Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er religion egentlig psykose ?

NYTT TEMA
aicat
aicatInnlegg: 13336
20.11.17 10:41
Watt: Gjelder det sine egne barn også ?

Her er hva Barnevernsloven sier om det:

Sitat: "Foreldre som nekter barn behandling
Foreldre kan ikke nekte barn nødvendig helsehjelp
Foreldre kan velge å la være å benytte fastlegen eller helsestasjonen til barnet og i stedet benytte annen helsehjelp. Helt klart er det at foreldre ikke kan nekte barn øyeblikkelig hjelp. Foreldre kan heller ikke nekte barn nødvendig helsehjelp. Hovedregelen her må være at helsepersonells hjelpeplikt i henhold til helsepersonelloven § 7 (øyeblikkelig hjelp) uansett går foran. Dette gjelder for eksempel i forbindelse med behov for livreddende blodoverføring til barn. I denne situasjonen er det ikke lenger nødvendig å overføre foreldremyndigheten til barneverntjenesten.

Helsepersonell må vurdere om situasjonen til sier at barnevernet kobles inn
Dersom foreldrene motsetter seg at barnet får nødvendig helsehjelp, kan helsepersonells opplysningsplikt til barneverntjenesten inntre, jf. helsepersonelloven § 33, jf. barnevernloven § 4–10."

Remiel
RemielInnlegg: 4029
20.11.17 14:32
Watt: Nei, det var ikke argumenter... Det var bare du som prøvde å ødelegge premisset trolig fordi temaet berører deg personlig...

Jeg sa: "Les gjennom hva artikkelen oppfatter som "psykotisk", spesielt type III. De to andre typene dekker det jeg tenker meg med psykisk ustabile personer, hvor psykosene uttrykker seg i religiøst språk, fordi personene er i et religiøst miljø. Jeg har f.eks opplevd kommunister som står opp om natten og banker i veggene for å skremme bort CIA-agenter."

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 42424
20.11.17 14:41
Annananas: Eller som det ble sagt, tilgi dem for de vet ikke hva de gjør.

Eller: "Tilgi dem ikke, for de vet faen så godt hva de gjør - om de tenker seg om."

Jeg har for øvrig ikke tenkt å blande meg inn i ordskiftet om psykose (det har jeg ikke grunnlag for), men det er et ubestridelig faktum at religion legger en kraftig demper på tenkevilje og -evne - for mange, men slett ikke for alle. Og det gjelder ikke bare én eller to religioner.

Mvh

BE

Watt
WattInnlegg: 2130
20.11.17 17:48
Remiel: Jeg sa: "Les gjennom hva artikkelen oppfatter som "psykotisk", spesielt type III. De to andre typene dekker det jeg tenker meg med psykisk ustabile personer, hvor psykosene uttrykker seg i religiøst språk, fordi personene er i et religiøst miljø. Jeg har f.eks opplevd kommunister som står opp om natten og banker i veggene for å skremme bort CIA-agenter."

Jeg poengterte at Jerusalem syndromet var en avsporing...

Hvis du vil diskutere denne ene konkrete lidelsen så start en ny tråd...

Denne tråden handler om religion og dens likhetstrekk med psykose generelt !

Venter fremdeles spent på det første argumentet ditt...

Hvorfor skal vi ikke klassifisere fundamentalt religiøse mennesker som psykotiske ?

Hvor få må det være igjen som babler om en gud i himmelen før de blir sett på som psykotiske ?

1 menneske ?

"De vanligste psykotiske symptomer er hallusinasjoner (hørsel, syn, sjeldnere lukt, smak, berøring), vrangforestillinger (legemlige, nihilistiske, påvirkning utenfra eller av andre) og forfølgelsesideer. Angst er også regelen, men ikke spesifikt for psykoser (panangst)."

https://sml.snl.no/psykose

(Innlegget ble redigert 20.11.17 17:56)

Watt
20.11.17 17:52
aicat: Jeg har hatt mange diskusjoner med JV-medlemmer om blodtransfusjon - for å redde et barns liv. I min tid løste vi det problemet ved å frata foreldrene midlertidig foreldreretten. I dag er dette satt i system i lovs form - så dette er ikke lenger et problem.

Jo det er det, i den grad myndighetene aldri får vite at barnet er sykt...

Er barnet allerede på sykehuset så går det nok greit ja...

Men at vi har regler og lover som skal forhindre dette er ikke et argument for at foreldrene bør sees på som frisk...

Jeg etterlyser argumenter for hvorfor fundamentalt religiøse mennesker skal sees på som friske...

I mine øyne er dette en normalisering av psykotisk oppførsel... 

(Innlegget ble redigert 20.11.17 17:54)

Annananas
AnnananasInnlegg: 1208
20.11.17 18:20
BlackEagle: Eller: "Tilgi dem ikke, for de vet faen så godt hva de gjør - om de tenker seg om." Jeg har for øvrig ikke tenkt å blande meg inn i ordskiftet om psykose (det har jeg ikke grunnlag for), men det er et ubestridelig faktum at religion legger en kraftig demper på tenkevilje og -evne - for mange, men slett ikke for alle. Og det gjelder ikke bare én eller to religioner. Mvh BE

Problemet i mine øyne er generaliseringen. Dette kan også gjelde forskeres resultater. Historien viser at forskere har stått i front når det gjelder å finne feilen med store grupper. Resultatet har vært avskylige. Motivasjonen bak generaliseringer er ofte politisk av en eller annen type, og bør nok tas i med både salt og ildtang. At jeg selv har generalisert er nok så, men det gir ikke grunnlag for å ikke å kunne si ifra. Viktig er det å merke seg at raseforskning eller lignende i ettertid framstår som både overtroisk og religiøst. Noe samtiden om femti år godt kan komme til å si om mange av dagens forskningsretninger. Slik sett har du rett, religion kan legge en demper på evne og vilje til å tenke...

(Innlegget ble redigert 20.11.17 18:30)

Watt
20.11.17 19:21
Annananas: Viktig er det å merke seg at raseforskning eller lignende i ettertid framstår som både overtroisk og religiøst.

Dette er din mening basert på manglende kunnskap i lys av religionen din...

Har du hørt om haplogrupper ?

https://dna-explained.com/2013/01/24/what-is-a-haplogroup/

Vet du at alle mennesker utenfor Afrika har gener fra neandertalere ?

Hvis du ikke tror på evolusjon så fremstår vel bare dette som sprøyt for deg...

Generalisering er et resultat av dårlig forsking...

Etterhvert som vi får med gentester i all forskning så vil nok mye flere biter falle på plass om historien vår...

Slik som at de gamle egypteren faktisk var mer genetisk lik moderne europeere enn noen andre mennesker i dag :

http://www.independent.co.uk/news/science/archaeology/ancient-egyptians-europeans-related-claims-a7763866.html

Lurer på når dette kommer i skolebøkene våre...

Vet  i alle fall om en person som er hissig nå :

https://www.youtube.com/watch?v=vLXOkZtAkPw

Han skal ha for at låten er fengende, men alt stopper der...

https://www.youtube.com/watch?v=3mZF-pAGJv0

Sirkuset er i byen...

(Innlegget ble redigert 20.11.17 19:32)

aicat
aicatInnlegg: 13336
20.11.17 19:37
Watt: Jo det er det, i den grad myndighetene aldri får vite at barnet er sykt...

Det er faktisk slik at JV-foreldre som er akkurat like glade i sine barn - som alle oss andre er de første til å bringe sitt barn til sykehus - selv om de kjenner regelverket.
De er (var i min tid) svært glade for at de som foreldre i en kort periode ble fratatt foreldreretten til sitt barn. Hvorfor? Jo, for da kunne foreldrene toe sine hender overfor det gruppepresset som eksisterte (og eksisterer) innad i menigheten - og si at dessverre vi har ikke myndighet lenger til å bestemme at vårt barn IKKE skal få blodtransfusjon.
Tenk nå litt over dette - og spør deg selv - tyder dette på at JV-fanatikere er psykotiske?
Dropp hele denne idiotiske sammenlikningen din mellom religion generelt - og psykose. Dette er ikke to saker som kan sammenliknes.

(Innlegget ble redigert 20.11.17 19:39)

Annananas
20.11.17 20:42
Watt: Dette er din mening basert på manglende kunnskap i lys av religionen din... Har du hørt om haplogrupper ? https://dna-explained.com/2013/01/24/what-is-a-haplogroup/ Vet du at alle mennesker utenfor Afrika har gener fra neandertalere ? Hvis du ikke tror på evolusjon så fremstår vel bare dette som sprøyt for deg... Generalisering er et resultat av dårlig forsking... Etterhvert som vi får med gentester i all forskning så vil nok mye flere biter falle på plass om historien vår... Slik som at de gamle egypteren faktisk var mer genetisk lik moderne europeere enn noen andre mennesker i dag : http://www.independent.co.uk/news/science/archaeology/ancient-egyptians-europeans-related-claims-a7763866.html Lurer på når dette kommer i skolebøkene våre... Vet i alle fall om en person som er hissig nå : https://www.youtube.com/watch?v=vLXOkZtAkPw Han skal ha for at låten er fengende, men alt stopper der... https://www.youtube.com/watch?v=3mZF-pAGJv0 Sirkuset er i byen..

Plasser meg gjerne i en religiøs hatt, så kan jeg prøve å hoppe ut igjen. Selv anser jeg meg ikke for religiøs.

Når det gjelder evolusjon så er et av dens barn vitenskapen. Og slik evolusjonen ruller videre vil vitenskapen følge med i sine tilmålte skritt. Dette fordi vitenskapen ikke er uavhengig av naturen som skapte den. Når det gjelder generalisering så er den ikke et resultat av forskning eller dårlig forskning, men kan være et redskap i forskning slik jeg forstår det. Men kan selvfølgelig missbrukes.

Forskningsresultatene vitenskapen frambringer er harmløse i seg selv, og bør bringes videre av kompetente forskere. Det er forestillingene som settes sammen i lys av foreløpige resultater som kan være farlige. Og da tenker jeg spesielt på motivene som er forestillingenes drivkraft.

Og det er ikke vrient for motiverte mennesker å skru sammen noen flotte konsepter basert på sekelets siste nyheter eller forskningsresultater om du vil. Slike konsepter kan gi makt til agitatorer av ymse slag og som kan blåse liv i lid der den ulmer.

Det å peke på grupper eller folk er en farlig lek i mine øyne, og kan komme ut av kontroll.

(Innlegget ble redigert 20.11.17 20:44)

Watt
20.11.17 21:07
Annananas: Plasser meg gjerne i en religiøs hatt, så kan jeg prøve å hoppe ut igjen. Selv anser jeg meg ikke for religiøs.  Når det gjelder evolusjon så er et av dens barn vitenskapen. Og slik evolusjonen ruller videre vil vitenskapen følge med i sine tilmålte skritt. Dette fordi vitenskapen ikke er uavhengig av naturen som skapte den. Når det gjelder generalisering så er den ikke et resultat av forskning eller dårlig forskning, men kan være et redskap i forskning slik jeg forstår det. Men kan selvfølgelig missbrukes.  Forskningsresultatene vitenskapen frambringer er harmløse i seg selv, og bør bringes videre av kompetente forskere. Det er forestillingene som settes sammen i lys av foreløpige resultater som kan være farlige. Og da tenker jeg spesielt på motivene som er forestillingenes drivkraft.  Og det er ikke vrient for motiverte mennesker å skru sammen noen flotte konsepter basert på sekelets siste nyheter eller forskningsresultater om du vil. Slike konsepter kan gi makt til agitatorer av ymse slag og som kan blåse liv i lid der den ulmer.  Det å peke på grupper eller folk er en farlig lek i mine øyne, og kan komme ut av kontroll.

Og så har du dem som er hakket mer kritisk en deg...

De ødelegger livene til uskyldige mennesker kun fordi de ikke liker å høre sannheten...

http://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE8567102/frygt-danmarks-fremtid/

http://old.dagogtid.no/nyhet.cfm?nyhetid=1101

http://www.unz.com/runz/raceiq-the-jason-richwine-affair/

Remiel
20.11.17 23:21
Watt: Jeg poengterte at Jerusalem syndromet var en avsporing... Hvis du vil diskutere denne ene konkrete lidelsen så start en ny tråd... Denne tråden handler om religion og dens likhetstrekk med psykose generelt ! Venter fremdeles spent på det første argumentet ditt... Hvorfor skal vi ikke klassifisere fundamentalt religiøse mennesker som psykotiske ? Hvor få må det være igjen som babler om en gud i himmelen før de blir sett på som psykotiske ? 1 menneske ? "De vanligste psykotiske symptomer er hallusinasjoner (hørsel, syn, sjeldnere lukt, smak, berøring), vrangforestillinger (legemlige, nihilistiske, påvirkning utenfra eller av andre) og forfølgelsesideer. Angst er også regelen, men ikke spesifikt for psykoser (panangst)." https://sml.snl.no/psykose

Den såkalte "avsporingen" din er helt fin, fordi den bidrar til å klargjøre hva en psykose er for noe, og hvordan en midlertidig sinnsforvirring utrykker seg i den kulturen den opptrer i.

Den vanlige kirkegjenger i et land som Norge går ikke rundt og har psykoser.  Men det forekommer nok en del oftere i sekter, som virker som en magnet på mennesker med personlighetsforstyrrelser.

Annananas
20.11.17 23:59
Watt: Og så har du dem som er hakket mer kritisk en deg... De ødelegger livene til uskyldige mennesker kun fordi de ikke liker å høre sannheten...

Hvis du ikke kan fortelle hva du mener uten linker, så får det være. Jeg leser gjerne dine meninger, men leser ikke linker uten at du gir en god grunn for det. I tilegg hevder du å vite sannheten? Prøv heller å skrive hva du mener.

Watt
21.11.17 20:36
Annananas: Hvis du ikke kan fortelle hva du mener uten linker, så får det være. Jeg leser gjerne dine meninger, men leser ikke linker uten at du gir en god grunn for det. I tilegg hevder du å vite sannheten? Prøv heller å skrive hva du mener.

Å lese noen linker istedet for å lytte til mennesker tror jeg hadde gjort deg godt...

I eksempelet mitt handler det om to intelligensforskere som mistet jobben uten grunn...

Bare fordi de påpekte at det finnes raseforskjeller i gjennomsnittlige intelligensnivåer... 

Watt
21.11.17 20:39
Remiel: Den såkalte "avsporingen" din er helt fin, fordi den bidrar til å klargjøre hva en psykose er for noe, og hvordan en midlertidig sinnsforvirring utrykker seg i den kulturen den opptrer i. Den vanlige kirkegjenger i et land som Norge går ikke rundt og har psykoser.  Men det forekommer nok en del oftere i sekter, som virker som en magnet på mennesker med personlighetsforstyrrelser.

Jerusalem syndromet er en avsporing...

Jerusalem syndromet er en allerede kartlagt psykisk lidelse og ser ikke noe grunn for å diskutere verken validiteten eller at det skulle påvirke mitt opprinnelige spørsmål...

Det har ingenting med mitt spørsmål om hvorfor tilsynelatende friske mennesker som tror gud griper aktivt inn i livene deres ikke bør klassifiseres som psykotiske...

Selvfølgelig gjelder det ikke alle religiøse mennesker, derfor har jeg formulert hvor jeg mener grensen bør gå i setningen over...

"Den vanlige kirkegjenger i et land som Norge går ikke rundt og har psykoser."

At du mener dette personlig gjør det ikke til sannhet, er heller ikke et argument for diskusjonen...

Såvidt meg bekjent er rundt 10% av Norges befolkning aktivt kristne, ut av disse ser jeg for meg kanskje 25% (ren gjetting) er så fundamentalt religiøse at de ville falt innunder min definisjon som psykotisk...   

(Innlegget ble redigert 21.11.17 20:46)

Annananas
21.11.17 21:12
Watt: Å lese noen linker istedet for å lytte til mennesker tror jeg hadde gjort deg godt... I eksempelet mitt handler det om to intelligensforskere som mistet jobben uten grunn... Bare fordi de påpekte at det finnes raseforskjeller i gjennomsnittlige intelligensnivåer...

Forskning på spesifikke felter er ikke noe jeg kan uttale meg om. Men at nye resultater vil komme er vi nok enige om. Når det gjelder å få sparken er nok ikke disse to alene. Mange som har fått sparken uten sakelig grunn, ja folk blir faktisk drept uten grunn.

Når det gjelder intelligens så er ikke det noen målestokk på menneskeverd. Svært intelligente mennesker kan begå grusomme handlinger. I mitt syn er det mest intelligente å samles om ting som forener. Fred er en slik ting. Tenker jeg.  

Remiel
21.11.17 21:56
Watt: Jerusalem syndromet er en avsporing... Jerusalem syndromet er en allerede kartlagt psykisk lidelse og ser ikke noe grunn for å diskutere verken validiteten eller at det skulle påvirke mitt opprinnelige spørsmål... Det har ingenting med mitt spørsmål om hvorfor tilsynelatende friske mennesker som tror gud griper aktivt inn i livene deres ikke bør klassifiseres som psykotiske... Selvfølgelig gjelder det ikke alle religiøse mennesker, derfor har jeg formulert hvor jeg mener grensen bør gå i setningen over... "Den vanlige kirkegjenger i et land som Norge går ikke rundt og har psykoser." At du mener dette personlig gjør det ikke til sannhet, er heller ikke et argument for diskusjonen... Såvidt meg bekjent er rundt 10% av Norges befolkning aktivt kristne, ut av disse ser jeg for meg kanskje 25% (ren gjetting) er så fundamentalt religiøse at de ville falt innunder min definisjon som psykotisk...

Det får ta "avsporingen" for egen regning, du bragte den på banen, og jeg vil ikke ha kjeft for den. Men hvis du leser artikkelen, vil du faktisk se at forfatteren har en annen oppfatning av av hva "psykose" er, og det samme gjelder psykologer og psykiatere.

https://helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/psykoser

Remiel
21.11.17 23:03
Watt: Såvidt meg bekjent er rundt 10% av Norges befolkning aktivt kristne, ut av disse ser jeg for meg kanskje 25% (ren gjetting) er så fundamentalt religiøse at de ville falt innunder min definisjon som psykotisk...

1-2 prosent av normalbefolkning vil få en psykoselidelse minst 1 gang i løpet av livet, men da snakker vi ikke om permanente tilstander.

Finnsannhet
FinnsannhetInnlegg: 12562
22.11.17 10:31
Watt: Jeg har ikke svaret på dette spørsmålet, men tydelig at andre tenker samme tanker som meg...

Jeg kan skjønne at du har seriøs interesse av saken.  Og noen religiøse har sikkert en mild grad av psykisk sykdom.

Men de er nok i klart mindretall.

Uansett så vil "helbredelse" (for de som mener religiøse trenger det) være filosofisk/logisk ressonnering og ikke mentalbehandling av psykolog ol..

De få religiøse som har sykdom, vil vel som ikkereligiøse med samme sykdom, forhåpentligvis bli fanget opp av tilbud om psykoterapi/medimenkatelbehandling.

Narad
NaradInnlegg: 17616
22.11.17 11:37
Remiel: 1-2 prosent av normalbefolkning vil få en psykoselidelse minst 1 gang i løpet av livet, men da snakker vi ikke om permanente tilstander.

Hva om det som kalles "denne verden" er en manglende realitets-innsikt hos den store massen ?

Da er jo verden selv en massepsykose hvor også religionene er en del av denne store forvirring.

Når et menneske oppfatter seg selv og sin neste for å være noe annet enn hva virkelig er, ja da er dette et sikkert tegn på en psykose.

I så fall er jo "denne verden" et galehus hvor normalen er å være gal og det unormale er å være riktig bevart.

Spørsmålet blir da hva som skal til for å snu dette den andre vei.

Kan det være at hvert enkelt menneske lærer å omvende seg ?

Undrer jeg :)

Finnsannhet
22.11.17 12:19
Narad: I så fall er jo "denne verden" et galehus hvor normalen er å være gal og det unormale er å være riktig bevart.

Relevansologisk gir dette mening.

Synes jeg.

Mennesket tegner sitt forhold til sitt indre og ytre miljø.

Når mennesker opplever et "jeg" har det kanskje allerede skilt lag med det Unevnelige.

At innenfor, eller bakenfor, eller forutfor, ethvert "jeg", er det unevnelige, alle tings enhet eller mysterium.

Lykkeligst er vel mennesket UTEN ethvert "jeg".

Synes jeg.

Altså at bevisst fokus KUN er noe annet, enn sitt "jeg" (det være seg godt eller ondt eller en blanding).

(Innlegget ble redigert 22.11.17 12:20)

Narad
22.11.17 13:01
Finnsannhet: Lykkeligst er vel mennesket UTEN ethvert "jeg". Synes jeg. Altså at bevisst fokus KUN er noe annet, enn sitt "jeg" (det være seg godt eller ondt eller en blanding).

I dette er vi helt enige min venn, for det "jeg" som er "Guds" "ego eimi" i mennesket er opplevelsen av vår "væren" i presens.

Man er-farer altså sitt liv og sin eksistens som et unikt individ og erkjenner sin neste sitt liv og eksistens som å være det samme.

I dette singulære fokus finnes ikke dualiteten godt og vondt fordi sannheten og livet er langt hevet over slikt. Fruktene av livets tre er noe helt annet de de fra det andre i hagen.

Man er da fri til å gjøre hva vil, og er ikke bundet av bokens lov når holder seg til den loven som er lagt i våre hjerter fra begynnelsen av.

Man kjenner da selv hva som bygger opp og hva som river ned.

Altså når den oppmerksomhet får råde ved en stor nåde..:)

Finnsannhet
22.11.17 13:09
Narad: I dette er vi helt enige min venn, for det "jeg" som er "Guds" "ego eimi" i mennesket er opplevelsen av vår "væren" i presens.

Skjønner, men denne "væren" bør vel ikke oppleves som vår?

For i det ligger vel en egoisme?

Og: er den i det hele tatt vår?

Er vi ikke utfoldelsen av Gud?

Og ikke av oss selv?

Narad
22.11.17 14:05
Finnsannhet: Skjønner, men denne "væren" bør vel ikke oppleves som vår?

Vårt liv og eksistens på jord er en gave til hvert enkelt individ, og en gave blir sett på som eiendom.

Husk lignelsen om skatten som en far gravde ned i sin åker som en arv til sine to sønner.

Skatten var deres til eie, men de måtte pløye åkeren for å finne det som var skjult.

Men de ville heller til byen for der å finne lykken og solgte gården til en annen,.. og da denne pløyde fant han den store skatten.

Hvem vi ser "på" i speilet på badet er åkeren, og hva vi ser "med" er skatten som skinner på sitt skjulte sted i våre hjerter.

Aner det meg da,.i små våkne øyeblikk før igjen sovner og drømmer videre inntil Dagen gryr..:)

kovensen
kovensenInnlegg: 10215
22.11.17 14:28
Watt: Definisjonen av psykose vil nok garantert overlappe med en god del religiøse menneskers overbevisninger

Alle mennesker har milde psykoser i perioder av livet, og det gjelder ikke bare religiøse. Også ateister sliter med svake psykoser, særlig dersom de knytter for store forhåpninger til menneskehetens fornuft.

Finnsannhet
22.11.17 16:06
Narad: Hvem vi ser "på" i speilet på badet er åkeren, og hva vi ser "med" er skatten som skinner på sitt skjulte sted i våre hjerter. Aner det meg da,.i små våkne øyeblikk før igjen sovner og drømmer videre inntil Dagen gryr..:)

Skjønner hva du her skriver.

Men er hva vi ser med, fritatt fra det onde, det forvrengte?

De små, våkne øyeblikk har jeg følt også.

Når ethvert "jeg" er borte og bare den gode ide beskues og kanskje beskues med.

I framtiden, så vil kanskje ideene, "legge jorden under seg", men også ha medfølgende mulighet til å begå selvmord, bestemme sine opphør.      Slikt er og blir visst etterhvert et teknisk spørsmål, slik kampen mot døden er det.

Men Dagen bør gry, synes nå jeg.

Livet til Jesus, - og andre født av sannhet.

Igjen står kanskje det Unevnelige, svevende over et sammenbrudd av jord og univers

(Innlegget ble redigert 22.11.17 16:08)

Finnsannhet
22.11.17 16:06
kovensen: Alle mennesker har milde psykoser i perioder av livet, og det gjelder ikke bare religiøse. Også ateister sliter med svake psykoser, særlig dersom de knytter for store forhåpninger til menneskehetens fornuft.

Der sa du det!

Finnsannhet
22.11.17 16:38
Narad: Vårt liv og eksistens på jord er en gave til hvert enkelt individ, og en gave blir sett på som eiendom.

Jeg skjønner.

Men er det ikke saligest å fokusere på at Gud er og blir glad -

heller enn at jeg selv blir glad.

Jeg blir f.eks. mye gladere når kona er glad enn når jeg selv er det (om man kan si det slik).

Som den egoist er, simpelthen ELSKER jeg det når kona eller "ungene" er glade.

Er jeg selv glad, så blir det fort usunn tankeinnavl av det.

Er ikke DET den sanne frihet?

Å fokusere andre?

(Innlegget ble redigert 22.11.17 16:45)

Finnsannhet
22.11.17 16:41
BlackEagle: men det er et ubestridelig faktum at religion legger en kraftig demper på tenkevilje og -evne - for mange, men slett ikke for alle.

Noen er oppsnasige, veit du!

Med andre ord:  yndlingselever.

(Innlegget ble redigert 22.11.17 16:42)

Watt
22.11.17 17:59
kovensen: Alle mennesker har milde psykoser i perioder av livet, og det gjelder ikke bare religiøse. Også ateister sliter med svake psykoser, særlig dersom de knytter for store forhåpninger til menneskehetens fornuft.

Blir veldig vag denne uttalelsen din...

Kan du eventuelt gi eksempler på disse milde psykosene du snakker om ?

Er det noe du opplever selv for så å generalisere ovenfor alle andre mennesker fordi du tror det er normalt ? 

Ps. at andre grupper / mennesker også burde vært klassifisert som psykotisk er ikke argument i denne sammenhengen...

Det blir en helt annen diskusjon.

Jeg snakker kun om fundamentalt religiøse mennesker som mener en gud aktivt påvirker livene deres på godt og vondt...

(Innlegget ble redigert 22.11.17 18:01)

Watt
22.11.17 18:02
Narad: Vårt liv og eksistens på jord er en gave til hvert enkelt individ

Du får reise ned til denne karen her og fortelle det til ham selv...

Jeg gjør det ikke...

http://dujye7n3e5wjl.cloudfront.net/photographs/1080-tall/time-100-influential-photos-kevin-carter-starving-child-vulture-87.jpg

Selv om du takker gud så er det ikke alle andre som kan gjøre det...

Hvis gud er så jævla allmektig som du skal ha det til burde slike situasjoner blitt visket ut på dagen...

Å så sier du djevelen-bla-bla-bla-bla...

B-U-L-L-S-H-I-T !

(Innlegget ble redigert 22.11.17 18:04)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg