Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ånders makt - signal om "noe"?

NYTT TEMA
TomPadang
TomPadangInnlegg: 13431
31.10.16 18:49

Vi har gjennom mange tv-programmer verden rundt sett mennesker fortelle om mange typer hendelser.  Bare i Norge har vi hatt mange år med programmet "åndenes makt".

Mitt enkle første spørsmål er:  Er alle disse som står fram og forteller om slikt enten tullinger, løgnere, skuespillere eller rett og slett syk på sinnet?  At dørhåndtak trykkes ned av seg selv?  Et vannkraner åpnes og stenges?  At ting smeller i veggen eller lander på gulvet i et lukket rom uten trekk? For ikke å snakke om alle gjennomsiktige personer som observeres  Er det oppspinn - alt sammen?

Min refleksjon er:  Dersom vi nøkternt sett antar at 10% er faktiske tilfeller, så er det allikevel mange.

Og neste spørsmål blir da:  Hvis man først antar det er noe mellom himmel og jord, hvordan kan vi da avvise at det er enda mer enn det vi opplever?  har døren først blitt åpnet, så...

ipa
ipaInnlegg: 224
01.11.16 00:58
TomPadang: Hvis man først antar det er noe mellom himmel og jord, hvordan kan vi da avvise at det er enda mer enn det vi opplever? har døren først blitt åpnet, så...

Tror dette er basisen for all form for overtro; et ønske om å forklare det uforklarlige. Det være seg lyn og torden i Tor og Odins tid, universets opprinnelse eller moralske regler i moderne tid.

Samme prinsipp gjelder spøkelser, nisser, ånder, engler eller tann-feen - en enkel og grei forklaringsmodell.

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 41340
01.11.16 11:15
TomPadang: Min refleksjon er: Dersom vi nøkternt sett antar at 10% er faktiske tilfeller, så er det allikevel mange.

Hvorfor skal vi anta at 10% er "faktiske tilfeller", og hvorfor kaller du dét "nøkternt"?

Mvh

BE

P. S. De folka det her gjelder, trenger slett ikke være syke eller forvirrede eller fulle av løgner. Men hva man tror man opplever, er direkte avhengig av ens forventninger - og forventningene ligger ikke alltid slik til at den enkelte er klar over at han eller hun har dem. Det betyr til sjuende og sist at man tror akkurat det man ønsker å tro - aldeles uavhengig av hva som er mulig (jf. all annen religion).

Jaddadu
JaddaduInnlegg: 3734
01.11.16 17:57
BlackEagle: P. S. De folka det her gjelder, trenger slett ikke være syke eller forvirrede eller fulle av løgner. Men hva man tror man opplever, er direkte avhengig av ens forventninger - og forventningene ligger ikke alltid slik til at den enkelte er klar over at han eller hun har dem. Det betyr til sjuende og sist at man tror akkurat det man ønsker å tro - aldeles uavhengig av hva som er mulig (jf. all annen religion).

Er det en selvbiografisk oppfatning ? - at folk (nesten slik som du) tror det en vil tro ?

XD

Tortro
TortroInnlegg: 16587
01.11.16 19:30
TomPadang: Er alle disse som står fram og forteller om slikt enten tullinger, løgnere, skuespillere eller rett og slett syk på sinnet?

Nei, det er bare den menneskelige faktoren som spiller en et puss. Når folk forteller slike historier med krav om å bli trodd, så er det alltid en eller annen liten faktor som blir "glemt", bevisst eller ubevisst utelatt av den enkle grunn at den ikke passer inn, og vil derved ødelegge en ellers god historie. Thats life :-)

TomPadang
01.11.16 21:08

Igjen - her snakker vi ikke om tusser og troll, men om at flere personer samtidig observerer fysiske hendelser og hører faktiske lyder.

Det er så lett å avfeie alt (og det er jo etter hvert mye tv-materiale) med en eller annen forklaring som vind, rystelser osv..osv.  Jeg skulle dog gjerne hatt forklaring på hvordan dørhendler går ned av seg selv, at en dør plutselig går opp og slår mot vegg mens de øvrige dører  ikke rører seg, at vannkraner åpner seg eller stenger seg osv..osv.

Det som er mest imponerende er at enkeltmennesker sier de har forklaringer på en mengde forhold.  Da snakker vi vel "superhumans"?

ipa
ipaInnlegg: 224
01.11.16 21:11
TomPadang: Igjen - her snakker vi ikke om tusser og troll, men om at flere personer samtidig observerer fysiske hendelser og hører faktiske lyder.

Poenget er at gå ett par hundre år tilbake i tid var det nettopp tusser og troll som var forklaringen på slike hendinger...

Colargul
ColargulInnlegg: 282
01.11.16 22:08

Vi mennesker har jo hatt en tendens til alltid å ønske forklaringer på det vi ikke vet noe om. Og la oss nå som et tankeeksperiment forutsette at en dørhendel beviselig går ned av seg selv, at vannkraner beviselig åpner seg etc. uten at noen mennesker har vært involverte. Vel, hva viser det? Ikke noe som helst annet enn at vi ikke har noen forklaring for øyeblikket. Så dukker ånder og spøkelser opp som en fantasifull forklaring, på samme måte som tusser og troll gjorde tidligere (takk, ipa!). Eller huldra, for den saks skyld. Vi har for lengst sluttet å danse regndans for å påvirke himmelgudene, fordi vi har funnet årsaken til regnet. Men så er det altså fortsatt noen tilfeller der ikke alt er avklart, og dermed så har vi konstruert en egen forklaring, uten å reflektere over hvor meningsløst det ville være av åndene å holde på slik. Det er faktisk minst like sannsynlig at slike hendelser skyldes en hittil ukjent kjemisk reaksjon mellom dørhåndtaket og hjørnetennene til de berørte personene. Jo, faktisk.

armageddon_5
armageddon_5Innlegg: 2817
01.11.16 22:58

Et typisk "åndenes makt" program er et nyopp-pusset hjem, og ånden som skaper problemer i det hjemmet er ofte svært uenig med opp-pusserne. Åndene liker altså ikke ikke at noe forandrer seg. Hvorfor det? Kan det tenkes at når en dør da slutter en å produsere tid? Eller sagt på et annet vis; tiden går videre for de levende, men står stille hos åndene? 

Eks. En ånd som viser seg, viser seg gjerne halveis inne i en vegg og halvveis utenfor hvis veggen er satt opp etter at vedkommende døde. Altså ånden henger ikke med i tiden. Ånden ser veggen, men fordi veggen ikke var der da vedkommende levde, så er den ikke et fysisk hinder for ånden. Dessuten er den et irritasjonsmoment fordi den står i veien for noe, en fin utsikt eller hva det enn måtte være. Derfor bråker ånden, fordi den vil ha vekk veggen.

Det som også slår meg ved disse åndenes oppførsel er at de synes å ha veldig liten innvirkning på det fysiske. Vi hører skjelden at de skader noen fysisk. Dørhåndtak som går ned, vannkraner som slår seg på og ting som flyr litt i luften m.m. er hva det makter å påvirke det fysiske i det levende livet. Hvorfor? Er det kan hende fordi de ikke har makt til noen mer fra der de befinner seg? Kan det hende at dem som står bak Åndenes makt heller skulle prøve å konsenstrere seg om hvilke psykisk makt åndene har på det levende livet.

Eks. Hvor stor innflytelse har åndene på sykdom, eller på krig m.m. Hvor mye av et ulykkesforløp er instruert av åndene? Hvor mye av en krigshisser står åndene bak?

BlackEagle
01.11.16 23:06
Jaddadu: Er det en selvbiografisk oppfatning ? - at folk (nesten slik som du) tror det en vil tro ? XD

Er det en selvbiografisk oppfatning ? - at folk (nesten slik som du) tror det en vil tro ?

BlackEagle
01.11.16 23:07
armageddon_5: Eks. En ånd som viser seg, viser seg gjerne halveis inne i en vegg og halvveis utenfor hvis veggen er satt opp etter at vedkommende døde.

Det som er riktig artig med det, er at de sjelden går gjennom gølvet. Men det kan jo hende at gølv er mer solide enn vegger...

Mvh

BE

BlackEagle
01.11.16 23:09
Colargul: Det er faktisk minst like sannsynlig at slike hendelser skyldes en hittil ukjent kjemisk reaksjon mellom dørhåndtaket og hjørnetennene til de berørte personene.

I O U 1 - at least 1!

Mvh

BE

TomPadang
01.11.16 23:11
ipa: Poenget er at gå ett par hundre år tilbake i tid var det nettopp tusser og troll som var forklaringen på slike hendinger...

Det er ikke poenget i dag.  Det er nåtiden vi debatterer.  

BlackEagle
01.11.16 23:11
TomPadang: Igjen - her snakker vi ikke om tusser og troll, men om at flere personer samtidig observerer fysiske hendelser og hører faktiske lyder.

Det er vel vanskelig å fastslå, er det ikke? Det man faktisk har å holde seg til, er at flere personer hevder at de samtidig observerer slik og så.

Hva sa du? Hvorfor de skulle gjøre det om det ikke var sant? Spør dem, Tom, spør dem.

Mvh

BE

BlackEagle
01.11.16 23:12
TomPadang: Det er ikke poenget i dag.  Det er nåtiden vi debatterer.

Du har ikke lett for å forstå eksempler, nei?

Nei, nei. Da, så.

Mvh

BE

TomPadang
01.11.16 23:17
Colargul: Vi mennesker har jo hatt en tendens til alltid å ønske forklaringer på det vi ikke vet noe om. Og la oss nå som et tankeeksperiment forutsette at en dørhendel beviselig går ned av seg selv, at vannkraner beviselig åpner seg etc. uten at noen mennesker har vært involverte. Vel, hva viser det? Ikke noe som helst annet enn at vi ikke har noen forklaring for øyeblikket. Så dukker ånder og spøkelser opp som en fantasifull forklaring, på samme måte som tusser og troll gjorde tidligere (takk, ipa!). Eller huldra, for den saks skyld. Vi har for lengst sluttet å danse regndans for å påvirke himmelgudene, fordi vi har funnet årsaken til regnet

Det er lenge siden vi skjønte hvor regn kom fra.  Vennligst løft opp fra det banale.

Hvis det ikke er noe fysisk som er i sving, da må det jo være noe vi mennesker ikke oppfatter.  Når et par butikkhyller plutselig tømmer innholdet ut på gulvet på nattestid (observerbart på overvåkningskamera), og hyllefestene ikke har noen feil - hvor leter vi etter forklaring hen da?

Det hele handler jo om om hver enkelt av oss er mentalt og reseptorisk kapable til å avgjøre fenomeners årsak.  

armageddon_5
01.11.16 23:19
BlackEagle: Det som er riktig artig med det, er at de sjelden går gjennom gølvet. Men det kan jo hende at gølv er mer solide enn vegger...

Nei, BE, det er liike vanlig at åndene går gjennom gulvet hvis gulvet er hevet eller senket etter at de døde.

armageddon_5
01.11.16 23:28

Jeg har ofte lurt på følgende. Hvis tiden står stille hos spøkelsene, blir de da aldri sulten eller tørst? Eller blir de det og må ty til tyveri hos de levende for å få tak i vått eller tørt?

Jeg har sett i noen av "Åndenes makt" at både mat og drikke forsvinner i løse luften hos folk. Hos en melkebonde forsvant en beholder med fire hundre liter melk over natten. 

(Innlegget ble redigert 01.11.16 23:29)

Zpiff
ZpiffInnlegg: 18121
02.11.16 08:04
TomPadang: Det er ikke poenget i dag.  Det er nåtiden vi debatterer.

Og i nåtiden -vår samtid, så har tussene og trollene bare fått andre (gjerne mer esoteriske) navn og "forklaringer", til forskjell (IKKE motsetning) til de tidligere tider. 

Og man finner akkurat de samme trender innad religion, politikk... 
Ie., man viser til en (påstått) hendelse, og man forsøker å forklare/navngi denne på en måte som 'alle' må/bør akseptere. 
Så selv om ordforrådet er større i nåtid enn i fortid, så er det ikke dermed sagt at forstanden har blitt større... :) 

TomPadang
02.11.16 09:53

Som sagt - det eneste vi kan konkludere med er at - vi vet ikke...  Da er det rette å holde alt åpent.   Derfor kan vi heller ikke avskrive noe eller bekrefte noe.

BlackEagle
02.11.16 12:12
armageddon_5: Nei, BE, det er liike vanlig at åndene går gjennom gulvet hvis gulvet er hevet eller senket etter at de døde.

Ooops - du mener vel at det sies, påstås eller hevdes at slik og så er like vanlig.

For at det faktisk skal kunne være like vanlig, må først eksistensen av ånder underbygges eller i stor grad sannsynliggjøres. Og dit er det vel en veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeldig lang vei... - som blir lengre og lengre for hver dag som går.

Mvh

BE

BlackEagle
02.11.16 12:15
TomPadang: Som sagt - det eneste vi kan konkludere med er at - vi vet ikke... Da er det rette å holde alt åpent. Derfor kan vi heller ikke avskrive noe eller bekrefte noe.

Joda, det kan vi. Man trenger ikke å ha et så åpent sinn at vettet renner ut i begge ender. Det er en ørliten forskjell på et åpent sinn og høl i huet.

Mvh

BE

puma1
puma1Innlegg: 18104
02.11.16 12:18
TomPadang: "åndenes makt".

Mitt forslag er: La oss skylde på "åndene" hver gang det skjer noe som vi ikke forstår fullt ut. Slik at vi har ansvaret plassert et sted. 

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 12372
02.11.16 12:18
BlackEagle: Det er vel vanskelig å fastslå, er det ikke? Det man faktisk har å holde seg til, er at flere personer hevder at de samtidig observerer slik og så. Hva sa du? Hvorfor de skulle gjøre det om det ikke var sant? Spør dem, Tom, spør dem. Mvh

Jeg husker grangivelig at vi lette etter brødkniven fra morgen til kveld mens vi bodde ved sjøkanten i Risør. Først og fremst på kjøkkenbenken inkl oppvaskkummen.

Fant den ikke.

Neste morgen, når jeg skulle ordne litt frokost til oss, så lå den alene, rett foran meg, i oppvaskkummen!!

Ingen kunne vært i huset om natten fordi dørene var låst.

JEG vet at dette er gransens sannhet, og min kone vel også.

Andre må bare gjette på om jeg juger eller sansene spilte meg et puss den gangen.

Jeg VET at man kan overse en ting rett foran øynene, men vi kikket nøye over kjøkkenbenken kanskje 10 ganger på forskjellige tidspunkter denne dagen!

Selv heller jeg til noe psykologi, men den inntraff i så fall den dagen både min kone og meg.

VAR det et romvesen? VAR det svingekrefter i luften som flyttet kniven? HAR både min kone og jeg drømt det hele? VAR det et spøkelse, f.eks en dau betjent fra husets tid som sjøbu, som måtte skjære seg ei brødskive i daudingenes skyggeland (blir kanskje sulten også der?) og som lånte kniven et døgns tid?

Man kan undres.

Men til deg må jeg si: historien er helt sann, du kjenner meg: jeg sier fra når jeg juger.  Og nå sier jeg ikke fra.

(Innlegget ble redigert 02.11.16 12:20)

BlackEagle
02.11.16 12:19
TomPadang: Hvis det ikke er noe fysisk som er i sving, da må det jo være noe vi mennesker ikke oppfatter. Når et par butikkhyller plutselig tømmer innholdet ut på gulvet på nattestid (observerbart på overvåkningskamera), og hyllefestene ikke har noen feil - hvor leter vi etter forklaring hen da?

Men Tom... da er det jo en fysisk (betinget) hendelse, ikke sant? Dører som åpner seg er også fysiske hendelser. Vannkraner som åpner seg er også fysiske hendelser.

Fint at du på denne elegante måten utelukker alle såkalte ikkefysiske entiteter som bakenforliggende årsak. Takk skal du ha.

Dessverre ugyldiggjør du langt på vei ditt eget innlegg 02.11.16 kl. 09:53 nå, men det er jo ikke mitt problem.

Mvh

BE

armageddon_5
02.11.16 12:24
BlackEagle: som blir lengre og lengre for hver dag som går.

Det der er vel først og fremst en fysisk, seksuelt betonet ønsketenkning.

Du mener; som blir lengre og lengre for hver dag som ånden går? Jeg mistenker deg for å smuglese Fantomet, for han er jo ånden som går, ikke sant? Han er jo ikke ånden som bir lengre og lengre for hver gang det går.

Nei, BE, du må se til og få ånden over deg, for du er altfor åndsfraværende.

(Innlegget ble redigert 02.11.16 12:29)

BlackEagle
02.11.16 12:27
Finnsannhet: Jeg VET at man kan overse en ting rett foran øynene, men vi kikket nøye over kjøkkenbenken kanskje 10 ganger på forskjellige tidspunkter denne dagen!

Å jada, jeg har vært borti det samme, mange ganger. Jeg skylder på troll.

Min bestefar skyldte på haugfolket (underforstått; han sa aldri det direkte, det kom bare fram fordi de nærmeste kjente ham - men om han trodde at haugfolk eksisterte, eller om han bare hadde det moro med overtrua, seg sjøl og resten av verden - se, dét var det ingen som fikk ut av ham). Det hendte rett som det var at han lette etter ett eller annet som han visste hvor skulle være (eller mente han visste), og når han ikke fant det, sa han ofte: "Nei, nei, da har de vel hatt bruk for det, da!" (og han sa aldri hvem han mente med "de"). Når det et par dager seinere dukka opp igjen - eller når VI et par dager seinere oppdaga at han kom gående med det han hadde lett etter i hånda, og vi spurte om han hadde funnet det igjen, kom det lavt og mutt: "De har lagt det tilbake, nå."

Mvh

BE

BlackEagle
02.11.16 12:28
armageddon_5: Det der er vel først og fremst en fysisk, seksuelt betonet ønsketenkning.

Da tar du nok feil, er jeg redd. Du skjønner; det er ikke størrelsen det kommer an på -

men antall meter pr. sekund!

Mvh

BE

BlackEagle
02.11.16 12:36
armageddon_5: Du mener; som blir lengre og lengre for hver dag som ånden går? Jeg mistenker deg for å smuglese Fantomet, for han er jo ånden som går, ikke sant? Nei, BE, du må se til og få ånden over deg, for du er altfor åndsfraværende.

Jeg, som er så beåndet??? Men som riktignok ventet i åndeløs spenning på hver ny stripe av Ånden som går i lokalavisa - mens Lee Falk fortsatt laget den!

Mvh

BE

armageddon_5
02.11.16 12:44
BlackEagle: hver ny stripe av Ånden som går i lokalavisa

Antyder du her at det er en stripete ånd som går eller som det gikk for i lokalavisa, ja da bør du kontakte Åndenes makt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg