Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Pengetigging i TV2 vs Visjon Norge

NYTT TEMA
TheMadKing
TheMadKingInnlegg: 86
18.12.17 11:39

Førre laurdag var det juleaksjon på TV2 med inntekt til Røde Kors. Resultatet var over 5000 nye fadderar som gir 275 kr per månad, noko som medfører ei inntekt på 1.4 millionar kr per månad til Røde Kors. Det har tidlegare vore kjend at mykje av desse inntektene vert oppspart hos Røde Kors. I følgje ei sak frå NRK datert 20.10.16 hadde Røde Kors 3 milliardar kroner på bok. Frp-politikar Christian Tybring-Gjedde vart sitert: "At en hjelpeorganisasjon har så stor formue, er helt ubegripelig".

På same tidspunkt har Visjon Norge i store delar av desember samla inn pengar til naudlidande i Europas fattigaste land, Moldova. Her har Visjon Norge bygd barneheim, skule, eldrebustader og heim for handikappa. I jula vert det samla inn pengar til matpakkar for dei aller fattigaste.

Trass i det gode humanitære arbeidet Visjon Norge gjer, får dei mykje hets, og vert anklaga for å tigge pengar. Ja vel, men er det ikkje akkurat det same sekulære kanalar som TV2 gjer? Kvifor får ikkje TV2 og Røde kors massiv kritikk for å tigge pengar som endar opp i eiga lomme? Er ikkje dette dobbeltmoral? Skjer denne forskjellsbehandlinga berre fordi Visjon Norge er ein kristen kanal?

For all del, det er flott folk gir til dei fattige. Like fullt synest eg folk som gir til Røde Kors, men kallar Hanvold pengetiggar, bør gå i seg sjølv og innsjå at innsamlingsmetodene er nokså parallelle.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 14495
18.12.17 11:56

Nei, det er de ikke.  De andre kanalene lover ikke himmelfart og sjelefrelse.  Reklamene selger produkter og tjenester av menenskelig art.  Det er enorm forskjell på dette.

joplina
joplinaInnlegg: 60022
18.12.17 15:55
TheMadKing: For all del, det er flott folk gir til dei fattige. Like fullt synest eg folk som gir til Røde Kors, men kallar Hanvold pengetiggar, bør gå i seg sjølv og innsjå at innsamlingsmetodene er nokså parallelle.

Vel.....se på disse klippene og gjenta dine påstander.....hvis du klarer det......

Innsamlingsmetodene finnes ikke paralelle og er som natt og dag

TomPadang
18.12.17 16:54

Hanvold synser og hevder.  Jeg tror faktisk ikke det er nok å si fra seg sin uføretrygd - og da plutselig bli helbredet.  Det er nok mange som heller ville vært friske og sluppet plager og smerter - og da gladelig gitt fra seg trygd til fordel for skikkelig lønn og det å kunne fungere ute i samfunnet igjen.

Men dette er det altså ikke Hanvold som avgjør eller kan gjøre noe med.  Selv har han jo hyppig trukket veksler på sykesystemet vårt.  Det er jo merkelig at han ikke kunne nedkalle spontan helbredelse på deg selv i stedet for?

Jeg finner Hanvolds retorikk uspiselig og umoralsk.  

joplina
18.12.17 19:40
TomPadang: Jeg finner Hanvolds retorikk uspiselig og umoralsk.

Han er en pengekåt sjarlatan som har fått gå uder radaren fordi han påberoper seg troen og holder den foran seg

TomPadang
18.12.17 19:59

Tja, flere og flere får i alle fall øynene opp for han.  Selv sier han at dette er heksejakt, at han nærmest er et offer.

joplina
18.12.17 20:04
TomPadang: Tja, flere og flere får i alle fall øynene opp for han.  Selv sier han at dette er heksejakt, at han nærmest er et offer.

Klart han gjør. Det er jo helt "etter boka" når noen avsløres for hva de er/gjør. De tar til å rope opp om at de er utsatt for heksejakt  og at de er et offer for medias blodtørst

Det neste blir at han sammenligner seg med Jesus...som den forfulgte

(Innlegget ble redigert 18.12.17 20:06)

TomPadang
19.12.17 09:56

Jeg legger merke til at det er ikke mange her som forsvarer Hanvold....

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 42787
19.12.17 10:38
TheMadKing: For all del, det er flott folk gir til dei fattige. Like fullt synest eg folk som gir til Røde Kors, men kallar Hanvold pengetiggar, bør gå i seg sjølv og innsjå at innsamlingsmetodene er nokså parallelle.

...eller gå i seg sjøl og se litt nærmere på hr. Hanvolds virksomhet, hans privatuttak og hva han forespeiler (OBS! Jeg sa forespeiler; ikke lover!) de glade givere...

Mvh

BE

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 42787
19.12.17 10:39
TomPadang: Nei, det er de ikke.  De andre kanalene lover ikke himmelfart og sjelefrelse.  Reklamene selger produkter og tjenester av menenskelig art.  Det er enorm forskjell på dette.

Nå kunne du for én gangs skyld fått en tommel - hadde jeg bare ikke gitt bort den siste jeg hadde...

Mvh

BE

puma1
puma1Innlegg: 18778
19.12.17 11:29
TheMadKing: Skjer denne forskjellsbehandlinga berre fordi Visjon Norge er ein kristen kanal?

Mitt inntrykk er at de fleste kristne betrakter Hanvolds metoder som ukristelige. Her er en kjent figur som begynner å ta avstand: 

http://www.dagen.no/Nyheter/POLITIKK/Listhaug-sier-ja-til-homo-ekteskap-og-er-blitt-kritisk-til-Hanvold-558685

Doku
DokuInnlegg: 5489
19.12.17 15:14
joplina: Han er en pengekåt sjarlatan som har fått gå uder radaren fordi han påberoper seg troen og holder den foran seg

Det er interessant å se hans inntekt i år 2016 fra skattelistene: 

Inntekt:1 548 286
joplina
19.12.17 17:18
Doku: Det er interessant å se hans inntekt i år 2016 fra skattelistene:  Inntekt:1 548 286

....en hardt arbeidende mann i sitt anletes svette trenger også salt til maten :)  Huff

perchri
perchriInnlegg: 7430
20.12.17 08:38
TheMadKing: Førre laurdag var det juleaksjon på TV2 med inntekt til Røde Kors. Resultatet var over 5000 nye fadderar som gir 275 kr per månad, noko som medfører ei inntekt på 1.4 millionar kr per månad til Røde Kors. Det har tidlegare vore kjend at mykje av desse inntektene vert oppspart hos Røde Kors. I følgje ei sak frå NRK datert 20.10.16 hadde Røde Kors 3 milliardar kroner på bok. Frp-politikar Christian Tybring-Gjedde vart sitert: "At en hjelpeorganisasjon har så stor formue, er helt ubegripelig".

Og enda skjønner ikke folkt en skitt. Big business heter det vel. Bruker hele det norske folk briller med matpapir som glass?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg