Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Godt sagt ...

NYTT TEMA
Tortro
TortroInnlegg: 16605
12.01.17 10:56

Fant denne på nettet og må si den treffer bra:

Filosofi er som å være i et mørkt rom og lete etter en sort katt.

Metafysikk er som å være i et mørkt rom og lete etter en sort katt som ikke er der.

Teologi er som å være i et mørkt rom og lete etter en sort katt som ikke er det og rope ut: Jeg fant den!" for å overbevise andre.

Vitenskap er som å tenne lyset for å se hva som egentlig finnes i rommet.

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 41563
12.01.17 11:38
Tortro: Filosofi

Vitsetegning for mange år sia:

En samling studenter i en foredragssal for å overvære en filosofiforelesning. Foredragsholderen ankommer, og starter med å spørre:

"Er det noen her som har vært borti filosofi tidligere?"

Så kommer det et spørsmål fra bakerst i salen:

"Kan du definere "her"?"...

Mvh

BE

aut. kver.

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 12387
12.01.17 17:33
Tortro: Vitenskap er som å tenne lyset for å se hva som egentlig finnes i rommet.

Men vitenskapen er alldeles død -

uten det under -

som bruker den.

Vitenskapen går i ring -

seg selv nok.

Den gir ikke noe som helst svar på -

den STORE vitsen -

med det hele.

KAN ikke det.

Vel, vel, noen er fornøyd med smulene -

men ikke alle.

(Innlegget ble redigert 12.01.17 17:35)

Tortro
13.01.17 20:12

Ja du ser det jo naturligvis på de måten.

Men et spørsmål...Hvem har sagt at det må være en vits (mening)  med det å leve utenom det man selv tillegger det? Og ikke minst, det er da en smule frekt å kalle hva andre finner mening med i sine liv for smuler. Det kan meget godt være at andre også da kan være like berettiget til å hevde at ditt livssyn for eksempel er smuler.

(Innlegget ble redigert 13.01.17 20:20)

dyratorium
dyratoriumInnlegg: 955
13.01.17 20:33
Tortro: Fant denne på nettet og må si den treffer bra:

Ble ikke spesielt imponert over disse allegoriene. Filosofi er "alle vitenskapers mor ". At filosofien famler "i blinde" er en urettferdig karakteristikk. Metafysikk er dessuten i høyeste grad en viktig del av filosofien om en betrakter den historisk.

Og det er jo delvis riktig som 'Finnsannhet' påpeker. Vitenskapen gir ikke svar på alt.

r3alist
r3alistInnlegg: 1516
13.01.17 21:20
dyratorium: Vitenskapen gir ikke svar på alt.

Riktig. Vitenskapen har ikke alle svar, men religion har INGEN svar, religion har ingen substans.

Religion har bare løse påstander, løse feelgood-påstander.

dyratorium
13.01.17 21:57
r3alist: men religion har INGEN svar, religion har ingen substans. Religion har bare løse påstander, løse feelgood-påstander.

Religionene tilbyr 'svar.' Svar ikke så rent få godtar og finner tilfredsstillende, emosjonelt og også intellektuelt ('åndelig') Vitenskapene kan tilby mange svar angående det positivt gitte for sanseerfaringene. Religionene og en stor del av metafysikken påberoper seg å si noe om "den ikke-sansbare virkeligheten".

r3alist
13.01.17 22:02
dyratorium: Religionene og en stor del av metafysikken påberoper seg å si noe om "den ikke-sansbare virkeligheten".

Ikkeverifiserbare påstander om noe som ikke kan sanses eller verifiseres...

Er dette virkeligheten?

Hvordan kan dette verifiseres?

(Innlegget ble redigert 13.01.17 22:03)

r3alist
13.01.17 22:32
dyratorium: Religionene tilbyr 'svar.' Svar ikke så rent få godtar og finner tilfredsstillende, emosjonelt og også intellektuelt ('åndelig')

Godtar? Hvem diskuterer jeg med? Et barn? På hvilket grunnlag? Intellektuelt? Neppe. Troende er intellektuelt prostituerte. Troende er mentalt korrupte, desverre. De har fått et tilbud de ikke kan si nei til.

Åndelighet er en menneskeskapt forestilling, på lik linje med "Gud".

(Innlegget ble redigert 13.01.17 22:35)

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 12387
14.01.17 10:19
Tortro: Og ikke minst, det er da en smule frekt å kalle hva andre finner mening med i sine liv for smuler. Det kan meget godt være at andre også da kan være like berettiget til å hevde at ditt livssyn for eksempel er smuler.

Legger meg flat, min venn!

unium
uniumInnlegg: 91
14.01.17 14:24
r3alist: Riktig. Vitenskapen har ikke alle svar, men religion har INGEN svar, religion har ingen substans. Religion har bare løse påstander, løse feelgood-påstander.

Alle religioner har svaret, men ingen av dem er enige.

Gammelt poeng, men et konsekvent utgangspunkt for en videre dialog.

Jobs
JobsInnlegg: 10339
14.01.17 14:51
unium: Alle religioner har svaret, men ingen av dem er enige. Gammelt poeng, men et konsekvent utgangspunkt for en videre dialog

Det at det er flere religioner betyr at en er riktig, og resten falske.Burde ikke være vanskelig og finne den rette.

joplina
joplinaInnlegg: 58928
14.01.17 15:51
Jobs: Det at det er flere religioner betyr at en er riktig, og resten falske.Burde ikke være vanskelig og finne den rette.

...men ingen har gjort det Jobs... :)

Kanskje fordi det ikke finnes noe slikt...?

dyratorium
14.01.17 16:01
r3alist: Hvem diskuterer jeg med?

- ikke med meg i alle fall. "Argumentum as hominem" - dansen må du danse med andre. det er sikkert mange som er ivrige nok..

Jobs
JobsInnlegg: 10339
14.01.17 16:18
joplina: men ingen har gjort det Jobs... :) Kanskje fordi det ikke finnes noe slikt...?

Hehe,mange som har blitt frelst og møtt Jesus,og særlig oppriktig søkene muslimer har først begynt og drømme om Jesus,for så og få et møte med Ham.

Og om du ikke vet det, finner du bevis på Jesus i Bibelen,bare og lese.Morsomt og lese såkalte selverklærte " IQ skrytere " som tror de vet,men som er totalt uvitende.

Tortro
14.01.17 16:25
dyratorium: Vitenskapen gir ikke svar på alt.

Jo det gjør vitenskapen i og med at "vi vet ikke" også er et valid svar når man ikke vet. Så redelig er ikke religioner for der i gården er det svaret ikke aktuelt selv om det er tilfelle. 

Når hørte man en kristen si at "jeg tror på gud, men jeg vet ikke"..?

Tortro
14.01.17 16:28
Jobs: Det at det er flere religioner betyr at en er riktig, og resten falske.Burde ikke være vanskelig og finne den rette.

Det finnes kun religioner. Falsk eller ekte er en papirtiger

dyratorium
14.01.17 16:43
Jobs: Det at det er flere religioner betyr at en er riktig, og resten falske

Dikotomien "sann/falsk" tilkommer kun utsagn om logiske forhold eller det som er empirisk gitt. Kanskje med unntak av det Kierkegaardske paradoks: "subjectiviteten er sannheten", og det var nok nettopp dette med troen han hadde i tankene. Den er både paradoksal og absurd i noen betydninger, men bare 'sann' for hiin enkelte"  

(Innlegget ble redigert 14.01.17 16:52)

sanila
sanilaInnlegg: 34058
14.01.17 16:44

Religioner , er menneske skapte.,  organisasjoner, og en paraply, mellom Gud  og   jorden.

Gud har ingen krav til tro, men krav til at mennesker følger spille reglene. 

En av de er at mennesket er ikke Gud.

(Innlegget ble redigert 14.01.17 16:52)

sanila
sanilaInnlegg: 34058
14.01.17 16:51
Jobs: Hehe,mange som har blitt frelst og møtt Jesus,og særlig oppriktig søkene muslimer har først begynt og drømme om Jesus,for så og få et møte med Ham.

Jesus er profet i islam  også. På den måte er islam mer hel etter som man ikke har plukket ut det at være menneske-  

Den påvirkning fra halleluja kristendommen, av ulike karaktere er kun negativ i forhold til muslimer. eller verden som sådan.

Det er en sove pute, denne halleluja.  Den gjør blind. (hypnose ) -

dyratorium
14.01.17 17:25
Tortro: Når hørte man en kristen si at "jeg tror på gud, men jeg vet ikke"..?

Strengt tatt er det dette han burde si hvis han var ærlig :) Det er en egen betegnelse for  det å påstå seg å vite at Gud eksisterer, og ikke bare tro det, nemlig gnostisisme (gnosis, gresk, =viten)  Dermed blir den mest fornuftige posisjonen for både ikke-troende, og den ærlige troende, agnostikerens.

alchemy2012
alchemy2012Innlegg: 5849
14.01.17 20:01
Tortro: Fant denne på nettet og må si den treffer bra: Filosofi er som å være i et mørkt rom og lete etter en sort katt. Metafysikk er som å være i et mørkt rom og lete etter en sort katt som ikke er der. Teologi er som å være i et mørkt rom og lete etter en sort katt som ikke er det og rope ut: Jeg fant den!" for å overbevise andre. Vitenskap er som å tenne lyset for å se hva som egentlig finnes i rommet.

Lys og lys fru Blom. Jeg syns nå vitenskapen famler i mørket, spesielt med tanke på at de fleste vitenskaplige sannheter blir byttet ut med tiden.

Vi trenger selvfølgelig vitenskapsmenn og kvinner, men de burde først tenne det lyset inn i seg selv, se hva de finner der først! Før driver å leker med lys på utsiden!

alchemy2012
14.01.17 20:03
sanila: Det er en sove pute, denne halleluja. Den gjør blind. (hypnose ) -

Har du prøvd det, siden du er så sikker i din sak? Eller står du på den billedlige strandkanten og filosoferer om de som bader?

alchemy2012
14.01.17 20:14
r3alist: Åndelighet er en menneskeskapt forestilling, på lik linje med "Gud".

Alt tankegods er vel strengt tatt menneskeskapte forestillinger. Dermed sier våre holdninger og livssyn ikke noe om Gud eller fraværet av Gud, det sier kun noe om innehaveren av holdningene og livssynet.

Hva bunner det i? Bunner det i fragmentasjon? Isolasjon? Eller bunner det i enhet? Kjærlighet? Opplevelse av det ene eller det andre gjennomsyret innehaveren av opplevelsen, og de fleste bygger hus av sin opplevelser, holdninger og livssyn, for så å hevde at slik er det for alle. "Alle burde bygge huset sitt slik". Umulig kan vi vite noe som helst om det er slik for alle, eller om huset vi bygde av våre holdninger og livssyn er sant. For hva vet vi egentlig om sannheten om totaliteten av energi og bevissthet? Du, som er så bastant, hva vet du om denne sannheten?

Annananas
AnnananasInnlegg: 1165
14.01.17 20:17
dyratorium: Religionene tilbyr 'svar.' Svar ikke så rent få godtar og finner tilfredsstillende, emosjonelt og også intellektuelt ('åndelig') Vitenskapene kan tilby mange svar angående det positivt gitte for sanseerfaringene. Religionene og en stor del av metafysikken påberoper seg å si noe om "den ikke-sansbare virkeligheten".

Om religioner tilbyr svar er det nok mange meninger om, også innenfor religionene. ”Let, så skal du finne,” sies det at Jesus oppfordret til. Slik jeg forstår dette blir vi da oppfordret til å søke. Et annet ord for å søke, er å våke. For å våke må en være våken. Og våken bør både vitenskapsmennesket være og det søkende mennesket som erkjenner sin egen uvitenhet.

Jeg tenker at å tro noe om det man ikke vet kan være av praktisk karakter, altså ved prøve og feile metoden, og at det er noe som kan gi svar, har vi alle erfart i vår prøving og feiling og snubling i vår vandring på jorden. Men det å tro noe er sant uten å ha mulighet til å erfare mener jeg er stagnasjon. Men et unntak vil jeg nevne her, og det er den troen på at det gode er reelt, og at det medfører en mening med dette liv utover hygge foran tv og glede ved å ha troen på å ha rett i mange sammenhenger.  Tillit er da et ord som kommer dalende. Til og med en vitenskapsmann kan ikke gjøre jobben sin uten tillit til sannheten. Dette fordi årsak og virkning ikke ville hengt  på greip uten at sammenheng og meningsgivende svar fantes.  I denne tillit til at sannhet er der ute og inne kan mennesker uavhengig av hva de kaller seg enes tenker jeg da. Og første skritt er åpenhet.

(Innlegget ble redigert 14.01.17 20:20)

dyratorium
14.01.17 23:25
Annananas: Om religioner tilbyr svar er det nok mange meninger om, også innenfor religionene. ”Let, så skal du finne,” sies det at Jesus oppfordret til. Slik jeg forstår dette blir vi da oppfordret til å søke. Et annet ord for å søke, er å våke. For å våke må en være våken. Og våken bør både vitenskapsmennesket være og det søkende mennesket som erkjenner sin egen uvitenhet.   Jeg tenker at å tro noe om det man ikke vet kan være av praktisk karakter, altså ved prøve og feile metoden, og at det er noe som kan gi svar, har vi alle erfart i vår prøving og feiling og snubling i vår vandring på jorden. Men det å tro noe er sant uten å ha mulighet til å erfare mener jeg er stagnasjon. Men et unntak vil jeg nevne her, og det er den troen på at det gode er reelt, og at det medfører en mening med dette liv utover hygge foran tv og glede ved å ha troen på å ha rett i mange sammenhenger.  Tillit er da et ord som kommer dalende. Til og med en vitenskapsmann kan ikke gjøre jobben sin uten tillit til sannheten. Dette fordi årsak og virkning ikke ville hengt  på greip uten at sammenheng og meningsgivende svar fantes.  I denne tillit til at sannhet er der ute og inne kan mennesker uavhengig av hva de kaller seg enes tenker jeg da. Og første skritt er åpenhet.

Joda, religionene tilbyr da, (om en ikke skal si fallbyr) svar, men om svaret er "godt"(nok) er det vel delte meninger om. De store verdensreligionene har flere hundre millioner mennesker i sine menigheter, så da er det vel rimelig å anta at en god del aksepterer disse ulike religionenes svar. Likeledes må en vel anta at det også er mange som ikke er like fornøyde, og en del som faktisk ikke synes det egentlig er så nøye.

For en kan ikke stikke under en stol at når det kommer til en religions funksjon, er det andre viktige ting som tiltrekker. Først og fremst fellesskapet. At man er sammen i troen, tvilen, usikkerheten, angsten for døden, sang & ritualer, etc. etc. Kort sagt, det er meningsfullt; mange ulike behov blir stillet. Og det er  såre godt og positivt.

Mer tvilsomt blir det med underkastelsestrangen som tydeligvis føles hos mange religiøse. Her tilbyr kirker og menigheter den autoritet, de dogmer, og regler for livsførsel mange har en uforklarlig sterk trang til å underkaste seg. Det er vel derfor trossamfunn virker tiltrekkende på mennesker med autoritære personlighetstrekk. I verste fall psykopatiske sådanne.

Det er bekymringsfullt at mange troende, også er troskyldige, eller naive og suggestible i ufattelig grad, en saueflokk som trygler om å bli "hyrdet". Dette er troens motbydelige og heslige bakside.

Du skriver at "det gode er reelt". Det er vel en slags "tro" det også, og dens motsetning" det onde", er vel reelt i (minst) like sterk grad. Her kommer det vel an på ens grunnleggende livs-og menneskesyn, uavhengig eller på siden av den religiøse dimensjonen.

Tillit er vel noe en muligens "får i gave" gjennom en god barndom/oppvekst. Erikson's teori om "basic trust/mistrust" synes jeg er en svært god teori som forklarer dette svært godt.

(Innlegget ble redigert 14.01.17 23:30)

-Senior-
-Senior-Innlegg: 2915
15.01.17 00:53
Tortro: Det kan meget godt være at andre også da kan være like berettiget til å hevde at ditt livssyn for eksempel er smuler.

Men er det ikke nettopp DET du - iallfall ANTYDER i ditt første innlegg da?

(så du kan godt reise deg opp igjen, Finn ;))

-Senior-
-Senior-Innlegg: 2915
15.01.17 01:08
Tortro: Vitenskap er som å tenne lyset for å se hva som egentlig finnes i rommet.

Men visdommen vet at hverken LYSET eller ROMMET kunne være der, hvis ikke EN først hadde sagt:

Bli lys! Bli til!    

;)

bjelar
bjelarInnlegg: 2237
15.01.17 06:07
dyratorium: Religionene tilbyr 'svar.' Svar ikke så rent få godtar og finner tilfredsstillende, emosjonelt og også intellektuelt ('åndelig') Vitenskapene kan tilby mange svar angående det positivt gitte for sanseerfaringene. Religionene og en stor del av metafysikken påberoper seg å si noe om "den ikke-sansbare virkeligheten".

Forskjellen mellom svarene religion tilbyr og svarene som vitenskapen tilbyr er at vitenskapen gir svar som virker. Jeg ville aldri ha turt å sette meg på et fly som var bygget på emosjonelle og åndelige betraktninger. Det tror jeg ikke presten eller klokkeren hadde turt de heller. Den "ikke-sansbare virkeligheten" blir liksom ikke så viktig når man sitter i en flere hundre tonn tung metallklump som farer gjennom atmosfæren med farten til en geværkule. Jeg foretrekker å fly med konkret-virkelighet-fly, og de baserer seg på vitenskap.

joplina
joplinaInnlegg: 58928
15.01.17 09:55
Jobs: Hehe,mange som har blitt frelst og møtt Jesus,og særlig oppriktig søkene muslimer har først begynt og drømme om Jesus,for så og få et møte med Ham. Og om du ikke vet det, finner du bevis på Jesus i Bibelen,bare og lese.Morsomt og lese såkalte selverklærte " IQ skrytere " som tror de vet,men som er totalt uvitende.

Ganske underholdende å lese hva dere  "jeg tror på det ubeviselige og udokumenterbare  - og det er selve beviset på at det er sant" , doserer om også....

Fornøyelig når voksne mennesker argumenterer med barns logikk

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg