Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er barnetro?

NYTT TEMA
Raxphorg
RaxphorgInnlegg: 3594
16.08.16 12:33

Diskusjonen rundt statskirken blusset opp igjen siden man nå kan melde seg ut på nett. I denne sammenheng sier endel som følger:

"Jeg er ikke religiøs, en har da barnetroen min, så jeg melder meg ikke ut"

Hva er egentlig barnetro? Er man ikke religiøs da? Spesielt en del eldre snakker om dette. Jeg sier ikke at det er feil, men forstår kke helt begrepet

puma1
puma1Innlegg: 17532
16.08.16 12:50
Raxphorg: Hva er egentlig barnetro?

Barnetro er den indoktrineringen som henger igjen fra tidlige barneår, og som enkelte ikke klarer å frigjøre seg fra i voksen alder.

En psykolog kan sikkert svare bedre på hvilke psykiske mekanismer som gjør seg gjeldende her. Men jeg vil jo tippe at desto tidligere indoktrinering, desto vanskeligere å bli kvitt. 

joplina
joplinaInnlegg: 58429
16.08.16 12:51

En light-versjon av gudstro og kristendom.

Man tar kun det man finner positivt ved den - kaller det barnetro - og forkaster alt annet.  Man har under middels kunnskap om bibelen og kristendommen - og man føler at det ikke er nødvendig med noe mer heller.

Oppstår det noen tilfeller der man føler at det forventes at man skal uttale seg om  en problemstilling vedrørende bibel eller kristendommen - så avslår man galant gjennom å vise til at man bare har sin barnetro og overlater dybdedykk til spesielt interesserte. Spesielt interesserte er da "religiøse" mennesker.

- For mennesker med "barnetro" betrakter ikke seg selve som "religiøse"....er så mye pes med de religiøse...

Folk med barne-tro er ofte av den oppfatning at selvsagt skal barna døpes og selvsagt skal ekteskap inngås i kirken og selvsagt må barna konfirmere seg i kirken...fordi det er "tradisjon".  Noen dypere begrunnelse enn "tradisjon" har de selvsagt ikke.

Det er i hvert fall hva jeg forbinder med barnetro

Raxphorg
16.08.16 12:56

Er ikke dette dere beskriver litt hyklersk?

Mitt inntrykk er også, av de jeg snakker med at de fleste bruker kirken til giftemål, dåp etc, fordi de har sin barnetro. Men hvorfor er dette viktig for dem? Gir det trygghet? ville de følt seg naken om de på en måte "ga opp" sin barnetro? Og hva er det å gi opp?

Finnes det barnetro blant muslimer?

puma1
16.08.16 13:06
Raxphorg: Finnes det barnetro blant muslimer?

I muslimske samfunn er det vel stort sett et mer konstant forventningspress fra foreldre, skole og samfunnet som helhet når det gjelder holde fast ved religionen og alle deler av den. Man må kanskje flytte til et ikke-muslimsk samfunn for å kunne gå over i "barnetro-modus"? 

Raxphorg
16.08.16 13:10
puma1: Man må kanskje flytte til et ikke-muslimsk samfunn for å kunne gå over i "barnetro-modus"?

Så det er nærliggende å tro at det finnes muslimer i Norge med barnetro? Altså som ikke ber, spiser svin etc.

Men det er interessant. For banretro er jo ingen religion, kun et sett med regler man har lært og dermed tror kommer fra en guddom. Egentlig er det jo common sense. Ikke drepe, stjele etc...

joplina
16.08.16 13:22
Raxphorg: Er ikke dette dere beskriver litt hyklersk?

Er det ikke menneskelig med hykleri da..?

puma1
16.08.16 13:23
Raxphorg: Så det er nærliggende å tro at det finnes muslimer i Norge med barnetro?

Jeg vil vel tro at det er mindretallet av muslimer som opprettholder de rigide kravene om fredagsbønn og bønn 5 ganger om dagen o.s.v. ved flytting til vestlige land. Men vet ikke helt om de havner i båsen for "barnetroende" av den grunn. 

Barnetro har mest med tradisjoner å gjøre, og ikke så mye med religion. 

Raxphorg
16.08.16 13:27
joplina: Er det ikke menneskelig med hykleri da..?

I høyeste grad.

Genco
GencoInnlegg: 3557
16.08.16 13:52
puma1: I muslimske samfunn er det vel stort sett et mer konstant forventningspress fra foreldre, skole og samfunnet som helhet når det gjelder holde fast ved religionen og alle deler av den. Man må kanskje flytte til et ikke-muslimsk samfunn for å kunne gå over i "barnetro-modus"?

Det var ikke sånn i samfunnet jeg vokste opp i selv om det var flest muslimer der.Men jeg ser at din påstand dessverre stemmer for svært mange muslimske samfunn.Og det skaper muslimisme som er utbredt idag og er vårt største problem.Folk blir indoktrinert fra foreldre som i utgangspunktet har nærmest null kunnskap.De "tror" på det ene og det andre uten at de noen gang har reflektert over det.Når noen utfordrer dem så blir de sure og det viser bare hvor svak deres "tro" er.

puma1
16.08.16 14:01
Genco: Det var ikke sånn i samfunnet jeg vokste opp i selv om det var flest muslimer der

Vi må jo heller ikke glemme at det er store forskjeller mellom muslimske land. Jeg tipper at du kommer fra Bosnia. ikke helt sammenlignbart med Somalia eller Afghanistan. 

puma1
16.08.16 14:18

I Norge går det også an, etterhvert, å være eks-muslim. 

http://www.utrop.no/Plenum/Kommentar/Blogg/30687

Raxphorg
16.08.16 14:25

Ex-muslims liksom. Vi er ikke kommet lenger på en måte. Ex-kristen, Ex-buddhist....

Lurer på om de har beholdt barnetroen :-) Tror ikke det..

kovensen
kovensenInnlegg: 10133
17.08.16 00:00
joplina: Man tar kun det man finner positivt ved den - kaller det barnetro - og forkaster alt annet. Man har under middels kunnskap om bibelen og kristendommen - og man føler at det ikke er nødvendig med noe mer heller.

Vi skal heller ikke glemme av at selveste Jesus fra Nasaret gjorde barna til forbilder for de troende. Matteus 18,2-4: "Da kalte han til seg et lite barn, stilte det midt iblant dem og sa: «Sannelig, jeg sier dere: Uten at dere vender om og blir som barn, kommer dere ikke inn i himmelriket. Den som gjør seg selv liten som dette barnet, han er den største i himmelriket."

Annananas
AnnananasInnlegg: 1109
17.08.16 00:23
kovensen: Vi skal heller ikke glemme av at selveste Jesus fra Nasaret gjorde barna til forbilder for de troende. Matteus 18,2-4: "Da kalte han til seg et lite barn, stilte det midt iblant dem og sa: «Sannelig, jeg sier dere: Uten at dere vender om og blir som barn, kommer dere ikke inn i himmelriket. Den som gjør seg selv liten som dette barnet, han er den største i himmelriket."

Ikke bør man vel heller glemme at Tordenguden kom i en barns skikkelse da han sammen med Jotunen Hymir (den som blir igjen, eller den som somler) skulle på fisketur. Det var ikke småfisk barnet skulle fiske, det var selveste Midgardsormen. Og det er nok barnet som kan ser igjennom de voksnes innbilninger og se at keiseren er uten klær. For vi voksne har så mange uskrevne regler som vi tror vi må følge, at barnet sier hvorfor det. Da svarer vi voksne ”at det bare er sånn”. Noe som selvfølgelig bare er tull. Det at våre regler og normer er til fordi vi ikke kan klare oss uten er jo fordi vi er avhengig av dem fordi vi ikke er i stand til å klare oss uten. Hvorfor vi ikke kan klare oss uten slikt er jo da spørsmålet som historien om Tor på fisketur stiller. Og svaret er at vi ikke vokser, at vi somler. Vi setter ikke vekst som noe mulig.

At barn har en vekst foran seg sier seg selv, ellers var de ikke barn. Men at vi selv som såkalt voksne har en vekst vi neglisjerer, forteller oss at vi tror oss å kjenne alt. Dette gjør oss religiøse. Tenker jeg…

(Innlegget ble redigert 17.08.16 00:33)

puma1
17.08.16 09:26
kovensen: Sannelig, jeg sier dere: Uten at dere vender om og blir som barn, kommer dere ikke inn i himmelriket.

Et litt "trussel-aktig" utsagn fra Jesus sin side. At en må legge til side moden og selvstendig tenkning og følge lederen for å bli belønnet. Ikke helt i tråd med dagens menneskesyn, der det legges vekt på at den enkelte må få utvikle seg i tråd med sine forutsetninger. 

Denne Jesus skulle ha visst at det ble skapt en religion i hans navn, men han døde jo før det kom så langt. (Dvs: Noen hevder at han lever fremdeles!) 

Raxphorg
17.08.16 11:50
puma1: Et litt "trussel-aktig" utsagn fra Jesus sin side

Og det er religion i et nøtteskall. Følg meg (profeten) så skal du leve evig. Mohammed var mer over på vold, men beskjeden er den samme.

Når barn hører dette og "utviker" barnetroen, henger det vel med en resten av livet. Så lenge man bare sier det avogtil er man safe.

Ganske egoistisk egentlig.

joplina
17.08.16 12:32
kovensen: Vi skal heller ikke glemme av at selveste Jesus fra Nasaret gjorde barna til forbilder for de troende. Matteus 18,2-4: "Da kalte han til seg et lite barn, stilte det midt iblant dem og sa: «Sannelig, jeg sier dere: Uten at dere vender om og blir som barn, kommer dere ikke inn i himmelriket. Den som gjør seg selv liten som dette barnet, han er den største i himmelriket."

Å vende om å "bli som barn" var en oppfordring til å slutte å tenke selv og i stedet innrette seg etter budskapet uten spørsmål og tvil..."slik barn" innretter seg etter foreldres budskap/ønsker/vilje uten å stille spørsmål ved det og uten tvil - fordi mamma og pappa vet best.

Jesus sa vel strengt tatt at "dere må vende om å føye dere etter budskapet uten å sette noen spørsmål ved det eller gå det i sømmene..for ellers kommer dere ikke inn i himmelriket"....han serverte en trussel faktisk.

Slutt å spør og grav - ellers kommer dere ikke til himmelen!

- Men det har da ingenting med barnetro å gjøre....

Genco
17.08.16 13:01
joplina: Å vende om å "bli som barn" var en oppfordring til å slutte å tenke selv og i stedet innrette seg etter budskapet uten spørsmål og tvil..."slik barn" innretter seg etter foreldres budskap/ønsker/vilje uten å stille spørsmål ved det og uten tvil - fordi mamma og pappa vet best.

Jeg tolker det helt annerledes.Jeg tror at det han mente ved å vende om å bli som barn er å gå tilbake til tilstanden de var i som barn,dvs kvitte seg all indoktrinering som alle blir utsatt for under oppvekst.Generelt er det egentlig å kvitte seg ens ego for det er største hinder på veien til å kjenne vår essens(himmelrike).

Det var my five cents :-)

Genco
17.08.16 13:15
puma1: Et litt "trussel-aktig" utsagn fra Jesus sin side.

Jeg vil heller si at det var advarsel.Trussel er når jeg sier at jeg skal straffe deg hvis du ikke gjør det jeg sier.Advarsel er når jeg advarer deg mot fare hvis du ikke gjør det jeg sier men du er fri til å velge om du skal høre på meg eller ikke.

joplina
17.08.16 13:35
Genco: Jeg tolker det helt annerledes.Jeg tror at det han mente ved å vende om å bli som barn er å gå tilbake til tilstanden de var i som barn,dvs kvitte seg all indoktrinering som alle blir utsatt for under oppvekst.Generelt er det egentlig å kvitte seg ens ego for det er største hinder på veien til å kjenne vår essens(himmelrike). Det var my five cents :-)

Ja, man kan tolke det forskjellig.

Men de eneste barna som faktisk er fri for indoktrinering og ego-tenking/handling, er de aller minste spebarna. Babyer.

Så fort babyer  begynner å følge med så starter deres utvikling og deres ego våkner...fra de får føttene under seg, blir de indoktrinerte av mor og far og søsken.

De hermer etter og aper etter sine forebilder  og er svært lærevillige - og tidlig blir de klar over hva som føles godt/trygt/behagelig for dem. Når det ikke gjør det sier de høylydt fra.

Og barn er også svært lojale og svært naive..deres verden er ikke stor og deres forebilder kan forme dem i stor grad.

Derfor tror jeg at Jesus talte om barns tillitsfulle,lojale og naive vesen....hør etter far og mor ( alternativt Gud og Jesus)  og ikke spør/grav eller opponere (gjør som de sier slik at du hedrer din mor og din far som vil deg vel) - og det vil gå deg godt i livet  (du får muligens inn pass i himmelen når du dør)

joplina
17.08.16 13:38
Genco: Jeg vil heller si at det var advarsel.

Øyet som ser -øret som hører - tomato - tomaito.

Genco
17.08.16 15:01
Raxphorg: Mohammed var mer over på vold, men beskjeden er den samme.

Muhammed begynte å forkynne i 610.I 12 år var han og tidlige muslimer forfulgt,torturert og undertrykt på verst tenkelig måte.Som resultat måtte de flykte til Medina.Men mekkanerne kom etter dem slik at i alle slagene Muhammed var innvolvert skjedde enten i Medina(Khandaq) eller rett utenfor(Badr og Uhud) og muslimene var til de grader militært underlegne.

Det første han gjorde når muslimene ble sterekere var å få fredsavtale(Hudaibiyya) på plass.Mekkanerne brøt den ved å massakrere 3 muslimske landsbyer og da marsjerte Muhammed inn i Mekka.Men istedefor hevn for all tortur og undertrykkelse tilga han alle på stedet.Ubetinget.

Han vant folkets hjerter og det klarer man aldri med vold.

Stenia
SteniaInnlegg: 2037
18.08.16 01:04
Raxphorg: Diskusjonen rundt statskirken blusset opp igjen siden man nå kan melde seg ut på nett. I denne sammenheng sier endel som følger: "Jeg er ikke religiøs, en har da barnetroen min, så jeg melder meg ikke ut" Hva er egentlig barnetro? Er man ikke religiøs da? Spesielt en del eldre snakker om dette. Jeg sier ikke at det er feil, men forstår kke helt begrepet

Egentlig burde folk holde kjeft om hva de tror på. Og folk burde også la være å spørre. Ja, det mener jeg da.

Men jeg holder fast ved å være medlem av kirken. Har jo vært i den i forbindelse med de faste ritualene i manges liv.

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 39411
18.08.16 11:14

Den eksemplifiseres ved to tilsynelatende ubeslektede ting:

1. Nissen. Den trua fortar seg fort.

2. Lapp-Lisa i Ønskekonserten. Det blir også noe bleikt etterhvert - og anmassende...

Mvh

BE

TheBracket
TheBracketInnlegg: 35515
18.08.16 11:22

Barnetro er å tro på tullball og kan unnskyldes med kognitive faktorer og generell modning.

Barnetro som overlever modningen kalles religiøsitet hos voksne og kan ta former som kristendom, islam osv. Selv om kognitive faktorer trolig kan forklare deler av lidelsen, kan de ikke unnskylde alt ved den.

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 39411
18.08.16 11:22
joplina: Er det ikke menneskelig med hykleri da..?

"Mary Long is a hypocrite,

she does all the things that she tells us not to do!

Selling filth from a corner shop,

and knitting patterns to the high street cew.

She paints roses; even makes them smell good,

and then she draws titties on the khazi wall!

Drowns kittens just to get at thrill,

and writes sermons in the Sunday Chronicle!

How did you lose your virginity, Mary Long?

When will you lose your stupidity, Mary Long?"

(Deep Purple)

Mvh

BE

Tro
TroInnlegg: 929
20.08.16 00:56
BlackEagle: she does all the things that she tells us not to do

Keep on rolling. Jeg gjør mye gæli hver dag, og oppfordrer selvfølgelig ingen til å følge i mine spor. Tvert om, Mange er alt for opptatt av å være liberale og selskapskorrekte. Jeg foretrekker dyptfølende hykleri. Tro på det du føler innerst inne er riktig og ikke endre det synet fordi du har tråkket i salaten et par ganger, eller fordi naboen din har snublet kraftig.

Tro
TroInnlegg: 929
20.08.16 01:07
Raxphorg: Men hvorfor er dette viktig for dem? Gir det trygghet? ville de følt seg naken om de på en måte "ga opp" sin barnetro? Og hva er det å gi opp?

Tradisjon er noe som har overlevd generasjon etter generasjon. Folk forlater sitt hjemland og tar med seg sine tradisjoner og sin kuiltur, men tilpasser den langsomt gjennom påvirkning fra andre. Mange føler en sterk tilknytning til sin kulturelle og rituelle arv og kan ikke forklare helt hvorfor. Ethvert forsøk på å forklare vil uansett ikke fortelle hele sannheten, siden vårt følelser, minner og fornuft er dannet av millioner av sanseinntrykk og opplevelser. Frykt for det fremmede og tilhørighet til det kjente er ikke noe man nødvendigvis skal ignorere. Mange har mistet kontakt med sine røtter og følt dette som et indre savn resten av livet. Når hele samfunn forlater sine tradisjoner blir denne rotløsheten kollektiv, og konsekvensene kan bli dyre og vonde.

october
octoberInnlegg: 40878
20.08.16 03:18
Raxphorg: Diskusjonen rundt statskirken blusset opp igjen siden man nå kan melde seg ut på nett. I denne sammenheng sier endel som følger: "Jeg er ikke religiøs, en har da barnetroen min, så jeg melder meg ikke ut" Hva er egentlig barnetro? Er man ikke religiøs da? Spesielt en del eldre snakker om dette. Jeg sier ikke at det er feil, men forstår kke helt begrepet

Jeg vil mene barnetro i den sammenhengen handler om en kulturell tilhørighet til tradisjoner og ritualer som skjer gjennom kirken og dens tradisjonelle posisjon i lokalmiljøet - men uten at man orker å ta stilling til selve innholdet i de religiøse forstillingene.

Dette er vel det samme fenomenet som får en endeløs rekke av ikke-troende til å bruke kirken til å døpe barna (uten å mene at de skal oppdra barnet i den kristne tro), at ungdommer konfirmerer seg i hopetall (uten å tro på Gud) og at mange gifter seg i kirken (mest fordi det er en så fin ramme rundt det, og det er disse bildene man gjerne har i hodet av hva som hører med å gifte seg).

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg