Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kristendommen; vinner på alle fronter.

NYTT TEMA
armageddon_5
armageddon_5Innlegg: 2661
02.11.16 10:07

Hvorfor vil kristendommen radere ut alle andre religioner med tiden?

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 12139
02.11.16 10:45

Om dette skulle skje, så tenker jeg at det kunne skyldes at kristendommen gjør livets høyeste, dypeste og mest ugjendrivelige verdi knyttet til - ikke et kjedelig prinsipp eller kjedelige "krefter", men til en PERSON kommunikativ med oss som "personer".

Samt det henrivende i å kunne elske denne PERSONEN, likesom ved tillit kjenne seg elsket av denne PERSONEN.

Dette virker mulig for mengder av oss på tross av livets urettferdigheter og grusomheter.

armageddon_5
02.11.16 10:54
Finnsannhet: Om dette skulle skje, så tenker jeg at det kunne skyldes at kristendommen gjør livets høyeste, dypeste og mest ugjendrivelige verdi knyttet til - ikke et kjedelig prinsipp eller kjedelige "krefter", men til en PERSON kommunikativ med oss som "personer". Samt det henrivende i å kunne elske denne PERSONEN, likesom ved tillit kjenne seg elsket av denne PERSONEN. Dette virker mulig for mengder av oss på tross av livets urettferdigheter og grusomheter.

Greit, men hva står denne PERSONEN for?

(Innlegget ble redigert 02.11.16 10:55)

Finnsannhet
02.11.16 11:08
armageddon_5: Greit, men hva står denne PERSONEN for?

En person som gir deg et stort smil -

når Han ser deg.

Aksepterer deg for den du er -

reiser deg opp fra angst og skyldkjensle.

Viser sann interesse og omsorg.

Sier: vær med meg på min ferd -

mot en fantastisk deilig livsrealisasjon -

som aldri stopper -

ikke engang av din død.

Nokka slikt.

armageddon_5
02.11.16 11:19
Finnsannhet: Nokka slikt.

Mer konkret?

Finnsannhet
02.11.16 11:35
armageddon_5: Mer konkret?

Det aller beste i et interpersonalt forhold bør neppe analyseres.

Det dreier seg om samliv, samfunn og samkvem.

De kristne dogmer har vært, og fremdeles for svært mange er, hjelpere inn til et slikt samliv "i ånd og (livs)sannhet".

Samlivet er målet.  Kjærlighet altså.

Hva "står" livet for, mer enn kjærlighet?

Neppe noe som helst, ifølge vinden fra Bibelens blader.

armageddon_5
02.11.16 12:49

Kravet om ubetinget kjærlighet er det som vil føre kristendommen frem til endelig seier.

Finnsannhet
02.11.16 21:16
armageddon_5: Kravet om ubetinget kjærlighet er det som vil føre kristendommen frem til endelig seier.

Veldig godt skrevet!

alchemy2012
alchemy2012Innlegg: 5766
02.11.16 21:28
armageddon_5: Hvorfor vil kristendommen radere ut alle andre religioner med tiden?

Hadde det vært snakk om en fotballkamp eller en krig ville du kanskje hatt rett.

Heldigvis er det ikke slik.

Så er det bare å håpe at folk skjønner at det ikke er slik!

puma1
puma1Innlegg: 17661
02.11.16 21:34

Dette konseptet med evig liv for spesielt utvalgte personer taper veldig terreng. Hvis kirke og kristendom skal overleve på lang sikt, må den finne seg et annet trosgrunnlag, som folk kan feste lit til. F eks erstatte de ti bud med noe mer Kardemommelov-aktig og å spesialisere seg som en seremonimester. Kirken får visst gode tilbakemeldinger hos medlemmene på det å skape høytid. 

Zweifelhaft
ZweifelhaftInnlegg: 370
02.11.16 22:16
armageddon_5: Hvorfor vil kristendommen radere ut alle andre religioner med tiden?

Det var et stjerneeksempel på et ledende spørsmål. Og 'radere ut' høres jo nærmest aggressivt ut. I og med skillet kirke-stat og den nye livssynsnøytrale skolen, har kristendommen tapt terreng i den senere tid. Hvis utviklingen i Norge forsetter slik den har gjort en stund, vil med tiden Islam gå forbi kristendommen som største religion i Norge. Ateismen er også på frammasj, humanetikerne vokser i antall..

armageddon_5
02.11.16 22:56

Jeg prøver å se framover. Hvilken religion bærer i seg det som til slutt vil overleve de andre religionene, for en gang tror jeg at det bare vil stå en religion tilbake på samme måte som jeg tror at bare et språk for hele kloden vil stå tilbake.

Når jeg hevder at ubetinget kjærlighet er det kravet som vil føre kristendommen til seier i så måte, så er det fordi jeg ser det som det eneste som vil kunne redde menneskeheten fra å utslette seg selv.

ipa
ipaInnlegg: 205
02.11.16 23:00
armageddon_5: Når jeg hevder at ubetinget kjærlighet er det kravet som vil føre kristendommen til seier i så måte, så er det fordi jeg ser det som det eneste som vil kunne redde menneskeheten fra å utslette seg selv.

Nå skal det vel mye til for å hevde at kristendommen står utelukkende for ubetinget kjærlighet hva nå det skulle bety for noe.

(Innlegget ble redigert 02.11.16 23:01)

armageddon_5
02.11.16 23:17
ipa: Nå skal det vel mye til for å hevde at kristendommen står utelukkende for ubetinget kjærlighet hva nå det skulle bety for noe.

Kristendommen er blitt til så mangt, men i bunn og grunn hviler den på Jesu ord om nestekjærlighet og hans levesett deretter. Hans ord om ubetinget kjærlighet kommer til uttrykk i Bergpreken hvor han hevder at du skal vende det andre kinnet til og elske din fiende. Ubetinget kjærlighet er å gi uten å vente noe tilbake.

(Innlegget ble redigert 02.11.16 23:18)

ipa
ipaInnlegg: 205
02.11.16 23:24

Det er en sympatisk tolkning av religionen og de som klarer å leve etter, eller prøver å leve etter slike idealer fortjener all ære. Problemet er at dette på ingen måte representerer dagens kristne som helhet.

armageddon_5
02.11.16 23:28
ipa: Det er en sympatisk tolkning av religionen og de som klarer å leve etter, eller prøver å leve etter slike idealer fortjener all ære. Problemet er at dette på ingen måte representerer dagens kristne som helhet.

Enig i det, men nå tenker jeg framtid. Mye vil skje med menneskeheten når katastrofene kommer på rekke og rad. Et paradigmeskifte av dimensjoner står for døren når verdenskrig og pandemi har gjort sitt.

puma1
puma1Innlegg: 17661
03.11.16 00:14
Zweifelhaft: Hvis utviklingen i Norge forsetter slik den har gjort en stund, vil med tiden Islam gå forbi kristendommen som største religion i Norge. Ateismen er også på frammasj, humanetikerne vokser i antall..

Først og fremst vil religion tape og ikke-religion vinne. 

Zweifelhaft
03.11.16 00:53
armageddon_5: Når jeg hevder at ubetinget kjærlighet er det kravet som vil føre kristendommen til seier i så måte, så er det fordi jeg ser det som det eneste som vil kunne redde menneskeheten fra å utslette seg selv.

Ja det er er et forståelig utsagn, men det er vel håpet og troen som er den underliggende faktor her. Sannsynligheten er noe ganske annet, og uhyre vanskelig å beregne..

Zweifelhaft
03.11.16 00:56
puma1: Først og fremst vil religion tape og ikke-religion vinne.

Ja, si det du..  med tiden og på sikt , vil den som lever, få se.. :)

sanila
sanilaInnlegg: 34058
03.11.16 08:09

Hm ubetinget kjærlighet, blir noe misforstått, det betyr  blott ubetinget, og  er en energi, ikke en handling, og fritar ingen ansvar for sine handlinger.   Den er ikke en godkjennelse.

sanila
03.11.16 09:07

Ubetinget kjærlighet har ikke engang noe med at like at gjøre, eller at bli likt.

Ubetinget kjærlighet er ikke en person kvalitet,  jeg tviler på at  forsøke utnytte slikt,  er det som er ment med ubetinget kjærlighet.

(Innlegget ble redigert 03.11.16 09:14)

armageddon_5
03.11.16 09:53

Ettersom jeg ser den ubetingede kjærligheten som menneskehetens eneste redningsplanke, klynger jeg meg til de tre barnebud i oppdragelsen i håpet om at den nye oppdragelsen skal kunne vise til revolusjonerende resultater når det kommer til å skape en ny generasjon av fredselskende mennesker.

(Innlegget ble redigert 03.11.16 09:54)

Finnsannhet
03.11.16 10:39
armageddon_5: Enig i det, men nå tenker jeg framtid. Mye vil skje med menneskeheten når katastrofene kommer på rekke og rad. Et paradigmeskifte av dimensjoner står for døren når verdenskrig og pandemi har gjort sitt.

Det ligger mennesket nært å være redd og pessimistisk.

Men dykker man seg tenksomt og grundig ned i vår forhistorie, så ser man hvor historierelativt godt og greit menneskeheten har det i dag.

Mentalitetsforandring er en lang prosess som vi er kalt til å arbeide for hos oss selv, våre nærmeste, våre venner, våre kollegar, vår kommune, vår nasjon, og utover.

Ikke ulikt slik Guds rike jobber. Gjærdeigen som gjennomsyrer, vet du.

Ikke de store kriser, men det langsiktige arbeidet.  Det som begynner på bunnen av den enkelte, når frøet "ovenfra" legges der ned.

Ellers er jeg enig med deg.

armageddon_5
03.11.16 12:52
Finnsannhet: Det ligger mennesket nært å være redd og pessimistisk.

Jeg håper ikke at du oppfatter meg som pessimistisk, for selv om jeg maler skremmende endetidsbilder så er jeg den største optimist på vegne av menneskeheten.

sanila
03.11.16 13:05
Finnsannhet: i vår forhistorie, så ser man hvor historierelativt godt og greit menneskeheten har det i dag.

Jeg tror neppe alle er enige med deg i det.

Men klart , når "vår" historie,  bare er egen historie., så er det klart, at det ser sådan ut.

TrondVaatsveen
TrondVaatsveenInnlegg: 701
03.11.16 15:02

Fordi FN og "Ny Verdensorden" har bestemt at Paven skal være den eneste som representerer religionen.

Legg merke til Pavens reisemønster, han var nylig i Lund i Sverige.

Paven vil få en større rolle før Harmageddon.

Trond Vaatsveen

TrondVaatsveen
03.11.16 15:18
armageddon_5: Kravet om ubetinget kjærlighet er det som vil føre kristendommen frem til endelig seier.

Folk vil tro at Paven representerer varig fred.

http://www.youtube.com/watch?v=sEATQF5lCYo

Trond Vaatsveen

armageddon_5
03.11.16 15:43
TrondVaatsveen: Fordi FN og "Ny Verdensorden" har bestemt at Paven skal være den eneste som representerer religionen.

Hvor i himmelens navn har du det fra?

TrondVaatsveen
03.11.16 16:32
armageddon_5: Hvor i himmelens navn har du det fra?

Jesaja 14:12-14.

Paven integrerer alle også ateister.

http://www.youtube.com/watch?v=oXWukJF9nc4

Trond Vaatsveen

TrondVaatsveen
03.11.16 16:48

Paven er smart, han prediker fred worldwide, og bruker en Boeing 777, bare for å ta noe. Paven blir verdens leder.

Her fra hans besøk i USA. Nesten alle tilber Paven.

Boeing 777. http://www.youtube.com/watch?v=NeY2Zi6UaPQ

Mvh. Trond Vaatsveen

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg