Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dere kristne, leser dere noe annet enn Bibelen?

NYTT TEMA
Thommi
ThommiInnlegg: 17986
19.05.05 20:25
Leser dere kristne noe annet enn Bibelen noen gang?
Hvis ja, hender det at dere drister dere til å lese noe av ikke-kristne forfattere?

Mvh Thommi
Feedback
FeedbackInnlegg: 32130
19.05.05 20:28
Thommi skrev:
Hvis ja, hender det at dere drister dere til å lese noe av ikke-kristne forfattere?
--------------------
Du er så full av fordommer og uvitenhet, at det nesten blir litt søtt. ;-)
2Crabs
2CrabsInnlegg: 10429
19.05.05 20:37
Så hva er det dere leser?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Egentlig er vi plassert her av en gjeng mentalt psyke og feige mennesker som burde fått seg en nummer, så hadde de ikke vært så frustrerte og fult faen. Bare se hvordan verden er blitt.
Zen0n
Zen0nInnlegg: 44501
19.05.05 21:01
"Hvis ja, hender det at dere drister dere til å lese noe av ikke-kristne forfattere?"

Rett som det er!
Faktisk utfordrer jeg troen min stadig vekk. Jeg lærer også mye på den måten.

mvh Zenon
Hammond
HammondInnlegg: 416
19.05.05 21:04
Klart det, i de fleste fag på skolen er det ikke-kristne forfattere som har skrevet pensumbøkene. Og de fleste journalister i norske aviser er langt i fra kristne, heller motstandere av kristendommen.

Ellers så leser jeg alt mulig, som Tom Clancy, Jan Guillou, Wilbur Smith, osv.
Feedback
19.05.05 21:06
2Crabs skrev:
Så hva er det dere leser?
--------------
Dere? Sorry, ikke kristen.
Omega77
Omega77Innlegg: 479
19.05.05 21:11
Feedback
Er det rart at enkelte blir full av fordommer og hat mot kristne, nå de eneste kunnskapene de har om kristendommen leses på HEF`s egne nettsider. Respekten for andres livssyn er tydeligvis hat. HEF sier at alle skal behandles likt uansett relgion og livssyn. Man kan jo spørre hvorfor ikke alle andre livssyn enn det HEF innehar, har fått den samme hatefulle og useriøse kritikken som kristendommen har fått? Her er det snakk om diskriminering.
Thommi
ThommiInnlegg: 17986
19.05.05 21:33
Omega77 har tydeligvis fått HEF helt på hjernen, stakkar.
Selv med omega tåler han ikke at det finnes andre livssyn enn det kristne, ser det ut til.
Utsagnet om at ikke-kristne får de eneste kunnskapene sine om kristendommen på HEFs nettsider er bra. For det første er de fleste ikke-kristne heller ikke med i HEF, og for det andre tutes ALLE øra fulle med kristendom på skolen.
Alle må jo ha KRL-faget, samme hva slags livssyn de har. Det er denne tvangen til kristendom (som dominerer faget totalt) som Omega77 synes er så rettferdig.
I tillegg mener han at det er riktig at staten skal favorisere én bestemt religion (blant flere tusen) over alle andre religioner og livssyn.
Ikke akkurat vanlig i et demokrati lenger, men siden Norge fortsatt har statskirke kan man vel ikke forvente annet.

Mvh Thommi
Cinderella
CinderellaInnlegg: 4007
19.05.05 21:35
Thommi skrev:

Mvh Thommi

C: Hehe hvor mange andre forfattere og bøker vil du ha????
Omega77
19.05.05 21:41
Thommi
Gå inn på www.hef.no. og klikk på linken media. Der er det side opp og side ned med hatefull kristenfiendlig propaganda. Ved å fremvise et slikt hat og når HEF samtidig sier at alle skal behandles likt uansett relgion og livssyn, blir kristendommen for tung på vektskålen i forhold til andre livssyn. Likheten krever at andre livssyn og relgioner skal få den samme hatefulle kritikken. Dette for å forhindre at ordet diskriminering kan taes i bruk i denne sammenhengen.
Feedback
19.05.05 21:53
Omega77 skrev:
Er det rart at enkelte blir full av fordommer og hat mot kristne, nå de eneste kunnskapene de har om kristendommen leses på HEF`s egne nettsider.
---------------
Det at man er borgerlig konfirmert, vil ikke si at de automatisk er humanist. Noe enkelte her inne bekrefter. Men hvordan kan man vel bli sinte på noen for at de ikke vet bedre, og jeg tipper Jesus ville sagt at vi skal elske dem som oss selv. :-)
Zen0n
19.05.05 22:22
Humanismen har jeg egentlig sans for.
Må ikke glemme at rennessansehumanismen sprang ut av kristne verdier.

Og faktisk er det, etter min mening, stor likhet mellom de kristne og humanistiske verdiene.
Men humanismens store svakhet er at den nettopp sløyfer Gud. Den er agnostisk av natur og da er den i hvert fall da ærlig nok til å innrømme at dem egentlig ikke vet om Gud eksisterer eller ikke.
Selv syntes jeg den profane humanismen er ukomplett når den sløyfer Gud i sin forklaring. Den kan ikke sette mennesker i særstilling med sine verdier uten at man blander inn et eller annet høyere intelligent vesen (eller kraft).

mvh Zenon
Zen0n
19.05.05 22:24
Virker som 2Crabs spør deg og forventer at du svarer på vegne av alle, hehe :-)

Vi kristne er vel ikke SÅ enfoldige?

mvh Zenon
Omega77
19.05.05 22:28
Feedback Men hvordan kan man vel bli sinte på noen for at de ikke vet bedre, og jeg tipper Jesus ville sagt at vi skal elske dem som oss selv. :-)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I Bibelen står det at det er sannheten som setter fri. Dersom ikke sannheten fremvises, vil aldri løgnen og bedraget komme frem i lyset. Mørkets gjerninger og bedrag refses står det i Bibelen. Våre våpen er mektige for Gud, slik at de kan legge tankebygninger i grus. Vi skal be Gud om visdom og han skal gi oss det, står det også. Og sist men ikke minst er der tre ting som blir stående og det er: tro, håp og kjærlighet. Og størst av dem alle er kjærligheten og takk og lov for det!
Det er nettopp dette som er totalt fraværende hos HEF dessverre.
Access
AccessInnlegg: 1756
19.05.05 22:29
Thommi skrev:

Tror du kristendom er en sykdom som går ut over leseferdigheten?

mvh - Access
Feedback
19.05.05 22:50
Zen0n skrev:
Virker som 2Crabs spør deg og forventer at du svarer på vegne av alle, hehe :-)
-------------------------
Det er bra jeg ikke falt for fristelsen til å svare da. Det skulle tatt seg ut... at en som ikke engang er kristen, svarer for hele norges kristne befolkning. hehe.

Zen0n skrev:
Vi kristne er vel ikke SÅ enfoldige?
----------------
Nei, det håper jeg da ikke. Greit nok at Jesus hyller de enfoldige, men det får være grenser. ;-)
kosdo
kosdoInnlegg: 2997
19.05.05 23:00
Omega77 skrev: "Gå inn på www.hef.no. og klikk på linken media. Der er det side opp og side ned med hatefull kristenfiendlig propaganda. Ved å fremvise et slikt hat og når HEF samtidig sier ..."

Gå inn på den siden du viser til én gang til... Ser du NÅ at det du finner der, overskriftene inkludert, er lenker til avisartikler i Vårt Land, Dagen, Aftenposten mm.? Jeg har gjort deg oppmerksom på det før, men det kan virke som om du er blindet av hat mot HEF - noe som ser ut til å være det eneste hatet som er å oppdrive i denne saken.

mvh kosdo. "I am a Bright" www.the-brights.net
Omega77
19.05.05 23:14
kosdo
Selv om artiklene er hentet fra forskjellige media inklusiv dem selv, ser man at hensikten er å stille kristendommen og kristne i et svært negativt lys. De er sykelig opptatt av både KRL-fag og alt som smaker av kristendom.
kosdo
19.05.05 23:20
Omega77 skrev: "Selv om artiklene er hentet fra forskjellige media inklusiv dem selv, ser man at hensikten er å stille kristendommen og kristne i et svært negativt lys. De er sykelig opptatt av både KRL-fag og alt som smaker av kristendom."

De linker til saker som berører det de arbeider med. Hvordan i alle dager får du det til å bli 'sykelig' at de følger opp sakene de arbeider med? Det blir som å si at Ap er sykelig opptatt av politikk...

Og hvis artiklene i Vårt Land, Magazinet og Dagen stiller kristendommen i et dårlig lys, kan du da ikke klandre HEF for det?

eva7
eva7Innlegg: 5
19.05.05 23:23
ja selvfølgeli kan man lese annet enn bibelen.hvorfor skulle man ikkje gjøre det?sjøl om man e kristen så lever vi et helt vanli liv og.
eva7
eva7Innlegg: 5
19.05.05 23:28
ja selvfølgeli leser vi mye annet enn bibelen.vi lever faktisk i denne verden som et helt vanlige mennesker.det er så synd at man ska bli oppfattet som noen snevre individer sjøl om man er kristne.prøv du og å lese bibeln,så spør du hvis det e ting du ikkje forstår....lykke til
Omega77
19.05.05 23:37
kosdo
Kjære deg, du må jo forstå at Vårt Land tar opp saker hvor Fragell har lekt KGB-agent i India for å få stemplet han som bedrager. Ettersom dette passer inn i HEF`s illusjonsbilde med hva kristendommen og kristne er, ville det ha forundret meg mye dersom en slik artikkel uteble på HEF`s repertoar. De hadde gjerne bladd opp de siste hundredelappene de hadde dersom de kunne ha fått noen kristenfiendlige artikler til på medialisten. Nå må det for enhver pris unngåes at det er HEF`s egne skribenter som skriver det. Det vil ta seg for dårlig ut ettersom alle livssyn skal respekteres. Ja, da det ser så pent og humanistisk ut, men bak fasaden skjuler det seg et hat og en fiendlighet av uante dimensjoner. Derfor har også kristendommen og kristne fått så mye plass på en humanistisk organisasjons netsider.
Bajomor
BajomorInnlegg: 9679
19.05.05 23:41
Thommi skrev:

Mvh Thommi

OHHHHH yeah. MASSE bøker. Elsker slike bøker som Margit Sandemo skriver...;.) Som Isfolket etc. Så svaret mitt er JADDA. ;-)

Om du vil ha mine favorittforfattere utenom Sandemo, så si fra..;-)

kosdo
19.05.05 23:52
Omega77 skrev: "Kjære deg, du må jo forstå at Vårt Land tar opp saker hvor Fragell har lekt KGB-agent i India for å få stemplet han som bedrager."

Har jeg vist tegn på ikke å forstå at VL skriver om Fragell?? Hvor da?

"Ettersom dette passer inn i HEF`s illusjonsbilde med hva kristendommen og kristne er, ville det ha forundret meg mye dersom en slik artikkel uteble på HEF`s repertoar. ... Nå må det for enhver pris unngåes at det er HEF`s egne skribenter som skriver det."

Ok. Du presterer å få en samlig av lenker til relevante artikler, i blant annet kristne aviser, til å bli uttrykk for utspekulert hat mot kristendommen. Jeg er redd du har forlatt fornuftens verden.

"bak fasaden skjuler det seg et hat og en fiendlighet av uante dimensjoner. Derfor har også kristendommen og kristne fått så mye plass på en humanistisk organisasjons netsider."

Så du ga du opp å vise frem det påståtte hatet som skulle finnes på nettsidene, og hevder nå isteden at det skjuler seg bak fasaden? Du er på samme tøvete nivå som den som startet tråder med titler som "Ateist, har du hår i ørene? Da ber du jo til Gud!!" (eller hvordan det nå lød.)

Omega77
20.05.05 00:00
kosdo
For meg må HEF fortsette sine kampanjer, enten det er å fjerne alle Bibler fra vestlige hotellrom, eller det er å skrive inn brev til FN vedrørende KRL-faget. Et fag hvor alle relgioner er inkludert. Ikke godt nok for HEF. De vet hvordan det hele skal være og jeg gidder ikke flere runder.
ThomasK
ThomasKInnlegg: 8852
20.05.05 00:13
Thommi skrev:

Mvh Thommi

- Siden jeg ikke er kristen, men religiøs, så får jeg vel lov å svare jeg også? Det er vel religiøse generelt som ikke kan lese, eller som ikke tør å lese det som ikke støtter deres sak?

For å svare på spørsmålet ditt; Jeg leser alt mulig, særlig religiøse bøker. MEn de siste par årene har jeg også lest noe populært, som Dan Brown, Nick Hornby, Alex Garland, Tolkien m.fl. Klassikere som DeSade, Hamsun, Ibsen, Kafka, Goethe, Bjørneboe, Vesaas, Jung, Melville og Campbell. Ellers en del mer og mindre kjente norske forfattere som Hoem, Fosnes Hansen, Arne Næss, Loe. Jeg kunne sikkert ramse opp litt flere, men det tjener ikke til så mye.

Jeg har ikke først og fremst konsentrert meg om å lese flest mulig forfattere, men heller å få et litt dypere innblikk i deres tankeverdener. Bjørneboe, Hamsun og Kafka har jeg satt meg godt inn i.

Jeg selvfølgelig også lest mye faglitteratur relatert til studiet mitt, men også litt sosialantropologi, noen biografier og selvfølgelig et tusentalls nettsider.
rupaha
rupahaInnlegg: 4241
20.05.05 00:36
Thommi skrev:
Ja, bevares. Hvorfor skulle vi ikke det?

************************************************************'
Selvfølgelig. Det er mye bra lesestoff for en hver smak. Selv leser jeg mye i prioder, og da blir det gjerne både krim, drama og annet.
Liker godt å lese romaner med historisk sus.
For å si det sånn: Jeg leser det samme i dag, som før jeg ble en kristen. Men plusser på litt ekstra, som er mere kristent lesestoff.
Så her er plass til begge deler.
simon2
simon2Innlegg: 16676
20.05.05 00:38
Omega77 skrev:
"For meg må HEF fortsette sine kampanjer, enten det er å fjerne alle Bibler fra vestlige hotellrom, eller det er å skrive inn brev til FN vedrørende KRL-faget. Et fag hvor alle relgioner er inkludert. Ikke godt nok for HEF. De vet hvordan det hele skal være og jeg gidder ikke flere runder. "

Som du kanskje har fått med deg, var det ikke nok for FN heller. De som klagde saken inn for FNs menneskerettighetskommisjon fikk medhold.

Mvh
Simon
2Crabs
2CrabsInnlegg: 10429
20.05.05 09:54
Så siden dere leser annet enn bibelen, hvorfor lever dere da livet etter en 2000 år gammel historie? FInnes da betydelig bedre historier enn det dere finne i den.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Egentlig er vi plassert her av en gjeng mentalt psyke og feige mennesker som burde fått seg en nummer, så hadde de ikke vært så frustrerte og fult faen. Bare se hvordan verden er blitt.
Zpiff
ZpiffInnlegg: 18472
20.05.05 10:34
Zen0n skrev:
Den kan ikke sette mennesker i særstilling med sine verdier uten at man blander inn et eller annet høyere intelligent vesen (eller kraft).

Zpiff:
Hvorfor skulle ikke mennesket kunne settes i en særstilling til annet, uten en "allmektighet" å "vise" til?

Særstillinger dannes jo rasjonelt sett utifra det man kan forholde seg til.
Altså burde en agnostiker ikke ha noen problemer med å sette mennesket som enhet, struktur, pr. virkningsmulighet/hensikt.., i særstilling i forhold til f.eks. gråstein, aper...

I samme grad gjør også flere religioner tilsvarende, f.eks. å sette paven i en særstilling overfor biskoper (noe jeg synes er helt fjernt.. da siden de begge er i "kategorien" mennesker med tilsvarende kvaliteter..).

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg