke de opp for info.

Men dette er vel muligens en smule off topic.

Det jeg vet om Smiths venner er begrenset jeg vet de ble en del mobbet på skolen kalt smittiser o.l bare pga av de var smiths venner. I voksen alder kan en vel si at de er som alle andre folk, relgiøse riktignok. Kvinnene eller jentene må vel gå i skjørt tror jeg, i ettertid lurer jeg på om gutta hadde en kleskode de og. Veldig positive litt gladkristne minns jeg og ha inntrykket av at de var. Har ikke hatt kontakt med noen SV etter fylte 13 så ikke mye jeg veit. Det som er sikkert er at det har visse smått sekteriske trekk dette trossamfunnet.

MagneSt
MagneStInnlegg: 2690
02.07.15 19:54
norvid: Hva vet vi om "Smiths venner"?

Hvis du tilhører samfunnet selv; hva er ditt forhold til alkohol? 

Messier33
Messier33Innlegg: 3760
03.07.15 21:09
norvid: Vi er et internasjonalt kristent trossamfunn som oppsto i Norge tidlig på 1900-tallet, og som nå har menigheter i 54 land over alle kontinenter. Her i landet har vi 20 menigheter med til sammen over 7 000 medlemmer. Vi er det eneste internasjonale trossamfunnet som har sitt utspring i Norge.

Vi vet at det er en sekt hvor en makthungrig patriark styrer med en jernneve og alle som sier imot blir fryst ut av de vennene og familiemedlemmene de har under den sekten. Man blir ofte født inn i det, for da kan hjernevaskingen starte med morsmelken.

norvid
05.07.15 18:32
MagneSt: Hvis du tilhører samfunnet selv; hva er ditt forhold til alkohol?

Jeg tilhører ikke den nei. Hva mener du i forhold til alkohol?

norvid
05.07.15 18:32
Messier33: Vi vet at det er en sekt hvor en makthungrig patriark styrer med en jernneve og alle som sier imot blir fryst ut av de vennene og familiemedlemmene de har under den sekten. Man blir ofte født inn i det, for da kan hjernevaskingen starte med morsmelken.

Har du kjennskap til dette?

MagneSt
MagneStInnlegg: 2690
05.07.15 21:29
norvid: Hva mener du i forhold til alkohol?

Fks. om S.V. er avholds.

SNIPERN
SNIPERNInnlegg: 11281
05.07.15 21:32

Eneste jeg vet om Smiths venner er at de er over gjennomsnittet glad i å jobbe dugnad.

Messier33
Messier33Innlegg: 3760
06.07.15 02:18
norvid: Har du kjennskap til dette?

Faktisk ja. En venninne av en venn av meg var født inn i Smiths venner og brutt med sekten i voksen alder. Hennes familie vil ikke ha noe mer med henne å gjøre lenger...

norvid
11.07.15 19:49
MagneSt: Fks. om S.V. er avholds.

De kan nok kose seg med alkohol som alle andre. Noe problemer med det?

norvid
11.07.15 19:50
Messier33: Faktisk ja. En venninne av en venn av meg var født inn i Smiths venner og brutt med sekten i voksen alder. Hennes familie vil ikke ha noe mer med henne å gjøre lenger...

Kjenner du til grunnen for at hun er utstøtt av menigheten?

200
200Innlegg: 485
11.07.15 22:05
Messier33: Faktisk ja. En venninne av en venn av meg var født inn i Smiths venner og brutt med sekten i voksen alder. Hennes familie vil ikke ha noe mer med henne å gjøre lenger...

Har til gode å høre om noen som utstøtes av familien fordi de ikke er lenger med i BCC, tvert imot har jeg flere eksempler på det motsatte. Sikker på at hun ikke har "utstøtt" seg selv, ved ikke lenger har et ønske om å være med sin familie

200
11.07.15 22:08
MagneSt: Fks. om S.V. er avholds.

Man kan drikke alkohol i BCC. En del som velger å ikke gjøre det, en del som velger å gjøre det. 

200
11.07.15 22:09
Messier33: Vi vet at det er en sekt hvor en makthungrig patriark styrer med en jernneve og alle som sier imot blir fryst ut av de vennene og familiemedlemmene de har under den sekten. Man blir ofte født inn i det, for da kan hjernevaskingen starte med morsmelken.

Og dette har du fra hvor?

norvid
12.07.15 19:23
200: Har til gode å høre om noen som utstøtes av familien fordi de ikke er lenger med i BCC, tvert imot har jeg flere eksempler på det motsatte. Sikker på at hun ikke har "utstøtt" seg selv, ved ikke lenger har et ønske om å være med sin familie

Er du aktiv i Smiths venner? Virket som du har inngående kjennskap

FjellvaakenII
FjellvaakenIIInnlegg: 128
12.07.15 22:24
norvid: De kan nok kose seg med alkohol som alle andre. Noe problemer med det?

Neida, jeg bare trodde de var avholds. Nå er jeg ikke ute etter å sverte Smiths venner (Den kristelige menighet), men jeg stusser veldig over det som foregår på Brundstad. Nå tenker jeg mest på aktivitetene utenom de religiøse. Samtidig har jeg jo lært meg at det som skrives i avisene ikke alltid er like objektivt.

(Innlegget ble redigert 12.07.15 22:25)

norvid
13.07.15 12:08
FjellvaakenII: Neida, jeg bare trodde de var avholds. Nå er jeg ikke ute etter å sverte Smiths venner (Den kristelige menighet), men jeg stusser veldig over det som foregår på Brundstad. Nå tenker jeg mest på aktivitetene utenom de religiøse. Samtidig har jeg jo lært meg at det som skrives i avisene ikke alltid er like objektivt.

Man skal jo ikke høre på alt som kommer ut i media. Enkelte drikker nok der også. Kjenner du til denne menigheten?

FjellvaakenII
FjellvaakenIIInnlegg: 128
13.07.15 15:03
norvid: Man skal jo ikke høre på alt som kommer ut i media. Enkelte drikker nok der også. Kjenner du til denne menigheten?

Jeg kjente noen fra menigheten - ikke så veldig personlig - men har ikke hatt noe med S.V. å gjøre ellers. Virket å være jevnt greie folk utad iallfall, selv om de er forskjellige som folk ellers.

Men jeg syns de har fått en del riper i lakken spesielt med Brunstad-prosjektet sitt, den materialistiske tankegangen som preger de idag er ganske fjernt fra stifteren Johan(?) Smiths tanker.

200
14.07.15 09:50
norvid: Er du aktiv i Smiths venner? Virket som du har inngående kjennskap

Ja. Jeg var med i min ungdom, så ute i mange år, så tilbake igjen. Da kan du si at man kjenner menigheten både innenfor og utenfor.

norvid
14.07.15 10:20
200: Ja. Jeg var med i min ungdom, så ute i mange år, så tilbake igjen. Da kan du si at man kjenner menigheten både innenfor og utenfor.

Da kjenner du sikkert til praksisen når begravelser blir utført i menighetens regi. Har hørt at har du foreldre som er aktive i Smiths venner og den ene faller bort så har man forbud mot og ta med seg sin mann/kone om man er skilt og gift på nytt. Er man også samboer så får bare den som er knyttet til avdøde mulighet til å komme på minnesamværet. Praktiseres dette fortsatt? Og hvem har bestemt dette?

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 41954
14.07.15 13:01
200: Jeg var med i min ungdom, så ute i mange år, så tilbake igjen.

Har du noe i mot å fortelle om årsakene til frafallet - og til tilbakevendelsen?

Mvh

BE

200
14.07.15 16:07
norvid: Da kjenner du sikkert til praksisen når begravelser blir utført i menighetens regi. Har hørt at har du foreldre som er aktive i Smiths venner og den ene faller bort så har man forbud mot og ta med seg sin mann/kone om man er skilt og gift på nytt. Er man også samboer så får bare den som er knyttet til avdøde mulighet til å komme på minnesamværet. Praktiseres dette fortsatt? Og hvem har bestemt dette?

Det er ikke noe slikt i menigheten, er nok en av mange rykter som verserer. Om man har en eks 70 års fest, ekteskap osv så er det ikke noe i veien for at familie eller venner skulle komme, uansett om det er gjengifte, homofile eller annet. 

200
14.07.15 16:15
BlackEagle: Har du noe i mot å fortelle om årsakene til frafallet - og til tilbakevendelsen? Mvh BE

Frafall kom av at jeg sluttet å gå på møter. Verden ble viktigere enn det himmelske, for å si det på den enkle måte. Jeg ble religiøs, blandet det å være kristen og denne verden.  Kristendom og det verdslige. Da forsvinner Ånden og med det interessen.

Tilbakevendelse, kom av kallet fra Gud. Kallet etter å leve som kristen, gjøre det rette. Frykten og kjærligheten til Gud. Dette samt at et religiøst\ verdslig liv, gjorde meg meget ulykkelig og ga absolutt ingen mening. Det som en gang var sådd ga etterhvert mer mening for meg personlig.

Doku
DokuInnlegg: 5336
14.07.15 18:00
norvid: Hva vet vi om "Smiths venner"?

Det er verdt å være kritisk. Det har vært alt for mye grums i denne rent norske bevegelsen. Særlig fra ledelsen. Læren er også kontroversiell, læremessig i Bibelens lys.

http://www.oblad.no/nyheter/ski/as/denne-mannen-snakker-ut-om-livet-i-smiths-venner/s/2-2.2610-1.8321333

Doku

norvid
14.07.15 19:23
200: Det er ikke noe slikt i menigheten, er nok en av mange rykter som verserer. Om man har en eks 70 års fest, ekteskap osv så er det ikke noe i veien for at familie eller venner skulle komme, uansett om det er gjengifte, homofile eller annet.

Da sitter du på feil informasjon. For i begravelser, brylluper og fester i menighetens regi så aksepteres kun riktige ekteskapelige forhold. Her gjengir jeg et brev jeg sitter på fra 2013. Bare fjernet navn. Gjelder denne praksisen idag også? Brevet er underskrevet av en av ledene brødre fra menigheten. Det gjelder avklaring i forhold til et minnesamvær etter en begravelse. 

"Kjære XXXX og XXXX

Denne saken er for så vidt svært enkel.

Når vi har begravelse seremoni fra vårt lokale så er den offentlig. Det er for alle.

Når vi – menigheten – inviterer til minnefest så bør så er det for dem som har respekt for den avdødes liv og respekt for menighetens viktige standpunkter for renhet og samliv. Dette bør alle de som har tilknytning til menigheten via familie osv. forstå. De bør vise såpass respekt både for den avdøde og den menighet hvor den avdøde har hatt sitt hjerte og sine interesser, at de ikke kommer sammen med han eller hun de har valgt å leve sammen med i et samboerskap. De vet jo at et slikt liv er imot menighetens og våre brødres forståelse av Guds ord.

Jeg skjønner at det er mange meninger om dette, men menighetens ledelse er helt klare på disse standpunkter, og dette praktiseres likt over hele menigheten.  

Dersom det skulle være et ønske å ha en minnefest hvor alle skulle være velkomne - uansett livsførsel – så går det selvfølgelig an å ha en privat minnefest et helt annet sted.

Men slik jeg har forstått XXXX så ønsker XXXX (og dette var vel også avdød sitt ønske) at menigheten arrangerer en minnefest slik vi pleier å gjøre. Da må det bli slik det er beskrevet i den mail.

Mvh

XXXX XXXX"

Hva tenker du om dette? 

BlackEagle
14.07.15 20:18
200: Frafall kom av at jeg sluttet å gå på møter. Verden ble viktigere enn det himmelske, for å si det på den enkle måte. Jeg ble religiøs

"Jeg ble religiøs."

???

Regner du ikke Smiths Venner som religiøse?

Mvh

BE

BlackEagle
14.07.15 20:25
200: Tilbakevendelse, kom av kallet fra Gud. Kallet etter å leve som kristen, gjøre det rette.

Klarer du ikke å gjøre det uten religion og guder?

Alternativt: Hvordan vet du at du gjør det rette som medlem av Smiths Venner (eller hvilken som helst annen religiøs forening eller samfunn)? Vi har da vel tallrike eksempler på at religion absolutt IKKE vaksinerer mot tanketomhet (dvs. slik at man går på både én og flere smeller)?

Vel, vel, deg om det. Jeg greier meg noenlunde bra som hedning - og er hittil ikke straffet verken for seksuelle eller psykiske overgrep - eller for svindel med medlemstall. Men - dét kan selvsagt skyldes at hedninger er mer robuste, mer sosialt anlagte og har generelt bedre gangsyn.

Men takk for at du svarte.

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 14.07.15 20:26)

Olsbyn
OlsbynInnlegg: 1199
14.07.15 20:35
BlackEagle: Klarer du ikke å gjøre det uten religion og guder?

Hvordan skal han klare å leve som en kristen uten Gud ?

For å rette på deg så er det snakk om èn Gud i kristendommen, det er en monoteistisk religion.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg