Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Om Bibelen er diktert av mennesker?

NYTT TEMA
Jobs
JobsInnlegg: 10421
03.09.16 13:23

Hvordan viste da profetene at i de siste tider ville det komme et stort frafall? Videre hvordan viste de at lovløsheten ville ta over?

 

Paulus’ andre brev til tessalonikerne

Kapittel 2
1 2 3 

Forrige kapittel Neste kapittel


Den lovløse 
2Når det gjelder vår Herre Jesu Kristi komme og det at vi skal samles hos ham, ber vi dere, søsken:  La dere ikke så lett bringe ut av fatning, og bli ikke skremt, verken av åndsbudskap, av påstander eller av brev som sies å være fra oss, om at Herrens dag alt er kommet.  La ingen villede dere på noen måte! For først må frafallet komme og den lovløse vise seg, han som er fortapelsens sønn.

 

Matteus 24.12.

Og fordi lovløsheten tar overhånd, skal kjærligheten bli kald hos de fleste.

joplina
joplinaInnlegg: 59491
03.09.16 19:33
Jobs: Hvordan viste da profetene at i de siste tider ville det komme et stort frafall? Videre hvordan viste de at lovløsheten ville ta over?

Profetier er slikt som klarsynte til alle tider har drevet med....sannsigere, krystallkuler, medium,clairvoyante, spiritister med flere i samme gate.   ÅNDELIGE BESKJEDER.

 

Å tegne/beskrive/forutse  fremtidige problemer, kriser,vansker,ulykker, død og fordervelse - er første bud hvis hensikten er å få folk å innrette seg, forandre spor, planer, vei , oppførsel, mål eller handlingsmønster.  Det er ganske enkelt en "smal sak" å koke i hop.

For livet, verden og naturen vil alltid medføre utfordringer som for mennesket er krevende...for mange forbundet med at de er redde for skal skje, gruer seg til skal skje, frykter for skal skje...akkurat slik det er for mennesker i dag også.   Å spille på denne usikkerheten og frykten er et sjakktrekk for å bearbeide mennesker i ønsket redning....spesielt når man presenterer en løsning på problemet  i neste akt....

 

"Så hvordan viste da profetene at de siste tider ville det komme et stort frafall"

....ikke noe problem... en kvalifisert gjetning basert på menneskets natur og naturens ustabilitet (uår,tørke,jordskjelv med påfølgende desperasjon etc) - er noe som vil klaffe innimellom.   Gjennom å fokusere på de kvalifiserte gjetninger som klaffer og ignorere de gjetninger som ikke klaffer - så skaper man en forestilling om at det var forutsett og at noen fikk en åndelig beskjed  fra oven  om dette....spesielle utvalgte med hotline til Gud.

Dermed har man skapt "beviser" som man siden kan bruke mot mennesker man ønsker å påvirke. For å gi de ekstra tyngde fremhever man selvsagt at dette er beviser gitt fra Gud.....for hvem kan vel protestere på det...?  Er jo ikke som om noen kan bevise at Gud ikke finnes - like lite som noe kan bevise at Gud gjør det......men effekten er der....TVILEN ...at ingen kan vite at Gud ikke finnes....så er  de nå redde for sitt eget skinn så må de/bør de ikke ta sjanser på at Gud ikke finnes...

VOILÁ !

Jobs
JobsInnlegg: 10421
03.09.16 20:28
joplina: Dermed har man skapt "beviser" som man siden kan bruke mot mennesker man ønsker å påvirke. For å gi de ekstra tyngde fremhever man selvsagt at dette er beviser gitt fra Gud.....for hvem kan vel protestere på det...?  Er jo ikke som om noen kan bevise at Gud ikke finnes - like lite som noe kan bevise at Gud gjør det......men effekten er der....TVILEN ...at ingen kan vite at Gud ikke finnes....så er  de nå redde for sitt eget skinn så må de/bør de ikke ta sjanser på at Gud ikke finnes...

Hehe,vm i bortforklaring ? Hvordan forklarer du profetien om Jesus i Jesaja der det står profetert at Han skal komme og ta straffen for oss mennesker synd? 

Jesaja 53. 53

Hvem trodde budskapet vi fikk?
          Hvem ble Herrens arm åpenbart for?
          
   
  2 Han skjøt opp som en spire for hans ansikt,
          som et rotskudd av tørr jord.
          Han hadde ingen herlig skikkelse vi kunne se på,
          ikke et utseende vi kunne glede oss over.
          
   
  3 Han var foraktet, forlatt av mennesker,
          en mann av smerte, kjent med sykdom,
          en de skjuler ansiktet for.
          Han var foraktet, vi regnet ham ikke for noe.
          
   
  4 Sannelig, våre sykdommer tok han,
          våre smerter bar han.
          Vi tenkte: Han er rammet,
          slått av Gud og plaget.
          
   
  5 Men han ble såret for våre lovbrudd,
          knust for våre synder.
          Straffen lå på ham, vi fikk fred,
          ved hans sår ble vi helbredet.

Til opplysning ble Jesaja brevet funnet i dødehavsrullene og er helt identisk Bibelen vi har i dag.

joplina
joplinaInnlegg: 59491
03.09.16 21:38
Jobs: Hehe,vm i bortforklaring ?

Ja den tittelen  innehar religiøse mennesker som tror på brennende busker som snakker , som tror på profetier fra religiøse profeter, som tror på religiøs helbredelse - til tross for at manglende kroppsdeler aldri har vokst ut, hjerneskadde etter ulykker aldri har fått en normalt-fungerende hjerne igjen og psykisk utviklingshemmede aldri har fått fjernet ekstra kromosom eller tilført et manglende kromosom.

Og mens de allikevel tror på disse profetiene og fenomenene og mirkalene  som an act from God - så tar de på det sterkeste avstand fra sannsigere, helbredere, spåkoner, krystallkuler, spiritister , medium og clairvoyanter  m.m :)

-Og deres bortforklaringer tar ingen ende.

Bibelen er inspirert av Gud...innblåst, utblåst, bare blåst eller endog bortblåst...over hundrevis av år - ført i pennen av mennesker av kjøtt og blod med et oppdrag og en agenda for bestillingsverket Bibelen.

-Men allikevel er det Guds Ord og gudsens sannhet fra A til Å:)

Den allmektige Gud som kan utføre mirakler, og har skapt jorden, hele menneskeheten, planetsystemet, alt liv i hav og luft, sjø, fjell - og som kan helbrede og ikke minst få brennende busker til å snakke....Jepp..akkurat denne Gud - som ikke klarer av å forfatte sitt eget budskap for alle å forstå *humre* slik at bare kristendommen som Guds følgere består av bortimot 20 000 retninger som alle påberoper seg å være den ene sanne retning i Gud Herrens navn :D

Hvis man betrakter det litt på avstand så er hele sirkuset  et ganske komisk skue :)

Tro
TroInnlegg: 1007
03.09.16 22:59
joplina: bestillingsverket Bibelen

Nåja. Hvor kommer egentlig stor kunst fra? Et inspirert menneske, eller en pengesterk oppdragsgiver?  Uansett, når noe er definert som hellig innen en religion, det kan være en ku, en stokk eller en stein, så gir det lite mening at en person står på utsiden og sier at nei, det er jo bare en samling atomer. Du må først sette deg inn i hva steinen symboliserer for de invidde og hvordan det påvirker deres liv og følelser. 

Tro
TroInnlegg: 1007
03.09.16 23:04
Jobs: Han hadde ingen herlig skikkelse vi kunne se på,
          ikke et utseende vi kunne glede oss over.

Jeg undres ofte over hvorfor mange fremstiller Jesus som en kjekk og sympatisk utseende ung mann. Det bryter jo med profetiene.

Jobs
JobsInnlegg: 10421
05.09.16 18:05

Det er 2 profetier til som har slått til 100% som står i Romerbrevet,noen som kan tenke seg hvilke jeg tenker på?

broren_til_noen
broren_til_noenInnlegg: 20493
05.09.16 18:09
Jobs: Det er 2 profetier til som har slått til 100% som står i Romerbrevet,noen som kan tenke seg hvilke jeg tenker på?

En av dem er vel den om at det skal komme jævla mange falske profeter som tror de veit noe?

 

Remiel
RemielInnlegg: 3974
05.09.16 18:27
Jobs: Hehe,vm i bortforklaring ? Hvordan forklarer du profetien om Jesus i Jesaja der det står profetert at Han skal komme og ta straffen for oss mennesker synd? Jesaja 53. 53 Hvem trodde budskapet vi fikk?
Hvem ble Herrens arm åpenbart for?

2 Han skjøt opp som en spire for hans ansikt,
som et rotskudd av tørr jord.
Han hadde ingen herlig skikkelse vi kunne se på,
ikke et utseende vi kunne glede oss over.

3 Han var foraktet, forlatt av mennesker,
en mann av smerte, kjent med sykdom,
en de skjuler ansiktet for.
Han var foraktet, vi regnet ham ikke for noe.

4 Sannelig, våre sykdommer tok han,
våre smerter bar han.
Vi tenkte: Han er rammet,
slått av Gud og plaget.

5 Men han ble såret for våre lovbrudd,
knust for våre synder.
Straffen lå på ham, vi fikk fred,
ved hans sår ble vi helbredet. Til opplysning ble Jesaja brevet funnet i dødehavsrullene og er helt identisk Bibelen vi har i dag.

Ja. Men profetien handler om noe annet, og det er ikke vanskelig å finne forhold som ikke passer på det lille vi vet om den historiske Jesus.

De tidligste kristne leste denne passasjen og tolket den slik. Derved påvirket passasjen fortellingene om Jesus som sirkulerte muntlig.

Jesaja handler om Israel og den "Lidende Tjener" er et bilde på Israel, ikke på Jesus.

Jobs
JobsInnlegg: 10421
05.09.16 18:49
broren_til_noen: En av dem er vel den om at det skal komme jævla mange falske profeter som tror de veit noe?

Hehe.Tommel.

Jobs
JobsInnlegg: 10421
05.09.16 18:50
Remiel: Jesaja handler om Israel og den "Lidende Tjener" er et bilde på Israel, ikke på Jesus

Du må da innrømme at Jesus er profetert både i Salmene og Jesaja.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 62168
05.09.16 19:52
Jobs: Hvordan viste da profetene at i de siste tider ville det komme et stort frafall? Videre hvordan viste de at lovløsheten ville ta over?

Menneskeheten har eksistert i sykluser gjennom hele historien. 

Sivilisasjoner har kommet og gått. 

 

 

Intet er nytt under solen. 

joplina
joplinaInnlegg: 59491
05.09.16 22:25
Tro: Du må først sette deg inn i hva steinen symboliserer for de invidde og hvordan det påvirker deres liv og følelser.

Kan ikke se at jeg eller andre skulle ha noen plikt til det. Hvis symbolet ikke gir mening - så gir det ikke mening.

.....eller vil du påstå at religiøse mennesker først må sette seg inn i symbolbetydningen (av hva det skulle være)  til ikke-troende og hvordan det påvirker deres liv og følelser - før de kan avvise ikke-troendes symbolikk som "en samling atomer" eller som langt vanligere ; "denne verdens herres' symbolikk" som kan oversettes som satans symboler og symbolikk....?

 

Hva er den greia med at det er ikke-troende som må gå inn for å forstå de troende og ikke omvendt....sånn egentlig...?

Tro
TroInnlegg: 1007
05.09.16 22:44
joplina: .eller vil du påstå at religiøse mennesker først må sette seg inn i symbolbetydningen (av hva det skulle være)  til ikke-troende og hvordan det påvirker deres liv og følelser

Absolutt. Jeg vil tro at for sekulære, så kan det være forskjellige ting som for dem er hellige, for eksempel demokratiet, nasjonen, familie, eiendom, whatever, og man må forstå deres ritualer (for eksempel 17. mai feiring) før man tar til ordet og avfeier det som meningsløst.

joplina
joplinaInnlegg: 59491
05.09.16 22:57
Tro: Absolutt.

Det skjer ikke - og det vet du også.

Troendes misjonering for å omvende ikke-troende , og den vekt som legges på misjonsbefalingen  - viser med all tydelighet at troende på ingen måte oppfordres til å sette seg inn i ikke-troendes meninger, symbolikk eller annet.  Målet er å omvende dem - ikke forstå dem.

 

"Den oftest siterte versjonen av talen er fra Matteus-evangeliet: «Meg er gitt all makt i himmel og på jord. Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende

Misjonsbefalingens innhold gjengis helt eller delvis i formålsparagrafer og strategidokumenter for svært mange kirkesamfunn og misjonsorganisasjoner.

Lausannepakten formulerer dette slik: «Verdensevangeliseringen forutsetter at hele kirken bringer hele evangeliet til hele verden.»[2]

I sin tale til verdensbønnedagen 13. april 2008 oppfordret paven de kristne til å bruke tid til å meditere over innholdet i Misjonsbefalingen"

 

Så jeg spør igjen : Hva er den greia med at det er ikke-troende som må gå inn for å forstå de troende og ikke omvendt....sånn egentlig...?

Tro
TroInnlegg: 1007
08.09.16 23:38
joplina: Troendes misjonering for å omvende ikke-troende

Alle har vel rett til å misjonere sine meninger, troende som ikke-troende. Det finnes politiske bevegelser som har brukt langt sterkere midler enn oppfordringen i misjonsbefalingen, uten slike hensyn som jeg mener man skal ta (respekt for andres symboler og ritualer). Mange avviser kunsteriske verk som meningsløse fordi de ikke ønsker å sette seg inn i konteksten kunsten er skapt i. 

Tro
TroInnlegg: 1007
09.09.16 00:13
joplina: Så jeg spør igjen : Hva er den greia med at det er ikke-troende som må gå inn for å forstå de troende og ikke omvendt....sånn egentlig...?

Spørsmålet ditt forutsetter at det er en asymetri mellom troenes og ikke-troenes forståelse av hverandre.

La oss derfor definere hva som skiller troende fra ikke-troende.

Troende(religiøse) betrakter verdenen som delt mellom det profane/hellige og det verdslige, mens ikke-troende definerer omverden hovedsaklig som verdslig.

For en troende er noe altså hellig, det kan være skrifter, konkrete ting, spesielle tidspunkter, steder, ritualer, aktiviteter, mat, etc.

For en ikke-troende eksisterer ikke disse hellige fenomener. Men man kan likevel oppfatte ting som bevaringsverdige og så ekstremt prisverdige at man er villig til litt av hvert for å bevare den.

Asymetrien er altså ganske klar, det går på at en troende gjerne har flere hellige fenomener å forholde seg til enn ikke-troende og kan ikke begrunne det rasjonelt, eller oppgi deres direkte nytteverdi. 

Det kan nok forklare at religiøse ofte ber om forståelse fra omverdenen og respektere disse hellighetene. Siden de ikke-religiøse stort sett forholder seg til det verdslige - og alle religiøse uansett også forholder seg til det verdslige, vil de ikke-religiøse oppleve at de må strekke seg lenger for å respektere deres helligdommer, enn de religøse må gjøre for å tilpasse seg ikke-religøs praksis.

Dette snur seg litt på hode når når en minoritets-religiøs må leve i et sekulært samfunn. Spesielt hvis man må integreres i aktiviteter som man oppfatter som respektløse i forhold til ens forestilling om det hellige. For eksempel i forhold til kropp og nakenhet eller avspising av spesiell mat, så opplever nok den troende at det er de som må strekke seg ekstra langt for å tilpasse seg de sekulæres livsstil.

 

 

 

(Innlegget ble redigert 09.09.16 00:21)

xavi-maestro
xavi-maestroInnlegg: 3559
09.09.16 01:35
joplina: Troendes misjonering for å omvende ikke-troende , og den vekt som legges på misjonsbefalingen  - viser med all tydelighet at troende på ingen måte oppfordres til å sette seg inn i ikke-troendes meninger, symbolikk eller annet.  Målet er å omvende dem - ikke forstå dem.

Men samtidig så vet de ikke hvor dumme dem faktisk fremstår.

Mitt hovedproblem med religiøse er den intellektuelle feigheten og intellektuelle uærligheten som ligger bak det hele. De har like liten grunn til å tro/tro at de vet hvorvidt det finnes en Gud og hvorvidt det er liv etter døden som jeg har.

Likevel later de som de vet mer om det enn de gjør, for å skygge over egen frykt for døden og et potensielt evig intet.

Idag er muslimer i egen særklasse. Det finnes knapt mer intellektuelt feige mennesker enn muslimer. Grunnen til at jeg peker spesielt på dem i denne sammenhengen er at de i særklasse oftest påberoper seg at de VET at de har rett. Ingen religiøse er mer selvsikre enn dem - noe som vil si at ingen har dratt den intellektuelle feigheten og uærligheten lenger enn dem.

(Innlegget ble redigert 09.09.16 01:36)

sanila
sanilaInnlegg: 34058
09.09.16 08:21
Tro: Alle har vel rett til å misjonere sine meninger, troende som ikke-troende. Det finnes politiske bevegelser som har brukt langt sterkere midler enn oppfordringen i misjonsbefalingen,

Jeg er helt enig i at politiske partier også missjonnere, politikk blir  fungere på mange måter på sammr måte som religion, når man har et religiøst forhold til "sitt" parti.

Begge dele er slikt jeg ser det uheldig. der er vesentlig forskjell i at prate med en der ikke missjonere, ( har intensjoner om at "få andre i folden" ) og så en der er oppriktig interessert i det den annen sier. Det vanskelig gjør også samarbeide og det at finne helhet.

Når man har investert så  mye "jeg" i en "parti bok" av den ene eller annen slag, skal der baller til retreat, (endre menig/stå for egen )  for flokken liker ofte ikke slikt. Den man har i folden, har man lenket.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
09.09.16 08:24
Tro: ritualer

Det er vesentlig med ritualer/vaner  , at spørre seg selv om en gang i blant  om de  blott er blitt en  automatisk vane  sovepute/sutteklut.

butler93
butler93Innlegg: 4311
09.09.16 14:45
joplina: Profetier er slikt som klarsynte til alle tider har drevet med....sannsigere, krystallkuler, medium,clairvoyante, spiritister med flere i samme gate.   ÅNDELIGE BESKJEDER.   Å tegne/beskrive/forutse  fremtidige problemer, kriser,vansker,ulykker, død og fordervelse - er første bud hvis hensikten er å få folk å innrette seg, forandre spor, planer, vei , oppførsel, mål eller handlingsmønster.  Det er ganske enkelt en "smal sak" å koke i hop. - For livet, verden og naturen vil alltid medføre utfordringer som for mennesket er krevende...for mange forbundet med at de er redde for skal skje, gruer seg til skal skje, frykter for skal skje...akkurat slik det er for mennesker i dag også.   Å spille på denne usikkerheten og frykten er et sjakktrekk for å bearbeide mennesker i ønsket redning....spesielt når man presenterer en løsning på problemet  i neste akt....   "Så hvordan viste da profetene at de siste tider ville det komme et stort frafall" ....ikke noe problem... en kvalifisert gjetning basert på menneskets natur og naturens ustabilitet (uår,tørke,jordskjelv med påfølgende desperasjon etc) - er noe som vil klaffe innimellom.   Gjennom å fokusere på de kvalifiserte gjetninger som klaffer og ignorere de gjetninger som ikke klaffer - så skaper man en forestilling om at det var forutsett og at noen fikk en åndelig beskjed  fra oven  om dette....spesielle utvalgte med hotline til Gud. Dermed har man skapt "beviser" som man siden kan bruke mot mennesker man ønsker å påvirke. For å gi de ekstra tyngde fremhever man selvsagt at dette er beviser gitt fra Gud.....for hvem kan vel protestere på det...?  Er jo ikke som om noen kan bevise at Gud ikke finnes - like lite som noe kan bevise at Gud gjør det......men effekten er der....TVILEN ...at ingen kan vite at Gud ikke finnes....så er  de nå redde for sitt eget skinn så må de/bør de ikke ta sjanser på at Gud ikke finnes... VOILÁ !

Det var et krystallklart svar, om vi kan bruke litt ordspill.

Nå har mitt syn forandret seg radikalt siden jeg starta her i 2011, og det til det bedre vil jeg påstå, så den Gud jeg i barndommen trodde bodde i himmelen, er ikke der lenger....

Det som forbauser meg mest om de sist nevnte i innlegget ditt, (de som ikke tør ta sjansen på at det ikke er en Gud og derfor tror) har misforstått mye tror jeg. For om det skulle finnes en Allmektig Gud som ser alt, ville jo se tvert gjennom deres vantro. Han, unskjyld h*n ser jo at du ikke lever som du preker, og er derfor en større synder en de som sier de ikke tror, tror jeg.

mvh

butler

Aurorabliss
AurorablissInnlegg: 6169
09.09.16 16:27
Jobs: Hvordan viste da profetene at i de siste tider ville det komme et stort frafall? Videre hvordan viste de at lovløsheten ville ta over?

Fordi de var diktatoriske mennesker?

sanila
sanilaInnlegg: 34058
09.09.16 16:53
Aurorabliss: Fordi de var diktatoriske mennesker?

  Noen profetier har vært sanne , så langt det var mulig at profetere på datiden, ut fra det der var da.

Alle  gamle profetier har handlet om den tid vi lever i ., det være seg mayaners,   indianernes , kristendommens , islams, og ja listen er lang, likeså de mer moderne profeter, handler om akkurat det tema.

 

 

Aurorabliss
AurorablissInnlegg: 6169
09.09.16 17:21
sanila: Noen profetier har vært sanne , så langt det var mulig at profetere på datiden, ut fra det der var da.

Jobs snakket om at Bibelen eventuelt var skrevet diktatorisk.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
09.09.16 18:08
Aurorabliss: Jobs snakket om at Bibelen eventuelt var skrevet diktatorisk.

Jeg spurte ikke hva jobs  spurte om jeg kommentere  det du skrev.,

"diktat" er i øvrig en profeti form.

Men ikke av så veldig høy rang.

Remiel
RemielInnlegg: 3974
09.09.16 19:50
Jobs: Du må da innrømme at Jesus er profetert både i Salmene og Jesaja.

Har vondt for å se det. Men i et kjempeverk vil du alltid finne noen passasjer som kan tolkes slik, bare du leter lenge nok. Har funnet opptil flere som passer godt på meg.

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 12519
09.09.16 19:58
Jobs: Hvordan viste da profetene at i de siste tider ville det komme et stort frafall? Videre hvordan viste de at lovløsheten ville ta over?

Det er slett ikke - i forhold til tidligere perioder - hverken stort frafall eller alminnelig lovløshet i våre dager.

Så hvilken stadfestelse har disse bibelske utsagn i VÅR tid?

Men så kom da Jesus igjen også i det første århundret.

Om Jesus talte rett, da.

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 12519
09.09.16 20:12
Remiel: Jesaja handler om Israel og den "Lidende Tjener" er et bilde på Israel, ikke på Jesus.

Alldeles riktig!

Tekster i GT som henspiller på mennesket i alminnelighet eller Israel i særdeleshet, "tok Jesus til seg", tenker jeg. Han tenkte: "DE vil jeg prøve å oppfylle. Jeg kjenner DET som mitt kall!"

Klarte Han, det? Har den senere historie vist det?

Folket Israel ble "kledd naken og slått" for at den enkelte israelitt skulle ta lærdom av det, til frelse for den enkelte.

Folket var Guds tjener, som skikkelse og også i hensikten.

Jesus var på ett vis ett med Israel, bare at Han forble uten svik i motsetning til folket sitt i GT.

Slått og forkastet for summen av alle enkeltisraelitter sin skyld.

Slik folket ble det.

Israel er han, eller folket, som "kjempet med Gud, og vant" (Jakobhistorien).

Jesus ble på ett vis Israel for frelsende presteskap for menneskeheten.

Jesus ER Israel, på ett vis.

Tror man må ha tenkt i slike baner, både Jesus og apostlene etterhvert.

(Innlegget ble redigert 09.09.16 20:12)

Remiel
RemielInnlegg: 3974
10.09.16 11:46
Finnsannhet: Alldeles riktig! Tekster i GT som henspiller på mennesket i alminnelighet eller Israel i særdeleshet, "tok Jesus til seg", tenker jeg. Han tenkte: "DE vil jeg prøve å oppfylle. Jeg kjenner DET som mitt kall!" Klarte Han, det? Har den senere historie vist det? Folket Israel ble "kledd naken og slått" for at den enkelte israelitt skulle ta lærdom av det, til frelse for den enkelte. Folket var Guds tjener, som skikkelse og også i hensikten. Jesus var på ett vis ett med Israel, bare at Han forble uten svik i motsetning til folket sitt i GT. Slått og forkastet for summen av alle enkeltisraelitter sin skyld. Slik folket ble det. Israel er han, eller folket, som "kjempet med Gud, og vant" (Jakobhistorien). Jesus ble på ett vis Israel for frelsende presteskap for menneskeheten. Jesus ER Israel, på ett vis. Tror man må ha tenkt i slike baner, både Jesus og apostlene etterhvert.

Profetskriftene i GT handler stort sett om å gi en forklaring på Israels og senere jødenes politiske ulykker. Den forklaringen som profetene gir er at folk og ledelse har brutt Loven på en eller annen måte og at de derfor må sone. Det er håp: Ved å overholde Loven og lide seg gjennom soningen, ville fordums storhet gjenreises.

Etterhvert innså mange at dette ikke var en god nok forklaring, og derved oppsto det som omtales som "apokalyptisk" jødedom, dvs troen på at jødenes ulykker skyldtes at ondskapen var sluppet løs i Verden og ikke ville ta slutt før den ble nedkjempet av Gud gjennom dramatiske hendelser. J. hører hjemme i denne retningen og ikke den første.

Om hans selv, i live, tenkte seg at han ville få noe martyrium i den siste, nært foreståene kamp, er vanskelig å si.  Den siste kamp kom jo aldri, slik han selv tenkte seg det. Trolig kom henrettelsen som et sjokk på både ham selv og disiplene.

(Innlegget ble redigert 10.09.16 11:46)

Viracocha
ViracochaInnlegg: 10621
10.09.16 20:45
Remiel: Profetskriftene i GT handler stort sett om å gi en forklaring på Israels og senere jødenes politiske ulykker. Den forklaringen som profetene gir er at folk og ledelse har brutt Loven på en eller annen måte og at de derfor må sone. Det er håp: Ved å overholde Loven og lide seg gjennom soningen, ville fordums storhet gjenreises. Etterhvert innså mange at dette ikke var en god nok forklaring, og derved oppsto det som omtales som "apokalyptisk" jødedom, dvs troen på at jødenes ulykker skyldtes at ondskapen var sluppet løs i Verden og ikke ville ta slutt før den ble nedkjempet av Gud gjennom dramatiske hendelser.

Du er neppe "far-off". Etter hva jeg kan skue er rebben overveiende enig med deg på spørsmålet han får i denne forelesningen helt til det kommer til J. som jeg synes han besvarer godt på en underholdende måte.

Ellers er vel det grunnleggende problemet med evangelistenes påståtte jesuprofetier at de foregår på etterskuddsvis. 

Når evangelistene 40-70 år etter J. benytter en 600 år eldre begivenhet, via løsrevne vers man har funnet i greske oversettelser av den hebraiske tekst, som grunnlag for jesusprofetier, da blir det lett feil, hvilket det også ble - om vi gir ordet til Hieronymus (St. Jerome).

 

Klikk for å gå tilbake til toppen