Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er galt med bibelen?

NYTT TEMA
Haregutt
HareguttInnlegg: 225
06.10.17 09:22

Er det noe som er galt når voksne opplyste og velutdannede mennesker velger å endre sitt nåværende liv for å følge bibelen? Svaret er Nei ! 

Det er slettes ikke noe galt, snarere tvert om.

Bibelen lærer oss å leve i fred og harmoni med alle mennesker, uavhengig av rase, religion, politisk ståsted, eller hvor i verden en måtte leve.

Bibelen lærer oss å leve sunt i forhold til kost og kropp.

Bibelen lærer oss å oppdra barn til å bli harmoniske og vennlige.

Bibelen lærer at krigføring ikke skal læres.

Bibelen lærer oss bare ting som er godt for mennesket, hvorfor velger noen da å tvile på bibelens opplæring, og heller stole på menneskers filosofi og opplæring, når en ser at verden er i forfall på grunn av menneskets manglende, eller såkalte evner til å gjøre verden til et bedre sted?

Hvem er de naive? Er det de som velger å stole på mennesker, eller de som velger å stole på at bibelen er en rettesnor fra Gud, til oss mennesker, uavhengig av om det finnes en Gud eller ikke, og at denne Guden har gitt oss det inspirerte ord som bibelen er ?

Mvh Haregutt

puma1
puma1Innlegg: 18778
06.10.17 09:53
Haregutt: Bibelen lærer oss bare ting som er godt for mennesket,

Nei. Som alltid når det gjelder gamle "visdomsbøker", så må en velge og vrake. Og bra er det, for selve denne prosessen gjør også folk litt klokere. 

Narad
NaradInnlegg: 17620
06.10.17 10:52
Haregutt: Bibelen lærer oss å leve i fred og harmoni med alle mennesker, uavhengig av rase, religion, politisk ståsted, eller hvor i verden en måtte leve.

Ehh, vel..jeg vil heller si at bibelen lærer mennesket hva må gjøre for å med harmoni og fred sammen andre kunne leve lykkelig i landet.

Men hva den boken ikke kan, det er å lære oss hvordan man inne i seg selv kan finne den evighetens fred og harmoni som gjør at mennesket kan oppnå å utføre hva skriften sier at vi må.

Det er hva Jesus lærte sine disipler i enerom som vi må få vite for at himmelens rike skal kunne komme på vår jord slik så mange daglig ber om i sitt fadervår.

Og tiden for denne opplysning er nå kommet for alle som lever på vår vakre planet.

De syv tordener sin tid er omme, for lynet vil igjen slå ned i denne verdens mørke for å vise hva natten skjulte.

Altså hva alltid har vært inne i hver enkelt og som midt i blant oss uten at vi Det merket.

Når mannen lar seg senke vil mennesket, det sanne.. stige fram

Slik anes det for meg...:)

(Innlegget ble redigert 06.10.17 10:59)

joplina
joplinaInnlegg: 60022
06.10.17 11:54
Haregutt: Bibelen lærer oss å leve i fred og harmoni med alle mennesker, uavhengig av rase, religion, politisk ståsted, eller hvor i verden en måtte leve. Bibelen lærer oss å leve sunt i forhold til kost og kropp. Bibelen lærer oss å oppdra barn til å bli harmoniske og vennlige. Bibelen lærer at krigføring ikke skal læres.

Ehrm...

Hvilken Bibel  - alternativt utgave/oversettelse  - er det du leser....?

Haregutt
HareguttInnlegg: 225
06.10.17 17:10
puma1: Nei. Som alltid når det gjelder gamle "visdomsbøker", så må en velge og vrake. Og bra er det, for selve denne prosessen gjør også folk litt klokere.

Trenger ingen annen bok å følge enn bibelen, den gir svar på alle spørsmål som har betydning for mennesket.

Haregutt

Haregutt
HareguttInnlegg: 225
06.10.17 17:15
joplina: Ehrm... Hvilken Bibel  - alternativt utgave/oversettelse  - er det du leser....?

Leser den oversettelsen som er nærmest fra grunnteksten, men det handler ikke så veldig mye om oversettelser, heller om hva bibelen egentlig lærer, for den lærer at alle mennesker er av Gud, og Gud ønsker at alle mennesker skal kunne lære seg sannheten om Guds hensikt med oss mennesker, den sannheten finnes i bibelen, men det er opp til en hver om en vil lære sannheten, og den røde tråden gjennom bibelen må en først lete etter og fortsette å lete for å kunne følge den.

Haregutt

 

Haregutt
HareguttInnlegg: 225
06.10.17 17:18
Narad: Slik anes det for meg...:)

Vel, hmm, tenker det ja, forsto ikke mye av det du skrev. :D

Haregutt

joplina
joplinaInnlegg: 60022
06.10.17 20:06
Haregutt: Leser den oversettelsen som er nærmest fra grunnteksten, men det handler ikke så veldig mye om oversettelser, heller om hva bibelen egentlig lærer, for den lærer at alle mennesker er av Gud, og Gud ønsker at alle mennesker skal kunne lære seg sannheten om Guds hensikt med oss mennesker, den sannheten finnes i bibelen, men det er opp til en hver om en vil lære sannheten, og den røde tråden gjennom bibelen må en først lete etter og fortsette å lete for å kunne følge den.

Du leser altså bibelen med selektivt syn slik at du kan filtrere og sortere (cherry picking) godbitene som utgjør det du ønsker skal være den røde tråden ; og du følger den deretter.

"Haregutt: Bibelen lærer oss å leve i fred og harmoni med alle mennesker, uavhengig av rase, religion, politisk ståsted, eller hvor i verden en måtte leve. Bibelen lærer oss å leve sunt i forhold til kost og kropp. Bibelen lærer oss å oppdra barn til å bli harmoniske og vennlige. Bibelen lærer at krigføring ikke skal læres."

 

Dette er bare en pitteliten brøkdel  av  bibelens sitérbare  bibelvers - men  jeg må si at jeg har  visse vansker med å finne din rosenrøde tråd av et kjærlighetsbudskap i dette :

 

Matt 10,1 

1 Han kalte til seg sine tolv disipler og gav dem makt til å drive ut urene ånder og helbrede alle sykdommer og plager.

 

Matt 10,5 

5 Disse tolv sendte Jesus ut og bød dem:

Ta ikke veien til hedningers land og dra ikke inn i samaritanernes byer! 6 Gå i stedet til de bortkomne sauene i Israels folk.

 

Matt 10,7 

7 Og der dere kommer, skal dere forkynne: Himmelriket er nær!

 

Matt 10,8 

8 Helbred syke, vekk opp døde, gjør spedalske rene, driv ut onde ånder.

 

Matt 10,14 

14 Og er det noen som ikke vil ta imot dere og heller ikke vil høre deres budskap, da skal dere forlate det huset eller den byen og riste støvet av føttene. 15 Sannelig, jeg sier dere: Sodomas og Gomorras land skal slippe lettere på dommens dag enn den byen.

 

Matt 10,23 

23 Men når de forfølger dere i den ene byen, så flykt til den neste! Sannelig, jeg sier dere: Dere skal ikke bli ferdig med byene i Israel før Menneskesønnen kommer. (han

 

Matt 10,28 

28 Vær ikke redde for dem som dreper legemet, men ikke kan drepe sjelen. Frykt heller ham som kan ødelegge både sjel og legeme i helvete.

 

Matt 10,34 

34 Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd.

 

Matt 10,35 

35 Jeg er kommet for å sette skille:

Sønn står mot far,

datter mot mor,

svigerdatter mot svigermor,

36 og en manns husfolk er hans fiender.

 

Matt 10,37 

37 Den som elsker far eller mor mer enn meg, er meg ikke verd. Den som elsker sønn eller datter mer enn meg, er meg ikke verd. 38 Og den som ikke tar sitt kors opp og følger etter meg, er meg ikke verd.

 

Matt 10,39 

39 Den som finner sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det!

 

Matt 11,18 

18 For Johannes kom; han verken spiste eller drakk, og folk sier: Han er besatt. 19 Menneskesønnen kom; han både spiser og drikker, og de sier: Se, for en storeter og vindrikker, venn med tollere og syndere!

 

Matt 11,20 

20 Da begynte Jesus å refse de byene hvor han hadde gjort de fleste av sine mektige gjerninger, fordi folket der ikke hadde vendt om: 21 «Ve deg, Korasin! Ve deg, Betsaida! Dersom de mektige gjerninger som er gjort hos dere, hadde skjedd i Tyrus og Sidon, ville de for lenge siden ha vendt om og kledd seg i sekk og aske. 22 Det sier jeg dere: På dommens dag skal Tyrus og Sidon slippe lettere enn dere. 23 Og du, Kapernaum, du som vil opphøyes like til himmelen, til dødsriket skal du støtes ned! Dersom de mektige gjerninger som er gjort hos deg, hadde skjedd i Sodoma, ville byen ha stått den dag i dag. 24 Det sier jeg dere: På dommens dag skal Sodoma-landet slippe lettere enn du

 

Matt 11,25 

25 På den tid tok Jesus til orde og sa: «Jeg priser deg, Far, himmelens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for kloke og forstandige, men åpenbart det for enfoldige. 26 Ja, Far, for dette var din gode vilje.

 

Matt 12,30 

30 Den som ikke er med meg, er mot meg, den som ikke samler med meg, han sprer.

 

Matt 12,31 Den som taler imot Den Hellige Ånd skal aldri få tilgivels

31 Derfor sier jeg dere: All synd og spott skal menneskene få tilgivelse for, men spott mot Ånden skal ikke bli tilgitt. 32 Den som taler et ord mot Menneskesønnen, skal få tilgivelse. Men den som taler mot Den Hellige Ånd, skal ikke få tilgivelse, verken i denne verden eller i den kommende.

 

Matt 12,43 

43 Når en uren ånd farer ut av et menneske, flakker den om over øde vidder på leting etter et hvilested, men finner det ikke. 44 Da sier den: Jeg vil vende tilbake til huset mitt som jeg forlot. Den kommer dit og finner det ledig, feid og pyntet. 45 Da drar den av sted og får med seg sju andre ånder, verre enn den selv, og de flytter inn og slår seg til der. Og har det vært ille med det mennesket før, så blir det verre nå.

 

Matt 12,46 

46 Mens han ennå talte til mengden, kom hans mor og hans brødre. De stod utenfor og ville gjerne snakke med ham. 47 Da var det en som sa til ham: «Din mor og dine brødre står utenfor og vil gjerne snakke med deg.» 48 Men Jesus svarte ham: «Hvem er min mor, og hvem er mine brødre?» 49 Og han pekte med hånden på disiplene og sa: «Der er min mor og mine brødre. 50 For den som gjør min himmelske Fars vilje, han er min bror og søster og mor.»

 

Matt 13,40 

40 Og likesom ugresset blir sanket sammen og brent på ilden, slik skal det gå ved verdens ende: 41 Menneskesønnen skal sende sine engler ut, og de skal sanke sammen og ta bort fra hans rike alt som fører til fall, og alle som gjør urett. 42 Så skal de kaste dem i ildovnen, der en gråter og skjærer tenner. 43 Da skal de rettferdige skinne som solen i sin Fars rike. Den som har ører, hør!

 

Matt 13,49 

 

49 Slik skal det gå ved verdens ende: Englene skal dra ut og skille de onde fra de rettferdige 50 og kaste dem i ildovnen, der en gråter og skjærer tenner.

 

 

 

 - Blir det mer LOVE, ømhet og fred enn dette så er jeg redd at det blir direkte klissete.....

(Innlegget ble redigert 06.10.17 20:07)

ipa
ipaInnlegg: 262
06.10.17 22:50
Haregutt: Trenger ingen annen bok å følge enn bibelen, den gir svar på alle spørsmål som har betydning for mennesket.

Gir den svar på miljøproblematikken?

Gir den svar på atomnedrustning?

Gir den svar på den økonomiske krisen?

Gir den svar på hvor mange barnehageplasser vi trenger?

Stort sett gir bibelen null svar på våre konkrete problemstillinger. Det finnes alltid noen som hevder at den gjør dette men du kan være skråsikker på at en annen retning innen kristendommen vil hevde det motsatte. De bruker samme bok som etter din og andres mening skal ha den ultimate sannhet.

Oric-1
Oric-1Innlegg: 3454
07.10.17 00:09
Haregutt: Trenger ingen annen bok å følge enn bibelen, den gir svar på alle spørsmål som har betydning for mennesket.

Slik snakker en skikkelig smarting......

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 5034
07.10.17 13:27
ipa: Gir den svar på miljøproblematikken? Gir den svar på atomnedrustning? Gir den svar på den økonomiske krisen? Gir den svar på hvor mange barnehageplasser vi trenger?

Jeg tror du har misforstått ganske mye. For å si det kort. Bibelen forteller oss om god og dårlig moral  hos ett menneske. Når vi har fått ett voksende samfunnsproblem skyldes det Vestens politikk de siste generasjonene. Bibelen er ikke håndbok for politiske vedtak, men om vår moral. 
 

 

(Innlegget ble redigert 07.10.17 13:27)

ipa
ipaInnlegg: 262
07.10.17 14:30
PerryAndre: Jeg tror du har misforstått ganske mye. For å si det kort. Bibelen forteller oss om god og dårlig moral hos ett menneske. Når vi har fått ett voksende samfunnsproblem skyldes det Vestens politikk de siste generasjonene. Bibelen er ikke håndbok for politiske vedtak, men om vår moral.

Flott! Regner med du mener hvem vi kan ha sex med, når vi kan ha sex og i hvilken posisjon? Tankekriminalitet som begjær? Ikke stjele - ingen unntak? osv.

I beste fall gir boken et par tre gode humanistiske leveregler man kan klamre seg til men dessverre er den enda bedre til å bygge opp om fordommer som homofobi, kvinneforakt og rasisme.

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 5034
07.10.17 15:20
ipa: Flott! Regner med du mener hvem vi kan ha sex med, når vi kan ha sex og i hvilken posisjon? Tankekriminalitet som begjær? Ikke stjele - ingen unntak? osv. I beste fall gir boken et par tre gode humanistiske leveregler man kan klamre seg til men dessverre er den enda bedre til å bygge opp om fordommer som homofobi, kvinneforakt og rasisme.

Driver du gjøn med folk, eller har du ikke peiling? Ta å google hva moral er for noe før du kommer med flere dumme spørsmål. 

positivogblid
positivogblidInnlegg: 213
07.10.17 18:07
Haregutt: Er det noe som er galt når voksne opplyste og velutdannede mennesker velger å endre sitt nåværende liv for å følge bibelen? Svaret er Nei !

Hvorfor må de forandre seg så mye ?

Jeg tror Gud ønsker vi skal være hele og ekte mennesker.

Det er Guds kjærlighet som overvinner det negative i oss.

Bokstaven (bibelsitater) slår hjel- Ånden gjør levende!

Bibelen kan bygge opp der Guds kjærlighet og Ånd er med- og den skal hjelpe oss til å bedømme.

men der Bibelord brukes for å kontrollere og manipulere, kritisere og dømme mennesker blir det bare dårlig frukt.

 

 

 

positivogblid
positivogblidInnlegg: 213
07.10.17 18:15
Haregutt: Trenger ingen annen bok å følge enn bibelen, den gir svar på alle spørsmål som har betydning for mennesket.
Haregutt

Som kristen er jeg ikke enig med deg.

Gud sendte ikke en bok til verden, men Jesus Kristus- Guds sønn!!

Og dette er det evige liv at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du har utsendt, Jesus Kristus. (Johannes 17:3)

(Innlegget ble redigert 07.10.17 18:16)

joplina
joplinaInnlegg: 60022
07.10.17 20:02
PerryAndre: Bibelen er ikke håndbok for politiske vedtak, men om vår moral.

Og moralen presentert i bibelen er like ofte preget av fordømmelse og straff og ekskludering som den er av inkludering, kjærlighet og toleranse.

Det er ikke mulig å se/lese KUN rosenrød kjærlig veiledning i bibelen. Gjør man det har man et ekstremt selektivt syn eller lider av større problemer med leseforståelsen

ipa
ipaInnlegg: 262
07.10.17 23:59
PerryAndre: Driver du gjøn med folk, eller har du ikke peiling? Ta å google hva moral er for noe før du kommer med flere dumme spørsmål.

Imponerende, to svar og ikke et eksempel på hva du snakker om. Kunne neppe vært mer kristiøst enn det. Hvis du faktisk mener bibelen har svaret på moral er det på tide og vise dette og ikke klage på folk som faktisk kan vise til at moralen den innehar kan være ubrukelig og tvilsom.

ipa
ipaInnlegg: 262
08.10.17 00:17

Forøvrig, hvor mener du moralen kommer fra? Gud og Bibelen? Er det noe vi som mennesker har kommet fram til ut i fra prinsipper som lidelse, empati og felles gode? Eller er de allmenngyldige og evigvarende, bare vanskelige å få øye på?

Kort sagt moral er ikke et enkelt begrep, de fleste har forskjellig forståelse av definisjoner og innhold - ikke minst, forskjellig forståelse av hva som ER moralsk.

 

Haregutt
HareguttInnlegg: 225
08.10.17 10:19
joplina: - Blir det mer LOVE, ømhet og fred enn dette så er jeg redd at det blir direkte klissete.....

Og med disse bibelsitatene vil du vise at ???

En MÅ studere HELE teksten for å kunne forstå hva den røde tråden innebærer, ikke bare plukke og pikke i hytt og gevær, slik du gjør.

Haregutt

Haregutt
HareguttInnlegg: 225
08.10.17 10:22
ipa: Gir den svar på miljøproblematikken? Gir den svar på atomnedrustning? Gir den svar på den økonomiske krisen? Gir den svar på hvor mange barnehageplasser vi trenger? Stort sett gir bibelen null svar på våre konkrete problemstillinger. Det finnes alltid noen som hevder at den gjør dette men du kan være skråsikker på at en annen retning innen kristendommen vil hevde det motsatte. De bruker samme bok som etter din og andres mening skal ha den ultimate sannhet.

Det du skriver handler om politikk, og bibelen gir løsninger som ikke handler om politikk. Det er nettopp feilen med de fleste problemer her på jorden, at mennesket blander religion og politikk.

Haregutt

Haregutt
HareguttInnlegg: 225
08.10.17 10:22
Oric-1: Slik snakker en skikkelig smarting......

Takk for det ;-)

H

Haregutt
HareguttInnlegg: 225
08.10.17 10:24
positivogblid: Hvorfor må de forandre seg så mye ? Jeg tror Gud ønsker vi skal være hele og ekte mennesker. Det er Guds kjærlighet som overvinner det negative i oss. Bokstaven (bibelsitater) slår hjel- Ånden gjør levende! Bibelen kan bygge opp der Guds kjærlighet og Ånd er med- og den skal hjelpe oss til å bedømme. men der Bibelord brukes for å kontrollere og manipulere, kritisere og dømme mennesker blir det bare dårlig frukt.

En kan ikke tjene både Gud og verden.

Haregutt

Haregutt
HareguttInnlegg: 225
08.10.17 10:27
positivogblid: Som kristen er jeg ikke enig med deg. Gud sendte ikke en bok til verden, men Jesus Kristus- Guds sønn!! Og dette er det evige liv at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du har utsendt, Jesus Kristus. (Johannes 17:3)

Ja, men ser du ikke hva skriftstedet sier... at de kjenner deg, med andre ord Jesu far, Gud den allmektige, ved navn Jehova, og hvordan skal de / vi bli kjent med ham, og Jesus ?, Jo, den eneste veien til sannheten, er å bli kjent med Gud og sønnen, gjennom det inspirerte ord > Bibelen.

Haregutt

RickiBK
RickiBKInnlegg: 63513
08.10.17 10:34
Haregutt: Er det noe som er galt når voksne opplyste og velutdannede mennesker velger å endre sitt nåværende liv for å følge bibelen? Svaret er Nei !  Det er slettes ikke noe galt, snarere tvert om. Bibelen lærer oss å leve i fred og harmoni med alle mennesker, uavhengig av rase, religion, politisk ståsted, eller hvor i verden en måtte leve. Bibelen lærer oss å leve sunt i forhold til kost og kropp. Bibelen lærer oss å oppdra barn til å bli harmoniske og vennlige. Bibelen lærer at krigføring ikke skal læres. Bibelen lærer oss bare ting som er godt for mennesket, hvorfor velger noen da å tvile på bibelens opplæring, og heller stole på menneskers filosofi og opplæring, når en ser at verden er i forfall på grunn av menneskets manglende, eller såkalte evner til å gjøre verden til et bedre sted? Hvem er de naive? Er det de som velger å stole på mennesker, eller de som velger å stole på at bibelen er en rettesnor fra Gud, til oss mennesker, uavhengig av om det finnes en Gud eller ikke, og at denne Guden har gitt oss det inspirerte ord som bibelen er ?

Behøver man bibelen for å leve i harmoni og fred? 

Behøver man bibelen for å lære den oppvoksende slekt at krig slett ikke er veien? 

Behøver man bibelen for å lære barna forskjell på rett og galt? 

 

Bibelen inneholder alt for meget av disse tingene som gir de ukritiske grunnlag for sine snevre tanker. Der står oppskrifter, visstnok gitt av denne gud, på å skulle utrydde alle som var anderledestenkende. Man skulle drepe slike som den gang, og av mange enn i dag, ble sett på som avvikere. Homofile, syke, ikketroende... 

Bibelen inneholder alt for mye som MÅ tolkes for at det skal gi mening. Og tolkninger inngir kimen til splid og misforståelser. 

Så naive? Ja hvem er den naive? 
Den som tror at alle løsninger finnes i en bok med nedskrevne bålhistorier på en tid da mennesket fortsatt lette etter en mening med livet og vår eksistens her? 

Eller den som heller finner at man faktisk kan forklare alt uten nødvendig innvirkning fra noen guddommelig makt, men heller stole på menneskets egen dømmekraft og empati. 

 

sure thing. En kombo er selvfølgelig mulig. Men hva MÅ til?

puma1
puma1Innlegg: 18778
08.10.17 10:49
Haregutt: Bibelen lærer oss bare ting som er godt for mennesket,

Hvilken rettesnor hadde folk før Bibelen ble skrevet? Absolutt ingen? 

Homo_Erectus
Homo_ErectusInnlegg: 15612
08.10.17 10:57
puma1: Hvilken rettesnor hadde folk før Bibelen ble skrevet? Absolutt ingen?

Hva mener du med "før Bibelen ble skrevet"? Mener du Det gamle testamente eller Det nye?

Rettesnoren i GT er at foreldre skal drepe sine barn, dersom de er ulyldige og trasssige, at man skal utrydde sine fiender uten skånsel og skåne hverken kvinner eller spedbarn, at trollkvinner skal drepes, at ekteskapsbrytere skal steines ihjel osv.

positivogblid
positivogblidInnlegg: 213
08.10.17 11:04
Haregutt: En kan ikke tjene både Gud og verden.

Jo, klart en kan !! skal du gjøre noe for Gud? må du delta og tjene i denne verden.

Det nytter ikke å lukke "verden" ute- slik noen sekter gjør.

Gud elsket verden så høyt jfr. Joh.3:16

Slik Han har elsket oss, skal også vi elske.

Det er viktig å tenke at Gud er for alle mennesker- enten de er innenfor eller der ute!!

 

 

 

(Innlegget ble redigert 08.10.17 11:08)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 63513
08.10.17 11:08
Homo_Erectus: Hva mener du med "før Bibelen ble skrevet"? Mener du Det gamle testamente eller Det nye?

OM du noensinne har åpnet en BIBEL, så starter den med disse ordene: 

I begynnelsen skapte......

Og avsluttes av det som oftest ble kalt "fadervår". 

 

Du kan la deg undre over hvor disse er fra. 

puma1
puma1Innlegg: 18778
08.10.17 11:23
Homo_Erectus: Mener du Det gamle testamente eller Det nye?

Henholdsvis før Det nye og før Det gamle. 

positivogblid
positivogblidInnlegg: 213
08.10.17 11:30
Haregutt: at de kjenner deg, med andre ord Jesu far, Gud den allmektige, ved navn Jehova,

Livet er i hans sønn !

Den som kjenner Jesus - kjenner også 100% hvordan Jesu far er!

Jesus er jo avglansen av sin Far- den usynlige Guds bilde.

Jesus viste oss Gud ved at han gjorde bare det Gud Faderen viste ham.

Det å få en åpenbaring av Jesus i sitt indre er virkelig en nøkkel til å forstå Bibelen.

Bibelen er formet av mennesker som er ufullkomne, men Jesus liv var fullkomment og ett med Guds vilje.

Åpenbaringen 19:13: Han er kledd i en kappe dyppet i blod, og hans navn er Guds Ord.
 
Johannes 1:1-2 og vers 14I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.  Han var i begynnelsen hos Gud. Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet, den herlighet som den enbårne Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet.” 

Jeg bedømmer i hvert fall Guds ord ved å se på Jesu liv og hans ubetingede kjærlighet !

Tenk på alle groteske Bibelværs som står forskjellige steder i Bibelen- da er det viktig hvilke Gudsbilde vi har å bedømme etter !!

 

(Innlegget ble redigert 08.10.17 11:46)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg