Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hans Børli - Tankestreif

NYTT TEMA
ThomasK
ThomasKInnlegg: 8852
22.04.03 23:54
Hvis du går på bokhandleren og kjøper denne lefsa, så har du gjort et kupp av de helt store. Jeg betalte 29 kroner hos libris. Grunnen til at jeg kjøpte den var at jeg har lest et par av diktene hans i på skolen, men duverden!

Et par utdrag:

Jeg har ligget mange netter ved en nying i skogen og sett stjerner gå mot vest. Og hver gang har himmelen fylt meg med samme tafatte undring over menneskene - at de bryr seg med å mase og stri slik de gjør her i verden. Her gjør de seg viktige og kler seg i stivetøy og kaller seg grosserer ditt eller direktør datt. Som om det betydde noe! Men over og bakenfor alle småtterier som menneskene driver med, står den store stillheten og venter. Den som gjør kjempene i stjerneverden, supergigantene, til bittesmå ting for øynene våre, knappenålshoder...Hvordan kan da et menneske vite noenting? Hvordan kan det si at det er lite eller det er stort?
Finnes det i det hele tatt noen gyldig målestokk?

Det å skaffe seg kunnskap og innsikt er ikke i første rekke et spørsmål om lesning og nitide studier, men om å ha lange følehorn, vàre antenner mot verden.

Bare i det ordløse utstråler tingene sitt hemmelighetsfulle egenliv. Straks du nevner dem med navn brytes trolldommen.

Det finnes noe av en sann religiøs følelse i nær sagt enhver menneskesjel. Men når denne universelle gudsbevissthet settes i system, når den stivner til dogmer og paragrafer, åndelig juss, da blir Gud redusert til noe uendelig mye mindre enn han er. Det er ikke Gud fornekteren vender seg mot, men det vrengebildet av Ham som teologien og den gjengse forkynnelse har skapt. Selve frafallet, opprøret, viser bare at menneskehjertet huser langt større tanker om Den høyeste enn de som har blitt lallet fra prekestolene og fakultetene.

Det er farlig å ferdes bakenfor tingene, på nattestiden. Der, i skyggen av virkeligheten, blir det vanlige, rasjonalistiske menneske som et mørkredd barn. En slik vandring kan bare mystikeren og den troende makte.

Vil du ane noe om Guds innerste vesen, så se ikke på stjernene, men på det gåtefulle intet mellom stjernene.

Boken er full av visdomsord og gullkorn som han etterlot seg i to notatbøker. To bøker han pleide å ha med seg på tømmerhogst, alene med stjernene i ukesvis. Anbefales!
Basken1
Basken1Innlegg: 1963
23.04.03 11:48
ThomasK

Du burde lese mere av den lyrikken han etterlot seg også.
Diktet "Myrulla på Lomtjernmyrene" er et av de fineste diktene jeg vet om.
Ellers er det gitt ut en bibliografi om ham som er lesverdig.

mvh
Basken
Maverick42
Maverick42Innlegg: 4652
24.04.03 22:15
When perception is stronger than mindfulness, we
recognize various appearances and create concepts such
as "body," "car," "house," or "person"...
On some clear night, go outside, look up at the sky,
and see if you can find the Big Dipper. For most
people that is a familiar constellation, easy to pick
out from all the other stars. But is there really a
Big Dipper up there in the sky? There is no Big Dipper
up there. "Big Dipper" is a concept. Humans looked,
saw a certain pattern, and then created a concept in
our collective mind to describe it. That concept is
useful because it helps us recognize the
constellation. But it also has another, less useful
effect. By creating the concept "Big Dipper," we
separate out those stars from all the rest, and then,
if we become attached to the idea of that separation,
we lose the sense of the night sky's wholeness, its
oneness. Does the separation actually exist in the
sky? No. We created it through the use of a concept.
Does anything change in the sky when we understand
that there is no Big Dipper? No.
ThomasK
25.04.03 01:19
En veldig bra illustrasjon.
Hvor finner du alle disse gullkornene hen forresten?
Du har jo nye linker og fortellinger i ett sett..:)
ThomasK
25.04.03 01:40
Basken1 skrev:
ThomasK

Du burde lese mere av den lyrikken han etterlot seg også.
Diktet "Myrulla på Lomtjernmyrene" er et av de fineste diktene jeg vet om.
Ellers er det gitt ut en bibliografi om ham som er lesverdig.

Jeg må kjøpe flere bøker av ham så snart jeg finner fatt i dem.
Er du en stor fan av ham generelt? Jeg må si jeg er veldig imponert over tankene hans om de større spørsmålene, meningene hans minner meg svært mye om mine egne, bortsett fra at jeg ikke eier diktertalent. Hvis du deler tanker med ham, så er sikkert ikke vi to så langt fra hverandre i livssynet heller..

Takk for tipset om myrulla, den skal jeg se etter!.:)

Mvh
JosefK
Maverick42
Maverick42Innlegg: 4652
25.04.03 03:34
ThomasK skrev:
En veldig bra illustrasjon.
Hvor finner du alle disse gullkornene hen forresten?
Du har jo nye linker og fortellinger i ett sett..:)

Takk, det synes jeg også :)
Akkurat denne lille teksten fikk jeg tilsendt fra YahooGroup'en 'GnosticThought'.
Hvor jeg finner dem? Tja... overalt. Jeg leter. Snakker med mange interessante folk på irc f.eks. Ellers får jeg anbefalinger både her og der. Diverse mailing-lister, etc.
Hvis du bruker irc kan du jo stikke innom undernet og kanalene #spirit, #mysticism eller #spirituality. Jeg kaller meg Ratatosk. :)
Klikk for å gå tilbake til toppen