Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Endre nasjonalsangen?

NYTT TEMA
TomPadang
TomPadangInnlegg: 13980
01.01.17 22:47

I vår nasjonalsang er det tydelige referanser til den kristne gud.  Vers 7 lyder slik: 

"Norske mann i hus og hytte, takk din store Gud!

Landet ville han beskytte, skjønt det mørkt så ud.

Alt hvad fedrene har kjempet, mødrene har grett,

har den Herre stille lempet,så vi vant vår rett."

Hva med at dette støter muslimer og de som har andre religioner?  Og hva med humanetikerne?  Det som står i vers 7 går jo på tvers av det de tror på.  

Bør vi får skrevet om nasjonalsangen, eventuelt bare nynne den?  Nynning av sanger er jo så "in" i dag.  Det er vel bare et tidsspørsmål før noen reiser seg og krever den endret.  Og det må ikke forbause noen om at de samme vil endre flagget vårt, som har et tydelig kristent symbol.

Noen som tør mene noe om dette?

RickiBK
RickiBKInnlegg: 62104
01.01.17 22:54
TomPadang: Hva med at dette støter muslimer og de som har andre religioner?  Og hva med humanetikerne?  Det som står i vers 7 går jo på tvers av det de tror på.

Svada, pølsevev og tullprat. 

Guden er den samme for Muslimer og kristne. 

Humanetisk forbund legger seg ikke opp i teksten i nasjonalsangen. 

Men selv nynner jeg de linjene der ja, stemmer det. 
Og det er mitt eget personlige og ufravikelige valg. 

Hvor er det problematiske?

TomPadang
01.01.17 22:57
RickiBK: Svada, pølsevev og tullprat.  Guden er den samme for Muslimer og kristne.  Humanetisk forbund legger seg ikke opp i teksten i nasjonalsangen.

Tja, muslimer kaller de som tror på en kristen gud - "vantro".

Og humanetikerne?

Du nynner enkelte linjer...? Dette kommer til å bli en nasjon av nynnere. :)

RickiBK
01.01.17 23:01
TomPadang: Tja, muslimer kaller de som tror på en kristen gud - "vantro".

Du tar så fundamentalt feil som det er mulig å gjøre. 

Det er alle disse figurene rundt denne guden de har vansker med å se som verdige å bli tilbedt, slik som alt for mange kristne sekter velger å gjøre. 

Jesus ansees av Muslimer som en VIKTIG profet, for å nevne en ting. 

At humanetikerne, og jeg,  er med og nynner nasjonalsangen får du da sannelig være mer enn glad for at de gjør. 

Boikott ville vært en særs utilbørlig handling i mine øyne i alle fall. 

RickiBK
01.01.17 23:03

Spam i tillegg. 

Det er jo i grunnen enda mer provoserende. 

oknext
oknextInnlegg: 3017
02.01.17 02:01
TomPadang: I vår nasjonalsang er det tydelige referanser til den kristne gud. Vers 7 lyder slik

På generelt grunnlag så pleier jeg å unngå forsamlinger hvor man klarer å komme til syvende vers av nasjonalsangen.

Og det er ikke fordi det er noe galt med nasjonalsangen.

mito
mitoInnlegg: 23142
02.01.17 08:00
oknext: På generelt grunnlag så pleier jeg å unngå forsamlinger hvor man klarer å komme til syvende vers av nasjonalsangen.

Ingen fare, i de aller fleste forsamlinger takker du din store Gud allerede i andre vers. Kun korsang-narkomane som tar med alt mellomfyllet.

Hvor mange her kan, uten å jukse-google, resitere vers 2 av nasjonalsangen? Det som vi alle husker begynner med "Dette landet Harald bjærged..."

puma1
puma1Innlegg: 18482
02.01.17 08:17
TomPadang: Noen som tør mene noe om dette?

Bjørnson skrev sangen på et tidspunkt i livet der han regnet seg som kristen, men det er vel ikke noe vi kan gjøre noe med. Gjort er gjort og spist er spist. http://fritanke.no/reportasje/bjornson-var-ateist/19.7812

Jeg velger å nynne for å framheve fetter Rikards melodi. Nynning er undervurdert. Et mye bedre alternativ enn å la være å synge. 

TomPadang
02.01.17 10:00

Huff ja, vår kulturarv er sikkert tyngende for mange....

Sponvika
SponvikaInnlegg: 68952
02.01.17 10:04

Det er nok bare noe du selv innbiller deg. 

TomPadang
02.01.17 10:26
Sponvika: Det er nok bare noe du selv innbiller deg.

Det sa de også da jeg sa at islamistiske terrorister ville slå til i Europa.  

(Innlegget ble redigert 02.01.17 10:26)

Sponvika
02.01.17 10:34

Å, så dette handler om noe helt annet, det er muslimer du er ute etter å sverte. Greit å få oppklart det såpass raskt.

(Innlegget ble redigert 02.01.17 10:34)

TomPadang
02.01.17 10:42
Sponvika: Å, så dette handler om noe helt annet, det er muslimer du er ute etter å sverte. Greit å få oppklart det såpass raskt.

Så mye for løftet ditt om å bli seriøs debattant.

Sponvika
02.01.17 11:02

Dønn seriøs, det er vel din ts som må sies å være rimelig useriøs 

TomPadang
02.01.17 14:22

Er det useriøst å diskutere noe som høyst sannsynlig blir et tema i en ikke for fjern fremtid?  I Sverige avsynges nasjonalsangen endret.  Og vi har jo tendens til å etterape Sverige.

(Innlegget ble redigert 02.01.17 14:22)

TomPadang
02.01.17 14:24
mito: Hvor mange her kan, uten å jukse-google, resitere vers 2 av nasjonalsangen? Det som vi alle husker begynner med "Dette landet Harald bjærged..."

Der har du det allerede....

liber_baron
liber_baronInnlegg: 2027
02.01.17 14:28
TomPadang: Bør vi får skrevet om nasjonalsangen, eventuelt bare nynne den? Nynning av sanger er jo så "in" i dag. Det er vel bare et tidsspørsmål før noen reiser seg og krever den endret. Og det må ikke forbause noen om at de samme vil endre flagget vårt, som har et tydelig kristent symbol.
Noen som tør mene noe om dette?

Hva mener du da, Tom?

TomPadang
02.01.17 14:47

Eg meiner at man ikkje skal endra en tøddel på noko av dette.  Nasjonalsongi og flagget lyt vi danna krins rundt.  Det kan likeeins gjelda dei historiske jolesongane au.

(Innlegget ble redigert 02.01.17 14:48)

Folkflesk
FolkfleskInnlegg: 7553
02.01.17 14:52
puma1: Bjørnson skrev sangen på et tidspunkt i livet der han regnet seg som kristen, men det er vel ikke noe vi kan gjøre noe med. Gjort er gjort og spist er spist.

Det er vel slik religiøse myter også oppstår. En sterk, profilert lederskikkelse får noen personlige innfall og rabler ned noe som han senere i livet ikke nødvendigvis står for lengre.

Noen tiår/hundreår senere er det hele blitt hellig og kan ikke forandres en tøddel.

Mennesker er ikke helt rasjonelle sånn sett.

RickiBK
02.01.17 19:53
TomPadang: jolesongane au.

JOLesongane? 

Trodde da virkelig du var mer opptatt av kristmessesanger jeg da. 

TomPadang
02.01.17 20:29

Det var sognedalekten...

Tro
TroInnlegg: 1007
02.01.17 22:20
puma1: Bjørnson skrev sangen på et tidspunkt i livet der han regnet seg som kristen, men det er vel ikke noe vi kan gjøre noe med. Gjort er gjort og spist er spist. http://fritanke.no/reportasje/bjornson-var-ateist/19.7812 Jeg velger å nynne for å framheve fetter Rikards melodi. Nynning er undervurdert. Et mye bedre alternativ enn å la være å synge.

I følge kilden din:

Han[Bjørnson] ser på Gud som et bilde på de gode krefter i menneskene. "I livet Gud er åpenbaret", heter det i et dikt. Med dette mener Bjørnson at Gud ikke har noen realitet utenfor naturens liv, sier han.

Dette er absolutt en innstilling som er verdt å ta etter. Nasjonalsangens Gud kan forstås som et bilde på noe større enn mennesket/naturen. Guds eksistens/vesen er i så måte uviktig for tekstens betydning. Altså ingen grunn til nynning - syng ut og føl storheten.

(Innlegget ble redigert 02.01.17 22:21)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg