Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Har mennesket mistet kontrollen?

NYTT TEMA
Haregutt
HareguttInnlegg: 225
13.12.17 15:43

Har mennesket mistet kontrollen over denne verden, eller har har mennesket noen gang hatt kontroll? Svarer finnes i bibelen.

Bibelen viser at verden med dens styresmakter og mennesket i seg selv er ledet og styrt av Guds motstander, Satan Djevelen, og at kun de som anerkjenner Gud den allmektige, Jehova, som den eneste som kan føre denne verden inn i en ordning som fører til fred og rettferdighet for dem som aksepterer at Gud tar kontroll over dem og verden, gjennom sitt kommende rike, sitatene fra bibelen finner dere her --->

Jakob 1:27 "... og holde seg uplettet av verden" --> Johannes 18:36 "Jesus svarte: Mitt rike er ikke av denne verden. Hvis mitt rike var en del av denne verden, ville mine tjenere ha kjempet for at jeg ikke skulle bli overgitt til jødene." --> Johannes 12:31 "Nå holdes det dom over denne verden, nå skal denne verdens hersker bli kastet ut." (kastet ut fra hvor? - fra denne verden) --> Joh. 8:23 --> Joh. 12:25  osv osv... det fremgår klart og tydelig at det som er og i av denne verden ikke har Guds godkjennelse og vil bli utslettet og tilintetgjort om ikke lenge.

Det vil også innbefatte alle som tar del i denne verdens tradisjoner, som f.eks. Julefeiring, nyttårsfeiring, fødselsdagsfeiring, påskefeiring, osv.osv.

Men valget er likevel menneskets, en kan ta avstand fra verden, eller en kan forsette å innbille seg at å være en del av verden, og at det vil gjøre mennesket til et bedre menneske og at Gud vil tilgi. Hæppi hållydei ! :)

Mvh Haregutt

 

(Innlegget ble redigert 13.12.17 15:45)

positivogblid
positivogblidInnlegg: 213
13.12.17 18:29
Haregutt: Har mennesket mistet kontrollen over denne verden, eller har har mennesket noen gang hatt kontroll? Svarer finnes i bibelen.
Bibelen viser at verden med dens styresmakter og mennesket i seg selv er ledet og styrt av Guds motstander, Satan Djevelen, og at kun de som anerkjenner Gud den allmektige, Jehova, som den eneste som kan føre denne verden inn i en ordning som fører til fred og rettferdighet for dem som aksepterer at Gud tar kontroll over dem og verden, gjennom sitt kommende rike, sitatene fra bibelen finner dere her --->
Jakob 1:27 "... og holde seg uplettet av verden" --> Johannes 18:36 "Jesus svarte: Mitt rike er ikke av denne verden. Hvis mitt rike var en del av denne verden, ville mine tjenere ha kjempet for at jeg ikke skulle bli overgitt til jødene." --> Johannes 12:31 "Nå holdes det dom over denne verden, nå skal denne verdens hersker bli kastet ut." (kastet ut fra hvor? - fra denne verden) --> Joh. 8:23 --> Joh. 12:25 osv osv... det fremgår klart og tydelig at det som er og i av denne verden ikke har Guds godkjennelse og vil bli utslettet og tilintetgjort om ikke lenge.
Det vil også innbefatte alle som tar del i denne verdens tradisjoner, som f.eks. Julefeiring, nyttårsfeiring, fødselsdagsfeiring, påskefeiring, osv.osv.
Men valget er likevel menneskets, en kan ta avstand fra verden, eller en kan forsette å innbille seg at å være en del av verden, og at det vil gjøre mennesket til et bedre menneske og at Gud vil tilgi. Hæppi hållydei ! :)
Mvh Haregutt

Vi er satt inn i denne verden og må gjøre så godt vi kan alle sammen- enkelt og greit.

Optimisme og fremtidstro er uhyre viktig ;)

Synes det manglet litt i denne tråden.....

 

TomPadang
TomPadangInnlegg: 14495
13.12.17 19:28

Verden skrangler på hengslene som det er - uansett hva slags hjørne man ser den fra.  Verden i dag er et galehus, verre enn noen gang.

De som ser optimistisk på fremtiden er enten strutser eller uhyre blåøyde/naive - eller de krampaktig klamrer seg til et håp om at verden en dag kommer til å lande rolig og alt blir bedre.

(Innlegget ble redigert 13.12.17 19:29)

Doku
DokuInnlegg: 5489
13.12.17 20:14
Haregutt: Bibelen viser at verden med dens styresmakter og mennesket i seg selv er ledet og styrt av Guds motstander, Satan Djevelen

Hvordan vil du da forstå det Paulus skrev til den kristne menighet i Roma:

"Enhver skal være lydig mot de myndigheter han har over seg. For det finnes ingen myndigheter som ikke er fra Gud, og de som finnes, er innsatt av Gud. Den som setter seg opp mot dem, står derfor imot det Gud har bestemt, og de som gjør det, skal få sin dom. For de som styrer, skal ikke skape frykt hos den som gjør det gode, men hos den som gjør det onde. Vil du slippe å frykte myndighetene, så gjør det gode, og du skal få ros. Styresmakten er en Guds tjener, til beste for deg. Men gjør du det onde, har du grunn til å være redd. For styresmakten bærer ikke sverd uten grunn, men er Guds tjener som skal fullbyrde hans straff over den som gjør det onde. Derfor er det nødvendig å være lydig, ikke bare av frykt for straffen, men også for samvittighetens skyld." (Rom 13:1-5)

Viser ikke også dette noe om styresmaktene?

Doku

 

(Innlegget ble redigert 13.12.17 20:15)

Jobs
JobsInnlegg: 10564
13.12.17 20:30
Haregutt: Det vil også innbefatte alle som tar del i denne verdens tradisjoner, som f.eks. Julefeiring, nyttårsfeiring, fødselsdagsfeiring, påskefeiring, osv.osv. Men valget er likevel menneskets, en kan ta avstand fra verden, eller en kan forsette å innbille seg at å være en del av verden, og at det vil gjøre mennesket til et bedre menneske og at Gud vil tilgi. Hæppi hållydei ! :)

Hvorfor lever ikke da dere som Amish folket? Er vel bare de som har troverdighet og ikke dere.Merkelig at dere ikke ser hykleriet selv.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Amish

Doku
DokuInnlegg: 5489
13.12.17 21:00
Haregutt: Jakob 1:27 "... og holde seg uplettet av verden"

Når Jakob oppfordrer oss til å holde oss "uflekket av verden (kosmos)" (Jak. 1: 27) er det altså nødvendig å vite hva han mener med "verden":

Er "verden" det samme som hele det menneskelige samfunn med dets politiske, kommersielle og sosiale liv? Er "verden" det samme som alle mennesker som ikke er kristne? Eller er "verden" det samme som alle mennesker, inklusiv den såkalte "kristenheten", utenfor vår egen lille sekt? Eller er "verden" de former av menneskelig samvær og virksomhet som er et produkt av menneskenes falne natur, slik som stolthet, misunnelse, selviskhet o.s.v.? Se nå på 1. Joh. 2:16: "For alt som er i verden – kroppens begjær, øynenes begjær og skrytet av alt en eier – det er ikke av Far, men av verden." Tror du ikke at det var det Jakob mente at vi skulle holde oss uplettet fra? Eller betyr det at vi skal holde oss uplettet fra alt det gode som, Røde Kors Amnesty internasjonal mm. som også er i "denne verden"?

Doku

(Innlegget ble redigert 13.12.17 21:01)

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 42786
13.12.17 21:12
Haregutt: Har mennesket mistet kontrollen over denne verden, eller har har mennesket noen gang hatt kontroll? Svarer finnes i bibelen.

Ååå? Er det plutselig kommet dit, nå? Hm - det var pussig. Jeg har da lest et par bibler jeg også, men jeg har aldri oppdaget noe som engang likner på et svar på det du spør om ovenfor.

Mvh

BE

som anbefaler Haregutt å henvende seg til Indremisjonen eller liknende etablissementer - all erfaring viser at misjon på et debattforum er både mislykket, lite ønskelig og fullstendig bortkasta

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 42786
13.12.17 21:14
Haregutt: det som er og i av denne verden ikke har Guds godkjennelse og vil bli utslettet og tilintetgjort om ikke lenge.

For ordens skyld: Kan du forklare hva som menes med "om ikke lenge", og vise til konsensus for den forståelsen i relevante fagmiljø?

Jeg gjør oppmerksom på at sekteriske miljø ikke er det samme som relevante fagmiljø.

Mvh

BE

Haregutt
HareguttInnlegg: 225
14.12.17 10:08
positivogblid: Vi er satt inn i denne verden og må gjøre så godt vi kan alle sammen- enkelt og greit. Optimisme og fremtidstro er uhyre viktig ;) Synes det manglet litt i denne tråden.....

Det er fint med optimisme, men jeg vil kalle det naivitet, for å tro at mennesket skulle være i stand til å skape fred og rettferdige forhold for alle mennesker, er etter min mening ikke bare naivt, men direkte tåpelig.

Haregutt

Haregutt
HareguttInnlegg: 225
14.12.17 10:14
Doku: Hvordan vil du da forstå det Paulus skrev til den kristne menighet i Roma: "1 Enhver skal være lydig mot de myndigheter han har over seg. For det finnes ingen myndigheter som ikke er fra Gud, og de som finnes, er innsatt av Gud. 2 Den som setter seg opp mot dem, står derfor imot det Gud har bestemt, og de som gjør det, skal få sin dom. 3 For de som styrer, skal ikke skape frykt hos den som gjør det gode, men hos den som gjør det onde. Vil du slippe å frykte myndighetene, så gjør det gode, og du skal få ros. 4 Styresmakten er en Guds tjener, til beste for deg. Men gjør du det onde, har du grunn til å være redd. For styresmakten bærer ikke sverd uten grunn, men er Guds tjener som skal fullbyrde hans straff over den som gjør det onde. 5 Derfor er det nødvendig å være lydig, ikke bare av frykt for straffen, men også for samvittighetens skyld." (Rom 13:1-5) Viser ikke også dette noe om styresmaktene? Doku

En skal riktignok innordne seg etter landes lover og regler, men som bibelen viser, kan en ikke tjene to herrer, og i dette tilfellet handler det om valget, om en villig tjener Gud, eller verden, eller muligens begge deler. 

Når en da vet ut fra bibelen at Gud skal gjøre ende på alle verdens riker, så er det vel ikke spesielt smart å være en del av verden, eller ta del i verdens politiske ordning. 

En trenger ikke å gå rundt med plakat hvor det står at en tar avstand fra verden, men en kan følge de råd og den veiledning en får gjennom bibelen, og den råder en til å holde seg borte fra denne verdens tradisjoner osv, f.eks.

Haregutt

 

Haregutt
HareguttInnlegg: 225
14.12.17 10:17
Jobs: Hvorfor lever ikke da dere som Amish folket? Er vel bare de som har troverdighet og ikke dere.Merkelig at dere ikke ser hykleriet selv.

Amish folket lever ikke bare etter bibelen, men etter en selvopprettet filosofi, noe som bibelen ikke støtter.

Vi lever etter bibelen.

Haregutt

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 42786
14.12.17 12:25
Haregutt: Amish folket lever ikke bare etter bibelen, men etter en selvopprettet filosofi, noe som bibelen ikke støtter. Vi lever etter bibelen.

Hva skiller deres (som i "dere") selvopprettede filosofi prinsipielt fra Amish' selvopprettede filosofi?

Mvh

BE

 

Zpiff
ZpiffInnlegg: 18472
14.12.17 12:29
Haregutt: Vi lever etter bibelen.

Som alle andre, så lever også "dere" etter eget hode. 

positivogblid
positivogblidInnlegg: 213
14.12.17 22:17
Haregutt: men direkte tåpelig

Jeg skjønner ikke at du synes det er tåpelig å gjøre det beste en kan ut av sitt liv.

Jeg mener bestemt at mismot og dommedagsprofetier tærer på kreftene.

Men hvis det er motivasjonen og drivkraften i religiøs henseende så kan jeg skjønne litt hvordan du tenker.

Det beste er nok likevel å leve i nuet - med Guds styrke i hverdagen.

 

positivogblid
positivogblidInnlegg: 213
14.12.17 22:21
Haregutt: Vi lever etter bibelen

Hvis du gjør det så må jeg si jeg blir imponert... De fleste kristne henter inspirasjon fra Bibelen- men å leve etter Bibelen har jeg ikke hørt noen greier+ at det vil by på en god del praktiske problemer...

positivogblid
positivogblidInnlegg: 213
14.12.17 22:42
Haregutt: Vi lever etter bibelen.

Jehovas vitner skal ha ros for viljen og det at dere virkelig prøver å leve etter Bibelen-selv om jeg observerer at dere heller lykkes i å leve etter kjærlighetens nye lov- det å elske Gud og sin neste etter Guds målestokk.

 

 

(Innlegget ble redigert 14.12.17 22:46)

ipa
ipaInnlegg: 262
14.12.17 22:42
Haregutt: Har mennesket mistet kontrollen over denne verden, eller har har mennesket noen gang hatt kontroll? Svarer finnes i bibelen.

Det er her det hele går galt - du kan ikke engang vise at bibelen har noen som helt relevans ut over hva du selv hevder.

Sannheten er at verden er bedre enn den noen gang har vært, mindre vold, færre kriger mindre kriminalitet og INGENTING av dette kan NOEN religion ta æren for,

positivogblid
positivogblidInnlegg: 213
14.12.17 23:31
Haregutt: men jeg vil kalle det naivitet, for å tro at mennesket skulle være i stand til å skape fred og rettferdige forhold for alle mennesker, er etter min mening ikke bare naivt,

Men det er vår oppgave som menneskehet å forvalte jorden på best mulig måte - vi må aldri løpe bort fra det ansvaret !

Jeg tror også på Gud- men Han har heller ikke løst alle verdens problemer inntil nå.

Men Bibelen gir oss et fremtidshåp om en ny himmel- og en ny jord i Guds evige rike- der all smerte og sorg ikke finnes mer.

 

 

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 42786
15.12.17 00:02
positivogblid: men å leve etter Bibelen har jeg ikke hørt noen greier+ at det vil by på en god del praktiske problemer...

...og endeløse diskusjoner om hva det å leve etter bibler innebærer - for folk blir jo aldri enige om det.

Mvh

BE

ultimat egoist: gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg -hvilket også i bibelsk utlegning nødvendigvis betyr at man må sette SEG SJØL først; ellers har man ingenting å måle ut fra

Doku
DokuInnlegg: 5489
15.12.17 11:54
Haregutt: En skal riktignok innordne seg etter landes lover og regler, men som bibelen viser, kan en ikke tjene to herrer, og i dette tilfellet handler det om valget, om en villig tjener Gud, eller verden, eller muligens begge deler.  Når en da vet ut fra bibelen at Gud skal gjøre ende på alle verdens riker, så er det vel ikke spesielt smart å være en del av verden, eller ta del i verdens politiske ordning.  En trenger ikke å gå rundt med plakat hvor det står at en tar avstand fra verden, men en kan følge de råd og den veiledning en får gjennom bibelen, og den råder en til å holde seg borte fra denne verdens tradisjoner osv, f.eks.

Leste du ikke Rom 13: 1,2?

For det utelukker det du påstår:  "Bibelen viser at verden med dens styresmakter og mennesket i seg selv er ledet og styrt av Guds motstander, Satan Djevelen"

"Enhver skal være lydig mot de myndigheter han har over seg. For det finnes ingen myndigheter som ikke er fra Gud, og de som finnes, er innsatt av Gud. Den som setter seg opp mot dem, står derfor imot det Gud har bestemt, og de som gjør det, skal få sin dom. For de som styrer, skal ikke skape frykt hos den som gjør det gode, men hos den som gjør det onde. Vil du slippe å frykte myndighetene, så gjør det gode, og du skal få ros. Styresmakten er en Guds tjener, til beste for deg. Men gjør du det onde, har du grunn til å være redd. For styresmakten bærer ikke sverd uten grunn, men er Guds tjener som skal fullbyrde hans straff over den som gjør det onde. Derfor er det nødvendig å være lydig, ikke bare av frykt for straffen, men også for samvittighetens skyld." 

Du påstår at styremaktene er Satans tjener, men Bibelen sier det er en "Guds tjener", ser du ikke det?

Dersom du tror på Bibelen, må du revurdere din forståelse om styresmaktene og hva Bibelen legger i begrepet "verden".

Doku

 

(Innlegget ble redigert 15.12.17 11:57)

joplina
joplinaInnlegg: 60022
15.12.17 12:21
TomPadang: Verden skrangler på hengslene som det er - uansett hva slags hjørne man ser den fra.  Verden i dag er et galehus, verre enn noen gang.

...og det har alle generasjoner før oss sagt også....

ipa
ipaInnlegg: 262
15.12.17 14:23
TomPadang: Verden skrangler på hengslene som det er - uansett hva slags hjørne man ser den fra. Verden i dag er et galehus, verre enn noen gang.

Prøv å utvid horisonten bitte litt. Les "The Better Angels of Our Nature" av Steven Pinker som tar en kikk på disse tingene.

Hovedgrunnen til at mange antar verden har gått av hengslene er at vi blir overforet med elendigheten igjennom massemedia. Verden er et bedre sted enn før (og det sier mye om hvordan den var tidligere...), samt at mye tyder på at den fortsetter og bli bedre selv med noen klare steg tilbake...

Men det kan jo ikke stemme...? For endetiden! og Jesus! og Bibelen! og... Bibelen! og... Jesus!

joplina
joplinaInnlegg: 60022
15.12.17 14:25
ipa: Hovedgrunnen til at mange antar verden har gått av hengslene er at vi blir overforet med elendigheten igjennom massemedia.

Nyhetsdekningen er så mye større og bedre i dag enn den var før.

Med internet er vi kun et tastetrykk unna resten av verden og rådende konflikter.

 

- Dermed tror somme at det er myyyye mer ufred i dag enn det var før i tiden....

Jobs
JobsInnlegg: 10564
15.12.17 16:57
ipa: Prøv å utvid horisonten bitte litt. Les "The Better Angels of Our Nature" av Steven Pinker som tar en kikk på disse tingene. Hovedgrunnen til at mange antar verden har gått av hengslene er at vi blir overforet med elendigheten igjennom massemedia. Verden er et bedre sted enn før (og det sier mye om hvordan den var tidligere...), samt at mye tyder på at den fortsetter og bli bedre selv med noen klare steg tilbake... Men det kan jo ikke stemme...? For endetiden! og Jesus! og Bibelen! og... Bibelen! og... Jesus!

Fatter ikke hvilken verden dere lever i dere som påstår dette? Vi står ovenfor den mest alvorligste atomkrisen siden Cuba krisen.Hadde det ikke vært for de helvetes atomvåpnene verden har til og utslette oss flere ganger så hadde jeg vert enig.Men nå er motsetningene så store i verden og tro at verdens ledere ikke vil bruke atomvåpen om det blir krig blir som og tro på julenissen.Videre så har vi også klare profetier som sier at atomvåpen vil bli brukt ,som ender i den store trengsel her på jorden.Nostradamus profeterte tilogmed at den gule rase ville starte krigen som ender i atomkrig.

ipa
ipaInnlegg: 262
15.12.17 17:10
Jobs: Videre så har vi også klare profetier som sier at atomvåpen vil bli brukt ,som ender i den store trengsel her på jorden.Nostradamus profeterte tilogmed at den gule rase ville starte krigen som ender i atomkrig.

Rest my case ^^

Les boken, det kan ikke skade å ta en titt på noe som utfordrer ditt virkelighetsbilde?

Jobs
JobsInnlegg: 10564
15.12.17 17:37
ipa: Rest my case ^^

Hva får deg til og tro at Nostradamus profeterte feil om dette? Med den meritt lista som er helt utrolig,tilogmed Hitler forbød hans profetier da han profeterte at han ville tape krigen.For ikke og snakke om den gamle damen i fra Valdres.Der 99% avprofetien har gått i fullstendig oppfyllelse før krigen bryter ut som ender i atomkrig.

positivogblid
positivogblidInnlegg: 213
15.12.17 21:22

Jeg forstår bare ikke hvorfor kristne er så fokuserte på det negative??

Vår oppgave skulle jo heller være å motivere og bygge opp der det trengs...

Kanskje vi kristne hadde hatt godt av å gå litt mer utenfor vårt menighetslokale og delta?

Må si at jeg ikke hadde oppnådd gode resultater i livet om jeg ikke hadde hatt slikt livsmot - kall det gjerne naivitet.

Men glede og optimisme er god medisin mot alle plager !

 

 

(Innlegget ble redigert 15.12.17 21:30)

Haregutt
HareguttInnlegg: 225
16.12.17 18:03
Zpiff: Som alle andre, så lever også "dere" etter eget hode.

Alle mennesker er skap med en fri vilje, og en velger selvsagt hvem en vil lytte til.

VI - lever etter en over-intelligent norm, som bare kan settes av en som er langt høyere enn et menneske.

Den som forstår bibelens dype hemmeligheter, vil se at den ikke er skrevet av mennesker, fordi det aldri har eksistert noe menneske med en så høy intelligens.

Vi mennesker er likevel så arrogante at vi tror at vi er øverst på skalaen over intelligente skapninger, men der må jeg si, stakkars dere som ikke har bedre selvinnsikt, dere beviser bare det faktum at dere er dummere en høns og kalkuner.

Sorry, det er ikke for å provosere, men for å gjøre dere oppmerksom på at nøyaktig kunnskap er nøkkelen til sannheten.

Mvh Haregutt

Haregutt
HareguttInnlegg: 225
16.12.17 18:04
BlackEagle: Hva skiller deres (som i "dere") selvopprettede filosofi prinsipielt fra Amish' selvopprettede filosofi? Mvh BE

Vi følger bibelen.

Haregutt

Haregutt
HareguttInnlegg: 225
16.12.17 18:05
positivogblid: Jeg skjønner ikke at du synes det er tåpelig å gjøre det beste en kan ut av sitt liv. Jeg mener bestemt at mismot og dommedagsprofetier tærer på kreftene. Men hvis det er motivasjonen og drivkraften i religiøs henseende så kan jeg skjønne litt hvordan du tenker. Det beste er nok likevel å leve i nuet - med Guds styrke i hverdagen.

Å leve i nuet er nettop hva bibelen advarer mot.

Haregutt

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg