Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

BØNN.

NYTT TEMA
armageddon_5
armageddon_5Innlegg: 2807
19.05.17 11:55

En digresjon.

Motstandsmannen til torturisten: "Din helvetes gestapobitch, skygg unna. Du vil ha meg til å navngi noen, men det kan du bare glemme. Jeg er ingen angiver."

Torturisten: "Når jeg er ferdig med deg kommer du til å gå på veggene."

Motstandsmannen: "Det gjør ingenting for jeg kan gå på vannet om så er."

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 40802
19.05.17 14:56
armageddon_5: Motstandsmannen til torturisten: "Din helvetes gestapobitch, skygg unna. Du vil ha meg til å navngi noen, men det kan du bare glemme. Jeg er ingen angiver." Torturisten: "Når jeg er ferdig med deg kommer du til å gå på veggene." Motstandsmannen: "Det gjør ingenting for jeg kan gå på vannet om så er."

Fra en annen torturscene, for å latterliggjøre torturisten:

Torturisten, med sterk tysk aksent: "So why don' you zign ze paperz, old man?"

Fangen, med uklare s-er p. g. a. utslåtte tenner: "Becausch you have broken both my armsch!"

(Cheech & Chong)

Mvh

BE

joplina
joplinaInnlegg: 58761
19.05.17 18:42
armageddon_5: Jeg får prøve noe smart.

Når begynner du å prøve.....?

dyratorium
dyratoriumInnlegg: 953
19.05.17 20:31
joplina: Satt fullstendig til veggs...?  Hvem?? Hvor??   "Bønn, samlebetegnelse for ulike former for kommunikasjon mellom mennesker og høyere makter. Bønn kan defineres som henvendelser fra mennesker til overnaturlige makter, guddommer, forfedre eller andre åndelig vesener, og den kan ha ulike formål, f.eks. å oppnå noe eller å takke og lovprise guddommen."   Ateisme ("uten Gud" / uten gudstro) - er ikke til hinder for de som f.eks  kommuniserer/snakker til sine avdøde/forfedre - eller andre åndelige vesener (hjelpere/skytsånder) - for å nevne noe Så hvem er vel satt til veggs...?

Dine stusslige og notorisk kommenterende "brødre i ånden" (eller mangel på den:) her inne, har da både titt og ofte blitt, - om ikke akkurat "satt fullstendig til veggs" (litt for kraftig uttrykk), - så i alle fall "fått sine pass påskrevet ", både i denne tråden og på del-forumet generelt.

Det morsomme er at en av dem utallige ganger har postet linker til artikler  som hevder sammenheng mellom lav intelligens og tro,  og mellom tro og psykose, samtidig som han skryter av sin egen høye intelligens:).

Det kan nesten virke som et par-tre av de mest iherdige ateistene her har blitt ateister i et fortvilet forsøk på å fremstå som intelligente, enda de ellers avslører seg som temmelig middelmådige ..

I din 'belærig' om bønn savner jeg sammenhengen med meditasjon en svært viktig del av buddhistisk og hinduistisk praksis. De kristne  munkeordener og mystikere  bruker også meditasjon som åndsøvelse.

(Innlegget ble redigert 19.05.17 20:33)

alchemy2012
alchemy2012Innlegg: 5821
19.05.17 23:16
Watt: Hva skiller din religion fra overtro/psykose ?

Min religion? Alle religionene er min religion :D om ikke alle så har jeg studert en haug av dem. Men dét blir vel strengt tatt en avsporing fra trådens tema

Ang ditt svar på mitt spørsmål (din erfaring med bønn) så var det fint å få bekreftet det jeg hadde på mistanken. Du uttaler deg skråsikkert om noe du ikke vet noen verdens ting om. Du har selvfølgelig all rett til å uttale deg, men din kritikk blir ganske hul da det du kommer med ikke er forankret i en virkelig forståelse av fenomenet, men snarer av din (over)tro om det. Dette fordi du ikke har hverken praktisk eller teoretisk kjennskap til tema.

(Innlegget ble redigert 19.05.17 23:21)

Watt
WattInnlegg: 1740
20.05.17 00:02
alchemy2012: Du har selvfølgelig all rett til å uttale deg, men din kritikk blir ganske hul da det du kommer med ikke er forankret i en virkelig forståelse av fenomenet

Hva legger du i din definisjon av bønn når du kaller det et "fenomen"...?

Hvordan klarer du å få bønn til å bli et fenomen...?

Hvordan klarer du å holde "fenomenet" utenfor kategorien overtro / psykose...?

https://snl.no/overtro

https://sml.snl.no/psykose

At jeg ikke ber selv ser jeg ikke på som noe argument for min kunnskap om bønn...

Som sagt man spiser ikke gift bare for å bevise at det er giftig... 

Watt
20.05.17 00:09
busemannen: watt er en misjonær. Han er sendt ut for å sortere verdens befolkning i haplogrupper. Eneste måten å redde den vestlige verden fra fullstendig kollaps ;)

Verdens befolkning er dessverre allerede sortert i haplogrupper...

https://dna-explained.com/2013/01/24/what-is-a-haplogroup/

Min oppgave er å sørge for at vi bruker kunnskapen til å forbedre samfunnet...

At gener betyr alt er vel ikke mye tvil om lenger :

http://nationalvanguard.org/2017/05/new-study-of-17000-human-traits-and-100-of-them-are-heritable/

Den dagen PISA prøvene inneholder gentester, den dagen har jeg nådd målet mitt...

-Watt-

2017

Watt
20.05.17 00:13
dyratorium: Ja, jeg har selvfølgelig hørt om 'placebome', det var jo nettopp den forskningen det sitatet av Dr. Tim Lahey jeg refererte i mitt forrige innlegg, henviste til. Nei, med ditt sykelige oppheng i gener er det vel helt som ventet at du kaller det "ikke ubetydelig" selv om det faktisk i placebo-forskningen i USA har møtt motbør, og faktisk regnes som ubetydelig. .Vi kommer neppe til å høre mye om dette i fremtiden, da de neppe får videre finansiering med dette blindsporet.

At du og en doktor avskriver gener/placebome problematikken ser jeg ikke på som signifikant...

Kun fremtiden vil vise hvem som hadde rett...

Har vært en lang avsporing dette, vi får komme oss inn igjen på bønn.

Hvis bønn hadde fungert, hvorfor er det ikke kommersialisert...?

Hvorfor er ikke alle religiøse lotto millionærer ?

Hvis du synes spørsmålet over virker useriøst hvor går i så fall grensen ? 

(Innlegget ble redigert 20.05.17 00:15)

Watt
20.05.17 00:29
dyratorium: Ja, han er kanskje det.. - men i så fall en heller tragisk figur, da antallet omvendte på grunn av hans ringe misjons-evne nødvendigvis må bli sørgelig lite.

Du kan virkelig dette med å TRO...

armageddon_5
20.05.17 00:57
Watt: Du kan virkelig dette med å TRO...

Og du kan virkelig dette med Å SVARE?

armageddon_5
20.05.17 01:13
joplina: Når begynner du å prøve.....?

Nå har jeg aldri....... . Dette er seksuell trakkasering. Forsiktig nå, joplina.

Eller kanskje. Er du singel?

armageddon_5
20.05.17 01:40
Watt: At jeg ikke ber selv ser jeg ikke på som noe argument for min kunnskap om bønn...

NETTOPP!!!!!!!!!!!!!

armageddon_5
20.05.17 08:47
armageddon_5: Hvilke fakta baserer du på ditt utsagn om meg i ditt innlegg nummer 1624 her i tråden den 17.05 17 11:26 -"Du er vel like trangsynt som de andre religiøse her inne."

Til Watt.

Jeg skjønner nå at du ikke engang har tenkt i de baner å svare på dette spørsmålet, som jeg stilte deg da du spurte om du hadde skrevet et eneste nedverdigende innlegg om noen religøse her inne som ikke var basert på fakta.

Jeg ser at du er flink til å stille spørsmål i dine innlegg, og dem florerer det av. Forventer du ikke svar på dine spørsmål, og tenker du ikke at hvis du ikke får svar så er det fordi dem du har spurt ikke kan svare?

Vel, ettersom du ikke svarer på et spørsmål du stilte som jeg svarte med et nytt spørsmål, da ser jeg ikke noe annet enn at du er stilt grundig til veggs. Er du?

(Innlegget ble redigert 20.05.17 08:49)

Watt
20.05.17 17:28
armageddon_5: Jeg skjønner nå at du ikke engang har tenkt i de baner å svare på dette spørsmålet, som jeg stilte deg da du spurte om du hadde skrevet et eneste nedverdigende innlegg om noen religøse her inne som ikke var basert på fakta.

Mener du at å kalle en religiøs trangsynt er nedverdigende ???

Eller er det bare fakta ?

Hvem vet...

Du kan jo prøve å bevise meg feil ved å svare på hva som skiller religionen din fra overtro / psykose :

https://snl.no/overtro

https://sml.snl.no/psykose

Watt
20.05.17 17:33
alchemy2012: Ang ditt svar på mitt spørsmål (din erfaring med bønn) så var det fint å få bekreftet det jeg hadde på mistanken. Du uttaler deg skråsikkert om noe du ikke vet noen verdens ting om. Du har selvfølgelig all rett til å uttale deg, men din kritikk blir ganske hul da det du kommer med ikke er forankret i en virkelig forståelse av fenomenet, men snarer av din (over)tro om det. Dette fordi du ikke har hverken praktisk eller teoretisk kjennskap til tema.

Hva mener du gjør deg i bedre stand til å uttale deg ?

Din egen bias hvor verden eventuelt kollapser under deg hvis du tar feil...?

Psykotiske mennesker forstår heller ikke at de er syke...

"De vanligste psykotiske symptomer er hallusinasjoner (hørsel, syn, sjeldnere lukt, smak, berøring), vrangforestillinger (legemlige, nihilistiske, påvirkning utenfra eller av andre) og forfølgelsesideer."

- Åpenbaring

- Gud ?

- Jesus ?

- Engler

- Ånder

- Himmel

- Helvete

- Liv etter døden

Ja, ikke klarer jeg å sette klare skilletegn mellom disse symptomene og punktene over...

Det er en grunn for at ingen fysisk/psykisk friske mennesker konverterer fra ateisme til religion i voksen alder, med mindre de har opplevd noe traumatisk/unikt som de tolker som religiøst betinget...

Hallusinasjoner er bedrag av synet, men alle våre sanser kan bedras på tilsvarende måte...

Selvfølgelig kan det være lett å tippe over til religion/psykose i slike sammenhenger...

(Innlegget ble redigert 20.05.17 17:43)

Watt
Viracocha
ViracochaInnlegg: 10533
20.05.17 18:38
armageddon_5: Kristendommen legger stor vekt på bønn. Men hva er bønn? Kan jeg forvente å bli bønnhørt om jeg ber? Jeg faller i kne rett som det er. Jeg faller i bønn på do,i stuen, på kjøkkenet i sengen, ja, overalt egentlig, så sant jeg er fortvilet over noe og jeg ikke makter å løseproblemet for egen hånd.

Enhver kristen bønnetilhenger bør stille seg følgende spørsmål.

Hvor drar pastoren, presten, foreleseren, forstanderen, forkynneren hen ved ulykker eller sykdom i deres egen familie?

Til nærmeste og beste sykehus - for menighetens penger!

Hva  er feil med menighetene til disse stratenrøverne, som omtaler seg sjøl som guds talerør på jord?

Alt!

armageddon_5
21.05.17 11:09
Watt: Mener du at å kalle en religiøs trangsynt er nedverdigende ???

Du hadde kommet bedre ut i denne diskusjonen med meg om du hadde kalt meg blind, for da hadde du antydet at jeg ikke visste bedre. Men du sier at jeg er trangsynt og da utfordrerdu min evne til å tenke. Ikke bare utfordrer du min evne til å tenke, men du utfordrer min evne til å tenke klart.

Når du ikke ser at dette kan føles nedverdigende for den du fornærmer, så fortjener du å få en fornærmelse som til de grader ryster deg at du kanskje ikke får en god dag, men jeg tar sjansen, for ditt hovmod står for fall. Her kommer det jeg har lyst til å svare deg med; tre spark.

Før det første sparket hadde Watt bare ett ansikt. Det ansiktet var glatt og pent å se til. Det satt foran men ikke for lenge, for snart satt det i bakhodet etter å ha blitt sparket inn og kommet ut på andre siden. Dette ansiktet skulle snart bli et trist syn, for ikke bare var det blitt sparket inn for nå skulle det sparkes opp også. Det andre sparket traff pungen hans, og etter å ha ristet mandlene på sin vei opp gjennom halsen kom testiklene ut; en i hvert øre, og den edleste delen kom ut av munnen hans i forlengelsen av noe som lignet en sprøstekt tunge. Øyeeplene falt ut og ble hengende som to store snørrbobler; en i hvert nesebor, og adamseplet ble hermetisert. Det tredje sparket gjorde det av med ham, og han ble solgt i butikken som dau mann på boks; en salig blanding av kalde skuldre, leverpostei, lungemos, blodpudding, drittsekk, røkte knoker, smeltet ørevoks og knuste kneskåler.

(Innlegget ble redigert 21.05.17 11:15)

Watt
21.05.17 15:10
armageddon_5: Du hadde kommet bedre ut i denne diskusjonen med meg om du hadde kalt meg blind, for da hadde du antydet at jeg ikke visste bedre. Men du sier at jeg er trangsynt og da utfordrerdu min evne til å tenke. Ikke bare utfordrer du min evne til å tenke, men du utfordrer min evne til å tenke klart. Når du ikke ser at dette kan føles nedverdigende for den du fornærmer, så fortjener du å få en fornærmelse som til de grader ryster deg at du kanskje ikke får en god dag, men jeg tar sjansen, for ditt hovmod står for fall. Her kommer det jeg har lyst til å svare deg med; tre spark. Før det første sparket hadde Watt bare ett ansikt. Det ansiktet var glatt og pent å se til. Det satt foran men ikke for lenge, for snart satt det i bakhodet etter å ha blitt sparket inn og kommet ut på andre siden. Dette ansiktet skulle snart bli et trist syn, for ikke bare var det blitt sparket inn for nå skulle det sparkes opp også. Det andre sparket traff pungen hans, og etter å ha ristet mandlene på sin vei opp gjennom halsen kom testiklene ut; en i hvert øre, og den edleste delen kom ut av munnen hans i forlengelsen av noe som lignet en sprøstekt tunge. Øyeeplene falt ut og ble hengende som to store snørrbobler; en i hvert nesebor, og adamseplet ble hermetisert. Det tredje sparket gjorde det av med ham, og han ble solgt i butikken som dau mann på boks; en salig blanding av kalde skuldre, leverpostei, lungemos, blodpudding, drittsekk, røkte knoker, smeltet ørevoks og knuste kneskåler.

BuHu...

Synd, trist, leit...

Hva mener du gjør deg i bedre stand til å uttale deg ?

Din egen bias hvor verden eventuelt kollapser under deg hvis du tar feil...?

Psykotiske mennesker forstår heller ikke at de er syke...

"De vanligste psykotiske symptomer er hallusinasjoner (hørsel, syn, sjeldnere lukt, smak, berøring), vrangforestillinger (legemlige, nihilistiske, påvirkning utenfra eller av andre) og forfølgelsesideer."

- Åpenbaring

- Gud ?

- Jesus ?

- Engler

- Ånder

- Himmel

- Helvete

- Liv etter døden

Ja, ikke klarer jeg å sette klare skilletegn mellom disse symptomene og punktene over...

Det er en grunn for at ingen fysisk/psykisk friske mennesker konverterer fra ateisme til religion i voksen alder, med mindre de har opplevd noe traumatisk/unikt som de tolker som religiøst betinget...

Hallusinasjoner er bedrag av synet, men alle våre sanser kan bedras på tilsvarende måte...

Selvfølgelig kan det være lett å tippe over til religion/psykose i slike sammenhenger...

dyratorium
21.05.17 20:07
Watt: At du og en doktor avskriver gener/placebome problematikken ser jeg ikke på som signifikant... Kun fremtiden vil vise hvem som hadde rett... Har vært en lang avsporing dette, vi får komme oss inn igjen på bønn.   Hvis bønn hadde fungert, hvorfor er det ikke kommersialisert...? Hvorfor er ikke alle religiøse lotto millionærer ? Hvis du synes spørsmålet over virker useriøst hvor går i så fall grensen ?

Det er da ikke bare "jeg og en doktor" som stiler spørsmål ved enkelte gen-forskeres temmelig reduksjonistiske tilbøyeligheter, selv om det må sies at det er de ikke-vitenskapelige, selvlærte via populærvitenskapelige og andre lugubre amerikanske nettsteder av dårlig kvalitet, som i sin manglende viten og forståelse har tatt denne monomane reduksjonismen til sine store høyder. De forholder seg til human-genealogien som en fanatisk religiøs til sin gud.

Kunne ha vært et ganske morsomt fenomen, hadde det ikke vært for den ideologien og menneskesynet som ligger bak en slik påfallende interesse for gener, haplo-grupper og raser. 

Det som står å lese her signert profilen "Watt", sier en god del om mennesket bak nicket. En enkel, ensom og stusslig sjel som er full av illusjoner om egne evner og egen betydning. Det er ikke morsomt, bare trist og tarvelig.

"Hvis bønn hadde fungert, hvorfor er det ikke kommersialisert?"

For et tåpelig spørsmål. Religionene per se er jo så gjennomkommersialiserte at det faktisk er hundretusener som har tjent seg søkk rike på dem. Spesielt i USA, der gunstige skatteregler gjør det utrolig lukurativt for diverse ministries og deres karismatiske (TV-)pastorer som har bygget opp organisasjoner som minner om konserner, og der de private formuene til de som driver disse ministries er gigantiske.

Enkelte kirker og trossamfunn, både i USA og resten av verden sitter på enorme "funds" og annen eiendom. Hadde du vært et opplyst menneske hadde du visst dette.

Når det gjelder hinduisme og buddhisme har en i USA og resten av vesten funnet ,ikke alltid bare veien til visdom, men også til høyst profitable  næringer, jeg tenker på Yoga- og meditasjonsskoler, pluss en masse new age - greier som har drevet cherry-picking i øst-asiatiske religioner etter metoder/praksiser og selger sine plagierte  produkter, løsrevet og frigjort fra sin religiøse opprinnelse.Ekstremt profitabel internasjonal 'business' i nyere tid.

Så har vi eksempelet Scientologi-kirken, også en pengemaskin stiftet av en smart, middelmådig science-fiction-forfatter som ønsket å bli søkkrik, og det ble han. 

Ditt siste spørsmål var for infantilt til at jeg gidder forholde meg til det .. 

dyratorium
21.05.17 20:23
Watt: Selvfølgelig kan det være lett å tippe over til religion/psykose i slike sammenhenger...

Forsiktig nå, 'Watt'. Fortsetter du med denne ad-hominem -linjen din med insinuasjoner om andre brukeres mentale helse og andre nedsettende 'kommentarer',  er jeg redd din karriere på VGD nærmer seg slutten.

Neppe noe stort tap forresten, med din ensporede monomani, uvitenhet og til det kjedsommelige gjentagelser, re-postinger av dårlige argumenter, totalt blottet for refleksjon.

dyratorium
21.05.17 20:49
Watt: Du kan virkelig dette med å TRO...

"Tro" i form av hypoteser om hvordan noe forholder seg, bygget på en mengde observasjoner av avslørende ytringer, har en stor sannsynlighets -grad for å stemme overens med virkeligheten :)

busemannen
busemannenInnlegg: 5851
21.05.17 22:00
Watt: Verdens befolkning er dessverre allerede sortert i haplogrupper...

Så du synes det er virkelig ille?

Beklager at jeg har misforstått deg ;)

alchemy2012
21.05.17 22:02
Watt: Hva legger du i din definisjon av bønn når du kaller det et "fenomen"...? Hvordan klarer du å få bønn til å bli et fenomen...? Hvordan klarer du å holde "fenomenet" utenfor kategorien overtro / psykose...? https://snl.no/overtro https://sml.snl.no/psykose At jeg ikke ber selv ser jeg ikke på som noe argument for min kunnskap om bønn...

At du ikke ber... fair enough. Hva gjør du som gir deg kunnskap om bønn?

Ordet fenomen ble kanskje ikke brukt helt riktig i forige innlegg. Skal si i fra hvis jeg kommer på et mer passende ord.

Som sagt så virker bønn for meg. Kanskje ikke hver gang men såpass ofte at jeg har skjønt at det faktisk lønner seg å gjøre det daglig. Lønner seg både for mitt indre og mitt ytre. For indre rikdom og ytre rikdom. Jeg skjønner at dette ikke er godt nok "bevis" for en som deg, men en som meg bryr seg svært lite om det. Jeg slutter ikke med noe som er såpass effektfullt bare fordi du ikke skjønner hva det er, og svært gjerne ønsker at det er en psykose eller overtro.

Deg om det.

(Innlegget ble redigert 21.05.17 22:10)

Annananas
AnnananasInnlegg: 1138
21.05.17 23:01
Watt: Det er ikke bare religion som kan tulle med hjernen din :

Religion former, og mye er det som former. Penger former, vår vilje former, systemet former. Vi bygger i systemets haller. Økonomi er en brann mellom ørene. Uten tro vil vår økonomi kollapse. Hva er tro? Er kapitlismen en religion?

(Innlegget ble redigert 21.05.17 23:15)

alchemy2012
21.05.17 23:40
Watt: Hva mener du gjør deg i bedre stand til å uttale deg ? Din egen bias hvor verden eventuelt kollapser under deg hvis du tar feil...? Psykotiske mennesker forstår heller ikke at de er syke... "De vanligste psykotiske symptomer er hallusinasjoner (hørsel, syn, sjeldnere lukt, smak, berøring), vrangforestillinger (legemlige, nihilistiske, påvirkning utenfra eller av andre) og forfølgelsesideer." - Åpenbaring - Gud ? - Jesus ? - Engler - Ånder - Himmel - Helvete - Liv etter døden Ja, ikke klarer jeg å sette klare skilletegn mellom disse symptomene og punktene over... Det er en grunn for at ingen fysisk/psykisk friske mennesker konverterer fra ateisme til religion i voksen alder, med mindre de har opplevd noe traumatisk/unikt som de tolker som religiøst betinget... Hallusinasjoner er bedrag av synet, men alle våre sanser kan bedras på tilsvarende måte... Selvfølgelig kan det være lett å tippe over til religion/psykose i slike sammenhenger...

Til å se på degselv som en fysisk/psykisk frisk person skriver du fryktelig mye rart.

Foreløpig er ikke noe av det du har skrevet i denne tråden vært forankret i noe annet enn din egen vrangforestilling om tema du uttaler deg om. Ikke ulikt andre fundamentalister.

armageddon_5
21.05.17 23:50
Watt: Synd, trist, leit...

Watt, jeg angrer på de tre sparkene. Jeg ble tent av din beskyldning om trangsyn, men jeg liker ikke tanken på at du er lei deg og at jeg har ødelagt dagen din. Derfor, tilgi meg min ytring og ha en god kveld.

Zpiff
ZpiffInnlegg: 18017
22.05.17 09:16
armageddon_5: Kan jeg forvente å bli bønnhørt om jeg ber?

Kan noen-som-helst forvente å bli bønnhørt? 
I tilfelle, hvem/hva "hører", og hvilke konsekvenser får det? 

Noen her i tråden har spurt "Har du forsøkt å be?". 
Vel, selvsagt har de aller fleste bedt noen om noe -men det var vel ikke dèt man tenkte på & mente -eller? 

OK, så kan man presisere en smule, og istedet spørre: 
"Har du forsøkt å be til MIN Gud, MIN Jesus, med MIN Tro...?". 
Nei selvsagt ikke, for det kan jeg ikke (eller!?).
Og kan dette bli "unnskyldningen/bortforklaringen" som den bønnhørte anvender mot den som ikke blir bønnhørt, dvs. "Du ba ikke til den rette instans -derfor ble du ikke hørt". 
Evt. "Du var ikke like "åpenhjertig/oppriktig -som MEG" o.lign.. 

Ut over det, så håper jeg virkelig IKKE at (noen) folk blir bønnhørt av noen allmektig entitet, i hvert fall om en skal ta verden i betraktning, og da hva folk "tydeligvis" ønsker aller mest å bli bønnhørt for. 

armageddon_5
22.05.17 09:51
Zpiff: Kan noen-som-helst forvente å bli bønnhørt?
I tilfelle, hvem/hva "hører", og hvilke konsekvenser får det?

Jeg tror bestemt at enhver bønn, uansett tro/ikke tro, blir hørt hvis den er inderlig nok, dvs. hvis den kommer rett fra hjertet, er uselvisk og fortvilt nok i den forstand at den som ber har innsett at det den ber om ikke står i dens makt til å løse.

Zpiff
ZpiffInnlegg: 18017
22.05.17 10:27
armageddon_5: Jeg tror bestemt at enhver bønn, uansett tro/ikke tro, blir hørt hvis den er inderlig nok, dvs. hvis den kommer rett fra hjertet, er uselvisk og fortvilt nok i den forstand at den som ber har innsett at det den ber om ikke står i dens makt til å løse.

Hørt av hva/hvem? 
Blir bønnen hørt av DIN gud, MIN amøbe, Ola Nordmann sin hellige ku som produserer livets melk, og føder gullkalver..? 

Og kravene du lister opp for at bønn skal bli hørt(?).
KAN de kravene tilfredsstilles av tante Olga på 95 som ber om å bli kvitt kink i ryggen, men ikke av tante Guri på 25 som har kreft i hele kroppen? 

Er da tante Olga mer inderlig, uselvisk, hjertenær, fortvilt... enn tante Guri? 
Og igjen, hva da med øvrige verden -er ikke barna som over generasjoner skal lide under tørke, sult, vold, krig.., ikke inderlge, uselviske, hjertenære, fortvilte.. -nok, da sammenlignet med svovelpredikantens høylytte besvergelser, kommandoer.. som nærmest skal (etter visse påstander) få ti-årsgamle kremerte lik til å rekonstruere seg i urnene, og dermed grave seg selv opp fra gravene..? 

Det er noe som ikke ser ut til å henge helt på greip her, uansett hvor inderlig, hjerteskjærende, fortvilt... man *må* være for at bønn skal kunne funke.. -uansett hva man måtte "tro" -skulle en tro... 

(Innlegget ble redigert 22.05.17 10:28)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg