Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vil ikke ha barn - nektes katolsk vigsel

NYTT TEMA
mito
mitoInnlegg: 23088
23.12.16 11:54

Cathrine og Alf vil gjerne gifte seg katolsk siden Alf er katolikk. Men Alf har Gaucher sykdom, som gjør ham ufør og gir ham daglige smerter. Som genfeil er sykdommen også arvelig. Ettersom han tviler på sin kapasitet til å ta vare på et barn, og av frykt for at barna hans kan arve sykdommen, så er de åpne om at de ikke ønsker å få barn.

Da får de ikke lov til å gifte seg katolsk!

Soknepresten sine argumenter for hvorfor han må si nei, sjokkerer meg.

"Hvis man kategorisk avviser å få barn kan det ikke bli et sakramentalt katolsk ekteskap. Om jeg hadde viet dem ville dette ekteskapet ha vært like ugyldig for det. At de nå vil gifte seg et annet sted forandrer ikke på noe."

og videre

"Å bli mor er viktig for en kvinne. Jeg kan ikke være med på å binde henne til ikke å få barn."

Den umiddelbare konklusjonen kan synes grei: Gift dere et annet sted, noe de da også har bestemt seg for. Men like fullt er det utrolig hvilket skremmende syn dette bringer opp.

* Den katolske kirken påberoper seg å vite bedre enn kvinnen selv hva som er viktig for henne ("Å bli mor er viktig for en kvinne")
* Den katolske kirken anser ikke et par som skikkelig gift om de ikke vil ha barn. Faktisk ikke en gang om de gifter seg et annet sted.
* Den katolske kirken ser det som viktigere at det fødes barn enn at barna har det godt. At barna kan arve en sykdom som gir dem daglige smerter, eller fødes inn i en familie der far ikke har kapasitet til å ta seg av det er ikke så viktig.
* Den katolske kirken krever å styre familieplanleggingen til gifte par.

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle sett et slikt hjerterått oppgulp fra katolsk hold i nyere tid. Er dette virkelig vanlig katolsk tankegang??? Fy f***, godt at jeg på tross av katolikkene også har funnet kristne som bryr seg om andre.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 52396
23.12.16 15:13

Tåpelig av dette paret. 

Løsningen er jo så enkel som den er åpenbar: 

JA vi vil ta mot det/de barn som denne vårherre måtte velsigne de med, og oppdra det i den kristne lære og tro. 

PR-kåte tullinger rett og slett. 

sanila
sanilaInnlegg: 33735
23.12.16 19:54
RickiBK: Tåpelig av dette paret.

JA vi vil ta mot det/de barn som denne vårherre måtte velsigne de med, og oppdra det i den kristne lære og tro.

Tåpelig fordi?

At bare de får det de vil.  så har det ingen betydning.

Situasjonen de tar opp har for meg at se intet, med pr kåthet at gjøre,  det at nekte noen vielse, på bakgrunn i ikke at ville ha barn.  i aller høyeste grad at kontrollere folks privatliv.

Skal slikt forandres må man nødvendigvis ta det opp.

Pressen er vel beregnet til at ta  opp vesentlige ting, det der synes  er rett vesentlig.  Religioner  blir nok ikke nedlagt i morgen.  Men de trenger en  justering.   

Der finnes  i øvrig mengder av barn der trenger foreldre. man kan jo så lurer på om det   også ville være uakseptabelt for den katolske kirke.

sanila
23.12.16 20:46
RickiBK: PR-kåte tullinger rett og slett.

Tja,   Personlig ville jeg også ha foretrukket  at der ikke var  personene der var bilde av. Men selve saken er  en grei ting.

Strandereng
StranderengInnlegg: 5812
23.12.16 21:22
mito: Da får de ikke lov til å gifte seg katolsk!

Nå er det vel ikke sjokkerende nyheter at katolske prester (som selv har sverget å leve i sølibat) gjennom Paveveldet mener at prevensjon og fødselsregulering er stor synd. 
Heldigvis er dette synet nå svekket i flere Latinamerikanske land.( utvikling på gang)

Men at en norsk prest oppfører seg slik er vel bare et adferdsmessig spørsmål hos vedkommende og hans "samvittighet". 
Synd på folk som møter på slike raringer i viktige livssituasjoner (enten det er i forbindelse med bryllup, dåp, konfirmasjon og begravelse).

Det finnes vel fortsatt protestantiske prester som ikke vil døpe barn født utenfor ekteskap, eller vie fraskilte personer?

Heldigvis er det fritt valg å unngå sånne typiske misforståtte liksomkristne mellommenneskelige relasjoner.
Flott at dette paret skygget banen.

RickiBK
23.12.16 21:40
sanila: Situasjonen de tar opp har for meg at se intet, med pr kåthet at gjøre,  det at nekte noen vielse, på bakgrunn i ikke at ville ha barn.  i aller høyeste grad at kontrollere folks privatliv.

De nektes IKKE ekteskap på grunn av at de ikke ønsker barn. 

De nektes vigd fordi de IKKE vil forplikte seg til å gi de barn vårherre måtte velsigne dem med den "rette" oppseding og tro. 

Forskjellen på de to tilfeller er rett og slett enorm. 

mito
mitoInnlegg: 23088
24.12.16 00:20

RickiBK, hvis du går inn og leser svaret fra presten, så sier han ganske klart og eksplisitt at avslaget er fordi de kategorisk avviser å FÅ barn. Ikke fordi de ikke ønsker å oppdra eventuelle/hypotetiske barn på en rett katolsk måte.

RickiBK
24.12.16 08:29
mito: RickiBK, hvis du går inn og leser svaret fra presten, så sier han ganske klart og eksplisitt at avslaget er fordi de kategorisk avviser å FÅ barn. Ikke fordi de ikke ønsker å oppdra eventuelle/hypotetiske barn på en rett katolsk måte.

La meg spesifisere: 

Paret har absolutt ingen grunn til å kategorisk nekte å få barn. 

Presten avkrever at de oppdrar de barn vårherre måtte finne på å velsigne de med, på den katolske måten å oppdra barn på. 

La meg gjøre det veldig klart at jeg ikke har noe særlig mye tilovers for noen form for religiøs indoktrinering, men denne saken kunne paret unngått helt enkelt ved å svare JA til det spørsmålet, for deretter å gjøre dette de uansett hadde fore: IKKE få barn. 

PR-kåte unger som for enhver pris ville i avisa. 

sanila
24.12.16 09:12
RickiBK: La meg gjøre det veldig klart at jeg ikke har noe særlig mye tilovers for noen form for religiøs indoktrinering, men denne saken kunne paret unngått helt enkelt ved å svare JA til det spørsmålet, for deretter å gjøre dette de uansett hadde fore: IKKE få barn.

Jeg skjønner de fleste har oppfattet, at du mener at juge er den letteste veien.   

Du angriper de feile. det er prestens ord og handling der er grunn til at stille spørsmåls tegn ved.

RickiBK
24.12.16 12:32
sanila: Jeg skjønner de fleste har oppfattet, at du mener at juge er den letteste veien.    Du angriper de feile. det er prestens ord og handling der er grunn til at stille spørsmåls tegn ved.

Er det? 

La oss se på FAKTA. 

Dette paret, ønsker de å vies i henhold til den KATOLSKE tro og skikk? 

Står det eller står det ikke i bibelen at mennesket skal bli mange og oppfylle jorden? 

Har dette paret et annet valg, som for eksempel: 

1. Rett og slett bare la vær å få barn?

2. La være å gifte seg katolsk, da de tydeligvis ikke er interessert nok i det katolske liv enn å få gifta seg i ei flott kirke med flott sermoni?

Og å lyve er jo slett ikke det jeg sier de skal gjøre. 

Det burde ikke være noe problem for dette paret å leve sammen uten å få barn sammen, selv om de lover at EVENTUELLE barn de måtte bli velsignet med, skal oppdraes i den katolske tro. 

Hvor ligger min oppfordring til å lyve? 

PR-kåte sensasjonssøkende noksagter. 

sanila
24.12.16 12:36
RickiBK: Og å lyve er jo slett ikke det jeg sier de skal gjøre.

Ikke? I såfall misforstår jeg dette:

"Tåpelig av dette paret. 

JA vi vil ta mot det/de barn som denne vårherre måtte velsigne de med, og oppdra det i den kristne lære og tro. "

sanila
24.12.16 12:38
RickiBK: Har dette paret et annet valg, som for eksempel:

Absolutt, de  valgte, at bli gift  i en annen kirke tradisjon.  og fortelle om deres opplevelse med den katolske kirke.

sanila
24.12.16 12:44
RickiBK: PR-kåte sensasjonssøkende noksagter.

Hva er det med akkurat dette der gjør at du springer i blekkhuset? 

Der har vært mange og er mange for hvem pr er å  vise seg frem er det viktigste, men  dette er ganske eksistensielt, for mange.

RickiBK
24.12.16 13:12
sanila: Hva er det med akkurat dette der gjør at du springer i blekkhuset?

Sier den der hadde dobbelt så mange innlegg i tråden enn den hun anklager for å springe i blekkhuset. 

RickiBK
24.12.16 13:14
sanila: Ikke? I såfall misforstår jeg dette: "Tåpelig av dette paret.    Løsningen er jo så enkel som den er åpenbar:  JA vi vil ta mot det/de barn som denne vårherre måtte velsigne de med, og oppdra det i den kristne lære og tro. "

HVOR er oppfordringen til løgn? 

Ta med deg dette: Paret har IKKE til hensikt å sette barn tl verden. 

sanila
24.12.16 13:16
RickiBK: Sier den der hadde dobbelt så mange innlegg i tråden enn den hun anklager for å springe i blekkhuset

Jeg stilte deg et spørsmål? Du får naturligvis selv bestemme om du svare, eller om du innrømmer du juger.

Det står der uansett.

RickiBK
24.12.16 13:22
sanila: Jeg stilte deg et spørsmål? Du får naturligvis selv bestemme om du svare, eller om du innrømmer du juger. Det står der uansett.

ALT står der. 

Jeg ber deg vise til hvor jeg oppfordrer til å lyve. 

Kan gjenta nøyaktig hva jeg sa, og hold så dette opp mot dette som paret selv har uttalt: Vi skal IKKE ha barn. 

Jeg benytter meg av min soleklare rett til å mene akkurat hva jeg vil om slike sermonihorer som ikke kan akseptere at om de velger en bestemt trosretnings sermonier, så må de i grunnen akseptere de føringer som ligger i den aktuelle trosretnings sermonier og seder. 

Dine beskyldninger om oppfordring til løgn er derimot IKKE en rett du har, uten at du på noen som helst måte kan vise til at jeg faktisk ber de lyve. 

Så jeg gjentar: HVOR ber jeg de lyve?

sanila
24.12.16 13:34
RickiBK: Jeg benytter meg av min soleklare rett til å mene akkurat hva jeg vil

.Jeg skal ikke hindrer deg i at mene det du gjør-

sanila
24.12.16 13:36
RickiBK: Jeg ber deg vise til hvor jeg oppfordrer til å lyve.

Les tidligere innlegg,

Der starter med .I  såfall har jeg misforstått dette.  

Dernest  finn en annen at krangle med.

RickiBK
24.12.16 14:11
sanila: Les tidligere innlegg, Der starter med .I  såfall har jeg misforstått dette.   Dernest  finn en annen at krangle med.

1. Din misforståelse burde vært åpenbar selv for deg. 

2. Det er DU som beskylder meg for å be paret lyve. 

3. STALKER. Du er den som henger seg på meg. 

God jul kjære stalker. 

sanila
24.12.16 14:12
RickiBK: 1. Din misforståelse burde vært åpenbar selv for deg

Åh,  du synes  det. men det er det ikke kunne du forklarer meg det. Hvis jeg ikke har rett, men misforstått ,  må det da være greit for deg at få det avklaret.

Du skrev:

"

Tåpelig av dette paret. 

JA vi vil ta mot det/de barn som denne vårherre måtte velsigne de med, og oppdra det i den kristne lære og tro. ""

(Innlegget ble redigert 24.12.16 14:15)

RickiBK
24.12.16 15:02
sanila: Åh,  du synes  det. men det er det ikke kunne du forklarer meg det. Hvis jeg ikke har rett, men misforstått ,  må det da være greit for deg at få det avklaret. Du skrev: " Tåpelig av dette paret.    Løsningen er jo så enkel som den er åpenbar:  JA vi vil ta mot det/de barn som denne vårherre måtte velsigne de med, og oppdra det i den kristne lære og tro. ""

TESKJE: 

De kan jo svare JA til dette helt uten å lyve, siden de slett ikke har til hensikt å få barn. 

Dermed vil de ALDRI bryte dette løftet og dermed heller ikke lyve idet de inngår løftet. 

SÅ enkelt er det. 

Du burde ikke legge i vei i et slikt diskusjonsforum om du m ha alt forklart så inngående som det kan se ut til at du har behov for så alt for ofte. 

sanila
24.12.16 15:19
RickiBK: SÅ enkelt er det.

Ja, du er simpel.  'Stalke sa du, jeg skal se litt i arkivene. 

Det er forholdsvis enkelt etter man er så opptatt av at bruke mitt nick navn i innleggende. Selv om man prøver, at om gå  det ved at stave det i div variasjoner.

Må gud velsigne din  JOL.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 12516
24.12.16 15:42

(1) Dersom ingen av dem tilhørte menigheten ville det i seg selv være god nok grunn for avslag å få giftet seg via menigheten.

(2) Det er ikke noe bibelsk-kristent påbud om å få barn.
Det er faktisk ene og alene ekteparets bestemmelse.
Presten har ikke noe med å overprøve dette.
Et inngått ekteskap er gyldig uansett hva han måtte mene om det.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg