Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mellomnavn til glede og besvær

NYTT TEMA
Nixon
NixonInnlegg: 8723
15.03.10 17:45

I samfunnet i dag er det en dobbel bruk og betydning av fenomenet mellomnavn. De aller fleste som påberoper seg mellomnavn har to etternavn, da de har fått sitt mors etternavn i tillegg til det vanlige.

Den andre gruppen, imidlertid, er de som jeg anerkjenner som de som faktisk har et ordentlig mellomnavn. Mellomnavn mener jeg er et sekundært fornavn, som man sjelden bruker i offentligheten. Jeg tenker da heller ikke på folk med to fornavn, bindestreket eller ikke. Mellomnavnet er slikt som ikke har noe som helst sammenheng med det første fornavnet.

Hva mener dere om saken?

Sieceres
SieceresInnlegg: 3396
15.03.10 20:14
Nixon: Mellomnavnet er slikt som ikke har noe som helst sammenheng med det første fornavnet.

Hm... Har du noen eksempler på dette?

Nixon
NixonInnlegg: 8723
15.03.10 21:13

Henry Oliver Rinnan

Trurdu
TrurduInnlegg: 1709
16.03.10 00:39

Det blir litt tungt, men...

Hva med å kalle det mellomfornavn og mellometternavn?

Jacobgutten
JacobguttenInnlegg: 4924
16.03.10 08:12
Nixon: I samfunnet i dag er det en dobbel bruk og betydning av fenomenet mellomnavn. De aller fleste som påberoper seg mellomnavn har to etternavn, da de har fått sitt mors etternavn i tillegg til det vanlige. Den andre gruppen, imidlertid, er de som jeg anerkjenner som de som faktisk har et ordentlig mellomnavn. Mellomnavn mener jeg er et sekundært fornavn, som man sjelden bruker i offentligheten. Jeg tenker da heller ikke på folk med to fornavn, bindestreket eller ikke. Mellomnavnet er slikt som ikke har noe som helst sammenheng med det første fornavnet. Hva mener dere om saken?

Jeg mener man skal holde seg til de fastsatte reglene, så blir det så enkelt. Beklageligvis er alt som inneholder det minste snev av struktur veldig vanskelig for nordmenn flest, med kaoset og misforståelsene som oppstår som følger av det.

Jeg heter Jacob Wilhelm. Jacob er da første fornavn, Wilhelm er andre fornavn og så videre.

Det er tilsvarende for mellomnavn. De fleste har kun ett mellomnavn, men er det snakk om flere, så fortsetter man med andre mellomnavn, tredje mellomnavn og bortover.

Til slutt kommer etternavnet. I Norge har man formelt kun ett etternavn. Vær oppmerksom på at også doble navn, f.eks. Dahl-Olsen, utgjør og anses som ett etternavn.

Jacobgutten
16.03.10 08:20

Til slutt, Nixon, må jeg i forbindelse med den forestående tvillingfødselen uttrykke håp om at barna får ditt etternavn sist. Regner med det er du som er mannen i huset.

flourhouse
flourhouseInnlegg: 17860
16.03.10 20:39
Jacobgutten: Til slutt kommer etternavnet. I Norge har man formelt kun ett etternavn. Vær oppmerksom på at også doble navn, f.eks. Dahl-Olsen, utgjør og anses som ett etternavn.

Hva vil da "Uhrenholdt" i Astrid Uhrenholdt Jacobsen kalles?

Jacobgutten
16.03.10 20:42
flourhouse: Hva vil da "Uhrenholdt" i Astrid Uhrenholdt Jacobsen kalles?

Mellomnavn.

Ribbentrop
RibbentropInnlegg: 1079
16.03.10 20:50
Nixon: I samfunnet i dag er det en dobbel bruk og betydning av fenomenet mellomnavn. De aller fleste som påberoper seg mellomnavn har to etternavn, da de har fått sitt mors etternavn i tillegg til det vanlige. Den andre gruppen, imidlertid, er de som jeg anerkjenner som de som faktisk har et ordentlig mellomnavn. Mellomnavn mener jeg er et sekundært fornavn, som man sjelden bruker i offentligheten. Jeg tenker da heller ikke på folk med to fornavn, bindestreket eller ikke. Mellomnavnet er slikt som ikke har noe som helst sammenheng med det første fornavnet. Hva mener dere om saken?

Enig i mye av det Nixon sier, bortsett fra at jeg anser et mellomnavn som et sekundært etternavn, og ikke et fornavn. Grunnen til dette er at mellomnavnet ofte blir brukt av flere i en slekt, samtidig som alle navn som kan tas som etternavn, også kan tas som mellomnavn.

sploinxx
sploinxxInnlegg: 6733
17.03.10 05:41

Reglene for navn er vel snart så fleksible at man kan kalle seg nesten hva man vil. Bortsett fra disse navnene som er berkyttet, da.

Hva med f. eks. Espen Thoresen Værsaagod Takkskaduha?

Mari Du Bedåre?

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 13190
17.03.10 09:52

Dette er kanskje rett tråd til å snakke om Stabæks islandske spiss Veigar Pall Gunnarson. Pall er en islands versjon av Pål og altså mannens andre fornavn.

Likevel klarer mange kommentatorer å si Pall Gunnarson. Det blir like rart som å si Gunnar Solskjær.

puma1
puma1Innlegg: 14391
17.03.10 13:47
Nixon: Henry Oliver Rinnan

Du kan vel ikke mene at Oliver er et mellomnavn. Såfremt det ikke er Oliver brukt som etternavn, som i Jamie Oliver.

Oliver her er fornavn nr 2. Mellomnavn er i Norge (og i Danmark) et navn som også blir brukt som slektsnavn.

F eks: Karl Eirik Schjøtt-Pedersen. Karl er 1.fornavn. Eirik er 2.fornavn. Schjøtt-Pedersen er etternavnet. Faren hans, derimot, het Odd Eirik Scjøtt Pedersen. Uten bindestreken. Da var Schjøtt mellomnavnet og Pedersen etternavnet.  

steffenmac
steffenmacInnlegg: 3875
23.03.10 19:01
puma1: Oliver her er fornavn nr 2. Mellomnavn er i Norge (og i Danmark) et navn som også blir brukt som slektsnavn.

Hvorfor kan ikke et mellomnavn bare være et mellomnavn?

F.eks. mellomnavnet mitt er Claude, men det er ikke noe fornavn nr. 2 da jeg aldri bruker det i forbindelse med fornavnet mitt. Det er heller ikke noe slektsnavn i seg selv, da jeg har et etternavn, det eneste som det kanskje har å gjøre med slektsnavn er at kun jeg, min far, hans far og hans far igjen har det samme mellomnavn/etternavn (i vår familie altså, selv om jeg tviler på at så mange har akkurat -den- kombinasjonen). *pust dypt*

Nå er jo jeg amerikansk, så det har vel kanskje noe å si?

(Innlegget ble redigert 23.03.10 19:02)

Trurdu
23.03.10 23:42

Jeg er av den oppfatning at man har ett fornavn og ett etternavn, og alt mellom er mellomnavn. Navn med bindestrek er regnet som ett navn og uten bindestrek som fornavn og mellomnavn eller mellomnavn og etternavn.

Eks:

Jan Otto Johansen: Otto er mellomnavn

Jan-Otto Johansen: Ingen mellomnavn

Carl Erik Schjøtt-Pedersen: Erik er mellomnavn og Schjøtt-Pedersen etternavn

Carl-Erik Schjøtt Pedersen: Schjøtt er mellomnavn, Carl-Erik er fornavn

Carl Erik Schjøtt Pedersen: Erik og Schjøtt er mellomnavn.

Altså mener jeg at det ikke har noe med saken å gjøre om det er et ekstra fornavn eller et ekstra etternavn. Begge deler kvalifiserer til å være mellomnavn.

I min situasjon, er navnet mitt sammensatt som eksempel en, og jeg har f.eks. alltid brukt kolonnen for mellomnavn på skjema der dette skal fylles inn.

puma1
24.03.10 00:11
Trurdu: Jeg er av den oppfatning at man har ett fornavn og ett etternavn, og alt mellom er mellomnavn. Navn med bindestrek er regnet som ett navn og uten bindestrek som fornavn og mellomnavn eller mellomnavn og etternavn.

Din oppfatning er feil. I Norge er et mellomnavn et navn som også kan brukes som etternavn.

Trurdu
24.03.10 00:29
puma1: Din oppfatning er feil. I Norge er et mellomnavn et navn som også kan brukes som etternavn.

Har aldri giddet å sjekke dette opp før nå, siden jeg har sett på det som en selvfølge at et andre eller tredje fornavn kan kalles et mellomnavn. Jeg måtte sjølsagt sjekke dette etter ditt svar, og ser at i Norge og Danmark, må det, i motsetning til de fleste andre land, være et etternavn.

Alltid godt med ny viten, så man slipper å leve på en løgn! :-)

Jeg har imidlertid mistet et mellomnavn i dag, da... RIP! Får nyte det ekstra fornavnet jeg fikk!

Jacobgutten
24.03.10 01:01
Trurdu: Jeg er av den oppfatning at man har ett fornavn og ett etternavn, og alt mellom er mellomnavn. Navn med bindestrek er regnet som ett navn og uten bindestrek som fornavn og mellomnavn eller mellomnavn og etternavn.

Det kan du gjerne ha, men juridisk er det fullstendig feil. Dessuten har det en logisk funksjon, nemlig å skille mellom fornavn nr. 2 og mellomnavn. Det er klart, det er åpenbart at "Otto" i Per Otto Olsen er et fornavn, og ikke et slektsnavn, men så kommer de litt vanskeligere navnene, og ikke minst de utenlandske navnene. Karl Olivier Hansen, ja, er "Olivier" fornavn eller slektsnavn? Hans Jacob Leibner, er "Jacob" fornavn eller slektsnavn? Her har vi et utmerket system som løser alle potensielle misforståelser o.l. på en bra måte, og da synes jeg ikke du skal forsøke å finne opp et nytt, men verre system.

Trurdu
24.03.10 10:28
Jacobgutten: Det kan du gjerne ha, men juridisk er det fullstendig feil. Dessuten har det en logisk funksjon, nemlig å skille mellom fornavn nr. 2 og mellomnavn. Det er klart, det er åpenbart at "Otto" i Per Otto Olsen er et fornavn, og ikke et slektsnavn, men så kommer de litt vanskeligere navnene, og ikke minst de utenlandske navnene. Karl Olivier Hansen, ja, er "Olivier" fornavn eller slektsnavn? Hans Jacob Leibner, er "Jacob" fornavn eller slektsnavn? Her har vi et utmerket system som løser alle potensielle misforståelser o.l. på en bra måte, og da synes jeg ikke du skal forsøke å finne opp et nytt, men verre system.

Viser til svaret mitt over ditt. Jeg har ikke funnet opp et "nytt men verre system". Jeg har bare trodd det var sånn, noe som det faktisk også er i de fleste land, ifølge Wikipedia. Jeg har nok blitt litt influert av amerikansk, siden "mellomnavnet" (2. fornavn) kommer av et amerikansk familiemedlem på min mors side.

Jeg skjønner imidlertid ikke helt hva du mener mener med at det kan være forvirrende om man ikke vet om mellomnavnet er basert på fornavn eller etternavn. Etternavnet er jo uansett det man bruker å "sortere" etter, om man ikke har "artistnavn", da.

Et godt eksempel på at det kan bli like (lite?) forvirrende uansett hva man kaller navnet i midten, er Manchester Uniteds brasilianske midtbanespiller Anderson. For alt jeg vet har denne mannen alle navnene sine basert på etternavn, uten at det gjør meg noe mer eller mindre forvirret. Han heter det han heter uansett hva man kaller navnene i midten. (Anderson Luís De Abreu Oliveira).

Men jeg har, som tidligere sagt, lagt meg på minnet at her i landet må det kunne brukes som etternavn, om det skal gå som mellomnavn.

steffenmac
steffenmacInnlegg: 3875
24.03.10 12:57
puma1: Din oppfatning er feil. I Norge er et mellomnavn et navn som også kan brukes som etternavn.

Hva med oss som ikke bare er norske, ikke sånn for å tvile på deg, bare lurer litt på hvordan reglene er på det, må mellomnavnet mitt da tells som et av fornavnene mine selv om jeg kun bruker det som en notis, om ikke det er noe formelt/viktig.

puma1
25.03.10 00:08
steffenmac: Hva med oss som ikke bare er norske, ikke sånn for å tvile på deg, bare lurer litt på hvordan reglene er på det, må mellomnavnet mitt da tells som et av fornavnene mine selv om jeg kun bruker det som en notis, om ikke det er noe formelt/viktig.

Her står det noe om praksis i en del ulike land når det gjelder etternavn: http://no.wikipedia.org/wiki/Etternavn

Finnes tilsvarende artikler om fornavn og mellomnavn, men som ikke går så grundig til verks.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg