Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Risikoer eller risiki?

NYTT TEMA
tikk
tikkInnlegg: 22557
27.01.08 09:47
Jeg leste en gang en artikkel hvor det ble brukt ordet "risiki" for risiko i flertall.
Er dette riktig?
Lillemus
LillemusInnlegg: 2365
27.01.08 11:51
Dette har jeg også hørt, men husker ikke hvorfor det skulle være sånn.

Er vel samme med ordet konto, flere konti.

Stein_Glasshus
Stein_GlasshusInnlegg: 1835
27.01.08 12:45
Risiki er det korrekte, sev om svært få sier det. Paralellen er konto-konti som det ble sagt.

Neste spørsmål: Heter det en kaktus - to kakti?
selters
seltersInnlegg: 6188
27.01.08 15:43
Ifølge offisielle ordbøker er "risikoer" flertallsformen.

Det kan imidlertid argumenteres for at flertallsformen skal være "risiki" ettersom ordet har italiensk opphav, og noen andre ord på italiensk som slutter på -o i entall, slutter på -i i flertall. F.eks. konto (og visstnok også spaghetto, som skal være entall av spaghetti).
cogitans
cogitansInnlegg: 834
27.01.08 18:40
Jeg kan ikke se hvor i all verden du kan finne holdepunkter for at "risiki" er korrekt flertallsform. For det første er det faktisk bruk som bestemmer korrekt form, og der står "risikoer" sterkt for å si det mildt. Jeg vil også anta at ordet kommer fra samme bakgrunn som det engelske "risk":

---

1661, risque, from Fr. risque, from It. risco, riscio (modern rischio), from riscare "run into danger," of uncertain origin. The Anglicized spelling first recorded 1728. Sp. riesgo and Ger. Risiko are It. loan-words. The verb is from 1687; risky first recorded 1826.

---

Det er ingen automatikk i flertallsformer generelt heller, i tillegg til at det finnes en hel del "falske" flertallsformer.
cogitans
27.01.08 18:40
Kort svar: nei.
monsanto3
monsanto3Innlegg: 2339
27.01.08 19:05
selters skrev:
"Ifølge offisielle ordbøker er "risikoer" flertallsformen."

Å?

Jeg har ikke funnet en eneste som bekrefter dette.
Så vidt jeg vet, er "risiko" et entallsord på norsk.

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
cogitans
27.01.08 19:08
http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

Verre er det ikke.
monsanto3
27.01.08 19:16
Takk for korreksen!

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
cogitans
27.01.08 19:19
Bare hyggelig å hjelpe! :-)
tikk
tikkInnlegg: 22557
27.01.08 19:35
Jeg føler at det skurrer når jeg leser "risikoer". Det virker veldig konstruert.
cogitans
27.01.08 19:57
Jeg vil ikke si det lyder utpreget pent, men sånt er subjektivt. All språk er konstruert, og i stadig utvikling. Den brutale sannheten er at hvis nok mennesker begynner å si "risiki", så blir det "riktig". Men den nåværende situasjonen reflekterer ikke noe sånt, altså.

Denne diskusjonen minner meg forøvrig om folk som på engelsk forsøker seg på flertallsformer som "virii" og "octopi". Rent bortsett fra at "virus" og "octopus" kommer fra forskjellige språk, er det andre faktorer som gjør at dette er ren tullball også.
monsanto3
27.01.08 20:46
Sant nok, cogitans.

Og så er det et ord som ikke har vært nevnt her i risikovurderingen, nemlig "risker" som flertallsform av "risk". Dette betyr jo det samme som "risiko", og er avledet av engelsk (og svensk) for samme ord.

Populært i VG, har jeg lagt merke til. Jeg antar at de ikke snakker om sopp når de skriver at "det er flere risker forbundet med dette".

Droffel
DroffelInnlegg: 2314
28.01.08 07:33
"Risiki" er visst ut, dessverre. Her er litt mer utfyllende informasjon:

http://www.riksmalsforbundet.no/sprakspalte/spalte_innlegg_24.html
Strange_quark
Strange_quarkInnlegg: 2221
28.01.08 10:34
Heter det en spaghetto - flere spaghetti? Det er vel sjelden man snakker om kun èn, men..
pappaflorry
pappaflorryInnlegg: 2838
28.01.08 16:37
Over til musikkinstrumenter: Cello (egentlig kortord for violoncello) skal også hette "celloer" på norsk (jf. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=cello&begge=S%F8k+i+begge+ordb%F8kene&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j), men her opplever jeg likevel at de fleste sier "celli". Eller hva?
Philosophy_Files
Philosophy_FilesInnlegg: 1037
28.01.08 19:05
Svar på et tidligere innlegg:

En konto - flere kontoer.
monsanto3
28.01.08 21:30
Philosophy_Files skrev:
"Svar på et tidligere innlegg:
En konto - flere kontoer."

Nei, her oppgir Bokmålsordboka "konti - kontiene" som hovedform i flertall. "Kontoer" er riktignok også tillatt.

pappaflorry
29.01.08 00:17
e_quark skrev:
Heter det en spaghetto - flere spaghetti? Det er vel sjelden man snakker om kun èn, men..

http://en.wiktionary.org/wiki/spaghetti
pappaflorry
29.01.08 00:19
Men på norsk er faktisk spagetti (uten h) eneste tillatte form! Slå den...

Se http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=spagetti&begge=S%F8k+i+begge+ordb%F8kene&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j
dugalan
dugalanInnlegg: 841
29.01.08 00:53
Angående kaktus:
En kaktus - flere kakteer, heter det såvidt jeg vet. Men korriger meg gjerne, for sikker er jeg ikke.
pappaflorry
29.01.08 18:45
Det er nok blitt "skandinavisert" for ganske lenge siden: På norsk er kaktuser eneste lovlige form, på svensk kaktusar (http://g3.spraakdata.gu.se/saob/, en svensk ordbok fra 1880-tallet kan fortelle at formen "cacti" er brukt av og til).
Keva
KevaInnlegg: 12753
29.01.08 19:09
Strange_quark skrev:
Det er vel sjelden man snakker om kun èn, men..

Man snakker ALDRI om "èn", men ev. om _én_.

Keva
KommersK
KommersKInnlegg: 544
21.07.10 00:01

Det heter kollo - kolli og vel også solo - soli om musikkstykker.

sentry4
sentry4Innlegg: 2940
21.07.10 21:07
pappaflorry: Det er nok blitt "skandinavisert" for ganske lenge siden: På norsk er kaktuser eneste lovlige form, på svensk kaktusar (http://g3.spraakdata.gu.se/saob/, en svensk ordbok fra 1880-tallet kan fortelle at formen "cacti" er brukt av og til).

Ja, og på engelsk heter det cactus/cacti.

Grammofon
GrammofonInnlegg: 1009
22.07.10 13:27
monsanto3: Nei, her oppgir Bokmålsordboka "konti - kontiene" som hovedform i flertall. "Kontoer" er riktignok også tillatt.

Dette stemmer ikke. I Bokmålsordboka står det:

konto m1 el. -ti, -tiene i fl (fra it., av lat. computare 'telle sammen')

Siden m1 (dvs. kontoer) står først, er det vel helst det som er hovedformen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg