Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva mener dere om de som er misantrop?

NYTT TEMA
Gugge
GuggeInnlegg: 864
02.06.05 12:19
Hva mener dere om de som er misantrop? Hvordan vil dere forholde dere til de som er misantrop?
Bajomor
BajomorInnlegg: 9679
02.06.05 12:32
Nå spør jeg kanskje dumt, men hva er en misantrop?
Og hva mener du med hvordan jeg vil forholde meg til en misantrop?

Gugge
02.06.05 12:39
En misantrop er en som hater eller ikke stoler på menneskeheten. En person som bare forventer det verste fra mennesker. En person som ganske enkelt, helt generelt, ikke liker folk.
Gugge
02.06.05 12:48
Misantropi er hat mot menneskeheten. Misantropist er synonymt med misantrop. Misantropisk er forholde seg til misantrop. Misantropisme er grådig ignoranse av andre menneskers lykke eller en som har misantropisk holdning.
Bajomor
02.06.05 12:55
Gugge skrev:
En misantrop er en som hater eller ikke stoler på menneskeheten. En person som bare forventer det verste fra mennesker. En person som ganske enkelt, helt generelt, ikke liker folk.

Stakkars person. Jeg tror nok jeg ville forholt meg til ham som til alle andre. Vise hvem jeg er, og la ham sakte men sikkert forstå at ikke alle er like ille. Kan forstå at mange hater eller ikke stoler på mennesket, for vi er ikke akkurat de snilleste skapninger som finnes. Til og med "the big white " er snillere enn mennesker, selv om de spiser oss til middag. Det den gjør, er å være seg selv, ikke forvente noe, bare går på instinkter. Mennesket går ikke på instinkter. Vi er bare onde. Men, vi kan slutte med ondskapen. Det er bare å starte med det. (Ikke bare bare,når man ser på hva vi er i stand til å gjøre.)

Men, selv om en person som hater, eller ikke stoler på, menneskeheten, så har han like stor rett til å være her. Og han har like stor rett til å kjenne at noen er glad i ham. Så, jo, jeg tror nok jeg ville prøvd å vise ham at han er elsket for den han er, ikke for hva han gjør.

Bajomor
02.06.05 12:56
Misantropisme er grådig ignoranse av andre menneskers lykke eller en som har misantropisk holdning.

Man skal ikke ignorere noen, man skal hele tiden prøve å vise at man er der. Uansett hva slags menneske det gjelder.

Gugge
02.06.05 13:05
"Og han har like stor rett til å kjenne at noen er glad i ham"

Gugge: Av en eller annen grunn så tror jeg at ingen er glad i en som er misantrop.

Jeg glemte å definere hat:

Å føle fiendlighet. Å ikke like noe eller noen. Hat er det motsatte av kjærlighet.

Dumrian
DumrianInnlegg: 1674
02.06.05 13:11
Etter å ha lest dette, lurte jeg litt på hvorfor jeg forbandt ordet med noe positivt.. Det er nok fordi jeg blandet det med filantrop :-) Ingen av dem er ord jeg bruker selv, eller hører spesielt ofte, så da går det litt i surr..
Bajomor
02.06.05 13:18
Gugge skrev:Av en eller annen grunn så tror jeg at ingen er glad i en som er misantrop.

-------------------------Hvorfor tror du det?

Du trenger ikke definere hat for meg..;-) Jeg vet inderlig godt at hat er det motsatte av kjærlighet. Men jeg vet også at hatet kan forsvinne. Og når hatet forsvinner, kan det komme andre følelser, som bare det å starte å like noen. Og når den følelsen kommer, vil også kjærligheten komme etterhvert. Men man må gi seg selv LOV til å føle. Ikke bare hat, men kjærlighet også.

Gugge
02.06.05 14:30
Har du en god oppskrift på hvordan en kan være glad i noen som hater en?
CPLariOn
CPLariOnInnlegg: 33
02.06.05 14:40
De er tapere som trenger en unnskyldning fordi dem ikke får venner.
Panteren
PanterenInnlegg: 10766
02.06.05 14:45
Gugge.
Alle mennesker fortjener å bli elsket.
Kjærlighet utretter mirakler.

Vennlig hilsen Panteren
Gugge
02.06.05 15:00
Det kan godt hende at mennesker fortjener å bli elsket, men noen mennesker er ganske enkelt, ikke elsket av noen. For den personen har det lite å si, at kjærlighet kan utrette mirakler.

[Endret 09.06.05 15:00 av Gugge]
Eruan
EruanInnlegg: 1632
02.06.05 16:26
Gugge skrev:
Hva mener dere om de som er misantrop? Hvordan vil dere forholde dere til de som er misantrop?

>> Misantropologi er interessant som et studium, men har få praktiske anvendelsesområder av noen nevnbar fruktbarhet........
Panteren
PanterenInnlegg: 10766
02.06.05 16:29
Gugge.
Vi her på VG-Nett livssyn kan sikkert bli flinkere til å hilse å slå av en prat med mennesker, som av samfunnet har fått et frynsete rykte, eller fått problemer.
Vi vet vel om noen vi kan ringe til, besøke, og derav hindre at mennesker føler seg sosialt utstøtt, og derav utvikler sosial angst og fobi.
Vi mennesker kan hjelpe hverandre.

Vennlig hilsen Panteren
Bajomor
02.06.05 17:26
Gugge skrev:
Har du en god oppskrift på hvordan en kan være glad i noen som hater en?

Trenger en noen oppskrift på det da? Å være glad i noen er bare noe en er, uansett om personen hater en. Kan si jeg har vært i en slik situasjon, hvor en person hater meg, uten å gå inn på hvorfor, men jeg er likevel glad i personen. Det hatet personen føler, klarer ikke gå ut over min kjærlighet til den personen. Og selv om personen VET at jeg er glad i den personen, og at jeg alltid VIL være glad i personen, så kan jeg egentlig ikke gjøre mer med det. H*n vet at jeg er glad i ham / henne, og til det trenges ingen oppskrift. Å få ham/ henne til å bli glad i meg, vel, det kan sikkert ta sin tid, men innerst inne vet jeg at h*n vet. Og det er godt nok for meg.

Det finnes ingen oppskrift på kjærlighet, dessverre. Er nok mange som kunne trengt å finne en slik. Men, sånn er det ikke. Men om en bare prøver å vise at en er glad i dem, selv om man kanskje ikke vet hvordan man skal vise det, så vil det hjelpe. Tror jeg. Eller, jeg vet det.:-)

Er du en sånn hva-det-nå-kaltes,da? For det tror jeg ikke.:-)
Gugge
02.06.05 18:09
Eruan:..."har få praktiske anvendelsesområder av noen nevnbar fruktbarhet"

Gugge: Hva en mener om misantropologi er avhengig av hvilken synsvinkel man ser ting fra. Du ser kanskje få praktiske anvendelsesområder, men du ser noen? Hvilke ser du?
Gugge
02.06.05 18:18
Panteren: Vi mennesker kan hjelpe hverandre.

Gugge: For de fleste mennesker, er det mange muligheter over ting som en KAN gjøre:
- Hjelpe noen
- La være å hjelpe noen
Gugge
02.06.05 18:24
Bajomor: "Trenger en noen oppskrift på det da? Å være glad i noen er bare noe en er, uansett om personen hater en"...osv...

Gugge: Ok, det er sikkert mulig å være glad i en person som hater deg.
Eruan
EruanInnlegg: 1632
02.06.05 18:47
Gugge skrev:.
Du ser kanskje få praktiske anvendelsesområder, men du ser noen? Hvilke ser du?

>> Det eneste jeg kan komme på her og nå er når man beveger seg i trafikken. Det hjelper på årvåkenheten å gå ut ifra at alle andre kjører som idioter. : )
Gugge
02.06.05 18:59
Jeg synes at jeg svarte dårlig til Bajomor og vil prøve på nytt. Jeg synes faktisktisk at det er en interessant ide du har. Hvis jeg hadde fortalt deg noen historier om de som er misantrop, da ville du tenke at ikke bare ville ta tid, men MYE TID før du får en misantrop til å slutte å være misantrop. Du sier at det viktigste er å prøve, og jeg tror jeg er enig med deg. Spørsmålet vil kanskje bli: "har du viljen til å prøve?"
Gugge
02.06.05 19:14
CPLariOn skrev:
De er tapere som trenger en unnskyldning fordi dem ikke får venner.

Gugge: Jeg stiller meg selv spørsmålet: "hvorfor blir folk misantrop?" Jeg prøver å forestille meg situasjonen til en som er misantrop. H*n har kanskje ikke opplevd noen positive fordeler ved å ikke være misantrop? Kanskje hans omgivelser har vært fiendtlig mot han?
Narvi
NarviInnlegg: 1965
02.06.05 19:49
Nå er det ekstremt få som faktisk er totale misantroper. Kjenner ett par som folk kanskje ville definert som "misantrop", men de er bare svært selektive i hvem de omgås. Og de hater ikke mennesker generelt...de er bare svært foraktelige ovenfor den "gemene hop". Alt i alt særdeles greie folk:) Men de har jo f.eks. ikke akkurat det beste forholdet til foreldrene sine...det virker ikke som om det koster dem noe særlig å stenge folk ute av livet sitt.

"Their lines are strong, no denying they'll stay
When the Confederates strike, there'll be the devil to pay"
Bajomor
02.06.05 20:37
Gugge skrev:

Hei igjen..-)
Syntes ikke du ga så veldig dårlig svar.:-)

""Hvis jeg hadde fortalt deg noen historier om de som er misantrop, da ville du tenke at ikke bare ville ta tid, men MYE TID før du får en misantrop til å slutte å være misantrop. Du sier at det viktigste er å prøve, og jeg tror jeg er enig med deg. Spørsmålet vil kanskje bli: "har du viljen til å prøve?"""

Ja. Man skal alltid prøve. Og om det ikke hjelper, (noe jeg tviler på ), så bør man prøve igjen. Høres kanskje litt teit ut, men det å være glad i noen er "unconditional". Om du er glad i noen, så hjelper det ikke hva de tenker eller føler. DU er likevel glad i dem.
Nå er jeg ikke så inne på hvordan en misantrop egentlig føler, men jeg tror ikke at de ikke kan elske. De er kanskje blitt såret så mange ganger av menneske rundt seg, at de er livredde for å bli såret igjen. Og det skjønner jeg. Been there, done that. Men likevel er det der, inni dem. Og til slutt vil de klare å stole på en. Bare en. Og om den ene ikke sårer dem, men viser om og om igjen at h*n er glad i dem, så vil det, etter hvert, bli flere de tør å stole på.

Ja, jeg tror nok at tålmodigheten mange ganger ville gjort at jeg for min del ville ha satt meg ned i fortvilelse og grått, men jeg ville ikke gitt opp. Ikke med det første, heller ikke med det andre. Men jeg tror at om det går år etter år, hvor personen absolutt ikke viser noe som helst annet enn sinne og hat, så kan man bli så fortvilet at man, selv om man ikke vil, er nødt til å gi opp, for sin egen del. Skjønner du?

Men så er det det, at jeg tror ikke at noen mennesker kan være så fulle av hat, at det ikke finnes noe der som viser at de kan elske. Kanskje jeg er naiv, men det får så være.:-) Mennesket er verdt å ta vare på, uansett.

rupaha
rupahaInnlegg: 4241
02.06.05 21:03
Gugge skrev:
***********************************'''
Misantrop= Menneskeforakter

Til en misantrop av Arnulf Øverland. Tar bare noen vers.

Den som har stengt seg inne i sitt bur
fornærmet over menneskets natur,
og der begraver seg i visdomsbøker
og mener det er sannheten han søker,

og den som mener blomster å forstå
og aldri møtte barneøines blå,
men søker dalens dyp og bjergets tinde,
han søker intet og vil intet finne.

Men vil du dele dine likes kår,
da kan det skje dig, slik som tiden går
i felles håp og savn og ydmyk møie,
at kjærligheten åpner for ditt øie.

Og du vil se at hvad din flid har skapt
med tanke på dig selv, er spilt og fortapt,
og med din rikdom vil du selv bedra dig,
men hvad du gav, kan ingen ta ifra dig.

Dette er bare 4 av 16 vers.
Gugge
evighet
evighetInnlegg: 22
02.06.05 23:09
Gugge: Hva mener dere om de som er misantrop? Hvordan vil dere forholde dere til de som er misantrop?

Jeg ville forholdt meg akkurat likt til en misantrop som jeg forholder meg til kristne og muslimer?

Slik jeg ser det handler misantropi om sterkt missnøye ovenfor menneskeheten i helhet og dens egenskaper, ikke hvert enkelt individ. Ser ikke noe galt i de som har et misantropisk livssyn.

CPLariOn skrev: De er tapere som trenger en unnskyldning fordi dem ikke får venner.

Man kan godt definere seg selv som misantrop, iallefall ha et misantropisk livssyn, uten å sitte isolert på en hytte langt inn i skogen å hate folk på heltid. Narvi har et godt eksempel.
Gugge
02.06.05 23:46
evighet: "Ser ikke noe galt i de som har et misantropisk livssyn."

Gugge:Har du lest noe om Carl Panzram?

evighet: "Jeg ville forholdt meg akkurat likt til en misantrop som jeg forholder meg til kristne og muslimer?"

Gugge: Fortell meg om hvordan du forholder deg til kristne og muslimer.
Bajomor
02.06.05 23:59
Gugge skrev:
Hva mener dere om denne gubben?:

Helt ærlig?
Jeg syns synd på ham. Han gikk jo gjennom et helvete på jord, og jeg kan forstå at han ble som han ble. Og når jeg tenker på hvordan mange av drapsmenn / damer er i dag, så er det ikke sånn at de er født til dette. De opplever så mye vondt at de rett og slett ikke kan klare å se NOE godt i dem de møter, det være seg barn eller voksne.

evighet
evighetInnlegg: 22
03.06.05 00:41
Gugge:Har du lest noe om Carl Panzram?

Har du lest om Martin Luther? Anses for å være blant de ivrigste heksebrennerne da heksebrenningen herjet som verst i Europa. Hvordan forholder du deg til evangelisk-lutherske kristne ut i fra dette?

Hvorvidt mr.Panzram hadde et misantropisk livssyn som han baserte drapene på er umulig å si. Jeg stiller meg tvilende, synes heller det virker som hat og lyst til å hevne seg på alt og alle for et liv han ikke fant annet enn smerte i. Å drepe mange mennesker, bestialsk vis eller ikke, gjør deg ikke til misantrop. For eks. er 11.september-jihadene langt fra misantroper. Det nevnes riktignok i artikkelen om Panzram at drapene var en "misantropisk" handling, men det gjør ham ikke til misantrop.

Gugge: Fortell meg om hvordan du forholder deg til kristne og muslimer.

Som regel vet man ikke om en person er muslim/kristen før man blir kjent med personen. Jeg forholder meg til personer etter hvordan jeg har fått inntrykk av at de er. Tingen er at alle er forskjellige, ergo umulig å sette så mange i en bås, å forholde meg likt til alle.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg