Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Varför är HEF större än sina systerorganisationer?

NYTT TEMA
Zalmoxis
ZalmoxisInnlegg: 14
07.01.17 14:17

Human-Etisk Forbund har cirka 87 000 medlemmar. Svenska Humanisterna har drygt 5 000 medlemmar (detta i ett land vars befolkning är nästan dubbelt så stor som den norska). Danska Humanistisk Samfund har cirka 800 medlemmar.

I dessa tre kulturellt och värderingsmässigt liknande länder, hur kommer det sig att HEF är så pass mycket större än sina systerorganisationer?

Jenji
JenjiInnlegg: 5014
07.01.17 15:40
Zalmoxis: Human-Etisk Forbund har cirka 87 000 medlemmar. Svenska Humanisterna har drygt 5 000 medlemmar (detta i ett land vars befolkning är nästan dubbelt så stor som den norska). Danska Humanistisk Samfund har cirka 800 medlemmar. I dessa tre kulturellt och värderingsmässigt liknande länder, hur kommer det sig att HEF är så pass mycket större än sina systerorganisationer?

Når man er tilsluttet Human Etisk Forbund lever en som en religiøs, en lever etter idealene som i en religion. HEF har også hellige skrifter, som anvendes i deres forkynnelse som kalles guds fornektelse, derfor er deres forkynnelse dobbelt så stor som de kristnes.  

puma1
puma1Innlegg: 17813
07.01.17 16:40

Tenkte seg ville prøve meg med et seriøst svar, men synes faktisk dette er vanskelig å svare på uten å kjenne situasjonen i Sverige og Danmark. Registrerer at det norske HEF har en lenger historie enn Humanisterna, men så er det vel en grunn til det også. 

Kan det være at kirken i Norge har hatt større makt og priviliegier, og et større behov for å få balanse i dette? F eks at skolen har vært mer sekulær i Sverige? Jeg vet ikke.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 56317
07.01.17 23:18

Svært enkelt: 

Kirken står utrolig myte sterkere i Danmark og Sverige, enn hva den gjør i Norge. 

jenji: Du fremstiller noe så forskrudd som ingen i HEF noensinne vil kunne kjenne seg igjen i. 

puma1
08.01.17 00:53
RickiBK: Kirken står utrolig myte sterkere i Danmark og Sverige, enn hva den gjør i Norge.

Nærmest motsatt av min teori altså. Skal ikke motsi deg, fordi jeg vet fint lite om kirkens stilling i Sverige og Danmark. 

Håper at du eller andre kan utdype dette. Det var en interessant problemstilling. 

RickiBK
08.01.17 09:17
puma1: Håper at du eller andre kan utdype dette. Det var en interessant problemstilling.

Nordmenn flest er "komfortkristne". 

Med det mener jeg at de gjerne benytter kirken til å gifte seg i, døpe sine barn i og ellers besøke den i finværet. 

Med slekt i både Danmark og Sverige får jeg via disse sterke inntrykk av at de tar dette med kirken langt mer seriøst, og at det Danske og Svenske folket generelt er "mer kristne" enn det Norske. 

Samtidig så er vel finansieringen av frie "trossamfunn" langt mer liberal her i Norge enn i våre naboland. 

TomPadang
TomPadangInnlegg: 13300
08.01.17 11:36

HEF er vel et trossamfunn og får tilskudd.  Litt kreativitet har også de: http://www.vl.no/2.616/human-etisk-forbund-skroter-eget-prinsipp-tjener-millioner-1.65634

(Innlegget ble redigert 08.01.17 11:39)

puma1
08.01.17 12:41
TomPadang: HEF er vel et trossamfunn og får tilskudd.

HEF er et livssynssamfunn. Livssynssamfunnene fikk tilskudd på lik linje med trossamfunn fra 1981. 

Dette med tilskudd for barn var nok ut fra "forbannelse" over den forrangen som DnK har nå. DnK har 140 000 tilhørige som regnes med når medlemstall skal offentliggjøres. De tilhørige er barn som ikke er døpt, men der minst en av medlemmene er medlem i DnK. Det hjelper ikke hva den andre forelderen er medlem av. Så en DnK-forelder er mer verdt enn en katolikk eller en HEF-medlem. Foreldrene får heller ingen informasjon om at barnet deres er regnet som tilhørig. 

Jenji
JenjiInnlegg: 5014
08.01.17 12:50
RickiBK: jenji: Du fremstiller noe så forskrudd som ingen i HEF noensinne vil kunne kjenne seg igjen i.

Jeg har jo en sterk følelse av at alle dere Gudsfornektere har samhørighet i H.E.F. Da dere anvender de samme påstandene i det uendelig

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 40317
08.01.17 15:10
Jenji: Når man er tilsluttet Human Etisk Forbund lever en som en religiøs, en lever etter idealene som i en religion. HEF har også hellige skrifter, som anvendes i deres forkynnelse som kalles guds fornektelse, derfor er deres forkynnelse dobbelt så stor som de kristnes.

Du tildeles herved BlackEagles pris for dagens mest kunnskapsløse innlegg.

I sin begrunnelse sier juryen bl. a.:

"Dette innlegget er så enestående og viser innsenderens ignoranse på en så eklatant måte at vi neppe trenger å gi noen videre begrunnelse. Derfor er heller ingen andre nominert denne gangen.

Vi gratulerer - og ønsker innsenderen god bedring."

Mvh

BE

juryformann og livstidsdiktator

sanila
sanilaInnlegg: 34058
08.01.17 15:23
Jenji: Jeg har jo en sterk følelse av at alle dere Gudsfornektere har samhørighet i H.E.F. Da dere anvender de samme påstandene i det uendelig

Det kan du på sin vis ha rett i.

Halleluja eksistere mange steder.

Og halleluja gjør blind.

Zalmoxis
ZalmoxisInnlegg: 14
08.01.17 16:40
RickiBK: Svært enkelt:  Kirken står utrolig myte sterkere i Danmark og Sverige, enn hva den gjør i Norge.

Stämmer verkligen detta? Enligt vad jag kan hitta så är Norge mer religiöst än Sverige, och religion (kristendom) har mer samhällsinflytande.

Konfirmation är på kraftig nedgång i Sverige (se http://www.op.se/jamtland/ostersund/konfirmation-pa-nedgang ), i Norge är det fortfarande stort även om det minskar. (Humanistisk konfirmation är inte alls stort i Sverige utan nästan helt okänt, 25-50 personer årligen deltar.) I Sverige betalar man heller inte kyrkoskatt om man inte är med i kyrkan eller annat samfund. (Humanisterna, till skillnad från HEF, räknas inte som ett samfund och får inga bidrag på samma sätt som trossamfunden.)

Hittade en artikel på danska där Kristin Mile själv tror att de icke-religiösa i Norge har haft större behov av att organisera sig än de icke-religiösa i Sverige, för att debatten är "skarpare" i Norge: http://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/norske-humanister-giver-danske-ateister-baghjul

jakoline
jakolineInnlegg: 38637
08.01.17 18:10
puma1: Tenkte seg ville prøve meg med et seriøst svar, men synes faktisk dette er vanskelig å svare på uten å kjenne situasjonen i Sverige og Danmark

http://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/dronningen-danmark-er-bygget-paa-kristen-grund

http://www.avisen.dk/dronning-margrethe-vi-er-ikke-et-multikulturelt-lan_408646.aspx

Ang Danmark ,så er det tydeligvis mye mer stuerent å si at man har et kristent land og en kristen kultur.

Hadde dronning Sonja kunne sagt det samme i Norge som det dronningen i Danmark her sier

uten at det hadde vært ekko ennå idag av skriket fra norsk media og norske politikere?

Jeg tror ikke det.

(Innlegget ble redigert 08.01.17 18:12)

Keva
KevaInnlegg: 15326
08.01.17 18:19
Jenji: Når man er tilsluttet Human Etisk Forbund lever en som en religiøs, en lever etter idealene som i en religion. HEF har også hellige skrifter, som anvendes i deres forkynnelse som kalles guds fornektelse, derfor er deres forkynnelse dobbelt så stor som de kristnes.

"Glemte" du bare dokumentasjonen? Jeg savner bl.a. dokumentasjon av:

- "hellige skrifter"
- "forkynnelse"

Bare to ting foreløpig, det klarer du sikkert enkelt.

Imøteser ditt snarlige svar!

sanila
sanilaInnlegg: 34058
08.01.17 18:25
jakoline: Ang Danmark ,så er det tydeligvis mye mer stuerent å si at man har et kristent land og en kristen kultur.
Hadde dronning Sonja kunne sagt det samme i Norge som det dronningen i Danmark her sier

Nå sier Dronning Margrete ikke helt det  samme som du sier her.

Men jeg gidder ikke pinne ut forskjellen for deg.

RickiBK
08.01.17 19:19
Zalmoxis: Konfirmation är på kraftig nedgång i Sverige

Her overlever konfirmasjonen grunnet sitt enorme kommersielle preg. 

Handelsstanden holder "tradisjonen" i gang og sørger for at foreldre går av skaftene for å skape tidenes inflasjonsbølge på kostbare selskaper, pengegaver over alle støvleskaft og ikke minst at nabobarna i det minste skap gruses ned  støvlene ad verdier på gavene. 

Ikke annet enn sekulære interesser i grunnen, selv om forbausende mange mener at det å konfirmeres i kirke er "rett" i henhold til tradisjonen. 

Borgerlig konfirmasjon kom som et sekulært alternativ, og passer nok egentlig bedre inn i de ville pengefester dette er blitt. 

jakoline
08.01.17 19:19
Keva: - "hellige skrifter"
- "forkynnelse"

Lever "som en" religiøs er kanskje en metafore på at ateisme også kan ta ibruk religiøse tradisjonelle metoder for å vinne tilhengere.

Forskere av totalitære ideologier ved UIO (som Hagtvedt) har forlengst begynt å bruke ord som "politiske religioner" om ideologier som nazismen og kommunismen,

og om man leser om dette begrepet ,så er det forsket på at også noen typer sekulær politikk kan utvikle seg i faktisk samme spor som tradisjonelle religioner ,ved f.eks å bruke lignende ritualer etc der gir tilhengerne en følelse av "hellighet".

https://no.wikipedia.org/wiki/Politisk_religion

At f.eks HEF har også en borgelig konfirmasjon,sågar bruker begrepet "konfirmasjon" som vel  betyr "bekreftelse" av dåpsløftet ,men som vel ikke akkurat i HEF kan oversettes til noe slikt....mao synes ordet være tatt fra en religiøs setting og inn i en sekulær...

Vel....

"Hellige skrifter" ,trenger ikke bety "åndelige" ,men noe som er "hellig" ,dvs svært viktig ,for tilhengerne...slik "Maos lille røde" og Gaddafis "grønne" var.

Nå må selvsagt vedkommende der skrev dette ,sikkert bedre selv kunne utdype hva han/hun mente.

Men jeg ihvertfall tolket innlegget slik.

(Innlegget ble redigert 08.01.17 19:20)

RickiBK
08.01.17 19:25
Jenji: Jeg har jo en sterk følelse av at alle dere Gudsfornektere har samhørighet i H.E.F. Da dere anvender de samme påstandene i det uendelig

Lille speil på veggen der. 

Men det er svært så vanskelig å se når man er blind på begge øynene. 
Det er vanskelig å høre når begge ørene er proppet igjen. 

HEF er en organisasjon som bygger på et DEMOKRATISK humanistisk livssyn. Her understrekes det hele av at man fremmer kritisk tenkning, verner om ytringsfriheten og yter respekt ovenfor andres meninger og tro.

Du kan jo lese litt om det HER?

puma1
08.01.17 19:28
jakoline: At f.eks HEF har også en borgelig konfirmasjon,sågar bruker begrepet "konfirmasjon" som vel  betyr "bekreftelse" av dåpsløftet ,men som vel ikke akkurat i HEF kan oversettes til noe slikt....mao synes ordet være tatt fra en religiøs setting og inn i en sekulær...

Forsåvidt riktig, men også DnK har gått vekk fra at konfirmasjon skal være en bekreftelse av dåpsløftet. Det er nå definert som en forbønnshandling. Det vil si at det ikke kreves noe aktivt av den som blir konfirmert. En må bare "finne seg i" å bli bedt for. 

puma1
08.01.17 19:38
Jenji: Jeg har jo en sterk følelse av at alle dere Gudsfornektere har samhørighet i H.E.F.

Det er en kjerne av sannhet i det. Og jeg har vært medlem i HEF i 39 år. Det er jo det å ikke ha en gudstro som gir grunnlag for organisasjonen. 

Men for øvrig: Folk i HEF kan være veldig forskjellige, og vektlegger også forskjellige ting innad i organisasjonen. Noen vektlegger tro- og livssynsfrihet og like vilkår, noen vektlegger seremoniene ved livets overganger og noen vektlegger religionskritikk. 

Og så: HEF er en relativt liten organisasjon med 1,6 % av befolkningen. "Gudsfornektere" finnes det mange andre steder. F eks blant de 15 % som ikke er med i noen tro- eller livssynsorganisasjon. Innad i DnK er det også mange av de. Det er til og med ikke umulig at "gudsfornekterne" er i flertall i DnK. 

jakoline
08.01.17 20:29
puma1: Forsåvidt riktig, men også DnK har gått vekk fra at konfirmasjon skal være en bekreftelse av dåpsløftet. Det er nå definert som en forbønnshandling. Det vil si at det ikke kreves noe aktivt av den som blir konfirmert. En må bare "finne seg i" å bli bedt for.

Mulig det.

Men jeg tilhører det som er verdens største kristne organisasjon og de har fremdeles konfirmasjon som en bekreftelse for dåpen.

Slik det historisk også i lutherdommen har vært.

https://no.wikipedia.org/wiki/Konfirmasjon    

"opprinnelig et KRISTENT ritual"....

Så her har nok HEF stjålet seg til et begrep tatt fra en religion. Men så kan man selvsagt si at kristendommen også har tatt til seg ikke-religiøse begreper inn i sin tro så man er vel skuls der.

Uansett så ser man her en "religionisering" av en ateistisk organisasjon,og nok ikke helt tilfeldig.

For folk liker å markere en utvikling i livet ,som overgangen til å bli voksen. Slik man også liker å ha en feiring når "sola snur" og det blir lysere.

Mao: det ikke-kristne sklir inn i det kristne ,og omvendt.

Slik som jo skjer mellom de beste naboer...

(Innlegget ble redigert 08.01.17 20:30)

Keva
08.01.17 20:43
jakoline: Lever "som en" religiøs er kanskje en metafore på at ateisme også kan ta ibruk religiøse tradisjonelle metoder for å vinne tilhengere.

Jeg er enig i at vedkommende SOM skrev innlegget jeg svarte på, bør dokumentere sine påstander.

"En metafor (heter det på norsk)" på noe som er umulig virker veldig søkt. Det finnes ingen "ateistbevegelse" som rekrutterer medlemmer eller søker å "vinne tilhengere".
Ateister har nemlig kun én ting til felles: De tror ikke på guder. Ellers stemmer de alt fra Demokratene til Rødt, de er korsangere eller tonedøve, de har doktorgrader eller "livets harde skole", de er sofagriser eller idrettsfolk - de er svært forskjellige mennesker. Og noen av dem er sikkert ganske like også.

Men de har ikke mer til felles enn f.eks. folk som ikke samler på blått glass eller folk som ikke er fra Bergen.

Og nei, "konfirmasjon" betyr ikke "bekreftelse av dåpsløftet" (som for øvrig intet spebarn har avgitt!), selv om kristeliøse gjerne vil insistere på at ordet har noe med religion å gjøre.

Jeg vet godt hva 'hellig' betyr - både religiøst og sekulært.

Men jeg vil gjerne vite hva for slags "hellige skrifter" TS viser til.

jakoline
08.01.17 20:44
RickiBK: HEF er en organisasjon som bygger på et DEMOKRATISK humanistisk livssyn

Det vil jeg problematisere litt.

"Demokratisk" kan bety ulike ting ,men i selve kjernen betyr det at folkeflertallet bestemmer.

Da blir jeg litt usikker....for om du mener HEF sine verdier bygger på hva et folkeflertall til enhver tid måtte mene ,

så kan man oppleve litt av hvert i fremtiden...

Noe vi også har sett historisk forøvrig. Hitler vant som kjent faktisk i et demokratisk valg.

Så slik kan man si at hans verdier for samfunnet da også var "demokratisk forankret i folket".

Mao ,om dette hadde vært i Norge eller HEF vært den gangen i Tyskland ,

så hadde deres "demokratiske humanistiske verdier" blitt formet på et nazistisk valgt ,demokratisk grunnlag?

Jeg synes det blir litt vel farlig måte å relativisere verdier på? Etter hvordan folkemeningen skifter gjennom tidene?

Jeg håper det ikke stemmer.

https://no.wikipedia.org/wiki/Humanisme

For om man ser her ,så viser det seg at "humanisme" er faktisk svært bredt "og vanskelig å avgrense" begrep.

Det kan bli svært....flytende ,for å si det slik.

Litt som begrepet "demokrati" også: misbrukt i det uendelige der man ofte ser de regimer der pynter seg med ordet ,kan være i de minst "demokratiske"...(DDR f.eks).

(Innlegget ble redigert 08.01.17 20:49)

jakoline
08.01.17 20:51
Keva: . Det finnes ingen "ateistbevegelse" som rekrutterer medlemmer eller søker å "vinne tilhengere".

Visst gjør de det ,som HEF: med nettopp sine oppfordringer til unge å konfirmere seg hos dem.

God gammeldags misjonering.

jakoline
08.01.17 20:57
Keva: Og nei, "konfirmasjon" betyr ikke "bekreftelse av dåpsløftet" (som for øvrig intet spebarn har avgitt!), selv om kristeliøse gjerne vil insistere på at ordet har noe med religion å gjøre.

"OPPRINNELIG KRISTENT RITUAL".

Selvsagt.

Hva var det "opprinnelige kristne ritualet" konfirmasjon skulle få de unge til å  "bekrefte" (som ordet betyr).?

Dårsløftet.

Så velger den ateistiske organisasjonen HEF "tilfeldigvis" samme ordet ,og "tilfeldigvis" på samme alderstrinn en ateistisk feiring?

Den må du lenger ut på landet med.

HEF har her brukt et opprinnelig religiøst begrep ,en opprinnelig historisk markering ,brukt samme alderstrinn ,samme ordbruk...

Her har de helt klart gjort om en populær historisk kristen feirin til en ateistisk.

Men som før skrevet: greit nok, Kristne plantet sin julefeiring der det før var en ikke-kristen .

Så her er de skuls.

(Innlegget ble redigert 08.01.17 20:57)

Keva
08.01.17 21:09
jakoline: Hva var det "opprinnelige kristne ritualet" konfirmasjon skulle få de unge til å "bekrefte" (som ordet betyr).? Dårsløftet. Så velger den ateistiske organisasjonen HEF "tilfeldigvis" samme ordet ,og "tilfeldigvis" på samme alderstrinn en ateistisk feiring? Den må du lenger ut på landet med. HEF har her brukt et opprinnelig religiøst begrep ,en opprinnelig historisk markering ,brukt samme alderstrinn ,samme ordbruk... Her har de helt klart gjort om en populær historisk kristen feirin til en ateistisk. Men som før skrevet: greit nok, Kristne plantet sin julefeiring der det før var en ikke-kristen .

Tror du virkelig at markering av barndommens opphør og overgang til voksenlivet er en kristeliøs oppfinnelse? Beklager... Det var nok i sin tid kristne som laget egne ritualer rundt den markeringen som har eksistert i årtusener hos de aller fleste kulturer.

At man bruker det samme ordet, er også en rent praktisk ordning, som viser at det er nøyaktig det samme det dreier seg om - men uten den mytologiske rammen.

Her er en grei artikkel om det.

Men akkurat den detaljen ved trådens tema kan du evt. lage en tråd om, dersom det er så viktig.

Jeg er mest opptatt av å få rede på det jeg har spurt om.

RickiBK
08.01.17 21:15
jakoline: Men som før skrevet: greit nok, Kristne plantet sin julefeiring der det før var en ikke-kristen . Så her er de skuls.

Så tidligere sivilisasjoners riter som markerte overgangen fra barn til voksen oppsto ETTER Kristendommen? 

BREAKING NEWS

jakoline
08.01.17 21:59
RickiBK: Så tidligere sivilisasjoners riter som markerte overgangen fra barn til voksen oppsto ETTER Kristendommen?

Overgangsritualer har nær sagt alle kulturer hatt historisk. DEt vet alle.

Men kun kristne har brukt historisk ordet  KONFIRMASJON som betyr "bekreftelse" ,og som ved bruk av akkurat dette spesielle ordet viser til også feiringens mening:"Bekreftelse av dåpsløftet (fra foreldrene).

Hadde den ateistiske organisasjonen HEF f.eks kallt sin feiring f.eks "overgangsritualet" ,eller et annet egenprodusert ord,

og ikke hermet etter den historisk krisne ordet så hadde det vært noe helt annet.

Men tvert imot kopierte de ordet "konfirmasjon" ,som historisk har KRISTNE RØTTER (se link) ,og som betyr "bekreftelse".

Ser man på den kristne feiringen ,så gir jo ordet "konfirmasjon"/bekreftelse en mening ,ved nevnte bekreftelse av dåpsløftet.

Men man kan jo faktisk undres over hva HEF mener de unge i deres feiring skal "bekrefte" ,siden de har tatt samme ordet ibruk?

Å late mao som om dette ordet ikke er stjålet fra den kristne feiringen i akkurat samme alderstrinn ,er patetisk.

Men igjen :greit nok.

Kristne har også tatt litt feiringer den andre veien.

(Innlegget ble redigert 08.01.17 21:59)

jakoline
08.01.17 22:12
RickiBK: riter

Ellers var poenget ,slik diskusjonen ihvertfall fra min side startet

at ateismen også kan utvikle seg i en "religiøs" retning ved å ta til seg nettopp riter og ritualer sågar myter og tradisjoner som minner svært mye om tradisjonell religion.

https://no.wikipedia.org/wiki/Politisk_religion

Nazismen f.eks ga jeg link til her ,som et eksempel på en ateistisk "politisk religion" der brukte mye samme virkemiddler for å få tilhengerne engasjerte og med ,som religioner.

Kommunismen en annen ,også av forskere satt under begrepet "politisk religion" .

Begge disse hadde også sine "hellige bøker" ,som de "troende" ble oppmuntret til å lese og følge og tro på at er Sannheten. Og der deres ledere oppfattes som "guder" i sin makt og klokskap.

Mennesket er et religiøst vesen.

De søker seg en mening ,og noe som er "over dem" og som de føler gir dem mening med tilværelsenog en sammenheng i livet.

Fjernes tradisjonelle religioner ,så popper andre opp. Også i ateistisk utgaver.

Disse trenger absolutt ikke være bedre enn de tradisjonelt religiøse som var før.

Det viser all historisk erfaring.

(Innlegget ble redigert 08.01.17 22:14)

RickiBK
08.01.17 22:30
jakoline: at ateismen også kan utvikle seg i en "religiøs" retning ved å ta til seg nettopp riter og ritualer sågar myter og tradisjoner som minner svært mye om tradisjonell religion.

Nå er det slik at det er Kristendommen som har tilegnet seg disse ritene nettopp FRA de tidligere kulturer. 

Blir å sette ting på hodet å påstå at HEF "stjeler" fra Kristendommen der. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg